Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke

Walter_S

Recommended Posts

Tror du jeg vil få midlertidig asyl eller kanskje t.o.m. oppholdstillatelse hos dere, da? ;o)

De slapp da inn meg for seks år siden, så da bør du være garantert opphold!

Dukket opp noen syn- og ikke minst hørbare vårtegn utenfor vinduet mitt for 10 minutter siden:

bgo_vaartegn_1.jpg

Den synbare (gubben som vasker bilen) og hørbare delen

bgo_vaartegn_2.jpg

Den hørbare delen......

Så det er bare å sette i gang prosessen, velkommen skal du være!

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

• 2 uker senere...
...har arbeidslysten begynt og strømme på nå som varmen har begynt og komme?

:nonod: Nei! Her er det motstand, som alltid! :wink:

...ops ' da kommer det vel en ny da kanskje ? vinter altså ?

Nå ska' du vær forsæktig å ikke male fanden på veggen, Nils1 - han kunne få seg en idé eller to! :smash: Kommer'n med mere snø nå, så skal du få! :lol:

Nå må jeg bare innrømme at "varmen" kom litt overraskende på meg, så jeg har ikke rukket å assimilere meg skikkelig ennå. Den mentale forberedelsen til å starte på en ny og lang en arbeidsøkt er noe forsinket....

Har dog begynt å lette litt på presenningen over Malaika og titte forsiktig innover i tusmørke. Var redd jeg skulle få se noe aldeles forferdelig (slik jobber den dårlige samvittighetetn i underbevisstheten.... :blush: ), men det så greit ut alt sammen. Noe kattepiss-lukt (f**n ta beistet!) skal vi nok fordrive med salmiakk og en god vår-utlufting gjør underverker med eimen.

malaikaigjen_web_009.jpg

For noen dager siden gravde jeg frem og spadde vekk snø-dævenskapet fra under båten (ble i et svakt øyeblikk måkt ditt, da snøværet sto på som værst).

malaikaigjen_web_019.jpg

I går var det første sjauen med å rydde rundt båten og sette opp spilene til presenningen slik at jeg kan løfte på Malaika's "skjørt" og la både sollys og ikke minst masse frisk luft komme til.

malaikaigjen_web_013.jpg

Skyggesiden: Mitt Sibir!

malaikaigjen_web_012.jpg

Så var det å grave frem 1 meter med halvråtten snø i fra båtens skyggeside. Snø som i løpet av vinteren har sklidd av presenningen og bygget seg opp der. Skulle jeg vente til denne forsvandt på naturlig måte - der den ligger i konstant skygge - så ble det vel St.Hans, kan jeg tenke meg. Så jeg ga naturen en hjelpende hånd og skuffet og skuffet.....

Nok om svineriet. Vi snakker om noe mere hyggelig!

malaikaigjen_web_021.jpg

Etterpå gikk jeg rundt i garasjen og sjekket all el-verktøy for å se om det fremdeles var futt i det. Også det gikk bra.

malaikaigjen_web_025.jpg

Resten av ettermiddagen brukte jeg til å hive meg over ei mahogny-plate som jeg slapp i fjor høst. Tok den frem og begynte å høvle og grovslipe den (var full av gammel lakk og annet uhumskhet fra 30 års dårlig vedlikehold). Deretter byttet jeg slipepapir på båndsliperen og kjørte over med korn120 og til slutt 180 for hånd.

malaikaigjen_web_020.jpg

Da var idyllen komplett, slipestøv på kjeledressen og et fint-fint slipe-mel på brillene og i nesa. Plata - som er rester etter ei 30-år gammel mahogny-snekke jeg delte opp - skal bli til benkeplate til en lite skap-topp, rett innefor døren ut mot styrbord-skroget. Riktig fin ble plata til slutt!

malaikaigjen_web_022.jpg

Ingen som har rydda i løpet av vinteren heller......! :nonod:

malaikaigjen_web_024.jpg

Vi får legge vekk slipemaskin og -papir og gå på en liten befaring og sjekke om alt er slik det var i fjor høst (vinter) da vi var nødt for å avslutte.

malaikaigjen_web_004.jpg

malaikaigjen_web_005.jpg

malaikaigjen_web_006.jpg

malaikaigjen_web_007.jpg

"Arbeids-skoene" mine (håper ikke at jeg får besøk av arbeidstilsynet) står nå klar ved foten av stigen. For å ikke dra ombord søle og skitt, så går jeg i trebonnær når jeg er nede på marken og i garasjen (snekkerverksted) og skifter (kjipper av og på ved stigen) til disse "skumgummi-sko" når jeg går ombord. Litt tungvindt, men så slipper jeg mye rengjøring oppe i båten da. Dett er bare til alt er blitt helt tørt omkring, da er det nok å tørke av seg på skoene på denne grønne dørmatten.

malaikaigjen_web_008.jpg

malaikaigjen_web_010.jpg

Luftesprekken i luka, slik at ikke "kattjæveln" skal greie å komme nedi båten....! :smash:

malaikaigjen_web_011.jpg

malaikaigjen_web_014.jpg

malaikaigjen_web_016.jpg

En rask titt inni spandere vi på oss....

malaikaigjen_web_017.jpg

malaikaigjen_web_018.jpg

Noe støv og skitt har det jo blitt i løpet av vinteren....

