Sfax Startet 2.Juni.2008 Del på Facebook Startet 2.Juni.2008 Er det greit å bruke bensin som har overvintret i tanken eller er dette uheldig for motoren? Yamaha 80hk 4-takter. Skal man tilsette noe? (Beklager hvis temaet er omhandlet tidligere - kunne ikke finne noe i søk) Mvh Sfax, sylfersk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Blyfri bensin mister litt av "piffen" etter 2-3 måneders lagring, men det pleier ikke være noe stort problem. Hvis den starter og går greit er det bare å kjøre på, hvis ikke får du heller vurdere å tappe tanken etter at alt annet er prøvd... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
andersm Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 hei og velkommen til forumet. Dette med overvintret bensin har vært diskutert i det vide og det brede, noen mener oljeblandet bensin som har overvintret kommer til å ta livet av al båtglede for all fremtid, mens andre mener dette ikke er noe problem i det hele tatt. Ser at du har en 4 takter, regner ikke med at du har olje i bensinen, da skulle du vel egentlig være trygg, men les deg litt opp likevel, f.eks. tråden Gammel bensin (fra ifjor f eks) - kan den brukes? Jeg har selv en to-takter med oljeblandet bensin. All den tid jeg hadde tilgjengelig alt som trengs for en rens av forgasserne ( forgasserkit ) så bestemte jeg meg for å test ut. Hadde en halv tank på båttanken og startet med det, samt en full 20 liters kanne. Begge oljeblandet fra i fjor, fungerte som bare det. Men, all den tid folk faktisk skriver inn her at oljeblandet bensin kan gi og har gitt problemer tar man i alle fall en risiko ved å bruke overvintret oljeblandet bensin. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sfax Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Takk for gode svar og nyttig link. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Jeg hadde rundt 20 liter bensin som hadde stått ca 1,5 år i tanken (etter forrige eier) og ble VELDIG plaget.. Nedsotede plugger, tung start, ujevn gange.. massevis av symptomer på alt mulig rart som tilslutt kokte ned til - dårlig bensin - Kjøpte ei flaske med medisin hos Mercruiser forhandleren, blanda i 30-40 liter fersk bensin og nå går den bedre for hver gang jeg tar den ut. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 (redigert) Våre jollemotorer, som stort sett har vært 9,9 hk`ere, har i alle år måttet nøye seg med fjorårets reservetanker før de har fått smaken på fersk føde. Som regel har jeg blandet inn en ekstra "dæsj" totaktsolje og ristet godt på tanken"i tilfelle", eller i beste fall toppet tanken med noen liter ferskvare, men jeg har aldri merket forskjell på disse små motorene. Vår nåværende Yamaha 9,9 fra 2003 startet som et skudd sist helg og spiste maten den fikk med samme apetitt som i fjor, selv om datostemplingen sikkert var passert allerede i fjorårets oktobermåned. Redigert 3.Juni.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkens venn Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Kan man også bruke "overvintret" diesel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Jeg har aldri hatt problem med overvintret diesel. Diesel er vel mere stabilt enn bensin tror jeg. Det viktigste er uansett å sørge for at tanken er full når du setter opp båten, mindre plass til at kondens kan skapes og drivstoffet holder seg bedre. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Jeg har selv en to-takter Yamaha 4HK fra 1982. de tre første årene ble den ferskvannkjørt på høsten. Siden har den hengt bak på jolla året rundt er på vannet hele året. skifter olje og smører opp motoren hvert år nesten. Bensinen er på kannene en med og en uten olje. motoren starter på 3 forsøket om den har stått tre dager eller 4 mnd. Bensinen er fra August i fjord slik er det hvert år. Har en gresklipper fra 1979 og en motorsag fra ca. 1970 de står med halvfulle tanker. Skulle Bensinen ta skade av å stå burde hoe ha hent. Kan hende at jeg mister en eller to omdreiningerer, men det får så være. (men det kommer heller av at jeg blander 1/2 % ekstra med olje) Kan annbefale og kjøre på gammel bensin. Diselen fyller jeg opp på høsten når vinterdislen er kommet siden jeg kjører hele året. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Ingen problem med å kjøre på "overvintret" bensin, det har jeg gjort i 15-20 år uten noen som helst problemer. Har altid fyllt full tank på høsten inkludert bensinstabilisator i bensinen, så er det bare og starte opp og kjøre igjen til våren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Tidligere hadde jeg en 60Hk Mariner 2 takter. Den fikk alltid starte sesongen med fjorårets bensin på tanken. Denne motoren hadde separat oljetank. På hytta nordpå har vi en 6Hk Mariner, også totakter. Også den har siden den var ny på slutten av 80-tallet, alltid måttet drikke oljeblandede bensinrester fra året før, før det var snakk om å gi den ferskvare. Begge motorene har alltid vært utrolig lettstartede og har stort sett alltid putret uten feilslag etter vinteropplaget. Jeg innbiller meg at det aller viktigste for å sikre en problemfri vårstart på en konvensjonell totakter, er følgende: 1. Kjør forgasseren tom for bensin under vinterkonserveringen 2. Sprøyt konserveringsolje inn i luftinntaket rett før motoren stanser pga bensinmangel, slik at dysene fylles opp med denne oljen. 