Jump to content

Forskjelllige typer finér


Espen

Recommended Posts

Forskjellen mellom vanlige eksteriør-plater(WBP) og Marine-plater (BS1088/AW100) er ikke i selve limet. Det brukes samme type lim. Forskjellen ligger i følgende...

Ja, det er ikke limet som skiller, men betegnelsen for eksteriørlimte plater er WBP eller AW100 - også for plater produsert etter BS.

 

* På eksteriørplater (la oss kalle dem EXT) legges limet på i striper. PÅ BS er hele finerflaket dekket med lim. Ingen limfrie områder godtas

Ikke helt riktig. Møbel-kryssfiner produsert i Europa produseres stort sett med heldekket lim (sprayes eller rulles på), men det er definert som et krav for å lage marine-plater etter britisk standard.

 

* På EXT tillates innvendige sprekker og hulrom i platene. På BS tillates ikke sprekker eller feil i noen av finerlagene.

Igjen: BS sier noe om dette, ikke andre standarder. Det betyr imidlertid ikke at kryssfineret har hulrom dersom de ikke er "marine"/BS. Hulrom kommer av at kjerne-arkene har fått sprekker før pressingen, utfalne kvister, eller

 

* Dersom ett finerlag har en sprekk, ett hull eller lignende skal disse repareres ved at man feller inn en bit av samme materiale, og med samme fiberrettning som finerlaget.

Det gjelder også for vanlig kryssfiner hvor kvalitetsnivået er over CP (bjørk) eller BB (poppel) eller B (furu) eller II (gran/combi)

 

* På BS-plater skal alle finerlagene ha samme tykkelse og de skal være av samme treslag.

Gjelder dette med tykkelsen også for ytterlagene? Normalt er disse på 0,6mm.

 

* På BS-plater skal fiberrettningen på lagene ligge i 90 grader på hverandre.

Det må du ha for å lage alt kryssfiner. Plater hvor dette ikke er 90 grader, vrir seg.

 

Det det hele handler om er at britene har laget en egen standard for hva som er en "marine plywood". Det er opp til hver enkelt produsent å velge om man ønsker å produsere etter denne standarden. Jeg har besøkt flere kryssfinerfabrikker rundt om i verden som produserer like bra eller bedre plater enn hva BS tilsier, men fordi markedet for slike plater er så lite (sammenlignet med konstruksjon, møbel og industri) har de ikke tatt seg bryet å få noen til å verifisere at de er innenfor standarden.

 

Når det er sagt; "Honduras" har nok rett i at ekstra-kostnaden for BS-plater forsvinner raskt. Det er jo nettopp poenget med en slik standard, at man vet hva man får. Mener bare å si at noen ganger er det over-kill med BS.

De fleste båtprodusentene bruker vanlig gran-kryssfiner III/III-kvalitet til innstøpning og stopping. Noen bruker poppel. Neste gang du er på båtmesse, er det bare å løfte på stoppede puter under dekk, så ser man hvilket kryssfiner de har brukt.

 

Uansett: lykke til med trearbeidet. Kryssfiner er gøy.

Link to post
Share on other sites

[* På BS-plater skal alle finerlagene ha samme tykkelse og de skal være av samme treslag.

Gjelder dette med tykkelsen også for ytterlagene? Normalt er disse på 0,6mm.

 

Nå kan ikke jeg kommentere noe annet enn de platene jeg har jobbet med, men på Brynzel Okumé-platene jeg bruker, er ytterlagene ca 1 - 1,2mm (6mm plater - 5 lags finér). Så her kan man dra pussepapiret både frem OG tilbake uten at man er igjennom :wink:

Jeg har vært borte i Luan og Meranti-plater tidligere, og jeg må si at kvalitetsfølelsen når man jobber med BS-platener er virkelig overbevisende. Jeg har en bit 12mm Luan liggende hvor det i snittflaten kommer fram at innvendig er det ikke mer enn 8-9mm finer, resten er luft. Hvis man da bygger noe som er styrkeberegnet med 12mm BS-finér, er man ute å kjøre ettersom styrken i materialet man bruker er minst 25% lavere. Og det er bare trefibrene. Hvis man i tillegg har dryspots, langsgående sprekker i kjernematerialet osv kan man risikere å bygge med totalt undermåls materialer.

