Jump to content

Sjøen for alle - messe for få


jonsverre

Recommended Posts

Solgte et par av båtene hans til skikkelige rabatter, men det vet han ikke enda.. :flag:

 

Vel,Sjefen på avdelingen har kjøpt ny bil og i den forbindelse så sendte bilselgeren inn en liten spørre sak angående ting rundt bil og kjøpet av den. Vi stakk våre hoder sammen og svarte ærlig og oppriktig på spørreundersøkelsen :cool: I grunn så hadde vi bare en alvorlig klage og det var at slipset til selgeren ikke matchet dressen. :eek: Vi har nå en Sjef som irriterer seg grønn over den J#¤&%#a selgeren som bare vil snakke om slipset sitt når han ringer :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

- Har Nor Star noen hendige avlukker av den "diskrete" typen, mon tro? :rolleyes:

 

Morty

Avlukker ja, klart det :wink::wink:

 

Nærmer det seg levering? Hvordan gikk det med defroster? Ble det bra?

Lykke til, og gratulere igjen med nydelig båt :flag:

Mvh Månestråle

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Takk! Båten er virkelig flott. Noe av det fine med Nor Star er jo også deres imøtekommenhet på personlige preferanser.

Vi har f.eks. valgt lys skai i cockpit, i stedet for mørkeblått stoff. Vi har valgt solid syrefast rekke i stedet for teakrekka og vi har laget benken på babord side større, på bekostning av den fremste sitte-benken. Dette lot seg ordne uten problemer og båten er derfor i noen grad tilpasset akkurat VÅRT behov. (Hos Bavaria, som en stund fristet, fikk vi ikke valgt bort ankerwinsjen i bauen engang)

Kan forøvrig også nevne at 290 har gjennomgått et aldri så lite "face lift":

- Targaen har fått avrundet overgang til skroget på forsiden. Samtidig er det aktre vinduet avrundet og alle midtstolpene vinklet bakover. Dette gir båten et designmessig "brorskap" til den nye 350 modellen.

Akterplatformen er også omgjort litt. Forøvrig er alt ved det (gode) gamle.

Planen er å tilbringe mest mulig av sommeren på "havet", og da måtte vi jo etablere gode alternativer til uthavner. :sailing:

Vi skal ihvertfall over til Læsø. Har lovet kona en masse kreps og en kald Chablis!

Og så blir det vel litt å "handle" i Skagen. :drink:

- Har Nor Star noen hendige avlukker av den "diskrete" typen, mon tro? :rolleyes:

 

Morty

Takk for svaret. Har vel egentlig forventet at det kom en facelift. Blir spennede og ta en prat med Nor Star folkene på båtmessen i Stavanger nå i helgen. Det er forøvring mange fine små stuerom rundt forbi...

Link to post
Share on other sites

Avlukker ja, klart det :wink::wink:

 

Nærmer det seg levering? Hvordan gikk det med defroster? Ble det bra?

Lykke til, og gratulere igjen med nydelig båt :flag:

Mvh Månestråle

Levering er 24 mai, Arendal.

Vi holder oss i området og "tester" ut båten et par dager. Skulle det dukke opp noe feil, har vi fredag 26 mai å fikse dette på. Så bærer det østover.

Spurte Nor Star (Alf) om dette ikke var et fornuftig opplegg, for litt justeringer og denslags må man vel regne med på en ny båt?

 

Han Alf var nå ikke sånn 100 % enig, og svarte vel omtrent slikt:

Quote

Mnjaa, jeg vil no nødig fremstå som skrydede men skal jeg vere heilt ærlig, så er det nok svært sjelden det er noe. - Men for all del, har du anledning til å holde deg her noen dager og det skulle være noe som trenger justering, så står vi klare vi, vettu'.

Unquote (fritt etter hukommelsen)

 

Så får vi se da. Men har en feeling på at han får rett. Vår første "inspeksjon" av båten ga oss et inntrykk av en særs samvittighetsfull oppbygging og topp kvalitet.

 

Det med defroster gikk veldig bra. Kjempetakknemlig for rådene jeg fikk en tid tilbake.

Alf, hos Nor Star, var bare glad for at jeg "forlangte" defroster. Dette var noe de hadde vurdert lenge, og også levert en gang i blant. Men ikke innført som standard eller opsjon. Det gjør de nå, trengte bare et ekstra kick!

