Kjell E Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Tror du jeg vil få midlertidig asyl eller kanskje t.o.m. oppholdstillatelse hos dere, da? ;o) De slapp da inn meg for seks år siden, så da bør du være garantert opphold! Dukket opp noen syn- og ikke minst hørbare vårtegn utenfor vinduet mitt for 10 minutter siden: Den synbare (gubben som vasker bilen) og hørbare delen Den hørbare delen...... Så det er bare å sette i gang prosessen, velkommen skal du være! Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
SandAnker Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Hvordan ligger du ann Walter, har arbeidslysten begynt og strømme på nå som varmen har begynt og komme? Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 (redigert) Walter går sikkert på kurs i Bergenske ord og utrykk - for å klare seg her et halvt års tid - til vinteren på Kråkerøy er over - ops ' da kommer det vel en ny da kanskje ? vinter altså ? Jaja - da bare henter vi båten og hele slekta og Redigert 18.Mars.2009 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 ...har arbeidslysten begynt og strømme på nå som varmen har begynt og komme? Nei! Her er det motstand, som alltid! ...ops ' da kommer det vel en ny da kanskje ? vinter altså ? Nå ska' du vær forsæktig å ikke male fanden på veggen, Nils1 - han kunne få seg en idé eller to! Kommer'n med mere snø nå, så skal du få! Nå må jeg bare innrømme at "varmen" kom litt overraskende på meg, så jeg har ikke rukket å assimilere meg skikkelig ennå. Den mentale forberedelsen til å starte på en ny og lang en arbeidsøkt er noe forsinket.... Har dog begynt å lette litt på presenningen over Malaika og titte forsiktig innover i tusmørke. Var redd jeg skulle få se noe aldeles forferdelig (slik jobber den dårlige samvittighetetn i underbevisstheten.... ), men det så greit ut alt sammen. Noe kattepiss-lukt (f**n ta beistet!) skal vi nok fordrive med salmiakk og en god vår-utlufting gjør underverker med eimen. For noen dager siden gravde jeg frem og spadde vekk snø-dævenskapet fra under båten (ble i et svakt øyeblikk måkt ditt, da snøværet sto på som værst). I går var det første sjauen med å rydde rundt båten og sette opp spilene til presenningen slik at jeg kan løfte på Malaika's "skjørt" og la både sollys og ikke minst masse frisk luft komme til. Skyggesiden: Mitt Sibir! Så var det å grave frem 1 meter med halvråtten snø i fra båtens skyggeside. Snø som i løpet av vinteren har sklidd av presenningen og bygget seg opp der. Skulle jeg vente til denne forsvandt på naturlig måte - der den ligger i konstant skygge - så ble det vel St.Hans, kan jeg tenke meg. Så jeg ga naturen en hjelpende hånd og skuffet og skuffet..... Nok om svineriet. Vi snakker om noe mere hyggelig! Etterpå gikk jeg rundt i garasjen og sjekket all el-verktøy for å se om det fremdeles var futt i det. Også det gikk bra. Resten av ettermiddagen brukte jeg til å hive meg over ei mahogny-plate som jeg slapp i fjor høst. Tok den frem og begynte å høvle og grovslipe den (var full av gammel lakk og annet uhumskhet fra 30 års dårlig vedlikehold). Deretter byttet jeg slipepapir på båndsliperen og kjørte over med korn120 og til slutt 180 for hånd. Da var idyllen komplett, slipestøv på kjeledressen og et fint-fint slipe-mel på brillene og i nesa. Plata - som er rester etter ei 30-år gammel mahogny-snekke jeg delte opp - skal bli til benkeplate til en lite skap-topp, rett innefor døren ut mot styrbord-skroget. Riktig fin ble plata til slutt! Ingen som har rydda i løpet av vinteren heller......! Vi får legge vekk slipemaskin og -papir og gå på en liten befaring og sjekke om alt er slik det var i fjor høst (vinter) da vi var nødt for å avslutte. "Arbeids-skoene" mine (håper ikke at jeg får besøk av arbeidstilsynet) står nå klar ved foten av stigen. For å ikke dra ombord søle og skitt, så går jeg i trebonnær når jeg er nede på marken og i garasjen (snekkerverksted) og skifter (kjipper av og på ved stigen) til disse "skumgummi-sko" når jeg går