Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke

Walter_S

Recommended Posts

Langversjon:

Det ser ikke ut til at det kommer noen oppfølger-bilder og -tekst fra noe snekring, støping, maling, lakking eller noe som helst annet xxx-ing med det første, bortsett fra muligens noe surmul-ing p.g.a. været. Påsken står for døren og jeg trodde kanskje at høytiden med solen og varme ville lokke meg uti båten, der den står i hagen, innpakket i vinterpresenning - men, nei - det bare skjer ikke.

Mest p.g.a. temperaturen med tilhørende fuktighet. Det heter jo LYSTBÅT og da skal man jo ikke akkurat føle ULYST og tvinge seg til å jobbe med båten for å bli ferdig til St.Hans. Men for å være helt ærlig - og det skal man jo når man snakker med kompiser - så er været og kulda bare en kjærkommen unskyldning for tiden - en vikarierende grunn for å ikke sette igang - men den unskyldningen kan jeg jo ikke brukes i all evighet heller, for snart kommer vel våren på alvor, med sola og varmen. Og da spekker bløffet mitt!

Her igår, da jeg satt på et svaberg utmed Glufsa (utefor Langøya / Kråkerøy) - ja, jeg hadde spasert dit på joggesko med ryggsekk på ryggen og kamera-bagg'en over skuldren, etter å ha satt igen bilen på parkeringsplassen til Enhuskilen Camping - så satt jeg da i solen med en kopp pulverkaffe og knaska noen tørre Digestives-kjeks til mens jeg så utover Lera og hørte på vinden, bølgeskvulp og det masete skriket til en kranglelysten måke som på død og liv skulle til å forsvare en par kvadratmeter med nakent svaberg-fjell. Både følelsen av denne liten brisen og lyden av vann og måkeskrik var velkjent og der og da prøvde jeg å kjenne etter hvor ille - om i det hele tatt - jeg egentlig savnet det.

Bratt ble jeg hensatt i filosofi-modus og når jeg tenkte gjennom situasjonen fant jeg ut at jeg de siste 20 månedene egentlig ikke har savnet å ha båt på vannet mer enn kanskje 2-3 ganger. Er dét nok til å ha båt? Nå måtte jeg plutselig virkelig slåss med negative fortegn og prøve å fortrenge "ser-mørkt-på-det"-følelser for å ikke å gi opp der-og-da.

Går det an å miste gløden til de grader? Ikke vet jeg, men jeg liker ikke dette lille intermezzo i det hele tatt! At man har kommet så langt at man lefler med slike destruktive - ja, nesten tanker BLASFEMISKE tanker trodde jeg faktisk ikke var mulig! :ghost:

Det er nå typisk meg igjen, når jeg ser på hva jeg har skrevet hittil - vandre, vandre og vandre lenger og lenger unna det som er kjernen og fortelle en halv røver-roman på x-antall sider, når jeg egentlig bare skulle til å si at:

Kortversjon: "Det kommer ikke noen bygge-bilder idag, bare noen bilder av fin-fin natur, som vi her på Østfold-kysten er så heldig å ha rett utenfor stuedøra".

Først en par-tre bilder av "Glufsa" - hvor jeg igår satt og filosoferte: (unnskyld at jeg påberoper meg dette hellige ord, Sokrates, Platon, Descartes, Sartre, Voltaire, Kant og Hegel og alle dere Proffer! ;o))

1239088569_resized.jpg

Bildet er tatt SV-over:

Glufsa er liksom bunnen av Lera og ytterste holme utenfor Langøya / nordvestligste delen av Kråkerøy. Glufsa er også SØ-siden av innseilinga til Vesterelva mens Faratangen med Gåsungen-lykt er NV-siden av innseilingen. Vesterælva begynner liksom her, til høyre i billedkanten, oppover mot Fredrikstad. Vi ser jo også Stømtangen fyr i siluett, ytterst ved Onsøylandet, til høyre i billedkanten, øverst. Litt mere ut i midten skimter vi Nordre- og Søndre Søster. Til venstre i horisonten skimter vi såvidt Lyngholmen utenfor Papperhavn med Lyngholmen lykt såvidt synlig. Og lenger til venstre har vi Hvaler-Landet.

1239088627_resized.jpg

Bildet er tatt rett Sør-over:

Og er en fortsettelse av det forrige bilde og vi har fremdeles Nordre- og Søndre Søster i horisonten. Deretter (fra høyre til venstre) Lyngholmen utenfor Papperhavn og resten av Papper og Vesterøy. Av små holmer ser vi til venstre Oterholmen og Måkekollflu.

