Jump to content

Sjøen for alle - messe for få


jonsverre

Recommended Posts

Du er ikke alene. Messen i Lillestrøm er mye "kaldere" og mer uoversiktlig synes jeg også.

Joda, det er mange forbedringer m.h.t plass, kommunikasjon m.m., men det er også negative sider som jeg har nevnt. Selv om totalareal er større synes jeg også oppsettet er trangere der.

At det er nærmere for noen vil selvfølgelig være en fordel for dem, men det har lite med saken å gjøre for det store flertall.

 

Å frakte større båter opp dit er heller ikke enklere enn når det var på Sjølyst.

 

Jeg vet jo at det ikke er noen vei tilbake, men jeg synes uansett lokalene er "kalde" og lite koslige å oppholde seg i. Det kan gjøres noe med. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er gode oppmerkinger om hvilken hall du er i, og pil-visning til neste hall. (Store tegn oppe på veggen)

Dessuten er det (så vidt jeg husker) merking på hver stand... F. eks. "B 4-12"... som viser at du er i hall B, rekke 4, stand 12

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp avsluttet en lang dag på messa. Jeg hadde på forhånd lagt en plan for hvilke leverandører jeg ville snakke med. Det var imponerende å registrere hvor mye kunnskap som i disse dager er samlet på messa. Flere av standene i dag var representert med sine beste fagfolk og det var en fryd å registrere hvilken overflod av kunnskap de besitter - og som de deler med andre. I tillegg var det et "hav" med informative kataloger.

 

Begrensningene er min egen hukommelse. Jeg burde klart tatt med den digitale miniopptageren min slik at jeg kunne fått memorert noe i etterkant.

 

Må nok ta meg flere turer til messa - minst to til.

 

Jeg måtte også innom trebåtbyggerne. Det er alltid en spesiell opplevelse å kjenne tjærelukta i det området.

Link to post
Share on other sites

For de som etterlyser flere bilder så har både havgaaaapet og Cubical lagt inn mange bilder fra messa på denne linken.

http://www.(-- reference to evil site removed --)/forum/index.php?showtopic=2667&st=40entry14185

 

Er det foresten noen som har peiling på hvordan man legger inn bilde på BM ? Det er da noe html kode greier ?

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Var på messa i går og synes denne var helt ok jeg. Handla 2 stk. Gill regnsett 2005-modell til 2.900,- kr settet. Fin-fine saker. Kikkert - vanntett, nitrogenfylt, flytende, 7x50 med kompass med nattlys til kr 1.450.-, og dama(!) sikret seg to stk. teak glassholdere med 30% rabatt. Moro med kupp!!!

Slitsomt og masse folk naturligvis, men morro var'e lell. Noen ideer til forbedring av "Vår" fant vi jo også.

Bøe med taua fikk vente til jeg kom hjem. Han har tau nok til å utruste en middels hvalfangstflåte, så det blir nok ikke tomt med det første. :rolleyes:

 

vmh tuffff

Link to post
Share on other sites

Var innom i dag. Benyttet anledningen til å ta Båtførerprøven. Kostet 390 kroner, og det gikk faktisk ganske greit, selv uten kurs.

Ellers kjøpte jeg den fine nye Havneguiden - Koster til Langesund. Mye nyttig kosestoff, også med flere havner jeg ikke har vært i.

Link to post
Share on other sites

Var også innom og tok båtføreprøven i dag, gikk greit, godt å få bekreftet at jeg ikke hadde glemt alt jeg lærte for leenge siden (-78) :wink: har jo kjøpt "Veien til Båtføreprøven" og lest i den, men greit å kunne gå opp som privatist. Blir fint å ha et "bevis" igjen, det gamle forsvant under en eller annen flytting.

Synes måten å ta eksamen på (via PC) absolutt er å anbefale for de som har erfaring men ikke tid eller anledning til å gå vanlige kurs. Er heller ikke avhengig av en fast instruktør.

:cheers: og lykke til for andre som skal ta prøven!

Mvh: Sindre

Link to post
Share on other sites

Messeturen holdt på å gå fløyten, men det ordnet seg med tur fredag ettermiddag. Var på messa lørdag...

