Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

...

Jo da, har tenkt på en prosjekt-tråd opptil flere (titalls) ganger underveis, men det har blitt med fram-og-tilbake-tanker

og dørstokkmila er som kjent lang...

Noen vurderinger på prosjekt eller ikke, så langt;

- Etter denne tråden å dømme er det mye "arbeid" med å holde en prosjekt-tråd i gang. Er ikke sikker på om jeg har den tiden..?

- Jeg har en del bilder, men LANGT ifra på det nivået Walter_S beveger seg på.

- Jeg har vært så imponert over denne tråden at jeg nesten ikke kan tenke meg å forsøke noe lignende. (-hoppe etter Wirkola!)

- Prosjektet er egentlig så og si ferdig, og da er det vel litt juks å lage en fra-dag-til-dag-tråd.(?)

 

+ Har gjennomført en (for meg) ganske omfattende restaurering så og si uten særlig praktisk erfaring med båtbygging. - kan være at noen

synes at noe av det kan være interessant å se og høre om..

+ Er egentlig ganske fornøyd med resultatet og det er jo en grunnleggende menneskelig egenskap å ettersøke ros og skryt.. Nå ja.... :blush:

+ Har fått en god del hjelp og støtte her på forumet, spesielt den siste tiden, med ferdigstillelse av ulike detaljer JEG ikke har peiling på.

+ Tror det er mange rundt om i det store, lille landet vårt som gjør mye bra arbeid som er verdt å viderebringe, og tror at "tråd avler tråd"

 

Ja, noen av momentene jeg har vurdert frem og tilbake. Mulig det blir en tråd om ikke så brått.......

 

Joda, osa - det er klart. Det blir en del "arbeid" å vedlikeholde en slik prosjekt-tråd. Men man er jo ikke nødt til å gå så detaljert til verks, som jeg gjør. Hos meg er det mye "munndiarre" som får ta skylden, pluss at jeg har det med å forklare allting ned til minste detalj! :rolleyes:

 

Når det gjelder bilder, så føler jeg ikke at jeg har noe spesiellt "nivå" jeg legger meg. Jeg bruker et billigt, gammelt kamera, som jeg fikk forært av en her på BP, etter at mitt gamle Olympus tok kvelden. Jeg bruker kamera som pek-og-klikk og overlater alt til automatikken. Opplasting og forminsking på BP-serveren har også blitt bedre og går raskere enn det gjorde før. Ikke noe problem lenger.

 

Jeg tror at medlemmene setter stor pris på slike prosjekt-tråder - interessen er stor her i denne tråden - og mange uttrykker glede over å kunne lese og se hvordan andre løser diverse utfordinger som oppstår når man bygger / bygger om / restaurerer / skifter ut en del på en båt, være seg, glassfiber, stål eller tre. Ikke minst trebåtfolkene tror jeg er en egen rase (har vært der selv!!) som aldri får nok info om det å restaurere en trebåt.

 

Det er jo også et kjempestort felt å begi seg utpå og mange trenger et lite "puff" i ryggen for å komme igang. Jeg synes du alvorlig skal vurdere en slik prosjekt-tråd for fellesskapets skyld!

 

God helg!

:seeya:

 

 

 

 

...Jeg ser frem til å få en beskrivelse av innsettingen av vinduene. Dette er en jobb som jeg selv har gjort på svigers sin båt.

...Problemet var at pakningene var så stive at de hele tidene glapp ut av vindusåpningen. Jeg antar at pakningen vil tilpasses den nye formen sin lettere, og holdes på plass når de har fått stå noen dagen med tapen på.

 

Joda, knutza - jeg mener også at dette hjalp en god del for et vellykket resultat. Gummien strekker og tilpasser seg litt etter litt. Det sa glassmesteren også, at det tar en stund før den har "satt" seg ordentlig og ikke stritter imot så mye.

 

God helg til deg også!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Eg ser at dette burde dukket opp i hukommelsen på eit tidligare tidspunkt, men:

 

Eg er blitt fortalt dette:

Ei glassrute har veldig skarpe kantar der den har blitt skjært. Hvis desse kvasse kantane vert dempa ned, enten med slipestein eller bryne, vert ruta etter sigende ein halv gong til so sterk mot sprekking.

Dog er det viktig at nedslipinga ikkje får utvikla varme.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hei Walter og takk for sist.

Her sitter jeg som en enarmet banditt og synes synd på meg selv når dere kan jobbe med prosjektene og mitt står bom stille. Nårtid jeg kan fortsette er i det blå....

De fine bildene jeg fikk på cd`ene har jeg fått god tid å se på kan du tro, nå har jeg jo plutselig fått et HAV av tid mens en indre uro ligger der...

 

Synes det var forferdelig at 2 ruter sprakk,men som båtbygger vet man at ting skjer hele tiden.

