Hans Chr Startet 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2008 Hei Har kjøpt min første båt (ALFA 24 fots 73 modell) som er et oppussingsobjekt. Er mye å gjøre på denne båten, og det er 2 år siden den har vært på havet. Mye rart elektrisk, og div ting som ikke virker. Motoren som er en volvo penta AQ D32 med 270D agregat startet lett og går fint. Lurer på om hydraulikken til trimflapsene må luftes. Pumpa går, men de rører ikke på seg. De står ikke fast, har prøvd å bevege dem manuelt. Har og sjekket at det er olje på oljetanken. Noen som har tips? Noen som vet hvor man kan få tak i nye vindusviskermotorer? Skal legge inn bilder senere.. Mvh Hans Chr Link to post
Hans Chr Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Hei Her er noen bilder: Mvh Hans Chr Link to post
Draco24styling Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Hei! Fin båt. du kan prøve og åpne tilkoblingslangen til sylinderen på flapsa dine mens du trykker på knappen, da ser du om olja kommer fram, og evt luft går ut. Mener de har vinduspussermotorer både på BT og Maritim Lykke til Norske båter er best! Link to post
Hans Chr Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Hei Takker for det. Det kommer ut olje og ikke luft ser det ut som. Ikke så veldig høyt trykk, det renner bare ut. Jeg må få tak i mere olje for å fylle på etterhvert. Hva slags olje skal det være, vanlig hydraulikkolje ? Har sett litt i div kattaloger og funnet pussermotorer og div annent Er helt fersk med båter, men syns denne så ut som et bra prosjekt. Skal ha den stående hjemme til neste sommer og pusse den helt ned utvendig og innvendig. Den ser ganske bra ut på bildene, men finishen er ikke så bra som jeg vil ha det. Tenkte jeg skulle bygge et slags telt over båten med 2-4 og pressening. Så kan jeg stå rimelig tørt og holde på. Hadde start på den her om dagen og testa kjølinga. Brukte en stor stamp som jeg satte under agregatet og fylte med vann. Så ut som alt var ok med kjølinga, men den stoppa etter noen minutter på lavt turtall. klarglasset under diselfiltret var fylt av grums (filtret er netopp byttet). Kanskje dieseldyr, eller vann i dieselen.... Varmeren som er en wallas 2400 startet, men varmer ikke. Vifta går og det kommer en slags klikklyd hver 3-4 sekund. Har prøvd å la den gå lenge, og å heve tanken til parafinen slik at den lettere skal suge inn parafin. Men det hjalp ikke...... Mon tro om denne må tas sund å rengjøres? Hva slags olje skal det være på styringen? Mvh Hans Chr Link to post
Draco24styling Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 De fleste styringer og trim system bruker hydraulik olje, finn ut hva slags type det er og søk opp på nettet. Kan dyde på du har vann eller dyr på tanken, siden du planlegger lengere landligge, har du jo god tid på og tappe ned og rengjøre, Dette er vel en båt av aluminium, Vanskelig og få "plast" finish på disse (mye sparkling) husk at du får et helt annet inntrykk av båten, når den ligger på vannet. Kos deg med prosjektet ditt og husk og dele opplevelsene med oss Norske båter er best! Link to post
Hans Chr Svart 26.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Ja, da har jeg kommet i gang.... Ble ikke så mye tid i sommer som jeg hadde tenkt, men nå er det oppstart Har bygget 'telt' til båten slik at jeg kan jobbe under tak og ha mulighet for å ha på litt varme de kaldeste vinterdagene. Har begynt å skrape av maling, og det går ganske lett. Er bare grunning noen få plasser og under der den er bunnsmurt. Sitter mer fast her, men tror det skal gå greit å skrape. Blir en drittjobb å ligge under å skrape bunnsmurning..... Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik fenderlist? Hvordan skal jeg gå fram for å rense diseltankene?. Må jeg ta dem ut å spyle dem, eller fins det noe som man kan helle på og som renser? Har konstatert at det er diseldyr på dem.... Link to post