Mesteparten av det jeg klaget på i innlegg #27 var bedre denne gangen: Opplevde bare 2 ganger at "stand-mannskapet" gav blaffen i kundene; God kunnskap på de fleste stands JEG besøkte; Fant faktisk et par båter (HT) som tilfredsstillte mine ønsker om trailbar båt med HT; MYE "stæsj" og dilldall, men for all del, MYE nøttig utstyr og noen nyheter (på utstyrssi´a).

Beste stand for meg var faktisk Furuno: Kjempebra service (følte at de var der for DEG), meget god kunnskap og masse gode råd! Og ikke minst: De var mange nok tilstede på standen til å ta seg av kundene! (På flere stands var det kø ved hver ansatt, så jeg gikk videre! KØ er noe av det værste jeg vet :-)

Ellers var det vanskelig å skille de åpne day-cruiserne: ALLE hadde dem, og de var mistenkelig like alle sammen...

Etter advarselen her om "halvtimes pølsekø" sørget jeg for å være velfødd før besøket :-)

 

Hva jeg likte best ved DENNE messa? At nesten ingen snakket stygt om konkurrentene sine!! BRA!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Besøkte messa forrige mandag, og da hadde jeg nesten hele greia for meg selv. Hærlig!

Ingen køer noe sted, og selgerne smilte om kapp for å oppnå min gunst.

Men, de var jo stort sett for sent ute, - det jeg eventuelt har hatt av "gunst" tok banken og Nor Star kål på under "båter i sjøen -05".

 

Men, selv med ny båt for sesongen, er det jo spennende å kikke litt.

 

Hadde en lang prat med Volvo Penta, som viste de nye D- modellene.

Disse synes å være adskillig bedre tilrettelagt for service og f.eks. filterskifte, enn tidligere modeller. Kanskje skal jeg ta vinterprepareringen selv, når den tid kommer?

 

Min forrige grønne, var en TAMD 22 og den var ikke god for en amatør å jobbe på.

Spurte VP om de anbefalte å demontere drevet før vinteren. Svaret der var helt klart NEI.

La drevet sitte på båten!

Men, la han til, enkelte forsikringselskaper krever at drevet demonteres og låses inne....

- Jeg sjekket med Norw. Broker. De har heldigvis ingene slike krav.

Drevet i seg selv veier jo over 70 kilo og ser for meg mye som kan gå galt hvis dette skal bukseres og monteres/demonteres 2 ganger i året.

 

Var så innom GP (Grimstad Plast) som utstilte sin eneste båt; GP700 SE. Dette er en halvplaner med midtstillet diesel. Ser ut som et råskinn, men gjør "bare" 22 knop med 102 hk Diesel.

Båten er de senere år solgt med Yanmar på 120 hk, og et par knop høyere fart.

Selgeren kunne imidlertid fortelle at de nå ville montere den nye D-3 fra Volvo P på 160 Hk.

Med en slik motor rapporterte han en usedvanlig støyfri gange og 28- 30 knop. Litt av en halvplaner.

Selgeren var alene og etter en lang og hyggelig prat, ba han meg overta "driften" en kort stund. Måtte ha seg litt mat, kan skjønne.

Fikk en gratis bilett som takk for assistansen.

Solgte et par av båtene hans til skikkelige rabatter, men det vet han ikke enda.. :flag:

 

Beøkte Nautisk forlag, og bestemte meg for å kjøpe KystAtlaset for området Strømstad-Linesnes.

Ser bra ut. Fant også en havneguide over Bohuslän: 3 väckor i Bohuslän. Her er det flotte bilder og kart over en haug av spennende uthavner fra Stømstad og sør over. Gleder meg til å forske ut dette.

Noen som har denne fra før?

Tror jeg skal jakte på noe lignende for Aust Agder.

Messa er vel omtrent som før, vil jeg si. Ikke så mye revolusjonerende, men likevel en positiv opplevelse mens vi venter på sesongen.

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Beøkte Nautisk forlag, og bestemte meg for å kjøpe KystAtlaset for området Strømstad-Linesnes.

