Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Du! :nonod: Det er ihvertfall ikke tilsiktet.

 

Har aldri hatt planer om det og har vel heller ikke hverken det rette håndlaget eller god nok snekkermaskin-park (har kun det mest elementære og simpleste (billigste) av el. verktøy) til å lage det sååå jæ** fint. Men, hvis du antyder at bruken av 3/4" tykk mahogny er ensbetydende med 'høy standard' så må jeg vel gi deg rett. Men det har kun sammenheng med at disse mahognymaterialene er, for meg, billigere enn det simpleste konstruksjonsvirke i gran! :tongue: Gran må jeg kjøpe hos MAXBO til kr. 11,30 + MVA for 30x48-lekter, mens 3/4" mahogny ikke kostet meg mer enn en dags jobb - se ---> Mahognysanking på Kråkerøy (se innlegg #130).

Akkurat det er jeg ikke redd for. For det første så skal jo ikke fiske inni styrhuset! Dertil har man jo selvlensende dørk ute. :cool:

:seeya:

Prækas!

 

Tenkte mest på utseende og kvaliteten du utfører det i, greit at du sier du har billig verktøy osv. men syns arbeidet og utførelse alikevel er veldig bra, og det ser flott ut :yesnod: Ren og skær skryt av ditt arbeide med andre ord :flag:

Link to post
Share on other sites

...Jæi kjennær en som ær føtt i 1938, å han ær bara 70.
Han bara vara SØTTI?!?! :eek: Ærre molig?

 

Hva har med han sjedd?

Do ikke hoske ta med tusenårskifte, kannske? Hva? Da det bli litt mere, veit du...

 

Eller:

 

:blush: tenke- tenke - tenke - Hakrm, vel...du må ha glemt Momsen (som det het på den tiden...) og den var på 14,3% den gang i 1938.... :rolleyes:


Mine 2 ro-ro-til-fiskeskjær-svar! :wink: ...som bare bekrefter at jeg er flinkere til å ta vare på mahogny'en, enn å regne i hode!

 

 

...og det ser flott ut

Takk for tilliten, SandAnker, men - har du lagt merke til at jeg har sluttet med å legger ut NÆRbilder? På avstand ser alt bra ut med litt beis og lakk - gammelt triks! :lol:


 

Takker alle for vennlige ord, det varmer virkelig, og er et lite ekstra-puff i riktig retning!

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tenkte mest på utseende og kvaliteten du utfører det i, greit at du sier du har billig verktøy osv. men syns arbeidet og utførelse alikevel er veldig bra, og det ser flott ut :yesnod: Ren og skær skryt av ditt arbeide med andre ord :flag:

Kan bare føye meg inn i rekken her. Båten blir gjennomført strøken, derom hersker ingen tvil etter å ha besiktiget bygget tidligere i høst. :smash:

Link to post
Share on other sites

Fortsettele fra: "Og her gjennomgår mahogny'en forvandling fra gammelt treverk til nyhøvla flott mahogny-emner..."


Jeg kunne jo tatt "en spansk en" og sagt at jeg er forkjøla for tiden, elns. Men, jeg må bare innrømme det - Det foregår SVÆRT lite ombord i >MALAIKA< for tiden. :blush: Dette er mest værbetinget. Rått og kaldt som det er, så dempes lysten til å klatre oppi båten og beynne med noe småtteri betraktelig...

 

Familieforhold (bursdager, besøk av barn og barnebarn) krever også sitt. Det er jo tross alt mere i livet enn en halvferdig båt. Slik lurer jeg meg selv hver dag som går. Selvdisiplinen er det 'så-som-så' med, som dere sikkert skjønner. Gubben har gått i vinter-modus og tror han har allverdens tid frem til våren. Dette er en farlig instilling som bare blir værre og værre de lenger man drøyer å sette igang med noe konkret.

 

Noen som kjenner seg igjen? Å, vær nå ærlig da! Regner jo egentlig med litt solidaritet fra dere nå, slik at jeg ikke er det eneste menneske her som er bedagelig anlagt...

 

Det som er nært forestående er å lakke (olje egetlig - med Benarolje.) reisverket som har fått 2 omganger med beis først. Etter at beisen var gjennomtørr ble det 2 strøk med Benarolje som kom på plass i forrige uke. Det er fryktelig dårlig tørkevær nå for slike olje-utskeielser. Og nå går jeg og venter på et "spark i ræ**a" for å få på plass det tredje strøket. :sleep:

 

Men - Folket krever fremdrift :tongue: eller 'sirkus og brød' her og jeg må komma igang med en ny episode i denne "Never-ending story av en Kråkerøy-sjark". Ikke er det så mye å fortelle, som sagt, så da tar jeg for meg innertaket idag. Det har jeg hittil hoppet elegant over i avsnittene førut og aldri nevnt det noe mer. Så for å rett på dét, så kan vi jo se litt på hvor langt jeg er kommet der i gården.


 

For å "finne igjen tråden" - bakover liksom - må vi først ta en kort repetisjon på hvordan innertaket ble til.

 

t23_3bjelkeritaket.jpg

Her er bjelkelaget sett inne-i-fra...

 

t23_taketinnvendig.jpg

Disse bjelken ble, innimellom slagene med å plaste utsiden av styrhuset, satt inn med en blanding av 1/3-del tjære, 1/3-del terpentin og 1/3-del rå linolje, slik at eventuell kondens ikke skulle få lage til noe råte her...