For mange år siden sa en gammel glassmester til meg (mulig det er overtro - jeg vet ikke) laminer rutene med å sette en tape på kryss på begge sider men ikke helt ut til kanten. Dette gjorde jeg da jeg skiftet en rute i sjarken min og det gikk bra - mulig var det flaks. Muligens hjelper en stille bønn likså bra :lol:

Link to post
Share on other sites

...Hvis desse kvasse kantane vert dempa ned, enten med slipestein eller bryne, vert ruta etter sigende ein halv gong til so sterk mot sprekking.

Rutene ble levert med avrundet (slipt) kant, så det var på plass som det skal.

 

:o)

 

...Her sitter jeg som en enarmet banditt og synes synd på meg selv når dere kan jobbe med prosjektene og mitt står bom stille. Nårtid jeg kan fortsette er i det blå....

Skal huske det lille trikset med å teipe på kryss på begge sider - tape er jo billig og det skader ikke å prøve, men jeg tror nok det at grunnen til sprekken (ihvertfall den ene) var at jeg ble litt for ivrig med dette "snabel-verktøyet" og utsatte kanten i ruta for utilbørlig spenn og det går ikke ustraffet hen, ser du!

 

Det var da ille at operasjonen i armen ble så omfattende?!? Ble du advart mot den muligheten (at det kunne ta så lang tid?) før selve operasjon? Håper at det snart faller på plass og at du kan ta opp jobbingen ombord i sjarken din igjen!

 

God helg!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker et billigt, gammelt kamera, som jeg fikk forært av en her på BP, etter at mitt gamle Olympus tok kvelden. Jeg bruker kamera som pek-og-klikk og overlater alt til automatikken. Opplasting og forminsking på BP-serveren har også blitt bedre og går raskere enn det gjorde før. Ikke noe problem lenger.

 

Har ikke du en Panasonic DMC-FZ28 ????????????

Link to post
Share on other sites

Har ikke du en Panasonic DMC-FZ28 ????????????

 

Jo, selvfølgelig! :yesnod:

 

Men DEN kommer ikke ombord i båten min før jeg er ferdig med å bygge om og det er rent og støvfritt ombord! Vil ikke utsette den for et slikt ugjestmild miljø, dertil er den altfor dyr! Billig-kamera'et tør jeg ha ombord til den jobben. Ikke er det så nøye heller om den blir støvete. Bare å blåse rent. Og så er den kun på 4Mb bilder som er akkurat passe mens FZ-28'n tar 10Mb og det blir for stort. Ikke nødvendig med noe flott / stort kamera for å legge ut bilder som er på maks 600pixels x 460 pixels her på BP.

 

Men FZ-28'en tar jeg på med silkehandsker! :lol: Og tar bare med meg for å fotografere til eget bruk.

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du vet jeg har sansen for prosjektet ditt Walter, men det jeg faktisk er mest imponert over er innleggene dine. Jeg vet det er mye jobb, både å ta bilder, redigere og skrive. Og du har en veldig "proff" layout og fin presentasjon. Et eksempel til etterfølgelse. Hadde du gitt blaffen i å lage denne tråden hadde båten vært ferdig. :lol: Takk og pris for at du valgte å lage tråden...... :smiley:

 

Håper det blir en tur til Walterland snart. Da blir det kontakt på forhånd!

Link to post
Share on other sites

I går så fikke jeg besøk av et BP-medlem her på Tangen. M/B ISABELLA tilhørende Geir-Frode stakk innom for å se på sjarken min - bygge #1 - og samtidig slå av en prat, oss BP-medlemmer imellom. Alltid koselig med slik besøk. Geir-Frode og kona Wenche har vært her før en gang i fjor på sensommeren da de tok seg en tur med bilen.

 

bp_isabella_572.jpg + bp_isabella_574.jpg

Her ligger M/B Isabella fortøyd, ytterst på Baardsenbrygga (hvor jeg har fast båtplass)


...er mest imponert over er innleggene dine. Jeg vet det er mye jobb, både å ta bilder, redigere og skrive. Og du har en veldig "proff" layout og fin presentasjon. Et eksempel til etterfølgelse. Hadde du gitt blaffen i å lage denne tråden hadde båten vært ferdig. :lol: Takk og pris for at du valgte å lage tråden.

Takker for hyggelige ord, ØH - Joda, kunne kanskje vært ferdig med båten nå hvis jeg hadde brukt de timene til å bygge båt isteden for å sitte her og skrive om det. Men det har seg slik at jeg faktisk har dobbel glede av det når jeg presenterer prosjektet mitt for medlemmene. Rapporten er like mye "til hjelp" for meg personlig, som den kanskje (forhåpentligvis) er inspirasjon for andre her på BP. Jeg synes faktisk selv at det er moro å lese gjennom tråden av og til. Det blir nesten som en slags dagbok.


Joda, Walter-Land er åpen for BP-medlemmer som vil stikke innom!

...Håper det blir en tur til Walterland snart. Da blir det kontakt på forhånd!

 

Akkurat det kunne vært særdeles morro Ø.H.

