goggen Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 (edited) Jeg er litt i tenkeboksen om dagen. Har nok bestemt meg for å kjøpe en Bella 621DC med 175 hk. Siden vi nå er ute etter en dagsturbåt ser denne ut til å være et godt alternativ som gir mye båt for pengene. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg at det var fornuftig å finne en pent brukt båt som var et par år gammel. Jeg vil også ha tilhenger. Min første betraktning etter å ha sett etter båt i denne klassen er at de aller fleste båtene, også av andre merker, selges med 115 hk eller mindre. Etter min oppfatning blir det alt for liten motor. Det virker som om mange er mer opptatt av båten en å få tilstrekkelig stor motor på hekken. En ting er toppfart, men det å få båten uanstrengt i plan, samt muligheten til å holde marsjfart med et sympatisk lydbilde og drifstofforbruk samtidig som motoren går uanstrengt virker ikke å være så viktig.... Det jeg etterhvert har kommet til er at det muligens er mest fornuftig å kjøpe nytt. Jeg kan få en Bella 621DC med 175hk Optimax og boggitilhenger for kun 25-30' mer en hva tilsvarende brukte 2-3 år gamle båter er anonsert for. Nå vil det nok være et prutningsmon på disse, slik at differansen på en tre år gammel båt med henger og nytt kanskje blir opp 50-60'. Det vanskelige spørsmålet blir da om det er verdt å betale så mye mer for nytt....... Min foreløpige konklusjon er at det nok er verdt det. Da får jeg helt ny motor med alle garantier, jeg kan være sikker på at tilhengeren aldri har fått hjulene i saltvann, og jeg kjenner historien til båten fra dag en. Optimax motoren er etter min oppfatning et godt alternativ. Jeg må nok regne med et større verditap de første årene, men siden planen er å ha båten i noen år (hm.... det har jeg sagt før...) så vil det nok jevne seg ut. Tar gjerne i mot innspill, både på nytt/brukt og også erfaringer på båttype/motorisering. Edited June 6, 2008 by goggen (see edit history) Quote Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Deler dine hovedtanker fullt ut! Bare legg merke til hvor mange tråder det er på dette forumet mht om man kan få mere kraft ut av påhengsmotorer. Har tilgode å se noen spørre hvordan man kan strupe en! Husk også at hvis du kjøper brukt henger så er det en stoooor omreg.avgift på hengere med egenvekt over 350kg og det vil nok gjelde alle boogiehengere! Lykke til med valg av båt/motor! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 (edited) Og, når du kjøper brukt påløper det alltid flere utgifter enn du forutser fordi du ønsker å reparere det som er blitt gåent etterhvert (såsom kalesje, pentry- og lensepumpe, hengsler & beslag, trimplan, osv.), oppgradere eksisterende utstyr til nyere (f.eks. kartplotteren, kartet, propellen), eller å ta den hovedservicen på motoren som forrige eier utsatte.... På ny båt får du også satt på akkurat den motorstyrken du vil ha. Legg deg gjerne opp mot max av det båten er godkjent for, det får du igjen for både ved bruksglede og evt. videresalg. Så slipper du også å slite med at forrige eier daukjørte motoren eller var kjip på servicene. Bør vel være bra prutningsmonn på nye båter i disse dager? Edited June 6, 2008 by Stevens (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 (edited) En kamerat av meg solgte sin Yamarin 6110 med 4 takt Yamaha 2003 mod for kr 300 000,-. Samme pris han betalte når den var ny. Mao da er ikke spranget til ny med 5 års reklamasjonsrett stort. Ellers er dette båt en å se etter. Flott dagsturbåt. Edited June 6, 2008 by baatsman (see edit history) Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen Posted June 7, 2008 Author Share Posted June 7, 2008 Husk også at hvis du kjøper brukt henger så er det en stoooor omreg.avgift på hengere med egenvekt over 350kg og det vil nok gjelde alle boogiehengere! Lykke til med valg av båt/motor! Takk for det Mouche, omreg hadde jeg ikke tenkt på men det er jo riktig som du sier at det fort blir noen tusen i ekstrakostnader. Yamarin er også en flott båt baatsman - hakket finere en Bellaen, men den vil komme på ca 100' mer en hva jeg får Bellaen til. Nå har jeg også bestemt meg, og Bella 621 DC med 175 hk Optimax og Brenderup boggiehenger er i bestilling fra Bakken Motor. Synes selv jeg har fått en grei deal, så får vi håpe vi blir fornøyde. Hentes neste fredag. Takk for innspill. Quote Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen Posted June 7, 2008 Author Share Posted June 7, 2008 Legg deg gjerne opp mot max av det båten er godkjent for, det får du igjen for både ved bruksglede og evt. videresalg. Det er jeg enig i - og det er akkurat hva vi har gjort. Det er lettere å sette inn ekstrautstyr en å bytte motor, ved kjøp bør man heller vente litt med utsyr for å få riktig motor er nå min mening... Quote Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted June 7, 2008 Share Posted June 7, 2008 Gratulere med valget av båt og bestillingen. Håper du og blir fornøyd med å handle hos bakken samt fornøyd med båt og motor. Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts