Jump to content

"Foam"/skum i båten


Guest Skiboy

Recommended Posts

Guest Skiboy

Hei

 

Jeg har en eldre skibsplast 14 (sportmaster eller noe slikt, fra slutten av 70 åra).

I bunnen av skroget fra innsiden så er det bygd opp en liten dørk på noen cm. i mellom denne dørken og skroget er det sprøytet et slags skum.

 

Problemet:

Dette skummet er blitt delvis vått. Ser at når jeg presser på det så pipler det ut vann, samt at jeg kan se at det er fukt i bånn mot skroget. Tipper at skroget trekker litt vann, minimalt, men all vekt er for mye vekt.

-Finnes det en måte å tette skroget på, annet enn bunnstoff?

-Hvordan skal jeg få fjernet allerede eksisterende fukt uten å kappe opp hele dørken?

 

André

Link to post
Share on other sites

Velkommen til baatplassen.no, André! :wink:

 

Hvis du benytter deg av søkefunksjonen og gjør et søk på 'skum', eller henter opp Kategorioversikten, vil du finne flere tråder som besvarer det meste om skum i dobbeltbunn. Både søkefunksjonen og Kategorioversikten finner du i menyen øverst på siden.

 

Vann i skum ved dobbeltbunn

 

Utbedring dobbeltbunn med vann - Selco 13

 

Dagbok prosjekt fjerne skum - bygge ny dobbeltbunn

 

Litt på sidelinjen - Skum i kjølen

Link to post
Share on other sites

-Hvordan skal jeg få fjernet allerede eksisterende fukt uten å kappe opp hele dørken?André

Velkommen!  :wink:

 

Det er nok ingen vei utenom å fjerne alt det gamle og legge ny dørk hvis du skal få en varig løsning.

Men sammenlignet med nyere båter med dobbelt skrog er dette en forholdsvis enkel operasjon på din båt.

Evnt kan du inntil videre fjerne alt (innvendig dørk og skum) og legge noen løse tiljer av vannfast finer i bunnen.

 

Jeg har også noe på båtsiden min (signatur), artikkel Vann i Skrog.

 

(Denne ble oppdatert for en tid siden med et praktisk skrekk-eksempel, renovering av With)

Link to post
Share on other sites

Jeg har også noe på båtsiden min (signatur), artikkel Vann i Skrog.

 

(Denne ble oppdatert for en tid siden med et praktisk skrekk-eksempel, renovering av With)

 

Veldig interessant lesning. Har selv en skumfylt With 528s som har vann i dobbeltbunnen. Ikke er den selvlensende heller.

Å heve innerlineren var en smart løsning. men hvordan gjorde du det i sammenføyningen mellom innerliner og skrog? Det ble vel et gap her på størrelse med de 3 cm du hevet bunnen med? På bildet av ferdig resultat ser det egentlig ikke slik ut....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Veldig interessant lesning. Har selv en skumfylt With 528s som har vann i dobbeltbunnen. Ikke er den selvlensende heller.

Å heve innerlineren var en smart løsning. men hvordan gjorde du det i sammenføyningen mellom innerliner og skrog? Det ble vel et gap her på størrelse med de 3 cm du hevet bunnen med? På bildet av ferdig resultat ser det egentlig ikke slik ut....

Egentlig var planen å lage en skikkelig dokumentert beskrivelse.

Men pga alle de uforutsette komplikasjonene gikk jeg fullstendig lei og hadde nok med å fullføre jobben.

 

Som du sier ble det ikke noe gap, dette fordi hele den originale dørken ble fjernet

Det eneste som ble igjen var det som de tverr-gående polyuretan-forstrekningene hviler på.

Ved å gjøre det slik sikret jeg også at innerlineren ville hvile plant på ribbene i selve skroget.

 

Her ser man hvordan set så ut før jeg skar vekk de siste rester av den originale bunnen.

Bilde

 

her det det skåret vekk:

 

Bilde

 

PS: dette var en jobb jeg abs. ikke anbefaler noen å gå igang med.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Får ikke helt tak i dette.

 

I artikkelen sier du: "For å gjøre båten ordentlig selv-lensende er dørken hevet ca 3cm."

 

Hvordan greide du dette uten også å få tilsvarende gap mellom innerliner/skrog ved fenderlisten?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hevet selve inner-lineren, kun dørken.

 

Se på dette utsnittet av bildet over:

 

Bilde

Pil 1 viser den originale dørken, her er det altså bare en liten kant som står igjen. (Også denne ble fjernet etterpå unntatt ved hver stringer)

Der pil 2 peker kan man se at polyuretane-stringeren bygger ca 2 cm i høyden.(innerlineren ligger opp-ned).

Med tillegg av finerplatens tykkelse (9mm) blir dette ca 3cm heving av bunnen.

 

Skjønner at dette er vanskelig å forestille seg, bare spør mer hvis noe er uklart.

Link to post
Share on other sites

Ok - got it. På bildene i artikkelen var det ikke synlig (du har gjort pent arbeide) - og jeg tenkte i litt andre baner.

Hva tror du om å splitte skrog/innerliner, ta bort skum, legge inn stringere som er hevet noen cm (for å få selvlense effekt) i forhold til skummet, så legge på innerliner etter at skroget er forhøyet med tilsvarende antall cm.

Tanken med dette var at da blir man kvitt skummet og får lensbar dobbeltbunn, båten blir selvlensende uten å redusere innvendig fribord. Det hele skulle også bli rimelig usynlig ved å lakke en kontraststripe under fenderlisten.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ut fra min erfaring er jeg svært skeptisk til om det i det hele tatt er bryet verdt pga måten skrog og innerliner er satt sammen på disse båtene.

Etter å ha fjernet alle naglene under fenderlista oppdager man kanskje, som jeg gjorde, at innerlineren er umulig å få ut.

 

Å forhøye skroget ville jeg overhodet ikke vurdert, dette er en svært vanskelig jobb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...