 

Det blir utblåsning under vinduene, samt dyse ved beina på førerplass.

Skal ta bilder selvfølgelig. Månestråle har nå gjort nytten som bakgrunnsbilde, helt siden September, og fortjener avløsning. :flag:

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt i sikte Morty!

 

Lurte på bildene på Nor Star sine hjemmesider, disse er vel før faceliften?

 

Når vi skal ha ny båt, jeg sier når selv om vi nettopp har kjøpt "ny" båt, er Nor Star 290 absolutt et alternativ. Så den på båtmesse i Arendal, kjempebåt. Joda 290 er ganske lik båt, men må si jeg likte løsningene, bl.a uteplassen, bedre på Nor Star'en. Hvordan er sjøegenskapene på Nor Star'en kontra konkurrentene?

 

Et betydelig moment ved kjøp av ny båt er oppfølging etc, der har jeg hørt mye positivt om både Joda og Nor Star.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt i sikte Morty!

 

Lurte på bildene på Nor Star sine hjemmesider, disse er vel før faceliften?

 

Når vi skal ha ny båt, jeg sier når selv om vi nettopp har kjøpt "ny" båt, er Nor Star 290 absolutt et alternativ. Så den på båtmesse i Arendal, kjempebåt. Joda 290 er ganske lik båt, men må si jeg likte løsningene, bl.a uteplassen, bedre på Nor Star'en. Hvordan er sjøegenskapene på Nor Star'en kontra konkurrentene?

 

Et betydelig moment ved kjøp av ny båt er oppfølging etc, der har jeg hørt mye positivt om både Joda og Nor Star.

Hei

Alle bildene på hjemmesiden deres er fra perioden før "face liftet". Jeg fikk inntrykk av at min båt er den aller første de har laget. Sa til Alf at nå må dere få laget en ny brosjyre, fort!

- Jooda, de hadde nå tenkt på det au, men tida rakk ikke alltid til for denslags... :smiley:

 

Jeg tok en del bilder ved inspeksjonen, men de er blitt litt mørke pga. dårlig blitz på det digitale kameraet mitt. (Fotografi er vel heller ikke min sterke side)

Regner med å få det til bedre ute, i dagslys.

Kommer sikkert til å legge inn noen skrytebilder her på forumet da.

 

Når det gjelder sjøegenskapene, er det nok andre N S eiere som bør uttale seg.

Jeg har kun vært ombord i båten i fart ca 30 minutter på rel. flatt hav.

Merket lite til planingsterskel og satte stor pris hvor lite støy det var, selv på full guffe.

 

Uteløsningen likte vi også godt. Ryddig og effektiv. Og dollbord HELE veien rundt!

Pentry-løsningen er også helt topp. Godt med benkeplass og bra med skap. Og lekkert!

Inngangen til midtcabinen synes jeg også Nor Star har hatt en heldig hånd med. God høyde ved inngangen.

Skroget er såvidt jeg vet likt med Joda 290, men innredning og dekksløsning er helt forskjellig.

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Det frister nesten med ny 290 :smiley:

 

Antar det også vil være mulig med innredning i kirsebær snart.

 

Jeg synes sjøegenskapene er svært gode spesielt i sidesjø og medsjø.

Min forrige båt fikk lett sprut ombord, med mindre vi gikk rett inn i motsjøen.

Det ga mye kalesjebruk og var litt "slitsomt" i lengden. Dette var en halvplaner (GP-700, forøvrig en utmerket båt) men jeg regner med at størrelsen her samt steglistene som 290 har, gir en mye tørrere båt?

 

Innredning i Kirsebær? Ja, det tror jeg faktisk er blitt en opsjon allerede..?

I allefall hadde demobåten Nor Star 350 full kirsebærinnredning. Utrolig flott.

Vi vurderte faktisk dette, men syntes vi hadde laget såpass mange revisjoner, allerede, at vi satte "strek".

Vi syntes også treverket om bord; trapp og benkeplate, passer godt til båten, slik den er.

- Dessuten turde vi ikke annet enn å gjemme litt av "godsakene" til Blue Dragon og Oteren også, når de nå straks skal oppgradere... :cool:

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

- Dessuten turde vi ikke annet enn å gjemme litt av "godsakene" til Blue Dragon og Oteren også, når de nå straks skal oppgradere... :cool:

Morty

Dårlig gjort Morty :nono:

 

Det er ikke nødvendig å fyre opp under 3- fot syken, er hardt rammet! Har nettopp tatt et steg og klar for ett nytt allerede.....

