Jump to content

Sjøen for alle - messe for få


jonsverre

Recommended Posts

Jeg stiller vel i samme kategori, selv om det faktisk var seilingshøyde som til slutt var den avgjørende faktoren. Jeg har 18 meter over vannet å holde unna broer og luftspenn. Jeg vurderer faktisk å montere et videokamera i mastetoppen for for å kunne gjøre en visuell sjekk i tvilstilfeller. :rolleyes:

 

Var med å seilte for en del år siden en Maxi 77 sammen med kamerat, han er litt påstålig,

og mente helt klart av vi gikk under brua fra kjøkøysund til Hvaler. Jeg sa ikke F, men

han ville prøve. Det ble fort avklart da en fisker fortalte at masten var ca 50 cm for høy.

 

Som sjøtommel skriver, kan enkelte ganger være greit med cam i masten. Men nå er høyde over vann, altid målt LAV, så det er muligheter å gamble for den som har råd.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ser du etterspør båtsportkart for Smøla - antar at du kjenner til at det er C-map brikke for området.

Jasså gitt? Men DEN kan jeg neppe slå opp i hvis navigatoren tar kvelden....

 

(Dessuten var den NORD for Smøla jeg etterspurte. Sør for Smøla kom for 15 år siden.)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nei det har du rett i. Men hvis du har en lap top kan du se kartet med PcPlanner

Har TelChart på dedikert PC med C-map for det meste. Det jeg er/var ute etter var det oppdatert PAPIR-kartet.

(For å kunne navigere i hvis teknikken svikter.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nå er vi rimelig OT for denne tråden, men i følge Den norske los (bind 1, side 14):

 

Under bru, høyspentkabler og andre skipsfarthindringer i form av luftspenn angis en høyde målt fra laveste punkt på luftspennet/brua ned til et nivå Z-null over middelvann (2xZ-null over sjøkartnull).

 

(Postet rett etter baatsmann, for dem som lurer er dette en annen angivelse av HAT (i følge samme bokas illustrasjon på side 13. :wink: )

 

Mange steder langs kysten er det særdeles viktig å få med seg at også været gir et bidrag i tillegg til hvor mye månen og sola flytter på vannet.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen vi er også i område på den tiden, Sørlandets båtmesse

Kansje vi treffes, hadde vært topp å fått sett "nye" 290`en.

 

Ellers er vel "større båt" syken aktuell også ombord i Månestråle, :lol: sikler på :

Nor Star 350, Marex cc 350, eller Joda 370.

Men foreløbig er Månestråle helt ok, i noen år til. Lengselen nå om bare å komme på fjorden er usannsynlig stoooooorr...... :cheers::wink:

Har du hjerte til å bytte inn båten som du har lagt ned så mye energi og krefter i da?

Båten din er jo et prakteksemplar!

 

Vi kommer sikkert til ta en tur innom messa en av de første dagene. Kjempehyggelig om dere vil ta en titt ombord.

I et anfall av endeløs godhet, tror jeg kjapt jeg gjør dette tilbudet gjeldene for alle Båtplassen besøkende! Om ikke jeg byr på Cognac på F.B. så skal jeg da sørge for en duggfrisk pils, - har to kjøleskap om bord åff kårs. :cheers:

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Dårlig gjort Morty :nono:

Det er ikke nødvendig å fyre opp under 3- fot syken, er hardt rammet! Har nettopp tatt et steg og klar for ett nytt allerede.....

 

Kurerer ikke den sykdommen med båtmesser, baatplassen, Morty osv........ :crazy: Lurer på om sesongstart hjelper :confused:

Okei, var kanskje litt slem der. Men du skjønner, dette båtkjøpet er det første som KONA er helt enig i, ja faktisk initiert!

Og det er så uvant og positivt å ha fruen med på laget når såpass med kroner skal "øses over bord", at jeg blir litt bråkjekk.