 

Du / dere er hjertelig velkommen her på Tangen, for å stikke innom for å se og skravle litt. Her er det alltids kaffe å få, men jeg må advare deg / dere. Når det gjelder kaffe så serveres det her på Tangen - fra nå av - kun pulverkaffe (av beste sort!), noe jeg / vi er vandt med fra båtturene. Jeg prøvde riktignok og servere ordentlig traktekaffe (skulle liksom imponere.... :rolleyes: ) til Geir-Frode og Wencke i går, men det var ikke videre vellykket. Uvandt som jeg er med trakting så brukte jeg selvfølgelig altfor mye kaffe og det var en besk kopp som ble servert til vafflene. Dere får ha meg unskyldt, Geir-Frode og Wencke - jeg er nok bedre til å bygge båt enn å brygge kaffe....

 

Når det gjelder å besøke meg sjøveien så må jeg henvise til innlegg # 811 som omtaler akkurat det, hvordan man finner frem og hvor man angjør Baardsenbrygga og hvilken retning man går for å finne byggeplassen i fra brygga.

 

 

Jeg kan jo legge til et slags kart som jeg har liggende på hjemmesiden min også, da blir det kanskje ennu enklere?

ACFWCAIDai1b.jpg

 

 

Prækas!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fortsettelse fra: "Låselisten tar jeg til helgen når jeg har fylllt glasskanten med litt silikon for å forbygge lekkasjer..."


Ifølge gode råd fra medlemmet osa og hans innlegg #825 så lønnte det seg å pumpe i en liten remse med silikon / sika mot glassruten / godset for å unngå fremtidig lekkasjer rundt vinduene. Også "min" glassmester-kontakt sa at det ikke var nødvendig og at selve gummipakningen - hvis den var riktig montert - skulle tette nok mot vanninntrenging.

 

Glassmesteren vil jo selvfølgelig si det fordi han ikke har egen båt selv, og han ikke vil innrømme at en gummipakning alene på langt er godt nok for å holde han Rasmus ute. Og hvis du kommer tilbake og klager at gummipakningen ikke holder tett - som han sa den ville - så vil han helt sikkert si at: "..ja du har vel antageligvis ikke montert den slik som den skal..."

 

Siden jeg er en lydhør mann som hører på andres råd og i tillegg er en utpreget "buksesele" pluss "belte"-mann, så gjorde jeg det slik at jeg fulgte osa's råd med silikon i glass-kanalen og også utenpå, slik han har tegnet opp i inlegg #825

 

La meg si det med én gang - det er et forferdelig klin!! :crazy: Igjen skulle man helst ha 4 hender og en par kilometer med tørkepapir. Men med tålmodighet og uten å ha en definitiv "deadline" for når allting skal være ferdig, så går det meste.

 

Igjen, legger jeg ut dette bilde av glassmester-verktøyet her, slik at alt er på plass og vi vet hva vi snakker om:

gummipakning_0024verktoey.jpg

Det er det nederste verktøy'et vi skal bruke mest idag. Låselist-trekker'n som noen kaller den. Jeg fikk min lånt av glassmester'n. De låner bort slikt hvis du kjøper glass og gummipakning av de.

 

Man begynner med å måle opp lista + litt overmål. Så tar man en tynn flatpensel og kliner Zalo inn i låselist-kanalen i gummipakningen. Uten Zalo kommer du ingen vei, p.g.a. frisksjonen i gummi'en!

 

laaselist_090523_0015.jpg

All begynnelse er vanskelig! Akkurat hvordan man starter en slik låselist-trekking er ikke enkelt å forestille seg. Jeg prøvde mange forskjellige metoder og forbannet meg selv på at jeg spurte glassmesteren så lite når jeg var der og hentet sakene. Etterhvert fant jeg ut at låselisten bør tres inni selve trekker-verktøyet, mates inn fra bunnen, føres vidre opp gjennom skaftet og ut til denne bøylen. Stikke lista såvidt gjennom bøylen og dytte så verktøyet (bøylen) inn i låselist-sporet i pakningen. Den går selvfølgelig ikke rett inn, dertil er den for bred. Du må "albue" den inn ved å vrikke og trykke, ganske så voldsom for å komme inni den tranga! Nå du først har bøylen med liste-tampen inne i sporet så gjelder det å holde på verktøyet riktig, slik at den ikke skvetter ut igjen - noe den elsker å gjøre. :smash: Selvfølgelig!!

 

Og nå kommer klu'et! Du skal vrikke verktøyet litt sideveis, liksom albue seg annenhver-gang bortover, samtidig som du på en eller annen måte greier å holde igjen begynnelsen (tampen) på den sleipe, stive, hvite låselisten. Husk på at du har en del silikon som tyter både her og der, du har også Zalo som drypper og henda dine er sleipe og sølete og krampa tar deg og.... - hold an litt! Ta det med ro! Tørk henda dine og tørk opp søla rundtomkring (for søl blir det!) så er du bedre rustet til jobben.