 

Kurerer ikke den sykdommen med båtmesser, baatplassen, Morty osv........ :crazy: Lurer på om sesongstart hjelper :confused:

Link to post
Share on other sites

Dette innelgget er litt på siden av diskusjonen på tråden men en kommentar til det forrige innlegget:

 

Vi har fått inn et begrep i norsk småbåtliv som vi kaller "3 fot syken".

 

Jeg er litt usikker på om det er et norsk begrep, eller om man også finner det i andre - eksempelvis nordiske - land.

 

Jeg har noen gansker vansker med å se at "3 for syken" utelukkende er et "sykdomstegn".

 

Jeg kan også betrakte det som et "friskhets" og "sunnhetstegn" at man begynner i det små, får erfaring med de grunnleggende forhold i sjølivet, og senere, dersom det innledende sjølivet gir mersmak, beveger seg oppover i båtstørrelse.

 

Jeg husker enda hvordan jeg startet med 10' jolle og opplevde de fysiske forholdene som gjelder når man ikke har fast land under kjølen.

 

På enkelte andre livsarenaer kalles det gjerne tegn på større ambisjoner og økt engasjement og interesse når lidenskapen tiltar.

 

Når vi småbåteiere i faser av livet ønsker større lengde under kjølen trenger ikke det nødvendigvis være et sykdomstegn, men et tegn på at vi trives på verdens største oppholdssted - vannet.

 

"3 fot syken" henger kanskje sammen med at ønsket om større båt går ut over familieøkonomien, dersom familien samtykker i dette er det kanskje ikke et sykdomstegn at båten blir større, men tvert om et tegn på at familien går godt sammen på liten plass på verdens største tumleplass.

 

Jeg har i mange år sett familiens opphold i båt som en test på hvor godt familien går sammen som et team, enten dette er i seilbåt eller motorbåt.

 

Ønsket om større båt trenger ikke å tyde på at familien fungerer dårligere, tvert om kan det vise at familien trives sammen og vil stimulere til ytterligere felles samvære.

Link to post
Share on other sites

Vi har fått inn et begrep i norsk småbåtliv som vi kaller "3 fot syken".

Begrepet er ikke nytt, og det finnes på andre språk også. 3-fotsyken kalles også 3-fotsyndromet og er ikke noen sykdom, men viser til at mange båteiere la på omtrent 3 fot når de kjøpte større båt. Mange produsenter økte størrelsen på modellene i trinn på 3 fot, ikke 2 eller 4.

 

Noen bruker begrepet 3-fotsyken mer ironisk om folk som ønsker seg en 3 fot større båt nokså umiddelbart etter at de har fått ny båt. :blush:

 

Jeg tror ikke de 3 fotene er så magiske i dag. Økonomien er så god at mange kan ta i litt når de kjøper ny båt, og noen finner ut at de kjøpte litt for stor båt :rolleyes: og går litt ned i størrelse ved neste båtkjøp.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på om det er et norsk begrep, eller om man også finner det i andre - eksempelvis nordiske - land.

Jag er vaccinert......... :smiley:

 

tycker 37 fot håller mer en vel.........og mange ganger, er vel så stort, för ferie/skärgårdssegling

i våra vatten.

 

man skall kunna hantera båten ensam også om det behövs......... :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

En skal aldri si aldri, men jeg tror mye taler for at "3 fot syken" for min del nå er "kurert":

For det første er alle (4) ungene ute av redet, og det er stort sett meg og kona som skal ha plass ombord. - Da holder det med 29 fot.

Dernest har jeg et meget sterkt ønske om å kunne benytte kroker og kriker i skjærgården, og kunne ligge mot land også der hvor det kan være litt grunt. - Det setter begrensninger til dyptgående. Og når det gjelder manøvrerbarhet, spiller jo også lengden inn.

Så noe særlig mer enn 29 fot tror jeg bare blir til plunder faktisk.

 

Ellers betrakter jeg "3-fot syken" som et godt tegn på at man faktisk trives på sjøen. Og at større båt er resultat av ønsket om å tilbringer mer tid på havet, ta lengre turer, og være mindre væravhengig. :sailing:

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Jeg startet likegodt med 30 fot syken. Har kommet såpass til års at jeg må ta det i store steg nå.