Ser bra ut. Fant også en havneguide over Bohuslän: 3 väckor i Bohuslän. Her er det flotte bilder og kart over en haug av spennende uthavner fra Stømstad og sør over. Gleder meg til å forske ut dette.

Noen som har denne fra før?

Tror jeg skal jakte på noe lignende for Aust Agder.

Morty

Hei, jepp jeg har brukt 3 väckor i Bohuslän noen sesonger og den er suveren.

3 väckor i Bohuslän er et utdrag av denne som jeg også har.

 

Jeg har lenge "savnet" noe lignende på norsk, men ved besøk av Nautisk forlag på Sjøen for alle forleden fant jeg noe stort!!!

:lol: Havneguiden 1 og 2 , kjøpte nr. 2 Langesund - Lindesnes,suverene kartbeskrivelser og helikopter foto, i farger og strålende vær. Utgitt i Mars 2006, rimelig fersk, fant de ikke på nettsidene til Nautisk, men står noe her og kan bestilles her

 

Anbefales :smiley::smiley:

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Havneguiden nr. 1, og er enig i at dette er flotte bøker. Jeg brukte to hele kvelder på å pløye meg gjennom. Men jeg synes nok at havnebeskrivelsene er litt varierende, særlig hvis du sammenligner med de tilsvarende bøkene av ulik opprinnelse som du får om svenskeskysten. Som inspirasjon - og til stor glede - er bøkene imidlertid varmt å anbefale.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte også 3 uker i Bohuslen, meget fin oversikt av selve havnene. Spesielt greit hvis

planlegger litt i forkant, hvor man har tenkt seg innom i løpet av ferien.

 

Vær klar over at krysserklubben i Sverige har et enda større antall fotografier av uthavner på CD-plate som kan integreres i sjøkart.

 

Dette gir fantastisk mulighet til å studere hvor fortøyningsbolter er plassert og hvor skvalpeskjærene kan være plagsomme.

Link to post
Share on other sites

Hei, jepp jeg har brukt 3 väckor i Bohuslän noen sesonger og den er suveren.

3 väckor i Bohuslän er et utdrag av denne som jeg også har.

 

Jeg har lenge "savnet" noe lignende på norsk, men ved besøk på Nautisk forlag på Sjøen for alle forleden fant jeg noe stort!!!

:lol: Havneguiden 1 og 2 , kjøpte nr. Langesund - Lindesnes,suverene kartbeskrivelser og helikopter foto, i farger og strålende vær. Utgitt i Mars 2006, rimelig fersk, fant de ikke på nettsidene til Nautisk, men står noe her

 

Anbefales :smiley::smiley:

Takker for tipset. Gikk rett inn på linken og bestilte no.1!

Havneguiden virker nokså forskjellig fra den svenske, men sikkert like nyttig.

Slike guider er jo egentlig uunværlige når lengre turer skal planlegges. Je, for kortere også.

Har sittet og kost meg med den Svenske og oppdaget en masse havner i min "umiddelbare nærhet" dvs. Søndre Koster og Hällesø som jeg ikke visste om. Mange av havnen ligger jo godt "skjult" - det ligger jo litt i saken natur.

Så dette blir bra!

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset. Gikk rett inn på linken og bestilte no.1!

Havneguiden virker nokså forskjellig fra den svenske, men sikkert like nyttig.

Slike guider er jo egentlig uunværlige når lengre turer skal planlegges. Je, for kortere også.

Har sittet og kost meg med den Svenske og oppdaget en masse havner i min "umiddelbare nærhet" dvs. Søndre Koster og Hällesø som jeg ikke visste om. Mange av havnen ligger jo godt "skjult" - det ligger jo litt i saken natur.

Så dette blir bra!

Morty

 

Dersom du ønsker å ferdes i Søndre Koster er det nesten livsnødvendig å ha kartet:

 

"Kosters sødra skjærgård" i skala 1 : 15.000

 

Du får bl.a. kjøpt det hos Nautisk Forlag og hos bokhandleren i Strømstad.