3. Skru ut avtappingsskruene i bunnen av flottørkamrene, slik at all bensinen renner ut Med disse tre punktene unngår man at totaktsolje ligger og stivner/"levrer" seg i dysene eller flottørkammer, og skaper fortetning i løpet av vinteropplaget eller ved første start om våren. Jeg tror nemlig at dette veldig ofte er årsaken til kranglete totaktere i starten på sommersesongen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Har ofte hørt det sagt at det er et problem, men på sånn rundt regnet 50 år så har jeg aldri opplevd et problem som kan føres tilbake til gammel/overvintret bensin. De fleste av disse årene har det vært med oljeblandet bensin til bruk på to-taktere og ganske uten noe som helst "lurium" i tanken under lagringen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Samme her. Dog bare gjennom 40 år. Inntil det motsatte er bevist betrakter jeg dette som en av båtlivets mange myter. Får man problemer ved oppstart på våren kan man ikke skylde på drivstoffet, det være seg diesel eller bensin.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Har fått vite at det er kun oktanen som fordamper litt ved lagring, mest med plasttanker, fyll opp med 98 oktan, så blir bensinen (nesten) like god. Tenningsbank ved store belastninger er vel det en kan få ved for lav oktan. Tror ikke oljen fordamper, men liker å ha litt ekstra olje i første tanken uansett, da det er greit å smørre litt ekstra på våren. Diesel har ikke noe problem med å overvintre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Ifjor startet jeg en 30hk påhenger som hadde stått i 10 år. Samme med bensinen, på plasttank. Startet uten problemer og gikk akkurat like fint som den gang det ble satt bort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Moderne blyfri bensin holder seg mye dårligere enn den gamle blybensinen. Mens blybensinen kunne holde seg mange år uten noe videre forringing, oppgir oljeselskapene at blyfri bensin i dag taper en del av sine egenskaper allerede etter 2-3 måneder. Dette har ført til problemer hos mange veteranbileiere, som ikke alltid bruker opp bensinen så fort. Den skiller også ut et slags melaktig pulver etter en stund, som har en lei evne til å tette til forgassere m.m. Men om man velger å ikke tro på de opplysningene oljeseskapene selv gir om disse problemene, får man vel prøve å finne årsaken til startproblemene andre steder.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 ok, har ikke brukt blybensin etter at blyfri kom så det har jeg ingen erfaring med. Påhengere har også alltid gått på blyfri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 (redigert) ... får man vel prøve å finne årsaken til startproblemene andre steder.... Hvilke startproblemer... ? Redigert 2.Juni.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Virker på meg som påhengere ikke er så kresne. Nå vi var yngre kjørte vi også disse på flybensin pga dårlig råd. Måtte selvfølgelig både starte og stoppe på bensin. Det som derimot jeg har hatt problemer med etter overvintring, med B20 som jeg hadde dengang, var ikke tilknyttet bensinen - men derimot pluggene som ikke klarte en vinter, de så fine ut men motoren ville pokker ikke starte skikkelig. Etter bytte gikk motoren som en drøm på overvintret bensin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Jeg har hatt to jerrykanner stående i båten med reservebensin siden 2006. Tok sjansen og fyllte disse opp på tanken forrige uke. Hadde vel ca. 120 liter igjen på tanken med bensin (denne hadde stått i båten siden høsten 2007). Motoren går like fint. Dog skal det sies at motoren er en VP AQ151A, så den er vel ikke så kresen. Jeg skulle vel egentlig ikke ha så gammel bensin på reservekanner. Men motoren min går like fint med gammel bensin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Har aldri til dags dato hatt noen så helst problemer med overvintret bensin / diesel enten det gjelder utenborsmotor / innenbordsmotor / gressklipper. Blander gjerne inn litt nytt på våren for å toppe tankene. Det er alt. Sjekker selvfølgelig filter og tapper av, sjekker eventuell forgasser hvis nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Hvilke startproblemer... ? Om man ikke har startproblemer er det vel ikke noe problem? Men min erfaring er at startproblemer noen ganger KAN skyldes gammel bensin! Ikke verre enn det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Har inntrykk av at bensinen tåler lagring dårligere nå enn før... Mere "miljøadditiver" som kan skilles ut og legge seg i forgassere osv. Og nettop det kan vel være et problem, gammel bensin som får lov til å stå i forgasserne å dunste bort og etterlater "gruff" som tetter dyser osv Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Jeg tar gjerne imot all bensin som har vært lagret et år eller tre. Skal nok få brukt den. Send meg en IM. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Jeg spurte om dette(lagring av bensin på tanken i vinterhalvåret) til en del som burde ha greie på slike ting . (Oljebransjefolk, bensinstasjonseiere, mekanikere etc.) Nå er dette et par år siden, men bensinen har vel ikke forandret seg siden da. Samtlige jeg spurte svarte at det overhodet ikke hadde noe som helst problem med lagring av bensin på tanken over slike perioder. Det som de var enig i var naturlighvis å fylle tanken helt full før lagring, p.g.a. mulig kondens. Så dette lagringsopplegget tror jeg ingen trenger og frykte, jeg har gjort slik i en årrekke uten noen som helst problemer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.