 

Jeg har skjøtet mine plater ved å frese dem skrå med faktor 1:10 dvs at på 6mm plater er skråflaten 60mm lang. På disse skråflatene har jeg ikke funnet EN feil i fineren. Det fremstår som hel ved tvers igjennom. Det hadde jeg ikke hatt med vanlige eksteriørplater.

Link to post
Share on other sites

Det hadde jeg ikke hatt med vanlige eksteriørplater.

 

Når du viser til vanlige eksteriørplater, virker det som om du først og fremst mener Lauan/Meranti/Østen som er WBP-limt. Det blir jo å sammenligne det verste med det beste, og det blir jo litt galt. Kjenner flere produsenter i Europa/Russland som lager utmerket kryssfiner i bjørk, poppel, furu, gran med hele finerark, uten at de kaller det BS/Marine.

Men nå har vi to prata oss langt utpå viddene, og diskuterer kanskje detaljer som ikke er så interessante for alle?

 

Vi kan være enige i at kryssfiner produsert etter BS-standarden er skikkelig gode plater for båtbyggere.

Takk for hyggelig fagprat :smiley:

Redigert av Woodpecker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Woodpecker, siden du har oversikt over kvaliteter osv...

 

Det jeg har funnet på min søken er den Asia-dritten som selges av Maxbo, Byggmakker osv, og i andre enden BS-plater fra bl.a. West.

Som du nevner, det blir nok å sammenligne ytterligheter. Men jeg tror ikke alle tenker over dette i innkjøpsøyeblikket. Det er først når man begynner å jobbe med dem at man finner alle skjulte feil og mangler. Eller man står der med en delaminert plate i akterspeilet fordi man bare fikk tak i interiørplater som ser fin ut på utsiden, og i følge den småkvisete fjortis-ekspeditøren er "sjempefin til båt"....

 

Er det noen på østlandet som selger plater av GOD kvalitet, men da uten stempel. Og hvordan kan man vite at man kjøper godsaker sålenge det ikke er stemplet?

 

Tips mottas med takk og lagres.. :flag:

 

Selv takk for masse god info. Er bare en lærevillig amatør som etterhvert finner ut at betjeningen på diverse trelastutsalg etterhvert ikke vet hva de selger, eller hvorfor... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
.... og i følge den småkvisete fjortis-ekspeditøren er "sjempefin til båt"....

 

Helt enig med deg, Honduras!

 

:smash: MaxBo-kvalitet....

drittmeranti.jpg

 

:o(

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

Foreslår bjørkekryssfiner, WBP-limt. Målene er da 2440x1220mm. Dersom platene er 1525x1525 (kvadratiske), er de interiørlimt.

Kjøp finsk eller russisk kryssfiner, dersom det er Kina-varer - glem det.

Dersom ikke byggshop'ene har vanlig kryssfiner i bjørk (skal være CE-merket), kan du forsøke disse grossistene. Ikke alle som nødvendigvis selger til private, men det skader ikke å prøve.

 

HustvedtGruppen AS (Årvollveien Oslo, Bergen og Molde)

www.hustvedtgruppen.no

 

Optimera AS (Tevlingveien, Oslo)

www.optimera.no

 

Interwood AS (Drammen)

www.interwood.no

 

Oslo Finerfabrikk AS (Frysjaveien, Oslo)

www.oslofiner.no

 

Ljungbergs AS (Lindeberg, Frogner)

www.ljungbergs.no

 

Fritzøe Engros AS (Larvik)

www.engros.fritzoe.no

 

Skandinavisk Treimport AS (Åndalsnes)

www.treimporten.no

Link to post
Share on other sites

VIKTIG: Det er ikke meningen å sverte plateprodukter fra Kina/Asia, men noen ganger prøver de å selge "Rolex-kopier" som ekte "Rolexer" i Europa. Platene er flate, fine og billige (og av tre), men kryssfiner kan ikke dette kalles.

Det er imidlertid fullt mulig å lage ekte kryssfiner også i Kina/Asia, og noen produsenter gjør nettopp det, så jeg sier ikke at all kryssfiner derfra er som dette.

 

Essensen her er vel at man får det man man betaler for.. :confused: Idag hvor alt skal være billigst mulig, blir ofte kvaliteten deretter....