ombord. Litt tungvindt, men så slipper jeg mye rengjøring oppe i båten da. Dett er bare til alt er blitt helt tørt omkring, da er det nok å tørke av seg på skoene på denne grønne dørmatten. Luftesprekken i luka, slik at ikke "kattjæveln" skal greie å komme nedi båten....! En rask titt inni spandere vi på oss.... Noe støv og skitt har det jo blitt i løpet av vinteren.... Forresten - jeg kom plutselig på noe annet. Var på rekognoseringstur ut på Onsøy-landet her forleden, og stakk nedom Øyenkilen, innenfor Strømtangen. Og der i den vesle havna fant jeg en annen hjemmesnekra "Sjark". Opprinnelig ei 22'-23' snekke som noen med mye fantasi har bygget om til sin "egen båt". Jeg måtte selvfølgelig ta noen bilder. Selvlensende dørk og allt! :o) Prækas! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hobby 430 Sport Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 ENDELIG oppdatering prosjektet her har eg ventet på forsettelsen helt siden desember Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
M/S Bastard Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Dette blir spennende, og snøen blir fort borte om dagene. Begynner og bli bart på brygga mi om dagen også, så slipper jeg og få snø i treskoa Du blir nok ferdig før meg Walter Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Litt synd at ikke båten din kom med, da! siste bidet er jo rett rundt svingen der båtplassen vår er jo Vel, jab - er'n med nå..........? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
lippert Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 (redigert) Ser som vanlig veldig bra ut, men.... Ser du har brukt vanlig malertape. Har du prøvd å ta den av? Skal du ha tapen på lenge anbefaler jeg virkelig å bruke den blå. Litt dyrere, men du verden så arbeidsbesparende i forhold til å fjerne restene fra den hvite. Den har kanskje ikke feste seg så godt i løpet av vinteren, men når varmen kommer... Redigert 21.Mars.2009 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Sabb Lars Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Veldig tøft prosjekt du holder på med Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 ...og snøen blir fort borte om dagene. Og kommer like fort tilbake igjen..... Du skal ikke love noe du ikke kan holde, Per Christian! men.... Ser du har brukt vanlig malertape. Har du prøvd å ta den av? Ja, ikke noe problem. Fjernet noe her forleden. Den sitter bare på utsiden, der hvor jeg har malt med 2-komp. Og det slippere ganske så greit. Veldig tøft prosjekt du holder på med Takk for det, Sabb Lars! Ja, skal man ha sjark så må man bygge den selv (har ikke råd til å kjøpe ferdig sjark). Akkurat nå sliter jeg med motivasjon til å begynne på'n igjen, etter 3 måneder stillstand p.g.a. været og temperaturen. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
GeirFrode Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 . Akkurat nå sliter jeg med motivasjon til å begynne på'n igjen, etter 3 måneder stillstand p.g.a. været og temperaturen. Du får tenke på at du bør rekke havnefestivalen på Skjærhalden i år. På egen kjøl, altså. Den ble jo utsatt i fjor, nettopp fordi at du ikke hadde fått båten på vannet ennå. Nei, du må ikke gi opp nå gitt. Til det er du kommet alt for langt i et prosjekt som ser ut til å bli ordentlig vellykket. Det blir nok bra til slutt også. STÅ PÅ!!!! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 (redigert) Jo, men til uka blir snøen borte igjen. Trenger du varme for og sette igang igjen Walter? Eller er det bare motivasjonen som mangler.. Jeg har byttet tank i dag, og jeg stinker diesel fikk jeg høre Slik så det ut til morran i dag Redigert 27.Mars.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Litt synd at ikke båten din kom med, da! Vel, jab - er'n med nå..........? nei den ligger helt forrest til høyre i bildet - foran den lille seilbåten men nå er den på land for rep vettu Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