1239088690_resized.jpg

Bildet er tatt rett Østover:

Og er også en fortsettelse fra forrige bilde. Vi ser her Sauholmen og Poseholmen - tror jeg. Er særdeles lite kjent innover der, for der er det grundt!

1239088741_resized.jpg

Så har vi det lille skjæret som disse to måkene forsvarte med skrik og skrål, mens andre maker igjen - full av djævelskap - fløy over dem og stupte ned mot dem, bare for å terge disse 2 turtel-(duene!)måkene.

:o)

Siden det snart er ferie for mange - og sikkert også båtferie for noen her, så følger jeg opp med en bitteliten Påskerapport her i fra mine ennå litt nærmere og hjemmelige trakter - Kjøkøysundet:

1239117693_resized.jpg

Kjøkøysundet i all sin prakt, idag formiddag. For de av dere som ikke er kjent her: Jeg står på Kjøkøybrua, vi ser sørover og har Kjøkøya til venstre og Kråkerøy (min øy!!) til høyre. Bortsett fra vannets uappetittelige grå-grønne fargen, så er dette et idyll. Vannkvaliteten må vi jo skylde på bøndene lenger oppe langsmed Glomma på, og smeltevannet fra nesten hele det indre Østlandet som renner ut her.

I bonn av bildet ser vi Puttesundbrua, forenom der Kjøkøyskjæret (med grønn blink på). Til venstre Kjøkøysund Marina og på motsatt side skimter vi (bak det lille huset med grønn tak) bryggeanlegget til Søndre Kråkerøy Båtforening, hvor jeg er medlem i. Så var det disse utrolig stygge kraftledningene med detil hørende master, som forsøpler en ellers pen natur. Fy skamme! :smash:

1239117644_resized.jpg

En liten bit av Kjøkøya. Legg merke til den mørkeblå stålbåten som er i ferd med å gjøre seg "påske-klar". Motoren er igang og den blå-gråe oppstart-røyken har akkurat blitt borte, fordrevet av den lille brisen.

1239117747_resized.jpg

Litt lenger opp sundet og nærmere brua ligger den røde sjarken samt redskapshus og brygga med garnstamper, fiskekasser og annet nødvendig redskap til "hvalskytter'n" eller "han Jan" som han også blir kalt. Jan er pensjonert hvalskytter og fisker men er på farte både tidlig og sent. Alltid bli med et bredt smil og hevet arm til hilsen, når du møter'n.

1239117793_resized.jpg

Og her er jammen den blåe stålbåten som nettopp har kastet loss, litt lenger ned i sundet, og er såvidt kommet i sig. Ungene sitter meget ordentlig på en benk, iført nysnørte redningsvester, mens "far" (går jeg ut ifra - jeg kjenner dem jo ikke...) styrer den stolte skuta oppover mot Tømmerhella og Flyndregrunnen.

1239117841_resized.jpg

På oversiden av Brua ligger bruket og sjarken til Terje og hans svigerfar "Reven" med det lille røde redskapshuset litt lenge innover fra stranda. Dette er også en av idyllene på Kjøkøya og jeg fryder meg hver gang jeg seiler forbi der (og hos han Jan litt lenger nede) fordi vi ser her noe som er iferd med å forsvinne og bli borte for oss. Tiden og fisken som ikke finnes lenger, er iferd med å viske ut slike steder. Det blir vel snart bare hytteutleie til sommerturisterer der isteden for redskapsbod og garn-greiing.... :sad:

1239118624_resized.jpg

:flag:

Og med dette flotte bilde av en blå og Påske-klar stålbåt med en ferie-klar båtfamilie ombord, på vei opp Kjøkøysundet og videre østover - jeg antar at det blir en Påsketur til Sverige kanskje? - ønsker jeg alle medlemmer her en riktig God Påske 2009!!

:seeya:

Vi prækas!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Flotte bilder som vanlig :yesnod:

Er litt mere bekymret for de negative tankene, men skjønner deg godt jeg :wink:

Begynner og bli lei sjøl nå, men ett par tre dager til så gidder jeg ikke mere på denne siden av sommern.

Tar heller litt til vintern igjen.

Hva står igjen som det viktigste før du kan sjøsette Walter?

Du er vel stort sett ferdig utvendig?

Alt må jo ikke på plass, så lenge du kan bruke båten slik den er.