 

Jeg hadde i tillegg Pavarotti-CD'en på med populære opera-arier og sang med av full hals (stakkars nabo...!) men det er ikke sikkert at dette vil hjelpe deg - for meg så var dette "oppskriften"! :smiley:

 

Jeg vet, det høres vanskelig ut, og det ER det, men etterhvert lærer man seg trikset.

 

laaselist_090523_0016.jpg

Når du kommer til hjørnet så må du igjen vrikke deg forbi det trangeste sted...

 

 

laaselist_090523_0018.jpg

...her har jeg tatt en forstørrelse slik at du kan se hvordan bøylen på verktøyet bør ligge i sporet. På "langsidene" så holder du verktøyet linjerett over selve pakningen / sporet og drar bort- / nedover mens varektøyets "angrepsvinkel" i forhold til pakningen er sånn ca 45º til 60º. Her er verktøyet iferd med å "vrikke" seg att-og-frem forbi hjørnet, en slags kort pendelbevegelse sideveis.

 

 

laaselist_090523_0021.jpg

Og her har lista hoppet ut av sporet, noe den gjør titt-og-ofte hvis du ikke passer på angreps-vinkelen. Man sliter noe forferdelig (ihverfall så gjorde jeg det... :rolleyes: ) og du lurer om båten kommer på vannet dette året eller neste, fordi det går så sakte... :sweat:

Her har jeg tatt 3 hjørner og har en "langside" oppover igjen, men nå er det vrient å dra verktøyet oppover - spesiellt fordi jeg selvfølgelig står på utsiden av båten, 3 meter over bakken, på en vakklende gardintrapp!!! Å få nok makt til å dra dette djevels-verktøyet er ikke enkelt.

 

 

laaselist_090523_0023.jpg

Helt til jeg finner ut at jeg jo kan snu verktøyet 180º og dermed har hele neven på det - akkurat som på en ski-stav - og "dytter" nå lista oppover isteden for å dra den! Slik kan jeg samtidig med den ledige hånde holde meg fast i tak-karmen og slipper å ramle av gardintrappa. :eek: Nå går det faktisk noe bedre og lista forsvinner inni gummi-sluket som bare det.

Helt til jeg kommer til det siste hjørne - da er det "vrikke-tid" igjen....

 

 

laaselist_090523_0025.jpg

Man kommer frem til slutt, det tar bare tid og krefter! Nå gjelder det å kappe lista pent, med noe overmål - husk på at lista strekker seg litt når man drar den inn slik vi har gjordt og den vil strekke seg tilbake når du løsner grepet på'n. Derfor må det litt overmål til, sette liste-tampene butt-i-butt (end-mot-ende) og dytte inn siste resten.

 

 

laaselist_090523_0030.jpg

BINGO! Nå er vi i mål med den første ruta! Blei pent, ikke sant? Jeg syntes det ihvertfall.

 

 

laaselist_090523_0034.jpg

Og neste ruta gikk nokså greit etterhvert. Endel banning og ønske at man hadde frimerkesamling som hobby istende for å bygge båt, ble det jo, men jeg kom i mål med 2 vinduer første dagen, lørdag, og har lært en god del!

:o)

 

 


 

Dag 2 - søndag:

 

Først tar vi en kaffekopp og går opp og ned, nede på bakken og titter opp for å se hva vi oppnådde i går ettermiddag - en slags "Pep-Talk" for å komma igang - man har egentlig ikke lyst fordi man vet hva man går til. Svette, slit og ømme armer og hender! :wink: Man må overtale seg selv! :blush:

 

laaselist_090524_0001.jpg

Men en ekte "båt-masokist" (?) lar seg ikke skremme av utsiktene, samler alt verktøy, silikon-spruten (svensk!) og Zalo-krukka med dertil hørende pensel og setter resolutt igang...

 

 

laaselist_090524_0005.jpg

Idag skal jeg ta de 3 frontvinduene, og det går litt bedre fordi jeg har trygg grunn under føttene. Man får bedre makt når man står / sitter godt. Her drar jeg lista inni gummi-sporet som er smørt med Zalo. Angrepsvinkelen er ca 45º og verktøyet holdes rett over sporet.

 

laaselist_090524_0006.jpg

Her har jeg tatt neven vekk fra verktøyet, bare for å vise hvilken vei det skal vise....

 

 

laaselist_090524_0008.jpg

Og snart er vi ferdig....

 

laaselist_090524_0012.jpg

...med vindu #1...og #2

 

laaselist_090524_0013.jpg

...og #3 og her tar vi en velfortjent kaffepause med pulverkaffe av svenst "mørk rostad" Neskaffe og "båtbygger-kjeks" fra "GodBiten" konditori, Åstorp i Sverige!!! Samson er sjeleglad når jeg klatrer ned stigen fra båten og halen hans leker "vindusvisker-leken" (logring). Han sitter som regel under båten og holder øye med veien utenfor porten og "buffer" lett når det går fremmede forbi. Ellers er han rolig og behagelig å ha ute i hagen, mens jeg jobber oppå båten. Desto større er hans glede når jeg kommer meg ned på hans nivå (bakkenivå) igjen.