Forresten - jeg kom plutselig på noe annet. Var på rekognoseringstur ut på Onsøy-landet her forleden, og stakk nedom Øyenkilen, innenfor Strømtangen. Og der i den vesle havna fant jeg en annen hjemmesnekra "Sjark". Opprinnelig ei 22'-23' snekke som noen med mye fantasi har bygget om til sin "egen båt". Jeg måtte selvfølgelig ta noen bilder.

web_090319_0002.jpg

Selvlensende dørk og allt!

web_090319_0003.jpg

:o)

Prækas!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

1234799579_resized.jpg

Litt synd at ikke båten din kom med, da!

siste bidet er jo rett rundt svingen der båtplassen vår er jo :yesnod:

Vel, jab - er'n med nå..........? :wink:

web_090319_0366.jpg

web_090319_0395.jpg

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Ser som vanlig veldig bra ut, men.... Ser du har brukt vanlig malertape. Har du prøvd å ta den av? Skal du ha tapen på lenge anbefaler jeg virkelig å bruke den blå. Litt dyrere, men du verden så arbeidsbesparende i forhold til å fjerne restene fra den hvite. Den har kanskje ikke feste seg så godt i løpet av vinteren, men når varmen kommer...

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

...og snøen blir fort borte om dagene.

Og kommer like fort tilbake igjen..... :headbang: Du skal ikke love noe du ikke kan holde, Per Christian! :smash:

men.... Ser du har brukt vanlig malertape. Har du prøvd å ta den av?

Ja, ikke noe problem. Fjernet noe her forleden. Den sitter bare på utsiden, der hvor jeg har malt med 2-komp. Og det slippere ganske så greit.

Veldig tøft prosjekt du holder på med

Takk for det, Sabb Lars!

Ja, skal man ha sjark så må man bygge den selv (har ikke råd til å kjøpe ferdig sjark). Akkurat nå sliter jeg med motivasjon til å begynne på'n igjen, etter 3 måneder stillstand p.g.a. været og temperaturen.

:rolleyes:

. Akkurat nå sliter jeg med motivasjon til å begynne på'n igjen, etter 3 måneder stillstand p.g.a. været og temperaturen.

Du får tenke på at du bør rekke havnefestivalen på Skjærhalden i år. På egen kjøl, altså. Den ble jo utsatt i fjor, nettopp fordi at du ikke hadde fått båten på vannet ennå. :lol:

Nei, du må ikke gi opp nå gitt. Til det er du kommet alt for langt i et prosjekt som ser ut til å bli ordentlig vellykket. Det blir nok bra til slutt også. :yesnod:

STÅ PÅ!!!! :seeya:

...Har arbeidslysten kommet tilbake nå som sola varmer?

:nonod: ---> :blush: ---> :rolleyes:

Savner litt oppdatering.

:tongue: Jeg og.......

1238695795_resized.jpg

og litt HDR:

1238695703_resized.jpg

Redigert av Walter_S (see edit history)

...hvilket program du bruker til å prosessere HDR bildene?

Photomatix Pro 3.1.3 fra hdsoft.com

Papperhavn, ja - jandrea!

Tar med noen til, siden det er helg!

1238695279_resized.jpg

Fredrikstadbrua i morgenrush. Tatt oppe fra Kringsjå, tidlig i januar i 9 kuldegrader (klar natt!).

1238780846_resized.jpg

Vollane i Gamle Fredrikstad - tidlig en vintermorgen.

1238780819_resized.jpg

Et gatekryss i Gamlebyen / Fredrikstad, før sola har stått opp.....(det var kaldt!).

1238695959_resized.jpg

Solnedgang ved Tangen - 100 meter fra der jeg bor....

Ha en fortreffelig helg, allesammen!

HDR står for High Dynamic Range. Du setter kamera på stativ, tar 3 eller 5 fortløpende bilder av samme motivet, men med gradvis stigende blenderåpning. Da blir ett av bildene riktig eksponert, og resten av bildene er enten for mørke eller for lyse. De bildene som er for mørke har masse brukbar informasjon i bildets lyse partier, og de lyse bildene har masse brukbar informasjon i de mørke partiene (som f.eks skyggepartier). Ved å kjøre bildene gjennom et program på PC'en, kombineres all informasjonen som ligger i hvert bilde, og du får et bilde som har en mye større spennvidde enn et vanlig bilde. Det må brukes med litt forsiktighet, ellers kan bildet oppleves alt for kunstig.

Flotte bilder Walter_S. :flag:

Jeg bruker også Photomatix Pro.

Helt enig med ÅtteGlass!

Man skal egentlig ikke overdrive HDR-effekten - resultatet blir gjerne litt kunstig (sett med vanlige fotograf-øyne). Men alle som begynner med det gjør akkurat det til å begynne med, fordi det er sååååå kuuult, atte!! Man får noen utrolige effekter ut av det. Som dere ser så har også jeg (med åpne øyne...) gått i denne velkjente fellen og falt for en overdreven bruk av HDR'en, som bildene viser.

1238695431_resized.jpg

Her er det dog et bilde hvor jeg har greid å styre meg og sluttet i tide - før det ble for kunstig i uttrykket. Dette bilde er jeg fornøyd med, som det er, og HDR'en bare understreker den røffe kysten. Forresten, havstykke vi ser, er Lera, sett fra Onsøylandet. Man ser såvidt Lyngholmen, utenfor Pepperhavn, helt til høyre i sølvstripen i bildet. Jeg står utmed fjellet utenfor Øyenkilen som ligger innefor Strømtangen fyr. Kilen går inn til høyre her i bildet.

Men nå kaller selskapet og jeg må fly! Ha det, folkens!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...