Du ligger jo også ute om vintern, så det går fint og drive med snekring o.l da.

Jeg har jo gjort det i hele vinter, så det går så fint så

Tror nok varmen kommer snart..

God Påske :smiley:

Ikke hør på Bastard sine råd! Han har vist seg som ikke helt til å stole på når det gjelder tidsestimat for oppussing av båter :tongue:

Nei, bare se på dine egne bilder Walter. Du knipser båter og sjø så savnet er nok større en du egentlig er klar over. :sailing: Finn frem kjeldressen med ull under så finner du fort igjen arbeidsgleden når du først er kommet igang. Dette blir en kjempebåt :flag:

Flotte bilder Walter, gått gradene i jolle inne i holmene der det er så "grunt", dine bilder vekker gode minner, alltid.

Jeg greide nesten ikke lese det siste innlegget ditt, trodde du hadde " slått æ fordærvæ" på svabergene og derfor ikke kunne forsette med sjarken.

Men i høytidens ånd og historisk sett, er det vel på tide med en liten Påskekrim signert Trolldalens eneste värv.

God Påsk.

Jeg kjenner følelsen du har nå veldig godt Walter. Jeg har hatt et prosjekt gående i nesten 10 år. Et prosjekt som var den aller største drømmen min. Jeg hadde et pågangsmot og ståpå vilje jeg ikke ante jeg hadde. Men så ble det for mye, og lysten ble totalt borte i lange perioder. Nå er prosjektet nesten fullført, og jeg er igjen "ganske lei....", men enden er så innmari nære at slike vonde tanker blir fortrengt til fordel for gleden over å ha fullført "livsverket" mitt.

Jeg leste et godt uttrykk i en annen tråd her angående et selvbyggerprosjekt. "Man skal avslutte for dagen mens det fortsatt er gøy å holde på. For da gleder man seg til å begynne igjen".

Og det er da ingenting som haster så innmari! Det man ikke får gjort idag, kan det hende man får gjort en annen dag.... Til helga kanskje. :wink:

Kos deg, og lysten dukker opp igjen. Garantert!

- Hva står igjen som det viktigste før du kan sjøsette Walter?

- Alt må jo ikke på plass, så lenge du kan bruke båten slik den er.

- Stort sett ferdig utvendig, bortsett fra å sette inn vindusglassene. Innredning, alt elektrisk og splitta motorinstrumenter må til, før jeg gir meg.

- Å sjøsette en båt som bare er halv-ferdig kommer ikke på tale! Da blir den aldri ferdig.

...Ikke hør på Bastard sine råd! Han har vist seg som ikke helt til å stole på når det gjelder tidsestimat for oppussing av båter

Neida, ingen fare for at han Bastard skal få overtalt meg til å følge i hans fotspor - vi vet hvordan det går....3 båter på gang samtidig...... :giggle: ...og INGEN av de er ferdig! :wink: Også snakker'n allerede om neste prosjekt.

No hard feelings - Per Christian, men jeg tror jeg prøver å bli ferdig med bare den ene båten.

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

... gått gradene i jolle inne i holmene der det er så "grunt", dine bilder vekker gode minner, alltid.

Fint at du kjenner deg igjen - grundt er det der inne og jeg kan tenke meg HVA det var som fikk deg til å rote deg inni der, MEN mange fine "blanke" fisker finnes der inne - snakker selvsagt om siken..... ;o)

God Påske til deg også, fjordbris. Trodde ikke det fantes noe sånt som fornøyde utflytta Østfolding på permanent basis - de fleste kommer tilbars etter noen år i utlendigheten. :wink:

...Og det er da ingenting som haster så innmari! Det man ikke får gjort idag, kan det hende man får gjort en annen dag.... Til helga kanskje. :wink:

Takker for forståelsefulle og kloke ord, ØH!

Godt å hør fra en som "har vært der..." :yesnod:

Prækas!

Nei nå blir jeg pinadø faktisk nesten ganske bekymret for deg Walter !!!!!! :eek:

Her har du den flotteste hobbysjarken du kan tenke deg - "nesten" ferdig - og så sitter du å depper og presser frem negative vibber ?? :confused:

Har ikke sett på maken jeg ----ikke siden jeg selv bygget båt på 80tallet - i forrige århundre - med meg gikk det så langt at jeg pøvde å selge den 80% fedige båten -

men heldigvis - jeg var for stiv i prisen - og ingen ville betale så mye - var da jeg fikk ideen om at kanskje båten betydde noe for meg likavel ?

så jeg bygget den ferdig.