 

laaselist_090524_0019.jpg

Etter kaffe og kjeks er det den siste ruta jeg har innsatt, som står for tur. Det er det lille vinduet i døra innt il styrhuset.

 

Og her forventer jeg faktisk enda mere slit fordi selve gummipakningen er så kompakt her - av to grunner:

1 - godset i døra er tykkere enn i resten av styrhuset fordi på døra er det lagt glassfiber både ut- og innvendig. Den skal jo tåle å stå open og bli regna på uten at den slår seg.

2 - Kryssfinéren i døra er på 15mm i motsetning til 12mm i skottene på selve styrhuset.

 

...og da må gummipakningen gape over større gods, noe som gjør at det kniper igjen mere på glass-siden og selvfølgelig i låselist-sporet. Her er det faktisk så trangt at jeg ikke får inn penselen med Zalo på engang....

 

Men, med tålmodighet og en god porsjon stahet så kommer vi i mål til slutt!

 

 

Nå er vi mektig stolte av hva vi har fått til og angrer på at vi ikke har de resterende 3 rutene som mangler, men man er jo avhengig av at glassmesteren skjærer de til for oss. Forhåpentligvis får jeg de i løpet av den kommende uken, så blir det antageligvis storslagen og andektig AVDUKNING (ta ned presenningen som idag dekker hele båten) til Pinsehelgen!!!

 

 

Vi snakkes, om forlatels - vi prækas!

:seeya:

 


Fortsettes:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du er ut av en annen verden fantastisk til å forklare/vise på en måte som ikke bare er forståelig men i tillegg tar oss inn i selve prosessen slik at vi føler at vi faktisk hjalp til litt underveis. Det er AKKURAT slik jeg opplevde det da jeg satte inn mine vinduer, med startproblemene for å få lista og kroken innenfor gummileppa, med leiting etter rett vinkel på trekkern (el. skyvern), vrikking for å komme seg rundt hjørnet og sølet men silikonen. (det så ikke SÅ sølete ut, forresten..)

 

Jeg ser at du kappet låselista og smettet den på plass med det samme. Jeg ble anbefalt å kappe med 2-3 cm overmål og la den henge der e"en god stund (=2-3-mnd) for at den skulle stabilisere seg på lengden. Er ikke så sikker på at det hadde noen betydning, kan ikke si at jeg har observert noen krymping på de få der jeg gjorde meg ferdig prompte...

Link to post
Share on other sites

...Jeg ser at du kappet låselista og smettet den på plass med det samme. Jeg ble anbefalt å kappe med 2-3 cm overmål og la den henge der e"en god stund (=2-3-mnd) for at den skulle stabilisere seg på lengden...

 

Joda. Først så skjar jeg ca 20mm overmål på lista. Så dyttet jeg den biten som satt i sporet (begynnelsen) bortover med snabelverktøyet, slik at den gled litt bakover (komprimert?) en ca 10mm, så dytttet jeg tampen på plass. Dette vil jeg tro vil kompensere for eventuellt strekk som lista har fått seg under trekkingen.

 

Men svaret vil ingen av oss to få, før ruta blir utsatt for en del sol (varme), regn og kulde til vinteren. Forskjellig temperatur vil få lista til å krympe / svelle og flytte på seg, i forhold til gummipakningen - vil jeg tro..... :confused:

 

Lykke til med resten avrutene dine, osa!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Utrolig bra å følge med på en sånn gjennomarbeida tråd. Fint blir det også. Jeg skal vel så smått i gang med nyervervelsen jeg også, selv om det nok ikke blir noe i samme klasse.

 

Men jeg har et spørsmål litt utafor prosjektet ditt før jeg kommer så langt: Hvor høy er brua mellom Kjøkøya og Håholmen? Jeg regner med å gå den veien fra Skjeberg i neste uke. Går vel lett under der med skøyta vel?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

...Hvor høy er brua mellom Kjøkøya og Håholmen? Jeg regner med å gå den veien fra Skjeberg i neste uke. Går vel lett under der med skøyta vel?

 

Puttesundbrua er 10 meter over vannoverflaten. Vet ikke hvor høyt masta di rager over vannlinja? Husk å spørre gamle-eieren - enten så vet han hvor høy masta er, eller om han noen gang har passert under Puttesundbrua med den båten.

 

Er brua for lav, så er det ikke så velde stor omvei å gå nord for Kjøkøy heller - ½ time ekstra?

 

 

Lykke til med hentetur!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde riktignok og servere ordentlig traktekaffe (skulle liksom imponere.... :rolleyes: ) til Geir-Frode og Wencke i går, men det var ikke videre vellykket. Uvandt som jeg er med trakting så brukte jeg selvfølgelig altfor mye kaffe og det var en besk kopp som ble servert til vafflene. Dere får ha meg unskyldt, Geir-Frode og Wencke - jeg er nok bedre til å bygge båt enn å brygge kaffe....