Hans Chr Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hei Har fått renset tankene. Tømte ut alt grumset først, så skylla jeg dem med vann. Fylte på 3 liter kraftvask (for husvegger) og vann og lot det stå i noen timer. Skylla 2 ganger med vann. Tankene ble veldig rene innvendig. Men den ene tanken begynte å lekke i sveisen som er lengst ned. Så i inspeksjonsluka at det var endel tæring i bunnen. Så jeg skar ut nederste del av bunnen og sveisa i en ny plate. Den gamle var veldig tært. Sansynligvis har denne tanken ikke vært i bruk på lenge og vært endel vann på den. O-ringene på tankpåfyllinga var borte så her har det vært ideelle forhold. Den andre tanken har vært åpnet og renset tidligere og den var mye bedre i bunnen. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik fenderlist som det er bilde av lengre opp, har veldig lyst til å bytte denne Når jeg rev opp dørken fikk jeg sett på infestingen av motoren i skroget. Syns denne patenten ser litt hjemmesnekra ut. Den er festet på agregatet i bakkant. I forkant er den festet med en langsgående t skinne som har klaver som går over skinna i kjølen. denne ser forsåvidt ok ut, men syns den er litt langt bak. Motorfestene/ traversen er helt i forkant av denne t skinnen som stikker bakover under bunnpanna. Muligens pga det har vært en 4 sylindra motor før som har vært kortere. Lurer derfor på om den bør flyttes litt lengre fram slik at traversen på motoren kommer på midten av t skinna. Så ligger det noen U skinner på kryss og tvers (og litt 2x4 treverk!) med traversen øverst. Her er det festet en L skinne som går ut til den ene siden. På den andre siden er det ingen skinne ut til siden. Det er vell lurt å ha en på hver side vill jeg tro?. En annen ting er at de to spantene (hvis det heter det), dvs den som går på tvers under dørken var helt løse fra skroget. På den som er rett foran motoren er det midterste festet mot kjølen skjert vekk og festene på sidene var revet sund. På den som var foran satt den fast i på ene siden, men i bunnen og på andre siden var dem revet løs. Så spørsmålet er hvordan jeg skal få fikset dette. Hvordan bør motoren festes og hvordan kan disse spantene repareres. Lurer på om det er bedre å bruke nagler en å sveise. Ser at det er brukt nagler tidligere på dem. En sveis blir vell et svakt punkt som rives opp ganske lett. Har lurt litt på å bygge om U skinnene slik at dem støtter opp traversen og feste dem til spantet, og på et stag til hver side. Men blir det bra nokk? Motorfestet framfra man kan tydelig se at traversen har bøyd seg Motorfestet bak fra siden Her vises L skinnen som går ut til siden Selve festet imidten av skroget under motoren Her er de to spantene (eller hva det nå heter som var løse) Link to post
FENRIKSEN Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Spennende prosjekt, fine skroglinjer. Jeg kan ikke si jeg kjenner båttypen, har bare hørt om Alfa - men jeg antar du ha sett denne siden: http://www.cantalope.se/alfa24/ALFA_24_Nor...umsbat/alfa.htm Les særlig teksten om avstivninger og spant her: http://www.cantalope.se/alfa24/ALFA_24_Nor...msbat/alfa3.jpg Jeg er INGEN ekspert, men det står altså at skroget er bygget opp UTEN sveis og nagler. Dersom det er tuklet mye med motorfundamenteringen og spantene bør du kanskje vurdere å få en god fagmann til å se på dette og evt rekonstruere eller gjenoppbygge kjellergulvet best mulig, for å få korrekt stressavkobling etc. Lykke til videre! PS: Hartveit i Bergen, http://www.hartveitbutikk.no/hXGXzTwdHG4n.1.idium har mange profiler, prøv også http://www.industriplast.no/ http://www.parmaplast.no/no/Produkter/Fend...59/Default.aspx etc Link to post
