Jump to content

"Overvintret bensin" - trygt å bruke?


Sfax

Recommended Posts

Har inntrykk av at bensinen tåler lagring dårligere nå enn før... Mere "miljøadditiver" som kan skilles ut og legge seg i forgassere osv.

Og nettop det kan vel være et problem, gammel bensin som får lov til å stå i forgasserne å dunste bort og etterlater "gruff" som tetter dyser osv

 

Nå blander vi inn to forskjellige saker:

 

Jeg lar ikke motorene stå med gammel bensin i forgasseren om vinteren,

de får omtenksomt stell, forgasseren blir tømt forskriftsmessig og blir vinterkonservert på riktig måte.

 

Jeg har derimot ingen skrupler med å koble til bensintanken med fjorårsbensinen etter 9 måneders vinterlagring.

Og det er vel denne problemstillingen trådstarter begynte med.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Slike lavkomprimerte motorer med full elektronikk kan du kjøre hva som helst bare det brenner sånn noenlund(satt på spissen). Kjenner en som kjører hva som helst av drit på påhengeren og den starter og går. nå tror jeg den går på sprit og parafin miks med noe olje i :smiley:

 

Det man skal være forsiktig med er motorer som har middels til høy kompresjon og som går på relativt høyt turtal. Da kan man få den man kaller for detonasjon som fører til havari av motorblokken. Har selv havarert et par motorer på denne måten og det er ikke noe gøy.

 

Pumpebensinen er dårlig i norge, og det har vært gjort tester av den som viser at Ron og mon på bensinen er på et minimum og ikke i nærheten av det octantallet som står stemplet på pumpa. Og lagrings evnen er veldig dårlig.

 

I offshore racing hvor man ofte bruker høykomprimerte V6'ere brukes veldig mye av Aspen bensinen den uten tilsatt olje, Det er en høykvalitets bensin som holder 99oktan og tåler lagring ganske godt. lukter godt gjør den og. Grunnen til Aspen er blitt populær er at man hadde en til to motorer som detonerte i hvert race, men etter aspen gjorde sitt intog så er detonering et glemt kapitel og alt er bare gøy igjen.

 

Men tilbake til topic. Jeg hadde kjørt på den gammle bensina på den firtakteren du har, så lenge den starter på det.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar begge to.

 

Nei er ikke min motor `håpløs` :smiley: Optimax min, ikke 4-takt EFI.

 

Er onkel min som har og tenkt å bruke på en nissan/tohatsu 30hk.

 

Så ingen spesielle forhåndsregler altså.. tut og kjør..

Eller er det greit å tynne den ut til den er oppbrukt.. 1/4 anno 2006, og 3/4 fersk bensin... (i mix 2-t olje selvsagt i den ferske og)

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet med gammel bensin ble kjent ved bruk av motorsager i skogbruket da det omtrent ikke nyttet å få start på en motorsag med overvintret bensin .

Hvet ikke årsaken men om den gamle besinen tømmes ut og ny fylles på saga neste sesong så starter den med en gang.

For de som er eiere av en totakter plenklipper har nok hatt litt problemer når den takes frem for ny sesong og forsøkes startes med gammel besin på tanken ?

 

Tror bensinen holder seg bra på kanner men ikke i metall tanker på motorer og problemet blir større i mindre tanker med liten besinmengden så det kan kanskje være en reaksjon mellom bensin og metall som er åsak til att enkelte motorer ikke vill starte på gammel besin.

 

Om dette er årsaken så skulle det ikke hvere noe problem å bruke gamel besin på motorer som har separat plast besintank

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de som er eiere av en totakter plenklipper har nok hatt litt problemer når den takes frem for ny sesong og forsøkes startes med gammel besin på tanken ?

 

Finnes det virkelig totakt plenklippere? Det har jeg aldri sett... Normalen er jo en firtakter Briggs&Stratton på 2,5 til 5 hk!

 

Jeg hadde startproblemer med min plenklipper i vår. Tømte tanken og fylte på ny bensin, og vips var problemet løst!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Plundrer ogsaamed Brig & stratton motoren paa plenklipperen. Den vil kun ha fersk vare.

Men jeg har en bensindrevet kantklipper. Den starter paa 2 draget etter en lang vinter.

Den oljeblandede bensinen. maa minst vare 3 aar gammel.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Finnes det virkelig totakt plenklippere? Det har jeg aldri sett... Normalen er jo en firtakter Briggs&Stratton på 2,5 til 5 hk!

 

Jeg hadde startproblemer med min plenklipper i vår. Tømte tanken og fylte på ny bensin, og vips var problemet løst!

 

Merkelig da Jeg har aldri sett en 4 taks kantklipper.

 

 

Plundrer ogsaamed Brig & stratton motoren paa plenklipperen. Den vil kun ha fersk vare.