:flag: Du har da slett ikke noe å unnskylde, Walter. Det var ikke noe galt med kaffen, og vaflene var meget gode de også. Selv om båtbyggingen

 

ligger i en klasse for seg, da! Det er bare beundringsverdig hva du får til. Jeg hadde nok ikke hatt tålmodighet til å gjøre denne jobben.

Det er vel heller vi som burde unnskylde, vi som kommer tuslende sånn langt utpå dagen og forstyrrer byggingen.

 

Men det var ordentlig hyggelig da, å stikke innom, slå av en prat, og beskue byggverket igjen. Det skrider jo framover, og ligner mer og mer på en båt nå. :yesnod:

Dette blir bra! Bare hold ut den siste tiden til bygget blir ferdig nå så. :sweat: Da tenker jeg vi får se en stolt skipper ute på fjorden. Og jeg gleder meg til det! :flag:

Link to post
Share on other sites

Har du brukt sprøyte eller rull når du lakkerte båten? Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Du må unskylde meg at jeg "overså" innlegget ditt, Grimsøy26 - men nå skal jeg svare deg:

Jeg har brukt rull til å legge på Jotun sin HardTopp, men det er fordi jeg hverken KAN sprøytelakkere, eller HAR kompressor, ellers ville jeg absolutt ha gjordt det! Det blir penere med sprøyte, selvfølgelig (hvis man kan det..... :rolleyes: ) men er også mere "jobb" med å maskere og blande ut lakken til riktig viskositet.

 

 

...Det er vel heller vi som burde unnskylde, vi som kommer tuslende sånn langt utpå dagen og forstyrrer byggingen.

 

:lol: Akkurat den dagen hadde jeg ikke arbeids-lyst i det hele tatt, så - for meg - var besøket en kjærkommen unskylding til å sitte og preke og dytte i meg vaffler, syltetøy og rømme - (noe jeg har en svakhet for) isteden for å "kø**e" med disse teite vinduspakningene! :giggle:

 

Vi prækas!

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du Walter: Det står sikkert i ett av disse åttehundreognoenogførti innleggene, men har du kontroll på det tekniske ombord nå? Motor, gir, elektrisk osv... Det jeg mener; når de siste vinduene er montert og burkaen fjernet, er båten da klar for sjøen? I såfall ser det for meg ut som om sjøsettingsdagen er veeeldig nære!!

 

Og ja! Jeg gleder meg til å se båten i profil fra alle tenkelige vinkler. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha, Walter. Tviler på om masta er høyere enn 10 meter, men skal huske på å spørre.

 

Dersom dagen er lang nok når vi henter - er det mulig å stikke innom å få en kikk på prosjektet ditt? Hadde vært moro å sett den "live".

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Du Walter: Det står sikkert i ett av disse åttehundreognoenogførti innleggene.....

:yesnod: ...men jeg husker heller ikke lenger akkurat HVOR.... :rolleyes: (jeg tror at jeg har mistet oversikten selv!)

 

...men har du kontroll på det tekniske ombord nå? Motor, gir, elektrisk osv...

:nonod: ...men det kommer seg nok! Motoren fikk gjennomgå en komplett stempelsjau før selve motorsag-massakeret tok til, så den er klar. Gear har jeg ikke. Sabb sin omstyring er soliditeten selv. Så det er stort sett det elektriske som det blir en del jobb med i ukene fremover. Skifter ut absolutt alt av mer enn 35-år gamle ledninger i båten, inklusive kabelstokken til / fra motor og instrumentpanel.

 

...når de siste vinduene er montert og burkaen fjernet, er båten da klar for sjøen?

:nonod: se over! Vi kommer nok til å se andre siden av St.Hans før det blir tilfelle.

 

...Og ja! Jeg gleder meg til å se båten i profil fra alle tenkelige vinkler.

 

Jeg også! Og det er en ting jeg kan love - og det er at det blir masse bilder i den forbindelsen! Er det noen gang jeg kommer til å gå "berserk" med et kamera og legge ut mange nødvendige og unødvendige bilder, så blir det da! Håper at han Ingar vil tilgi meg om jeg laster opp noen MB på serveren hans i den forbindelse...!

 

Har familie-selskap til lørdan p.g.a. at 2 stk bursdager i nærmeste familie faller på hhv fre- og lørdag førstkommende og da skal det samtidig bli noen avduknings-6-pack!

Og det er IKKE magemusklene mine jeg snakker om....................... :lol:

 

 

Prækas!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Dersom dagen er lang nok når vi henter - er det mulig å stikke innom å få en kikk på prosjektet ditt? Hadde vært moro å sett den "live".

Hei tuffff!

Svaret er selvfølgelig ja!

 

Det er bare å komme, stikke innom, fortøye yttert på Baardsen-brygga, tvers overfor Puttesund-brua (husk max 10meter klaring der!) For litt info angående Tangen så linker jeg til inlegg #833. Da får jeg jo anledning til å inspisere "ny-båten" din samtidig.

Fint tiltak, jeg ser frem til det, tufff!

 

Vi avtales nærmere ang. mob-tel, o.s.v.

