Jump to content

"Overvintret bensin" - trygt å bruke?


Sfax

Recommended Posts

Blyfri bensin mister litt av "piffen" etter 2-3 måneders lagring, men det pleier ikke være noe stort problem. Hvis den starter og går greit er det bare å kjøre på, hvis ikke får du heller vurdere å tappe tanken etter at alt annet er prøvd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hei og velkommen til forumet.

 

Dette med overvintret bensin har vært diskutert i det vide og det brede, noen mener oljeblandet bensin som har overvintret kommer til å ta livet av al båtglede for all fremtid, mens andre mener dette ikke er noe problem i det hele tatt. Ser at du har en 4 takter, regner ikke med at du har olje i bensinen, da skulle du vel egentlig være trygg, men les deg litt opp likevel, f.eks. tråden

 

Gammel bensin (fra ifjor f eks) - kan den brukes?

 

Jeg har selv en to-takter med oljeblandet bensin. All den tid jeg hadde tilgjengelig alt som trengs for en rens av forgasserne ( forgasserkit ) så bestemte jeg meg for å test ut. Hadde en halv tank på båttanken og startet med det, samt en full 20 liters kanne. Begge oljeblandet fra i fjor, fungerte som bare det.

 

Men, all den tid folk faktisk skriver inn her at oljeblandet bensin kan gi og har gitt problemer tar man i alle fall en risiko ved å bruke overvintret oljeblandet bensin.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde rundt 20 liter bensin som hadde stått ca 1,5 år i tanken (etter forrige eier) og ble VELDIG plaget.. Nedsotede plugger, tung start, ujevn gange.. massevis av symptomer på alt mulig rart som tilslutt kokte ned til - dårlig bensin -

 

Kjøpte ei flaske med medisin hos Mercruiser forhandleren, blanda i 30-40 liter fersk bensin og nå går den bedre for hver gang jeg tar den ut.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Våre jollemotorer, som stort sett har vært 9,9 hk`ere, har i alle år måttet nøye seg med fjorårets

reservetanker før de har fått smaken på fersk føde.

 

Som regel har jeg blandet inn en ekstra "dæsj" totaktsolje og ristet godt på tanken"i tilfelle",

eller i beste fall toppet tanken med noen liter ferskvare,

men jeg har aldri merket forskjell på disse små motorene.

 

Vår nåværende Yamaha 9,9 fra 2003 startet som et skudd sist helg

og spiste maten den fikk med samme apetitt som i fjor,

selv om datostemplingen sikkert var passert allerede i fjorårets oktobermåned.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hatt problem med overvintret diesel. Diesel er vel mere stabilt enn bensin tror jeg. Det viktigste er uansett å sørge for at tanken er full når du setter opp båten, mindre plass til at kondens kan skapes og drivstoffet holder seg bedre.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en to-takter Yamaha 4HK fra 1982. de tre første årene ble den ferskvannkjørt på høsten.

Siden har den hengt bak på jolla året rundt er på vannet hele året. skifter olje og smører opp motoren hvert år nesten.

Bensinen er på kannene en med og en uten olje. motoren starter på 3 forsøket om den har stått tre dager eller 4 mnd. Bensinen er fra August i fjord slik er det hvert år.

Har en gresklipper fra 1979 og en motorsag fra ca. 1970 de står med halvfulle tanker.

Skulle Bensinen ta skade av å stå burde hoe ha hent.

Kan hende at jeg mister en eller to omdreiningerer, men det får så være. (men det kommer heller av at jeg blander 1/2 % ekstra med olje)

Kan annbefale og kjøre på gammel bensin.

Diselen fyller jeg opp på høsten når vinterdislen er kommet siden jeg kjører hele året.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tidligere hadde jeg en 60Hk Mariner 2 takter. Den fikk alltid starte sesongen med fjorårets bensin på tanken. Denne motoren hadde separat oljetank. På hytta nordpå har vi en 6Hk Mariner, også totakter. Også den har siden den var ny på slutten av 80-tallet, alltid måttet drikke oljeblandede bensinrester fra året før, før det var snakk om å gi den ferskvare. Begge motorene har alltid vært utrolig lettstartede og har stort sett alltid putret uten feilslag etter vinteropplaget.

 

Jeg innbiller meg at det aller viktigste for å sikre en problemfri vårstart på en konvensjonell totakter, er følgende:

1. Kjør forgasseren tom for bensin under vinterkonserveringen

2. Sprøyt konserveringsolje inn i luftinntaket rett før motoren stanser pga bensinmangel, slik at dysene fylles opp med denne oljen.