Hans Chr Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 (redigert) Ja, dette er et spennende prosjekt. For det første så er det min første båt. Og for det andre trenger den en totalrenovering. Så det er nokk av utfordringer i dette prosjektet. Men det er sån jeg liker det. Tusen takk for meget nyttig info. Har letet på nettet etter info om båten, men ikke funnet noe. Så dette var veldig bra. Skal skrive ut brosjyren å legge i båtpermen. Trodde båten veide en 2-3000 kg, men ser at den bare veier 1600kg. Står at den har selvlensende cocpit, det er det ikke på min. Det var bare vanlige krysfinerplater i dørken. Lurer på hvordan det har sett ut. Har lyst til å lage det på min og. Fant noen fenderlister som lignet litt, skal sammenligne med den som er på båten for å se om de kan brukes. Hvis noen har info ang motorinnfesting så er jeg taknemmelig for info. Gjerne bilder av motorinnfesting Redigert 18.Februar.2009 av Hans Chr (see edit history) Link to post
FENRIKSEN Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Ser du i erfaringsdatabasen ligger det litt alfa-stoff der, samt nick til i alle fall to alfa-eiere på baatplassen. En av disse har vært litt aktiv på forumet, vedkommende var i alle fall innom i desember. Du kan sikkert nøste videre selv. https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...w_records=S%F8k mvh jan Link to post
Hans Chr Svart 19.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Takk for info om det. hadde ikke vært innom dær å sett enda. Kan jo prøve å sende han en melding. Link to post
Nordwest`n Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Ser ovenfor at båten ikke er veken sveiset eller naglet.................. stemmer ikke Båten er riktignok ikke sveiset men den er klinket og har kilekjøl. Vær nøye med å etterse kjølen mens du holder på vet noen av disse faktisk har blitt slått opp. Link to post
Hans Chr Svart 23.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 Ja, da har jeg fått renska opp i bunnen av skroget. Det ble en halv søppelsekk med oljeslam og oppråtnet treverk. Nå ble det koselig å holde på inni båten. Og så forsvant den sure diesellukta Det var litt tæring under batterikassen. Sikkert syre som har lekket ut. Har skrapet vekk det værste, men lurer på om jeg skal bruke punktsandblåseren litt for å få bort alt puss som ligger i porene før jeg maler? Nå er det bare å finne ut hva jeg bør smørre på for å forhindre mer tæring...? Link to post
Hans Chr Svart 24.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2009 Var en tur i båten i dag også. Og hadde med kameraet Legger ut bilder av ting jeg lurer på så er det bare å svare, jeg er helt ny med båter så har egentlig lite peiling..... Kjøpte noe epoxi grunning som jeg tenkte å ha inni bunnen av båten for å forhindre mer tæring. Han som var i butikken mente at jeg burde smøre noe oppå grunninga, og siden det var lite utvalg i hylla så endte jeg opp med bunnsmøring med teflon!?. Om dette er noe bra å bruke inni båten vet jeg ikke, men hvis ingen har noen kommentarer så smører jeg det på. På grunningsboksen (som er for aliminium) står det at det må grunnes med en spesiell etsegrunning før jeg har på epoxy grunninga. Så må tilbake til i morgen å høre om de har det. Her er bildet av boksene Sån ble det i etter skraping, tørking og avfetting i dørken Her under batterikassen var det endel tæring, tror det har lekket ut syre fra batteri Det er 2 stålplater med gummi imellom, sikkert for å tette gammelt hull til ekkoloddsvinger? Siden gummien er ca 5mm så vill dette bremse båten endel tror jeg. Lurer på om det