 

Jeg kom til at rundt 30 fot et det man trenger for å være væruavhengig på ferie med familien (3 - 4 pers.) og samtidig ha en båt som er passe stor for fiske og fritid. Dette blir min første båt, og muligens den siste. Det blir ialfall ikke +30 fot neste gang.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vet ikke jeg, men går fra 19 til 42 fot( dvs 22 fot syken) Men har vært hos bedriftslegen, og han

mente jeg var frisk.

 

Men dette skyldes at vi gikk i land for noen år siden, til hytte ved sjøen. Nå ønsker vi å gå tilbake

til båt. Vi endte på 42. Ser også visse utfordringer med uthavner og størrelse, men svai er ofte

løsningen. Men har også annskaffet utstyr for at, kun jeg kan ta en tur alene.

 

Ellers i denne messetråd, Lunde Båt solgte 26 båter på messen, Normar(Benetau) solgte bra og vil

tro at det gikk noen fra Heitman(Jeanneu) også.

 

Ellers hadde West Mar med Hunter en fin utstilling også. Tror generelt det går mye i Seil

for tiden

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tror generelt det går mye i Seil for tiden

Det har imponert meg de senere årene hvor mye seilbåt med god komfort man får for pengene sammenlignet med motorbåt.

 

Ellers er hovedinntrykket mitt fra messa at den var bra. Jeg var der fire hele dager og kunne godt tilbrakt ytterligere fire dager.

 

Synes det er interessant både å se hvor mye produsentene av båter kopierer hverandre, men også hvordan de forsøker å fremheve sine særegenheter.

 

Det kan ikke være lett å velge for den som har muligheter til å kjøpe ny båt i dag og har tilgang på banklån.

Link to post
Share on other sites

Rart det der.

Noen ganger synes jeg min lille båt er alldeles for stor.

Som når jeg prøver å finne plass på Koster. Eller i Skagen eller Strömstad.

Andre ganger, i drittvær, er den i minste laget.

 

Ellers forundres jeg mye over priser på rene motorbåter. Jeg fikk en brosjyre fra noen som kaller seg Dockside Marine, vet ikke hva de heter på norsk, i postkassa idag.

De fallbyr en motorbåt på 30 fot for sier og skriver NOK 1445000.-.

For den prisen kan jeg gå til innkjøp av en Bavaria som er 12 fot større og ha en kvart million å kjøpe utstyr for.

Noen har svært høye marginer.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Levering er 24 mai, Arendal.

Vi holder oss i området og "tester" ut båten et par dager. Skulle det dukke opp noe feil, har vi fredag 26 mai å fikse dette på. Så bærer det østover.

Morty

Hei igjen vi er også i område på den tiden, Sørlandets båtmesse

Kansje vi treffes, hadde vært topp å fått sett "nye" 290`en.

 

Ellers er vel "større båt" syken aktuell også ombord i Månestråle, :lol: sikler på :

Nor Star 350, Marex cc 350, eller Joda 370.

Men foreløbig er Månestråle helt ok, i noen år til. Lengselen nå om bare å komme på fjorden er usannsynlig stoooooorr...... :cheers::wink:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

tycker 37 fot håller mer en vel.........og mange ganger, er vel så stort, för ferie/skärgårdssegling

i våra vatten.

Jeg stiller vel i samme kategori, selv om det faktisk var seilingshøyde som til slutt var den avgjørende faktoren. Jeg har 18 meter over vannet å holde unna broer og luftspenn. Jeg vurderer faktisk å montere et videokamera i mastetoppen for for å kunne gjøre en visuell sjekk i tvilstilfeller. :rolleyes:

 

Ettersom jeg hovedsakelig har lånt eller leid båter de siste årene er det ikke relevant å snakke om trinnene opp til dagens 37-foter, men jeg vurderer muligheten for å ha båt i middelhavet. Da blir det sannsynligvis noe mellom 42 og 44 fot, høyden 46 fot. Litt stort å håndtere alene, men for min del er behovet for en solobåt i middelhavet mindre enn for en båt i norsk havn. Dessuten gir en større båt bedre mulighet for å leie ut båten når jeg ikke bruker den selv. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...