 

Prækas!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fortsettelse fra: "Nå er vi mektig stolte av hva vi har fått til og angrer på at vi ikke har de resterende 3 rutene som mangler..."


 

Som den observante leser allerede har forstått så manglet jeg 3 ruter på å bli "nesten ferdig sjark" - ihvertfall over vannlinja. I siste kapittelet fortalte jeg hvordan jeg opplevde dette med å trekk i låselisten i gummipakningen som holder glassrutene på plass i styrhuset.

 

Hele styrhuset har 9 stk. vinduer, inkludert et lite vindu i selve døren. Jeg fikk tilskjært 9 stk. ruter hos glassmesteren (Saint Gobain Bøckmann AS i Fredrikstad) og begynnte å sette dem i disse gummipakningene. Under selve innsetting - noe som er litt av en jobb når man er amatør - sprakk 2 av rutene for meg, antageligvis fordi jeg var litt for uvøren med "snabel-verktøyet" som brukes til å brette gummileppa over glasskanten. En tredje rute fikk vi bare ikke på plass, uansett hva og vi gjorde og hvor mye vi enn prøvde så fikk vi ikke inn det siste hjørnet. Konklusjonen var at ruta var for stor i forhold til det som var plass i åpningen, når man trekker fra de 2 x 8mm som er tykkelsen på gummilista.

 

Så fikk jeg bestillt 3 nye ruter, 2 som var knust og en som var for stor.

 

Her forleden var rutene ferdig tilskjært og kunne hentes, hvoretter jeg ble noe-og-femhudre kroner fattigere, men likevel lykkelig for nå skulle jeg endelig bli ferdig med dette rute-tullet som jeg har holdt på med nå i 14 dager!!! :rolleyes:

 

Da jeg kom hjem med de nye rutene og tredde gummilista på plass i vindusåpningen igjen fikk jeg en merkelig fornemmelse. Skrekken etter de 2 "smellene" da rutene sprakk kom igjen og plaget meg faktisk en del. Jeg fikk et bittelite anfall av "angst" eller kanskje heller "prestasjonsangst"? Skulle jeg denne gangen greie å sette i rutene uten brekkasje? Jeg skjønte at jeg egentlig ikke hadde lyst til å ta dette nå, men heller skyve det ut til en annen dag. Jeg rett-og-slett "feiget" av redsel for å mislykkes igjen!

 

Da dro jeg til Biltema. Gikk på verktøy-avdelingen og kjøpte meg 2 stk. Vakuumløftere. Dette var et tips jeg fikk av Hafrsfjord (Takk skal du ha!) den 20.5. - selvfølgelig ETTER at jeg var ferdig med å få 6 av 9 ruter på plass.

 

Men nå gikk det en jævel (eller en djævel kanskje...?) i meg. :smash: Nei! Tull! De før du begynner, desto tidligere blir du ferdig med denne ekle jobben. Jeg hadde ikke en gang tid til å vente til dagen etter til svigersønnen skulle komme og hjelpe meg igjen. Jeg kjøpte, som sagt, disse to vakuumløftere, dro rett hjem og satt igang med rutene!

 

 

20-831_l.jpg

Vakuumløfter - Dobbel. Maks. løftekraft: 60 kg. 20-831 59,90 kr

 

20-830_l.jpg

Vakuumløfter - Enkel. Maks. løftekraft: 30 kg. 20-830 39,90 kr

 

Tilsammen kr. 100,- og det var liksom "belønningen" min. Jeg skulle få disse flotte "duppeditter" (hvem kan vel motstå noe sånt....?) i oransj plastikk hvis jeg satte i rutene.

 

Avtale! (med meg selv..... :crazy: )

 

 

t23_vakuum_090526_11.jpg

Og det var omtrent som å ha en hjelpemann ekstra med denne vakuumløfteren. Jeg bandt den opp slik at hvis ruta skulle skvette ut av gummipakningen så vil den i beste fall bare dingel i snora og ikke knuses.

 

 

t23_vakuum_090526_13.jpg

For første gang hadde jeg "makt over ruta" og ikke omvendt! :tongue: Vakuumløfteren satt som støpt på glasset og virket meget solid. Jeg fikk endelig "tak" på glasset og kunne dytte den ned i sprekken under, brette gummileppa over hele nedre kanten. Mens jeg så dyttet ruta ned og inn til venstre, så kunne jeg bruke "snabel-verktøyet" og brette høyre gummikant oppetter, o.s.v. - Det var som dag og natt!

 

Du kan tenke deg selv. Prøve å holde ei rute - som du er redd for skal dette, knuses, sprekke - og prøve å tvinge den hit og dit uten å ha noe grep på'n. Og det lille grepet du har blir ødelagt av all Zalo-søl som er i glass-sporet i gummilista. Et mareritt! Men nå - rene gleden å skikkelig trøkke hit og dit og til slutt innover - og Svupps, så satt ruta der den skulle! Så enkelt...

 

Den store ruta i akterskottet var på plass. Og så helt alene!! Dette reddet ego'en min for denne dagen! Nå var jeg ovenpå igjen og (nesten) ustoppelig!

 

 

 

t23_vakuum_090526_14.jpg

Jeg måtte prøve neste utfordring også. Har jeg klart den store skulle jeg vel klare den lille her på babord-side? Ruta var grei nok den, men det var værre med arbeids-stillingen min. 3 meter over bakken, øverste trinnet på ei gardintrapp, oppunder presenningen. Dette måtte forberedes godt.

 

 

t23_vakuum_090526_15.jpg

For å slippe å klatre opp på ei høy gardintrapp med ruta under armen, så bandt jeg ruta fast i vakuumløftern og satt den fra meg slik....

 

 

t23_vakuum_090526_16.jpg

...så kunne jeg bare gå rundt, klatre opp stigen, ta i løfter-håndttaket og tre ruta ut gjennom åpningen, og begynne å sette den på plass. Jeg strammet tauet etterhvert for i tilfelle, rottefelle...

Nederst til venstre i bilde ser du toppen av gardintrappa og så det smale dollbordet jeg hadde å stå på.

 

t23_vakuum_090526_17.jpg

Denne ruta sleit jeg naturlig nok litt mere med enn den første. Men dette var p.g.a. en håpløs arbeidsstilling. Man får ikke riktig makt på noe, når man står oppå ei gardintrapp. Den minste kraftanstrengelse og du vipper bakover. Derfor måtte jeg jobbe med bare en hånd (når man egentlig trengte minst 3 hender...), mens jeg med den andre hånda holdt meg fast i tak-karmen. På denne måten så fikk jeg til slutt også truet denne ruta på plass.

 

t23_vakuum_090526_18.jpg-t23_vakuum_090526_19.jpg

Slik ser vakuum-løfter ut inne-i-fra:

 

 

t23_vakuum_090526_21.jpg

Også denne er på plass! Nå var det bare 1 rute igjen, men nå var jeg utkjørt. Har holdt på en stund og skjønnte at leggmusklene mine var slitne etter en times balanse oppå gardintrappa.

Dessuten kunne jeg ikke ødelegge gleden til svigersønnen som jo skulle komme dagen etter for å hjelpe meg med rutene.

 


Dagen etter:

 

t23_vakuum_090526_26.jpg

Ny dag, ny arbeidslyst og den hvite låselist i akterskott-vinduet trekkes. Det blir ganske så pent med den hvite lista, ihvertfall sålenge gummi'en er blank og ny....

 

Idag skal også siste ruta sette i når svigersønnen kommer.

 

t23_vakuum_090528_02.jpg

Så hiver vi oss på denne ruta. Det fremre vindu på babordsiden. Det var det som vi slet med sist og ikke fikk til. Vi fant ut at det var forhekst, sist!

 

 

t23_vakuum_090528_04.jpg

En av årsakene er at det fremre / øvre hjørne har en litt mindre (trangere radius) bue enn de andre og da kniper det lett. Men idag (det var i går.... :crazy: ), men hver vår vakuumløfter - den doble på utsiden og den enkle på innsiden, hvor svigersønn hjalp til med å dytte og dra og lirke og til slutt bare le, fordi det gikk så glatt. Vi kjente hvordan ruta nesten gled inni sporet sitt når vi dro begge to i samme retning.

 

t23_vakuum_090528_13.jpg

Det var slik vi jobbet med hver vår vakuumløfter....

 

 

t23_vakuum_090528_06.jpg

Så var det låselista som skulle på plass. Først her....

 

 

t23_vakuum_090528_07.jpg

...også på dette vindu.

 

 

t23_vakuum_090528_05.jpg

Til slutt så var denne jobben ferdig.

 

 

t23_vakuum_090528_08.jpg

Må bare trimme låselista og true inn tampene slik at ikke skjøten skal synes.

 

t23_vakuum_090528_09.jpg

Vi har nå tett styrhus og kan kikke ut gjennom...

 

 

t23_vakuum_090528_15.jpg

...disse nyinnsatte rutene...

 

 

t23_vakuum_090528_16.jpg

...som skapte så mange problemer for oss.

 

t23_vakuum_090528_18.jpg

Bare å nyte synet av glass i åpningene. Enkle gleder for enkle mennesker.

 

 

Tenk hvor lite kravstor man egentlig er når man kan glede seg over noe så simpelt som ein ferdig innsatt rute............................?

 


 

Fortsettes:

:seeya:

 

P.S.: Nå er jeg så :puke: dr**a lei gummipakninger, glassruter og låselister, Zalo og silikon - og det er sikkert dere også! :tongue: - at jeg lover å ikke nevne noe av disse noe mer. :lipseal:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Flott jobbet!! -er sikker på at stoltheten og troen på egne ferdigheter er betydelig hevet de siste døgna. Godt redskap...osv

MEN ikke bare det!

Vi er IKKE lei av bilder eller beskrivelser! -en fare kan være at vi etter hvert får en slags "eieforhold" til hele båten fordi vi følger SÅ med .. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...