Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Fabelaktig, dette er balsam for sjelen.

Fint - da har jeg oppnådd noe positivt med bildene mine og det var jo meningen med innlegget også - å dele gleden over slike naturopplevelser med andre som setter pris på det.

 

...Og det kribler ikke engang aldri så lite når du står der i sjøkanten?
:nonod: Trist som f**n...

 

Forresten, løkke tel med motormontering, index!!

 

Du har lykkes å fange en utrolig flott og vár stemning med disse bildene.

Takk for konfekten, ÅtteGlass - stemningen gjenpeiler litt av hvordan jeg har det for tiden og da er man mottagelig for slike váre inntrykk.

 

...Dette var lekkert!

...at det er umulig å se sjøtene!!!!

Hvis du liker dette bilde - som er nedskalert til 1024pixels X 517pixels - så skulle du sett det i full størrelse! Da er det 6269pix bred + 2205pix høy, har 16Millioner farger og "veier" 5,6Megabyte!!

 

Jeg har nok digital hjelp for å skjøte sammen disse panoramabilder. Ville ikke klart det uten ARC Soft Panoramamaker 4 - helt umulig. Men det er en del praktiske ting å ta hensyn til, på forhånd, når man tar bilder til slike panorama'er.

Ja du, Jens_P - se å komm deg ut og gjør båten din vårklar!

:lol:

 

 

Du må jo være en tusen kunstner...

Er nok langt-i-fra det, men jeg liker å være kreativ og har vel kanskje nettopp nå et behov for å søke trøst og styrke i naturens malerskrin. Der er det mye fint å glede seg over!

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg kan tenke meg hvordan du har det nå Walter. Har selv kjent på dette, det å være i "kjellern". Ingen god følelse det.

Men med egen og andres erfaringer, vil det til slutt bare gå oppover igjen.

Tror de aller fleste vil kjenne litt på kjellerlukta en eller annen gang i livet, mer eller mindre.

Link to post
Share on other sites

Men kjære dere alle sammen.

 

Walter er ikke i noen kjeller.

Han er som MyTax skriver en tusenkunstner. Kunstnersjelen er ikke skrudd sammen slik at man hele tiden skal produsere - nei en ekte kunstner (som Walter) må ut og hente impulser og inspirasjon. Det er det han nå gjør. De siste kapitlene i Kombisjarkromanen må vi bare vente på.

 

I mellomtiden får vi nyte de andre uttrykksformene.

 

 

Høvdingen

Link to post
Share on other sites

Humøret er kanskje ikke det aller beste for tiden, men det er utelukket fordi jeg burde føle kriblinger i båtbygger-neven mine og så gjør det ikke dét. Annet en det er det ikke. Jeg har rett-og-slett dårlig samvittighet overfor <Malaika> der hun står uti hagen min og sturer under presenningen, mens jeg går og venter på at "ånden" skal komme over meg. Men, jeg regner med at det or'nær sæ for "snille guttær" etterhvert.... (N.B.: Det hjelper jo litt at dere er bekymret på mine vegne!)

 

Når det er sagt så må jeg jo si at inspirasjon i form av pittoreske fiskebåter og -havner er det en del av her i området. Her forleden kom jeg over dette Hvaler-Idyll og tenkte at jeg måtte dele dette med dere.

 

1240591079_resized.jpg

Hvaler-Idyll. Parti fra Papperhavn - Hvaler. Se på den elegante Isegran-sjarken som ligger langsmed trebrygga på andre siden av sundet! Dét er linjer, det! En vakker skapning, rett-og-slett.

 

 

God helg allesammen!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ett lite tips når jeg har vært lei av Sagen prosjektet, ikke akkurat lei men når jeg ikke har hatt arbeidslyst.

Da stikker jeg i båten og koker meg kaffe, og sitter og glaner litt.

Det slår ikke feil at det blir gjort en del alikevel da... :yesnod:

 

Så Walter, kok deg en kanne kaffe og ta med noe og bite i.

Da kan du sitte og slappe av, og plutselig er du i gang med noe småtteri. :wink:

Link to post
Share on other sites

Nydelige båter de Isegransjarkene. Gøy å se de flotte bildene dine. Du har ikke bare glemt å spise disse "båtbyggerkakene" du viste oss boksen av i høst da?

En dag været er godt og varmt, så får du ta av preseningen og sette deg oppi båten, så kanskje du ser noe du bare må gjøre. :flag:

Link to post
Share on other sites

...Var på prøvetur rundt Kr.øy i dag. bor du langt fra vannet? Ser for meg at du bor/har båten i Kjøkøysundet??????

Stemmer nok det, Båtdrømmeren.

 

Neste gang du seiler gjennom Kjøkøysundet / Puttesundet, så får du fortøye ytterst på Baardsenbrygga og gå opp de 50 metrene, forbi det store hvite huset med stor veranda tvers over hele fronten, og krysse veien. Da står du rett foran porten til Tangen5 - der jeg, Samson og <MALAIKA> bor.

 

Har funnet frem noen bilder som skulle gi deg en idé om hvor det er:

 

bp_puttesundbrua_20051024.jpg

Baardsenbrygga - og båtplassen min (som selvfølgelig står tom nå.... :rolleyes: ) er nr.: 2 fra ytterst (innenfor Yamarin'en) - akkurat der hvor gamle <MORILD> denne flotte tre-sjarken ligger.