er lurt å ta dem bort å sveise en aluplate på undersiden? Men er usikker på om det vil svekke plata? Og så kan dere se at det har vært vann i den hule delen i kjølen som har frosset om vinteren og sprengt ut en flenge. Er en flenge på andre siden av kjølen under motoren og. Liker ikke at det skal fryse is her, men sden kjølen er helt åpen bak (inni båten, se bilde) så vil det komme inn vann her lenge før lensepunpa kommer i kontakt med vann. Frykter at det kan sprenge ut på undersiden og slik at vann kan lekke inn i båten hvis den blir liggende ute en vinter. Hva skal jeg gjøre med dette? Kanskje prøve å tette hullet bakerst med noe og sveise flengene? Åpning bak i den hule kjølen Sprengskisse av båten (se hulrom i kjølen) Tetting av hull på undersiden. En skikkelig brems vil jeg tro, eller har det lite å si? Her ser dere hvordan bunnplata er klinket til bakplata Men på andre siden er det forsterket med popnagler?. Dette kan umulig være det optimale siden popnaglene er hul i midten. Ser ut på undersiden som det er fylt tec7 eller noe i hullene. Eller kanskje det er noen spesielle båtnagler som er tette? Av en eller annen grunn står det 4 stykk skruer i dørken og på sidene som er under vannlinjen, tror jeg sveiser hullene igjen Har funnet ut hvorfor de 2 bakerste spantene var revet ut av festene. Båten har vært borti noe hardt.... Det vises klart på spant nr 3 bakfra som og er deformert. Den bakerste Festet var skjert bort fra før, har tenkt å feste denne til motorbukken slik at motoren står mer stabilt. Spanten står jo rett foran motoren så det passer bra. Nr 2 Det som er igjen av festet i midten Motorens feste på kjølen Foran på babord side har det også vært en krasj. Her er det lagt over en plate som er klinket fast. Denne jobben ser profesjonell ut. Den skal få være slik tror jeg. Men bør vell tette mellom de to platene med tec7? før bunnsmurningen påføres Sån er motoren festet. Et stag til ene siden. Jeg hadde ikke turt å legge ut på tur i ruskevær med stag bare til den ene siden. Gummidemperen på motorfestet på den siden er røsket løs! Er kun dette staget og agregatet som støtter opp motoren sideveis. Motoren er en VP MD32, såkalt krølltopp. Den starter lett og ryker ikke så mye så håper at den vil vare noen år. Fikk med en ny toppakning, så tenkte å plane toppen (hvis det er mer igjen å plane) og bytte pakkninga. Skal og ta opp oljekjøler og varmeveksler å gjøre rent. Samt sjekke div slanger og bend. Hvordan skal jeg få opp tiltmotoren på agregatet. Sto helt fast. Men etter en flaske med crc så klarer jeg nå å dreie den sideveis. Men får den ikke opp. Ser ut som det har vært et problem tidligere og pga skaden på flensen... Har prøvd å presse agregatet ned slik at denne skal presses opp, men rører seg ikke Noen bilder fra utsiden Agregatet (VP280) er litt slarkent i div bolter. Hvor kan man få tak i nye? Den fine eikelista er knekt på babord side Skal prøve å skjøte inn et stykke Kjekk og ha dieseltørke på kalde vinterdager, ikke noe problem å holde 20 grader i teltet med -10 ute Så som dere skjønner er det mye å ta tak i, Men får jeg litt hjelp her så blir det kanskje til sommeren, eller kanskje neste sommer Link to post
FENRIKSEN Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Du er inne i en bratt lærekurve, lykke til! Mye jobb, men det kan bli bra. Kan jeg få spørre hva du ga for prosjektet? mvh j Link to post
Hans Chr Svart 27.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2009 Hei Jeg betalte 20000, og det er jeg forsåvidt fornøyd med. Planen var egentlig å kjøpe en 17 fots båt med hardtop og påhenger, men så dukket denne opp.... Link to post
