Guest Skiboy Startet 25.Mars.2004 Del på Facebook Startet 25.Mars.2004 Hei Jeg har en eldre skibsplast 14 (sportmaster eller noe slikt, fra slutten av 70 åra). I bunnen av skroget fra innsiden så er det bygd opp en liten dørk på noen cm. i mellom denne dørken og skroget er det sprøytet et slags skum. Problemet: Dette skummet er blitt delvis vått. Ser at når jeg presser på det så pipler det ut vann, samt at jeg kan se at det er fukt i bånn mot skroget. Tipper at skroget trekker litt vann, minimalt, men all vekt er for mye vekt. -Finnes det en måte å tette skroget på, annet enn bunnstoff? -Hvordan skal jeg få fjernet allerede eksisterende fukt uten å kappe opp hele dørken? André Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Velkommen til Baatplassen.no Les denne: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1037812006 og denne https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1070222755 mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
Batdilla Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Velkommen til baatplassen.no, André! Hvis du benytter deg av søkefunksjonen og gjør et søk på 'skum', eller henter opp Kategorioversikten, vil du finne flere tråder som besvarer det meste om skum i dobbeltbunn. Både søkefunksjonen og Kategorioversikten finner du i menyen øverst på siden. Vann i skum ved dobbeltbunn Utbedring dobbeltbunn med vann - Selco 13 Dagbok prosjekt fjerne skum - bygge ny dobbeltbunn Litt på sidelinjen - Skum i kjølen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 -Hvordan skal jeg få fjernet allerede eksisterende fukt uten å kappe opp hele dørken?AndréVelkommen! Det er nok ingen vei utenom å fjerne alt det gamle og legge ny dørk hvis du skal få en varig løsning. Men sammenlignet med nyere båter med dobbelt skrog er dette en forholdsvis enkel operasjon på din båt. Evnt kan du inntil videre fjerne alt (innvendig dørk og skum) og legge noen løse tiljer av vannfast finer i bunnen. Jeg har også noe på båtsiden min (signatur), artikkel Vann i Skrog. (Denne ble oppdatert for en tid siden med et praktisk skrekk-eksempel, renovering av With) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Jeg har også noe på båtsiden min (signatur), artikkel Vann i Skrog. (Denne ble oppdatert for en tid siden med et praktisk skrekk-eksempel, renovering av With) Veldig interessant lesning. Har selv en skumfylt With 528s som har vann i dobbeltbunnen. Ikke er den selvlensende heller. Å heve innerlineren var en smart løsning. men hvordan gjorde du det i sammenføyningen mellom innerliner og skrog? Det ble vel et gap her på størrelse med de 3 cm du hevet bunnen med? På bildet av ferdig resultat ser det egentlig ikke slik ut.... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Ingar Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Veldig interessant lesning. Har selv en skumfylt With 528s som har vann i dobbeltbunnen. Ikke er den selvlensende heller. Å heve innerlineren var en smart løsning. men hvordan gjorde du det i sammenføyningen mellom innerliner og skrog? Det ble vel et gap her på størrelse med de 3 cm du hevet bunnen med? På bildet av ferdig resultat ser det egentlig ikke slik ut.... Egentlig var planen å lage en skikkelig dokumentert beskrivelse.Men pga alle de uforutsette komplikasjonene gikk jeg fullstendig lei og hadde nok med å fullføre jobben. Som du sier ble det ikke noe gap, dette fordi hele den originale dørken ble fjernet Det eneste som ble igjen var det som de tverr-gående polyuretan-forstrekningene hviler på. Ved å gjøre det slik sikret jeg også at innerlineren ville hvile plant på ribbene i selve skroget. Her ser man hvordan set så ut før jeg skar vekk de siste rester av den originale bunnen. her det det skåret vekk: PS: dette var en jobb jeg abs. ikke anbefaler noen å gå igang med.... Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Får ikke helt tak i dette. I artikkelen sier du: "For å gjøre båten ordentlig selv-lensende er dørken hevet ca 3cm." Hvordan greide du dette uten også å få tilsvarende gap mellom innerliner/skrog ved fenderlisten? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Ingar Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Jeg har ikke hevet selve inner-lineren, kun dørken. Se på dette utsnittet av bildet over: Pil 1 viser den originale dørken, her er det altså bare en liten kant som står igjen. (Også denne ble fjernet etterpå unntatt ved hver stringer) Der pil 2 peker kan man se at polyuretane-stringeren bygger ca 2 cm i høyden.(innerlineren ligger opp-ned). Med tillegg av finerplatens tykkelse (9mm) blir dette ca 3cm heving av bunnen. Skjønner at dette er vanskelig å forestille seg, bare spør mer hvis noe er uklart. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Ok - got it. På bildene i artikkelen var det ikke synlig (du har gjort pent arbeide) - og jeg tenkte i litt andre baner. Hva tror du om å splitte skrog/innerliner, ta bort skum, legge inn stringere som er hevet noen cm (for å få selvlense effekt) i forhold til skummet, så legge på innerliner etter at skroget er forhøyet med tilsvarende antall cm. Tanken med dette var at da blir man kvitt skummet og får lensbar dobbeltbunn, båten blir selvlensende uten å redusere innvendig fribord. Det hele skulle også bli rimelig usynlig ved å lakke en kontraststripe under fenderlisten. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Ingar Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Ut fra min erfaring er jeg svært skeptisk til om det i det hele tatt er bryet verdt pga måten skrog og innerliner er satt sammen på disse båtene. Etter å ha fjernet alle naglene under fenderlista oppdager man kanskje, som jeg gjorde, at innerlineren er umulig å få ut. Å forhøye skroget ville jeg overhodet ikke vurdert, dette er en svært vanskelig jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Skiboy Svart 26.Mars.2004 Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 Super tilbakemelding. Sitter og leser og koser meg nå :) Bra arbeid å se der ute også. Tror ikke jeg skal gjøre for stort arbeid ut av det, men litt vinkelsliper og støping må vel til. Takk igjen André Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.