 

"Kryssfiner" er jo et belastet begrep i enkelte kretser, men det kommer vel like mye av feil bruk av den, som av varierende kvalitet på selve materialet.

(Har selv en båt liggende i hagen , full av råtten innplastet "kryssfiner"

 

Glimrende og informativ tråd forresten :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Woodpecker! .....Det er vel ikke furu du mener?, ........Har aldri hørt om granfiner. Tror heller ikke grana er noe serlig egnet til finer da jeg tror den blir svært vanskelig å "skrelle". Finnnene har et langt og godt rykte på seg for å være gode på finer. Jeg tror også en bruker stort sett samme limet i fineren som andre her nevner, og jeg er rimelig sikker på at det i de fleste tilfellene da er vannfast. Kan noe bekrefte dette? Kanskje det samme som når en laminerer tre. (fenollim). Når jeg skulle tegne spanteplanet til min båt så brukte jeg bjørkefiner. Den er veldig fin og jevn i "veden". Jeg har også registrert at enkelte platetyper og kvaliteter opererer med en fram og en bakside. Da er som regel "lappingen" som en her nevner plassert på baksiden (selvfølgelig).

 

Per

Link to post
Share on other sites

Meranti.

 

Skal du plastbelegge den må den "rippes" - eller ihvertfall vaskes grundig med aceton ellers vil ikke polyesteren herde skikkelig (det er noe [olje?]beis i den!!).

 

Det du sikter til er etter hva jeg erfarer naturlige oljer fra merantién - det er ikke noe særlig å få flis i finger´n fra den da det blir noe alvorlig til betennelse.

Obs! om noen sliper eller skulle finne på å bruke fres/høvel på meranti: forsiktig med luftveiene - du vil ikke ha dette i kroppen!

Link to post
Share on other sites

Sjelden har jeg giddet lese så lange innlegg som jeg har i kveld. Meget interessant lesing for en møbelmann :smiley: . Tenkte jeg kunne bidra litt i denne tråden:

 

En stol av typen Laminette fra dengang Møremøbler ble hentet opp fra Alexander Kielland-plattformen etter lang tid i sjøvann. Denne ble laget av skrellet bøkefiner som er sammenlimt med urea/formaldehyd-lim. En lim som ikke er kjent som "vannfast", men i dette tilfellet var limet vannfast nok. Dette er riktignok noen år siden, og urea-limen har nok endret seg på grunn av miljø, men en liten kurositet kanskje?

 

Må ellers si meg imponert av Woodpecker sin innføring i finèrens verden!

 

Til deg som vil lage spant i finèr; jeg ville limt med fenol/recorsinol-lim. En brun tokomponent lim som funker veldig bra i vått miljø.

 

mvh

ArildH fra Vatne

Link to post
Share on other sites

Woodpecker! .....Det er vel ikke furu du mener?, ........

Litt usikker på hva du sikter til her, Per, men grankryssfiner finnes ja - an'mass.

 

Kanskje du viser til dette utsagnet mitt: "Båtprodusentene bruker mye gran-kryssfiner til støpning..."

Ja, de bruker kryssfiner av gran. Furuen er for fet og gir dårligere heft for glassfiberen.

UPM-Kymmene er store på grankryssfiner under merket Wisa, se: www.wisa.se

 

WBP-lim er fenolbasert, men ulike produsenter tynner og blander den ulikt, og dermed får man bedre og dårligere limer...

 

Mvh Wp

Redigert av Woodpecker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Veldig informativt!

 

Meeen - jeg kunne tenkt meg litt mer spesifikk info.

 

Teak - velkjent, men vanskelig å oppdrive nå etter Burma-boikotten. Ikke-tropisk.

 

Hva er det egentlig som gjør teak så egnet for båt? Trekker det mindre fuktighet enn andre tresorter? :diving:

Og er ikke behandling av overflaten (lakk, beis, etc) av avgjørende betydning uansett tresort?

 

MINDRE EGNET TIL BÅT:

(....)

Kirsebær - både amerikansk og europeisk. Mye brukt i båt. Suger fukt og blir stygg. Heltre har mange "feil".

 

Og eventuelt kontra for kirsebær. Det er uegnet, men mye brukt? Årsaken til at jeg spør konkret om denne typen

er at jeg sannsynligvis får tilgang til endel kirsebær gratis, som jeg tenkte å bruke hovedsaklig som dekorlister etc

i mitt snart kommende båtprosjekt (oppussing Wesling 16HT).

 

Synspunkter? Jeg har skremmende lite kunnskap om tre, og tar det meste for god fisk, så her er det muligheter for påvirkning! :rolleyes:

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

For det første: Kjempespennende lesning, både fordi woodpecker (og enkelte andre) gir så mye og presis info, og fordi så mange av oss jobber mye med finér og er opptatt av det! Og dette med at dere spesialister kommer "på viddene" ved å diskutere finurligheter, kan dere bare ta med ro; vi sluker alt sammen!

 

Så en virkelig spennende greie for oss trad.-båtinteresserte:

Furu - ikke egnet til fuktige miljøer, men om man liker look'en, så...

Gran - uegnet, men brukt mye til båt før i tiden. Impregnert med tjære.

 

Jo, en god del båter ble/blir bygd av gran, f. eks. Åfjordsbåter. Og furu brukes jo helt eksklusivt i robåter på hele Vestlandet og store deler av Nord-Norge. Men furu er beryktet for å trekke vann; en fururobåt er gjerne dobbelt så tung å sette på land om høsten som å sette på sjøen om våren. Så ble da også robåter på Vestlandet satt på land ofte.

 

Noen nevnte innplastet finér som var råtten; dette må vel bero på feil i plastingen, eller senere skader?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

..erfaring med finèr fra http://treinnport.no/?

Ja. Har kjøpt kryssfinèr hos Rune Anvik ved et par anledninger. Kryssfinèr med toppsjikt av mahogny, er fornøyd med kvaliteten. Har også kjøpt heltre teak av ham. Han leverer god teak fra Asia (reiser ned selv og plukker ut teaken han importerer). Anvik jobbet tildligere hos nå nedlagte Tre- og X-finèrimport i Hillevåg, Stavanger. Virker som han har god peiling, driver også på med litt båtbygging. For mindre mengder finèr (ikke kryssfinèr) kan du prøve Tjerand Fine Furniture på Gandal, han har pleid å ha inne litt tidligere. Han er tidligere trebåtbygger og har peiling på det meste innen edlere tre :smiley:
Link to post
Share on other sites

bra at folk med peiling kommer med nyttig info! Tre er jo et spennende materiale, og selv er jeg mer enn gjennomsnittelig interessert i forskjellige treslag, fordi jeg er veldig interessert i gitarbygging, selv om det strengt tatt har lite med finer å gjøre.. men det limes/lamineres jo en del der også

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

I Norge har jeg handlet noe fra Billinstad Trelast. De har bra teakbelagt kryssfiner. Og de har glattkant, både teak og mahogny, som går bra til finsnekring. Men prisene har tatt av.

 

Biltema selger også teak lister og glattkant i noen få dimensjoner. Kvaliteten er ofte hva jeg vil kalle totalt ubrukelig, men det varierer. Av og til kan man finne brukbare emner til snekkerprodukter, og da er prisnivået langt under Bilingstad.

 

Det blir stadig vanskeligere å få tak i teak Thailand også. Jeg har kjøpt en del gjennom årene, både ny og gammel teak. Nå er det nesten umulig å få tak i ny teak lovlig, og prisen har gått til himmels. Jeg handler nå stort sett bare gjenbruksteak fra gamle hus. Det er ofte prima trevirke, men fullt av skader og spikerhull. Det går bra til husbygging, men ikke så bra til finsnekring. Noe bruker jeg der, og noe tar jeg med meg hjem til Norge. Jeg kanta med 50 kilo bagasje meg ThaiAir, og det inkluderer som regel minst 30 kg teak.

 

Til møbelsnekring går det bra med yngre teak. Jeg plantet teak på eindommen i Chiangmai for mer enn 20 år siden og noen av trærne har vokst bra. Bare vi blir kvitt koronaspøkelset og kan reise vil jeg neste gang få felt et tre og saget opp til grovplank. Det vil bli lovlig teak, forutsatt at kona melder fra til myndighetene og får riktige papirer. Da vil jeg ha flust med emner av hagateak til finsnekring der det ikke kreves båtdekkkvalitet.

Og så har jeg flere trær på rot. Har egentlig ikke tid til å sitte her og vente på vaksinen . .

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...