Men jeg har en bensindrevet kantklipper. Den starter paa 2 draget etter en lang vinter.

Den oljeblandede bensinen. maa minst vare 3 aar gammel.

 

 

Etter hva Mariell skriver så støtter det min anntydning om att det er mattrialet i besintanken som noen ganger ødelegger besinen ved lang lagring.

Det skjer i allefall noe med besinen men ikke bestandig , om det kan vere andre ting som tepratur etc , aner ikke , og har heller aldri hørt noen fornuftig forklaring på hvorfor dette skjer på noen motorer.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merkelig da Jeg har aldri sett en 4 taks kantklipper.

 

Tenkte ikke på kantklippere når du nevnte plenklipper nei :crazy: . Kantklippere er jo totaktere ja, mens "vanlige" plenklippere er firtaktere.

 

Min befatning med bensindreve kantklippere er begrenset. Har riktignok en hengende i garasjen, men det er en skikkelig hel...esmaskin som starter akkurat når det passer den (og det er ikke ofte) og stopper også like ukontrollert! Så den ligger nok an til å bli med på neste tur til bosstippen... Alt i alt så liker jeg egentlig ikke totaktsmotorer noe særlig, synes det er noen lunefulle greier....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tenkte ikke på kantklippere når du nevnte plenklipper nei :crazy: . Kantklippere er jo totaktere ja, mens "vanlige" plenklippere er firtaktere.

 

Min befatning med bensindreve kantklippere er begrenset. Har riktignok en hengende i garasjen, men det er en skikkelig hel...esmaskin som starter akkurat når det passer den (og det er ikke ofte) og stopper også like ukontrollert! Så den ligger nok an til å bli med på neste tur til bosstippen... Alt i alt så liker jeg egentlig ikke totaktsmotorer noe særlig, synes det er noen lunefulle greier....

 

Hadde en ganske stor totakter Flymo type , etter to runder rundt og slipp , slik sleggekasterne bruker fant jeg ut hvorfor den het Flymo.

Link to post
Share on other sites

Den kantklipperen jeg nevnte er av merke Stihl er 19 aar gammal og J...bra. og den lille fisern av en 2 takter gaar som ei kule. Har ikke gjort noe som helst med den motoren.

 

Mulig det er noe i det fiskebaat nevner om type tank.

Paa grassklipperen er det jo staal tank.

Paa kantklipperen er det plast tank.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tror iallefall det kan ha ha innvirkning om tanken er ventilert eller ikke.

 

min teori:

Står bensina på en tett jerry eller plastkanne så vil kanna være såpass tett at den vil utvide seg og trekke seg sammen ettersom innholdet blir avkjølt/oppvarmet. De mest flyktige stoffene har ingen steder å dra.

 

Mens på en bensintank som er ventilert, så vil de mest flyktige bestanddelene fordampe når den blir varmere, for så å bli blåst ut av overtrykket i kanna. Når da temperaturen synker, så vil luftinga trekke inn vanlig luft, som gjerne inneholder litt fuktighet. Denne vil da kondenseres og bli til vannperler.

 

En annen ting er jo etanolholdig bensin. Har lest at denne er mer "hygroskopisk" , dvs trekker til seg fuktighet sammenlignet med ren bensin, hvor vann bli liggende i form av vannperler som lar seg skille ut med vannutskiller.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde tidligere en totakter Tohatsu på jollen. Den likte dårlig å få overvintret bensin. Ville kun gå på lavt turtall.

Ny bensin- ingen problemer.

Har forhørt meg med maskinkyndige om dette, alle sier at bensin er "ferskvare".

Nå har jeg kjøpt en firetakter, bensinen som er igjen etter sesongen gir jeg vekk til noen som har bensinbil....

 

Det er kanskje forskjell på hvordan store og små motorer håndterer gammel bensin?

Link to post
Share on other sites

Dro fram bensintanken til 5-hesteren i helga, og tenkte jeg for morro skyld skulle se om det var noe synlig i tanken i forhold til at den har stått vinteren over med 1% oljeblanding. Så jeg løftet den veldig forsiktig fram og tok av lokket. Joda, nede i ene hjørnet lå en stor "dråpe" med noe brun/svart som så ut som olje. Så det var tydeligvis en slags utfelling som hadde foregått over vinteren. Når jeg ristet på tanken løste det seg opp så vidt jeg kunne se.

Tok ingen sjanser, og helte på 1,5% ny totaktolje før guttungen dro ut i jolla. Det lukta litt god gammel moped når han kjørte avgårde, så den er "velsmurt" den første turen :lol:

Mercuryen (Tohatsu) startet på andre trekket etter vinteropplag akkurat som alle tidligere år. Så nå er sesongen i gang igjen :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...