 

t23_innertaket1.jpg

Så ble de innvendige takplatene tilskjært og montert...

 

t23_sparkleoppundertaket2.jpg

...og da så det slik ut en stund...

 

 

t23_malehvitinnvendig11.jpg

...helt til jeg begynnte å male styrhuset innvendig, nå i høst. Da plukket jeg ned takplatene igjen for å male de. Fargen var det samme som på utsiden - 3032 SIV fra Jotun, men malingen var av typen Drygolin vindusmaling som ikke er diffusjonstett. I kjellern min hadde jeg plass til å legge utover og male 9 stk av disse platene, av gangen. Jeg har totalt 12 stk takplater. Platene trengte 3 strøk hver med lett sliping innimellom, så det tok litt tid det og....

 

 

Men til slutt var de ferdig malt allesammen og gjennomtøket og kunne dermed igjen skrus opp i taket. Og det er bildene derfra vi skal se på idag.

 

t23_takplater1.jpg

1) - Bare noen få igjen...

 

t23_takplater2.jpg

2)

 

t23_takplater3.jpg

3)

 

t23_takplater5.jpg

4)

 

t23_takplater4.jpg

5)

 

t23_takplater7.jpg

6)

 

t23_takplater8.jpg

7)

 

t23_takplater9.jpg

8)

 

t23_takplater10.jpg

9)

 

t23_takplater6.jpg

10)

 

Og slik ser det ut nå da. Styrhuset har fått adskillig mere ferdig-preg på seg, etter at de malte himlingsplatene kom på plass.

 

Og som dere ser så er det vanskelig og ta ETT bilde som viser HELE innertaket - når man ikke har et skikkelig vidvinkel-objektiv på kamera sitt. Ombord i en båt så er liksom avstandene ikke store nok.

 


 

Fortsettes:

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske så sikker på at du er den eneste i hele verden som "slakker'an" og bruker diverse unnskyldninger for å vente til en annen dag med å gjøre noe...selv har jeg aldri vurdert slike ting eller utsatt noe som helst... :lol:

 

Forøvrig blir også innertaket flott, akkurat som forventet :yesnod: stå på.

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Flott og lyst og trivelig!! :yesnod:

 

bedagelig anlagt...

den "manjana"holdningen høres skummel ut . Du må snakke med noen.... :confused:

 

Kjelleren derimot, virket svært så kjent. Til og med mye av inventaret likner mye på min; Mobil-toalett, madrasser fra Jysk og oppbevaringsbokser fra Biltema..og omkring tusen andre store og små ting.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dagens bilde:

 

Frost! :sad:

t23_rim.jpg

 

De siste dagenes kulde sammen med den høye luftfuktigheten gjør at båtpresenningen er dekket med rim, både på ut- og innsiden. Det er nesten litt koselig når jeg klatrer oppi båten og det funkler i de små iskrystallene oppetter presenningtaket - litt juledekorasjons-aktig! :lol:

 

Men utover dagen så begynner det å dryppe litt både her og der, fra varmen innifra båten hvor en vifteovn på halv styrke slåss med kuldegradene. Å få en slik dråpe nedi nakken er ikke noe særlig - da er det brått slutt på julestemning...

 

Prækas...

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Sjarknissan spis ikke grøt :nono:

 

De spis nysalt kveitskolta!!!!!!!!!!

:lol:

Akkurat DER har jeg et lite handycap, Høvdingen!

 

Kveiteskolter er ikke vanlig husmannskost her nede, så det må nok bli vanlig grøt til sjarknissen på Kråkerøy. Kan det hjelpe hvis jeg blander litt torske-tran i grøten?

 

Lar han seg lure, tror du...?

 

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du får prøve med et tranøye i grøten, jeg vil også anbefale å strø litt sukkertare på i tillegg.

Ser for meg at sjarknissan hos dåkker må være mager og litt blålig i farge grunnet kostholdet.

Forøvrig har vi jo eksportert noen kveitskolta sørover (de fleste sitt no på stortinget.)

Link to post
Share on other sites

...de fleste sitt no på stortinget

 

:lol::lol::lol:

 

Du er'kke sant, Høvdingen!

:o))

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

I og med at - ifølge Høvdingen - de fleste kveitskolter drar sørover ("de fleste sitt no på stortinget.") - så burde dere egentlig få statsgaranti og ekstra tillskudd for å sørge for rekruteringa - eller i det minste innbakt Stortings-tillegg i kiloprisen på kveita!

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Berre vi får kveita sørover går prisen opp minst 500 % og de kveitskoltan som fra før er der skal bærre være der, de gjør ikke nokka her nord med tøvpratet sitt ( stortinget ).Om det e kveitskolta eller andre skolta der sør skal eg ikke legge meg ut på (les: manglende marinbiologisk kompetanse).

Det einaste eg veit e at med finanskrisen vil vi fiskere går ned ca. 10 % i lønn til neste år og muligens leveringsvansker.

Det eneste som er sikkert er at "Julens akevitt" koster det samme uansett finanskrise......

Link to post
Share on other sites

hei

jeg hadde håpet på at det skulle bli flere fine arbeids bilder før jul . Det er vel ikke så lett å gjere alle vil lags , jeg trur den nissen som er hos deg Walter er noe mer kresen i maten enn den som vi har . Jeg gleder meg til fortsettelsen :santcheer1: . Så må du og dine ha ein fin jul og eit godt nytt år :santcheer1:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...