 

Forrige (båt)kjøp var det full krig rundt lenge, hvis det er noen trøst. Det var så ille at jeg flere ganger måtte heve stemmen for å få henne til å ta oppvaska. Tenke seg til, skulle ha meg til å stå med oppvaskbørste og rumpa i været på den bittelille badeplattformen, jeg som hadde mer enn nok å gjøre med å finne ut hvilken hvitvin som skulle velges til østersene, om jeg fant noen... :smash:

Kvinnfolk!

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Morty:

 

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

 

Hilsen en som nå kom på at badeplattform skal være stor nok for "mor" og for liten for "far"... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal man ha dansegulv bak på slike båter? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Men du skjønner, dette båtkjøpet er det første som KONA er helt enig i, ja faktisk initiert!

Og det er så uvant og positivt å ha fruen med på laget når såpass med kroner skal "øses over bord", at jeg blir litt bråkjekk.

 

Morty

Det var fruen her og som ville ha større båt. Jeg hadde egentlig sett på DC på 21-23 fot, deriblant GP700.

Men madammen hadde et av sine lyse øyeblikk og ville ha en større båt, akkurat der var jeg ikke vanskelig med å oppfylle det ønsket.... Men etter vi kjøpte "ny" båt i høst har jeg iflg regjeringa vært helt på (båt) tur.... det har vært en lang vinter ja.

 

Ser frem mot en tur til Arendal på messe, og en inspeksjon på Nor Star 290 hadde vært midt i blinken :wink: Viktig å pleie 3-fot syken.......

Link to post
Share on other sites

Har du hjerte til å bytte inn båten som du har lagt ned så mye energi og krefter i da?

Båten din er jo et prakteksemplar!

Morty

Nei nettop, egentlig har jeg ikke hjerte til det :blush: Så som sagt hun blir hos oss noen år til. Men skulle familien en gang i fremtiden øke i antall igjen blir hun kanskje for liten :sad:

 

Vi kommer sikkert til ta en tur innom messa en av de første dagene. Kjempehyggelig om dere vil ta en titt ombord.

I et anfall av endeløs godhet, tror jeg kjapt jeg gjør dette tilbudet gjeldene for alle Båtplassen besøkende! Om ikke jeg byr på Cognac på F.B. så skal jeg da sørge for en duggfrisk pils, - har to kjøleskap om bord åff kårs. :cheers:

Morty

:cheers::cheers:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Satt og bladde gjennom brosjyrene jeg tok med fra messa...

Det VAR faktisk et par båter jeg kunne tenke meg å kjøpe (Franske)

Og det var Mery Nautic Arguin 650, og Ocqueteau 615; Begge til vel 200 laken pluss motor.

(Kriterier: Trailbar, HT, selvlensende, dass - kok - sov - fiske)

Det eneste JEG savner på min gamle båt i dag, er kanskje selvlensende akterdekk.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort meg noen betraktninger om kartplottere og kart etter å ha vært på messa på Lillestrøm i år.

 

Det "flommer" nå over med ulike produsenter og forhandlere.

 

Jeg begynte ganske tidlig å benytte elektroniske kart. Skannet noen selv som jeg hadde med meg på datidens bærbare maskiner. Senere ble det C-map (de små brikkene). Brikkene vokste og i fjor ble det C-map Max. I år blir det Navionics Platinum. Men vet ikke om dette er lurt valg - utstyret er imildertid bestilt (Integrert Raymarine E-system med radar og 'det hele').

 

Spørsmålet er hva som er den ideelle kartplotteren - svaret må vel først og fremst bero på behovet (liten fiskebåt, hurtiggående, kalesjebåt, eller båt med overbygg).

 

Det er kanskje lettere å velge kartprodusent - men jeg vet ikke hva jeg skulle valgt hadde jeg startet med kartplotter i dag. Jeg oppfatter at mine tidligere erfaringer har gjort meg lite fleksibel for nye løsninger. Det sies (fra noen hold) at Garmin har utviklet det beste systemet for overføring av kartopplysninger fra statens kartverks S57 database - men ikke vet jeg.

 

Når det gjelder plottere, har jeg eksempelvis ikke glede av 3-D presentasjoner. Disse er for meg mer forvirrende enn oppklarende (I bilen derimot er 3-D flott).