GeirFrode Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Hvordan går det her om dagen da? Har arbeidslysten kommet tilbake nå som sola varmer? Savner litt oppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 3.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2009 (redigert) ...Har arbeidslysten kommet tilbake nå som sola varmer? ---> ---> Savner litt oppdatering. Jeg og....... og litt HDR: Redigert 3.April.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
BjornLie Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 :flag: :flag: Makan til flotte bilder Walter.... :flag: :flag: Dette var imponerende. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
ÅtteGlass Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 Nydelige bilder Walter. Kan jeg spørre om hvilket program du bruker til å prosessere HDR bildene? Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
jandrea Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 og litt HDR: Papperhavn? Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Walter_S Svart 3.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2009 (redigert) ...hvilket program du bruker til å prosessere HDR bildene? Photomatix Pro 3.1.3 fra hdsoft.com Papperhavn, ja - jandrea! Tar med noen til, siden det er helg! Fredrikstadbrua i morgenrush. Tatt oppe fra Kringsjå, tidlig i januar i 9 kuldegrader (klar natt!). Vollane i Gamle Fredrikstad - tidlig en vintermorgen. Et gatekryss i Gamlebyen / Fredrikstad, før sola har stått opp.....(det var kaldt!). Solnedgang ved Tangen - 100 meter fra der jeg bor.... Ha en fortreffelig helg, allesammen! Redigert 3.April.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
SandAnker Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 Takk det samme Det er vel ikke lenge før arbeidslysten din kommer styrtene på deg tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 Flotte bilder du tryller frem. Får spørre hva HDR er for no jeg da? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 Godt du spurte, for jeg turte ikke. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 HDR står for High Dynamic Range. Du setter kamera på stativ, tar 3 eller 5 fortløpende bilder av samme motivet, men med gradvis stigende blenderåpning. Da blir ett av bildene riktig eksponert, og resten av bildene er enten for mørke eller for lyse. De bildene som er for mørke har masse brukbar informasjon i bildets lyse partier, og de lyse bildene har masse brukbar informasjon i de mørke partiene (som f.eks skyggepartier). Ved å kjøre bildene gjennom et program på PC'en, kombineres all informasjonen som ligger i hvert bilde, og du får et bilde som har en mye større spennvidde enn et vanlig bilde. Det må brukes med litt forsiktighet, ellers kan bildet oppleves alt for kunstig. Flotte bilder Walter_S. Jeg bruker også Photomatix Pro. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Walter_S Svart 3.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2009 (redigert) Helt enig med ÅtteGlass! Man skal egentlig ikke overdrive HDR-effekten - resultatet blir gjerne litt kunstig (sett med vanlige fotograf-øyne). Men alle som begynner med det gjør akkurat det til å begynne med, fordi det er sååååå kuuult, atte!! Man får noen utrolige effekter ut av det. Som dere ser så har også jeg (med åpne øyne...) gått i denne velkjente fellen og falt for en overdreven bruk av HDR'en, som bildene viser. Her er det dog et bilde hvor jeg har greid å styre meg og sluttet i tide - før det ble for kunstig i uttrykket. Dette bilde er jeg fornøyd med, som det er, og HDR'en bare understreker den røffe kysten. Forresten, havstykke vi ser, er Lera, sett fra Onsøylandet. Man ser såvidt Lyngholmen, utenfor Pepperhavn, helt til høyre i sølvstripen i bildet. Jeg står utmed fjellet utenfor Øyenkilen som ligger innefor Strømtangen fyr. Kilen går inn til høyre her i bildet. Men nå kaller selskapet og jeg må fly! Ha det, folkens! Redigert 3.April.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ben Sin Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.