Heldigvis.

Så nå syns jeg du skal ta deg kraftig sammen - få bikkja til å løfte opp presenningen - og komme deg i arbeid mann !!

Dette er ikke noe å utsette mer :wflag::wflag:

Går det an å miste gløden til de grader?

åja, intermiterende glød kureres med alternerende tema.

dscf0618.jpg

feks, jeg trodde det skulle bli bil i påska, så ble det båt. Og jeg kan ikke si helt sikkert når jeg får ut den motoren, men det blir så fort jeg for stygga på båten igjenn. Sånn går nu dagan...

Fint at du kjenner deg igjen - grundt er det der inne og jeg kan tenke meg HVA det var som fikk deg til å rote deg inni der, MEN mange fine "blanke" fisker finnes der inne - snakker selvsagt om..............

Du var "spot on" når det gjaldt en av årsaken til hvorfor jeg hadde rotet meg inni der :smiley: skrev faktisk i det opprinnelige innlegget om siken som bor der, men fjernet det etter jeg fikk tenkt meg om. :yesnod:

Familien har hytte rett inn av bomme og lille langneset så sommerferien blir alltid tilbrakt der, skal ærligt innrømme at det noen ganger frister å flytte "hjem". Ihverfall når "kjernen" her inne rapporterer om billig pappvin, bacon og kongevær i tråden "status på svenskekysten. Men nå er jeg på ellevte år her i stavanger, som utgangspunktet bare skulle vært 2.

så da er det vel dette som er "hjemme" da, høres ihverfall sånn ut når jentungen snakker :yesnod:

Du trenger ikkje og bekymre deg Walter_S. Menneskets syke er kompelisert, og tanker kan gå i spinn. Men med super båt og super motor, så kommer nok lysta tilbake. Vent på fint vær, sjå på bildene gjennom byggeprosessen, så er du nok igang igjen! :smash:

Berre tanken på prøvekjøring etter fiksing og bygging er meget spennende, (har opplevd det!) Så dette skal nok bli et knakande kjekt prosjekt framover!

Lykke til! :smiley:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Du trenger ikkje og bekymre deg Walter_S. Menneskets syke er kompelisert, og tanker kan gå i spinn.

Når du får en slik filosofisk forklaring på hvorfor det ikke går fremover så må jeg bare svare, eller ihvertfall skrive noen linjer. Takker Diesel248 for å treffe spiker'n på haue - og alle dere andre for at der er bekymret for meg. Dette varmer en gjenstridig båtbygger-nekter inntil sjelen. Skal gjøre så godt jeg kan i tiden fremover - uten å love noe-som-helst!!! :smash:

Tenkte å tilby en slags erstatning eller en lite kompensasjon for tapt båtbygger-opplevelse.

Var ute i naturen, natt til forrige søndag - det henger litt sammen med min skrøpelige båtbygger-kropp og litt skavanker både her-og-der, når det gjelder fredriftsmaskineriet mitt (kroppen). Ikke det at jeg er svært sjuk, men nok til å ta motet fra meg av og til - det er jo en grunn til at jeg er "førtidspensjonert" liksom...

En av plagene jeg har er søvnløshet, eller rettere sagt mangel på å kunne sove en hel natt gjennom. Skal ikke gå i detajler her, men forrige helg var det så ille at jeg likegodt satt meg i bilen kl. 03:45 og dro utover Onsøylandet for å slå ihjel tiden med å fotografere soloppgangen. På så måte var jeg jo litt heldig den natten, fordi det var en stjerneklar natt med svinkaldt isluft ute. Måtte faktisk frem med isskrapen før jeg kunne sette meg i bilen.

Nok om det. Utstyrt med stillongs, ull-trøye, vanter, lue + caps med hodelykt på og en liter med glohet søt sitronte i termosen (spiste solid frukost før jeg dro) på ryggsekken, foto-stativ og kamera reiste jeg i mørke ut-forbi Gressvik og Viker, mot Øyenkilen på Onsøylandet. Der i havna satte jeg fra meg bilen og klatret (godt å ha en god hodelyk) oppå fjellet og ruslet utover mot svabergene og ned mot sjøen. Satt opp stativet og ventet på solen. Månen skinnte faktisk da jeg kom frem, så vi tok noen bilder av den blide "halve osten" også.

Det er nå slik jeg prøver å bruker "handikappet" mitt til å få noe kreativ ut av en ellers ødelagt natt. Her er noen smakebiter fra den natten / morgenen.

1240424851_resized.jpg

kl.: 04:52

Jeg står her på pynten utenfor Øyenkilen ved Lera, litt innenfor / østenfor Strømtangen fyr, og ser rett sør-øst-over.

1240424927_resized.jpg

Kl.: 04:53

Den store holmen vi ser her er Lille Marnet og månen står omtrent rett over sydspisesen av Kråkerøy, nesten der hvor huset mitt er (gjemt bak den mørke land-stripen). Man kan -omytrent rett under månen - såvidt se de to røde varsel-lysene på toppen av brutårnenen til Puttesund-brua. De lysene vi ser, til høyre for månen, tilhører Hvaler-landet - Stokken / Siljeholmen og Vesterøy.

1240424981_resized.jpg

Kl.: 05:05 - Det blir fort lysere nå....

1240425046_resized.jpg

Kl.: 05:19 - faktisk så begynner det å vise noen farger på svaberget nå...

1240425657_resized.jpg

Kl.: 05:28 - Dette her er et Panorama-bilde, d.v.s. det er egentlig 2 bilder som er satt sammen side-ved-side, skjøtet slik at det blir ett bilde ut av det. Dette for å vise litt av størrelsen på Lera. Ytterst til høyre i det fjerne ser vi Lyngholmen, utenfor Papperhavn på Hvaler.

1240425581_resized.jpg

Kl.: 05:30 - Her ser vi selve Øyenkilen, der den gå innover i landet til høyre. Ytterst til venstre, langt ute på den spisse tangen står Strømtangen fyr. Du kan sammenligne størrelsen av Strømtange fyr her i dette bilde, med neste opptak tatt med teleobjektiv (Zoom).

Det hersker en egen, nærmest sakral stemning når man står slik og iakttar fødselen på en ny dag. Man blir litt andektig og blir fascinert av en sol som nærmer seg horisonten og fargene som forandres fra minutt til minutt. En fin opplevelse! "Bråket" :wink: av fuglelyder er enormt så tidlig om morningen, da det er de eneste lydkildene.

1240425111_resized.jpg

Kl.: 05:33 - Det begynner å bli såpass lyst ute nå at jeg klarer å fokusere gjennom teleobjektivet og fanger inn Strømtangen fyr, der det står og kneiser utover Lera. Vi ser Søndre Søster i bakgrunnen.

1240425354_resized.jpg

Kl.: 05:39 - Lyst nok til å skille ut farger på svaberget. Jeg hører en fjern put-put av en båtmotor. Koselig lyd som forteller at flere setter pris på en slik fin morgenstund.

1240427575_resized.jpg

Kl.: 06:15 - Og der er'n, båten jeg hørte, lenge før jeg fikk øyet på'n. Den kom fra Vesterelva, gikk innenfor Lille Marnet og skjærer rett sørover nå, retning Papper / Seiløy. Måtte du ha en god tur og få en fin opplevelse på sjøen idag! :yesnod:

1240425431_resized.jpg

Kl.: 06:22 - Solen er ute nå og kjæler på svabergene og lyser opp Strømtangen fyr....

1240425505_resized.jpg

Kl.: 06:23 - Full telelinse nå, og jeg kan faktisk se en del måker som sitter på fjellet, på den øya som Strømtangen fyr står på - og det er et stykke dit!

1240425681_resized.jpg

Kl.: 06:35 - Enda et Panorama-bilde. Dette er satt sammen av 4 bilder i høydeformat og skjøtet sideveis.

Det er nå så lyst at det nesten blir kjedelig. De fine duse fargene blir borte nå, tørket opp av solen. Jeg pakker sammen sekken, stativet og drar hjem.

Håper at dere også har fått litt ut av denn naturopplevelsen.

Vi snakkes!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Flotte bilder. Og det kribler ikke engang aldri så lite når du står der i sjøkanten? Selv kan jeg knapt se ut av kontorvinduet for tiden uten å merke suget mot sjøen. Men så lenge motoren er ute av båten kommer jeg ingen vei, så jeg får bare skru i vei slik at jeg blir ferdig snart....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
1240425681_resized.jpg

Kl.: 06:35 - Enda et Panorama-bilde. Dette er satt sammen av 4 bilder i høydeformat og skjøtet sideveis.

Dette var lekkert! Er så flott satt sammen at det er umulig å se sjøtene!!!!

Nå gir du inspirasjon til en annen stakkar som sliter med å motivere seg til årets båtpuss!

:flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...