3. Skru ut avtappingsskruene i bunnen av flottørkamrene, slik at all bensinen renner ut

Med disse tre punktene unngår man at totaktsolje ligger og stivner/"levrer" seg i dysene eller flottørkammer, og skaper fortetning i løpet av vinteropplaget eller ved første start om våren. Jeg tror nemlig at dette veldig ofte er årsaken til kranglete totaktere i starten på sommersesongen.

Link to post
Share on other sites

Har ofte hørt det sagt at det er et problem, men på sånn rundt regnet 50 år så har jeg aldri opplevd et problem som kan føres tilbake til gammel/overvintret bensin. De fleste av disse årene har det vært med oljeblandet bensin til bruk på to-taktere og ganske uten noe som helst "lurium" i tanken under lagringen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har fått vite at det er kun oktanen som fordamper litt ved lagring, mest med plasttanker, fyll opp med 98 oktan, så blir bensinen (nesten) like god. Tenningsbank ved store belastninger er vel det en kan få ved for lav oktan. Tror ikke oljen fordamper, men liker å ha litt ekstra olje i første tanken uansett, da det er greit å smørre litt ekstra på våren.

Diesel har ikke noe problem med å overvintre.

Link to post
Share on other sites

Moderne blyfri bensin holder seg mye dårligere enn den gamle blybensinen. Mens blybensinen kunne holde seg mange år uten noe videre forringing, oppgir oljeselskapene at blyfri bensin i dag taper en del av sine egenskaper allerede etter 2-3 måneder. Dette har ført til problemer hos mange veteranbileiere, som ikke alltid bruker opp bensinen så fort. Den skiller også ut et slags melaktig pulver etter en stund, som har en lei evne til å tette til forgassere m.m. Men om man velger å ikke tro på de opplysningene oljeseskapene selv gir om disse problemene, får man vel prøve å finne årsaken til startproblemene andre steder....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Virker på meg som påhengere ikke er så kresne. Nå vi var yngre kjørte vi også disse på flybensin pga dårlig råd. Måtte selvfølgelig både starte og stoppe på bensin.

 

Det som derimot jeg har hatt problemer med etter overvintring, med B20 som jeg hadde dengang, var ikke tilknyttet bensinen - men derimot pluggene som ikke klarte en vinter, de så fine ut men motoren ville pokker ikke starte skikkelig. Etter bytte gikk motoren som en drøm på overvintret bensin.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt to jerrykanner stående i båten med reservebensin siden 2006. Tok sjansen og fyllte disse opp på tanken forrige uke. Hadde vel ca. 120 liter igjen på tanken med bensin (denne hadde stått i båten siden høsten 2007). Motoren går like fint. Dog skal det sies at motoren er en VP AQ151A, så den er vel ikke så kresen.

Jeg skulle vel egentlig ikke ha så gammel bensin på reservekanner. Men motoren min går like fint med gammel bensin. :smiley:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har aldri til dags dato hatt noen så helst problemer med overvintret bensin / diesel enten det gjelder utenborsmotor / innenbordsmotor / gressklipper. Blander gjerne inn litt nytt på våren for å toppe tankene. Det er alt. Sjekker selvfølgelig filter og tapper av, sjekker eventuell forgasser hvis nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Hvilke startproblemer... ?

Om man ikke har startproblemer er det vel ikke noe problem? Men min erfaring er at startproblemer noen ganger KAN skyldes gammel bensin! Ikke verre enn det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at bensinen tåler lagring dårligere nå enn før... Mere "miljøadditiver" som kan skilles ut og legge seg i forgassere osv.

 

Og nettop det kan vel være et problem, gammel bensin som får lov til å stå i forgasserne å dunste bort og etterlater "gruff" som tetter dyser osv

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte om dette(lagring av bensin på tanken i vinterhalvåret) til en del som burde ha greie på slike ting . (Oljebransjefolk, bensinstasjonseiere, mekanikere etc.) Nå er dette et par år siden, men bensinen har vel ikke forandret seg siden da. Samtlige jeg spurte svarte at det overhodet ikke hadde noe som helst problem med lagring av bensin på tanken over slike perioder. Det som de var enig i var naturlighvis å fylle tanken helt full før lagring, p.g.a. mulig kondens. Så dette lagringsopplegget tror jeg ingen trenger og frykte, jeg har gjort slik i en årrekke uten noen som helst problemer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...