 

Fortoeyning_04.jpg+Small-Ved_Baardsen-brygga_45.jpg

N.B.: det er gamle bilder vi ser her. Brygga har fått en del restaurering og ser mye bedre ut nå - og så er det jo ikke såpass høyvann som her, hele tiden.

 

Baardsenbrygga_01.jpg + LitenStorm_5.jpg

N.B.: Det blåser sjelden slik hos oss. Bare tok noen bilder da været sto på som værst, for noen år siden da brygga sto under vann og holdt på å seila avgårde!! :eek:

 

Small_006_05.jpg + Small_006_10-Crop.jpg

Utsikten fra "godstolen" min i stua.....

 

Og siste bilde tatt nå forrige lørdag...

bp_utsikten_001.jpg

...utsikten fra veranda'en - etter at jeg var ferdig med å felle et bjørketre (øllen var belønningen!) som vokste seg for stor.

 

 

Puttesundbrua er det første jeg ser når jeg titter ut av vinduene mine, her på Tangen.

 

...

:o)

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

... Husker ikke hvor høy den er på midten, vet du?

 

Ja - den er 10 meter! Har moro av og sitte på veranda'en min og se på seilbåter som "prøver seg" der på vei til / fra Sverige - de fleste må bråsnu!!

Kjøkøy-brua er 28 (!!), men 10 meter er høyt nok, spesiellt når man skal hoppe!!

:crazy:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Trodde den var høyere. hmmm. men det var en periode da det var hopping som var det store. Broa over på Asmaløy husker jeg svært godt, det var vondt. Mener å huske det er 17m fra rekkverket til lavvann, Husker ikke helt men i allefall høyt nok. men dette er godt over 15år siden.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Pleier nå alltids å starte et innlegg slik.....og idag skal det ikke være noe unntak:

 

Fortsettelsen fra 24. november 2008 med siste, orn'tlige snekkerærbe og 23.12.2008 - fra Lille Julaften med JULE-Fortellinga hvor fremdriften i båtbyggingen måtte vike noe for økende Julestemning og fantasiens verden.


 

Dævven, døtte! :smash:

 

Idag så jeg etter her i tråden min om når jeg hadde lagt ut noe on'tlig båtbygging og fant ut at det var den 24.11.2008 ---> :eek: <--- og da snakker vi nesten om et halvt år!! :nonod: Jeg må bare si at lengre vinter enn denne som var, har jeg ikke opplevd noen gang. Har sikkert sammenheng med at jeg ikke var helt på topp helsemessig utover januar-februar men nå ser det ut som han Walter har fått skrudd hodet sitt på'n igjen og ser fremover. Glassrutene til styrhuset - 9 stykker alt i alt - og dertil hørende gummilister er også bestillt hos Brødr. Bøckmann på Øra og er snart klare, tenket jeg.

 

Ihvertfall så har nå gubben kledd på seg blå-klærne sine og er i sving igjen i garsjen og oppunder båtpresenninga...

 

t23_09_090504_0001.jpg

Han har fått blåst av fjorårets mahogny-støv av garasje-verkstedet sitt og test-kjørt alt elektro-verktøy som har stått stille i mange uker nå....

 

 

For at det ikke skulle bli alt for stor sjokk allerede 1. dagen med tankekrevende planlegging og oppmåling, så begynte'n på der hvor han slapp i fjor, like oppunder Jul.

17jul_skap_12.jpg og 18jul_skap_19.jpg

Dette skapet, rett innenfor døren måtte få noen skap-fronter og -sider med alskens rare vinkler og former.

 

 

 

t23_09_090504_0002.jpg

Her prøver'n etter alle kunstens regler å skjære av seg en finger ---> :tongue: <--- bare for å få sjukemelding og de neste 4 ukene i godstolen foran PC'n, men feiga ut i siste liten.

 

 

 

t23_09_090504_0009.jpg

Phuuu! Det gikk bra - ikke noe blod, 1. dagen!

Det virket nesten som om stikksaga også var glad for å le'e litt på seg igjen og den fulgte lydig etter blyantstreken og den snirklende linjen på kryssfinéren. Så var én av vangene grovskjært og skulle tilpasses mere med 80-korn slipepapir, for til slutt å få noen flere kjærtegn med 180-korn-papir.

 

 

 

t23_09_090504_0011.jpg

Med alle fingrene fremdeles på plass og etter to velfortjente kaffepauser - én med båtbygger-kjeks fra Sverige (Smålandskringlor fra GodBiten Konditori - Åstorp) og én med brødmat som Kari smurte - lå endelig disse merkelige formene, ferdig slipt utover bordet og ventet på malerkosten.

 

 

 

t23_09_090504_0016.jpg

Her fikk de seg ett strøk med maling på tampen av 1. arbeidsdagen, alt mens CD-spillern i båten bød på diverse Mike Oldfield-snaks, både fra albumet "The Songs Of Distant Earth" (en av favorittene mine) og "Light + Shade".....

 

 

Fortsettes (forhåpentligvis mere regelmessig enn det har vært nå i det siste....)!


:seeya:

Prækas!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det var jammen godt å seg deg i vigør igjen. :flag:

Jeg må innrømme at jeg ble ganske fortvilet når du begynte med disse tankene om hvor lite du savnet å ha båt. Eller for å si det med min dialekt: E trudde beinast at d hadde rabla før båtbyggarn, tror dokker ikke at galningen hadde spekkulert på om han trengte båt....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...