 

Jeg synes ellers at PC-baserte kartsystemer er mer fleksible enn dedikerte kartplottere. Det er eksempelvis vanskelig å lage gode integrerte loggbøker mens man kjører med dedikert kartplotter. Stort sett får man med seg slepestrengen (track) og må bearbeide denne i etterkant for å få ut noe meningsfullt av kjørt distanse. Pc-systemer kan derimot settes opp med greie loggføringer, f.eks hvert 30 minutt etter eget ønske.

 

Men dette var mine betraktninger....

Link to post
Share on other sites

Dette har vel kanskje vært gjentatt ad nauseam.

 

MaxSea på PC.

Alle kart tilgjengelige med en telefon.

Raster og vektor. Samtidig.

Flere leverandører av kart.

Og den leser IHO S-57 formatet på direkten.

 

Det hadde vært fint om Krapyl legger ut de viktigste henvisningene til MaxSea. Jeg har registrert argumentene til Krapyl tidligere for MaxSea.

 

Jeg har bare sett på programmet overfladisk, men er åpen for mer inngående betraktninger i sommer.

 

Ønsker derfor anbefalte lenker. (Finner et stort antall lenker med enkel Google-søk selv, men savne erfaringsbaserte gode lenker)

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett på kostbare kartplottere med dårlig oppløsning (=duppeditter som messa nesten flommet over av) er jeg ikke i tvil: Ta en liten PC (bærbar eller mini), kjøp en 8" skjerm (2-3 laken), kjør et kartprogram for PC (TelChart, MacSea el.l.), fest en liten kule-mus med borrelås el.l. og du har den beste og billigste kartplotter til båten.

(PC-en kan du stue unna og bruke den extra skjermutgangen maskinen har.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ta en liten PC (bærbar eller mini), kjøp en 8" skjerm (2-3 laken), kjør et kartprogram for PC (TelChart, MacSea el.l.), fest en liten kule-mus med borrelås el.l. og du har den beste og billigste kartplotter til båten.

Det lyder forlokkende, men hvor lyssterk og sprutsikker/vanntett er en skjerm til 2-3 tusen?
Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett på kostbare kartplottere med dårlig oppløsning (=duppeditter som messa nesten flommet over av) er jeg ikke i tvil: Ta en liten PC (bærbar eller mini), kjøp en 8" skjerm (2-3 laken), kjør et kartprogram for PC (TelChart, MacSea el.l.), fest en liten kule-mus med borrelås el.l. og du har den beste og billigste kartplotter til båten.

(PC-en kan du stue unna og bruke den extra skjermutgangen maskinen har.)

Legg gjerne til:

Og som er treg og vil gå ut på dato ganke raskt.

 

Dersom du trenger ekkolodd og radar, får du software og black boxes for PC som tar seg av det også. Det utvikles nå av flere. Jeg tipper det etter hvert blir ganske vanlig.

 

Det lyder forlokkende, men hvor lyssterk og sprutsikker/vanntett er en skjerm til 2-3 tusen?

Man må nok kanskje spytte i noe mer for en sprutsikker skjerm, men du får likevel alle PC-ens fordeler. Jeg som har lukket båt vil bare bruke en liten laptop med borrelås og mus. Stor datakraft, kjempegod oppløsning, lett å ta med seg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og som er treg og vil gå ut på dato ganke raskt.

Tja, jeg sliter ut en laptop omtrent annet hvert år - de har aldri overlevd tre år. Skal bruke den når jeg seiler er jeg redd den kan få kortere levetid. Med åpen cockpit er jeg pent nødt til å ha en skjerm som tåler mye vann. Det er omtrent like dyrt som en laptop. Et godt kartprogram til PC koster 5-10 tusen. Skal jeg ha radarbilde til PC-kartplotteren må jeg ha en dyr boks til.

 

Jeg er ikke sikker på om PC er så mye billigere og bedre, egentlig. Nå holder jeg meg hovedsakelig til papirkart, men har funnet ut at det er veldig kjekt med en liten kartplotter til nattseiling og til dagene med øsende regn. Laptopen er med i båten, men den ligger i en vanntett koffert og fyres bare opp når jeg planlegger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...