 

Når du har lært deg overrettmerkene går det som en "lek" å kjøre i Koster-arkipelaget. Du har bl.a. minst 3 veier ut til Ursholmen som er en perle med godt ferskt vann - søtvann - fra egen brønn.

 

Dette vannet er i seg selv en opplevelse.

 

Museet ved siden av fyrtårnet er en annen opplevelse.

 

Det foreligger ellers mye fin litteratur om Koster.

 

Nå kribler det etter å komme til Koster igjen.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ønsker å ferdes i Søndre Koster er det nesten livsnødvendig å ha kartet:

 

"Kosters sødra skjærgård" i skala 1 : 15.000

 

Du får bl.a. kjøpt det hos Nautisk Forlag og hos bokhandleren i Strømstad.

 

Når du har lært deg overrettmerkene går det som en "lek" å kjøre i Koster-arkipelaget. Du har bl.a. minst 3 veier ut til Ursholmen som er en perle med godt ferskt vann - søtvann - fra egen brønn.

 

Dette vannet er i seg selv en opplevelse.

 

Museet ved siden av fyrtårnet er en annen opplevelse.

 

Det foreligger ellers mye fin litteratur om Koster.

 

Nå kribler det etter å komme til Koster igjen.

Vet du, jeg stod med nesa 5 cm fra nettopp dette kartet på messa og tenkte, skal jeg kjøpe med meg dette og, eller ikke.

I et øyeblikks gjerrighet, tenkte jeg at "kjøper det senere, for digert å dra med seg rundt".

Og da ble det jo ikke noe av.

Besøkte Ursholmen og museet for lenge siden. I en Nidelv 18. Uten kart.

Av og til er lykken bedre enn forstanden. (Men været var jo strålende,da...)

Takk for tipset forøvrig. Merket meg også din kommentar vedr overrett merkene.

Det kribler, ja!

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Kom på en ting til: Jeg var OGSÅ innom Nautisk Forlag for å kjøpe båtsportkart nord for Smøla...

Fikk samme svar som for 5 år siden: "Det er ikke kommet enda, men vi venter det inn i løpet av et par mnd.er...." Da jeg repliserte med "at dette sa dere for flere år siden også", skyldte han på politikerne... Akk-ja-sann.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kom på en ting til: Jeg var OGSÅ innom Nautisk Forlag for å kjøpe båtsportkart nord for Smøla...

Fikk samme svar som for 5 år siden: "Det er ikke kommet enda, men vi venter det inn i løpet av et par mnd.er...." Da jeg repliserte med "at dette sa dere for flere år siden også", skyldte han på politikerne... Akk-ja-sann.

Ser du etterspør båtsportkart for Smøla - antar at du kjenner til at det er C-map brikke for området.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med valg av en flott båt!

 

:cheers:

Takk! Båten er virkelig flott. Noe av det fine med Nor Star er jo også deres imøtekommenhet på personlige preferanser.

Vi har f.eks. valgt lys skai i cockpit, i stedet for mørkeblått stoff. Vi har valgt solid syrefast rekke i stedet for teakrekka og vi har laget benken på babord side større, på bekostning av den fremste sitte-benken. Dette lot seg ordne uten problemer og båten er derfor i noen grad tilpasset akkurat VÅRT behov. (Hos Bavaria, som en stund fristet, fikk vi ikke valgt bort ankerwinsjen i bauen engang)

Kan forøvrig også nevne at 290 har gjennomgått et aldri så lite "face lift":

- Targaen har fått avrundet overgang til skroget på forsiden. Samtidig er det aktre vinduet avrundet og alle midtstolpene vinklet bakover. Dette gir båten et designmessig "brorskap" til den nye 350 modellen.

Akterplatformen er også omgjort litt. Forøvrig er alt ved det (gode) gamle.

Planen er å tilbringe mest mulig av sommeren på "havet", og da måtte vi jo etablere gode alternativer til uthavner. :sailing:

Vi skal ihvertfall over til Læsø. Har lovet kona en masse kreps og en kald Chablis!

Og så blir det vel litt å "handle" i Skagen. :drink:

- Har Nor Star noen hendige avlukker av den "diskrete" typen, mon tro? :rolleyes:

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...