Nordwest`n Svart 27.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2009 Stemmer som en sier ovenfor at jeg er lite aktiv på forumet................ har solgt Alfaen, lærer aldrig har gått i gang med nytt prosjekt som jeg bruker mye tid på. Skal til VM i skreifiske i sluten av mars så det blir liten tid her. I alle fall, kan fortelle deg at du får en meget bra båt når du er ferdig, ser også ut til at du gjør skikkelig arbeid. Lite tips: mellom spantene og skrogplatene spesielt framme i lugaren, var det på min båt bare noe "limbånd" som holdte platene fast i spantene. Dette MÅ sjekkes, løsner etter lang tid og det høres ut som båten skal gå i sine enkelte faktorer når du treffer en bølge. Bruk gjerne et skrujern for å se om platene sitter godt. La også forsterkning i hekken da denne virket svak. LYKKE TIL VIDER. Link to post
Hans Chr Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 VM i skreifiske, da regner jeg med at du bor litt nord i Norge? Så det var noe sort klissent stoff under spanetne bake, skal se framme og. Hadde tenkt å få gulvet ferdig bak før jeg begyner framme. Har litt problemer med å få sveisefugene på tanken tett, men har kjøpt ny sveisertråd nå som er bedre å sveise med. Bruker trykkluft og salovann for å sjekke med. Hva mener du bør forsterkes i hekken, hvordan har du gjort det? Slik det er nå så er det sveisa ei ganske tykk alu plate (5mm tror jeg) utenpå den oprinnelige. Så ligger det 2 20mm krysfinerplater på innsiden med en 3mm aluplate utpå. Link to post
Nordwest`n Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Joda nordnorge her...... Høres ut som hekken er god, hos meg var det kun 3mm plate i hekken la 5mm utenpå og 2x22 kryssfiner innenfor, som sagt det du har virker ok Link to post
Hans Chr Svart 1.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Ja da er det jo ganske likt på begge båtene. Har jobba med båten i hele dag. Først så demonterte jeg gas og stopp vire. Den til agregatet fikk jeg ikke av, har sprayet på med crc. Så tok jeg av de to gummiputene som jeg trodde dekket store hull i skroget. Ble overasket når det kun var hullene til skruene som åpenbarte seg. Det var fire 6mm hull og et 10mm hull. Så jeg henta migmaten og sveiset dem igjen. Det var tre hull til samt 4 i bakveggen som jeg og tok. Lurer i grunnen på hva disse hullene har vært brukt til. La et par striper på sprekkene i kjølen og. Den under motoren var vanskelig og komme til så den ble ikke 100%. Kom ikke til å slipe den heller. Men jeg kommer kanskje til å ta ut motoren senere og da skal jeg få det fiksa skikkelig. Sån ble det Så pussa jeg over bunnen med vinkelsliper og påmontert stålbørste. Tok veldig bra der det var tært og jeg fikk bort alt det løse. Etterpå var det støvsuging, ny avfetting og silikonfjerner. 1 liter epoxy grunning holdt nesten til et strøk. Står på boksen at det skal være fire strøk. Men jeg tror jeg stopper på 2 og maler over med noe annent. Var et he..... å smøre utover med kost, skulle ha brukt rull. Og så må jeg kjøpe flere engangshansker, epoxy grunning er vanskelig å få vekk fra fingerne....... Link to post
enter4u Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Nå ble jeg f**n meg mektig imponert her Såååå mye jobb og du går på med godt mot:-) Imponerende å begynne på dette. Og...kølltopp Hadde kanskje passa på MD21 også det da Link to post
Hans Chr Svart 2.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 (redigert) Nå går det greiere, var litt vanskelig å motivere seg for å fjerne oljesølet og all dritten som var i bunnen. Så det tok et par måneder.... Ser ut som motoren er i grei stand, men jeg vurderer å bytte den ut til fordel for en nyere motor med turbo. (AQD40). Tror den er ca 100kg lettere og 20 hk mer, samt litt mer driftsikker? Redigert 2.Mars.2009 av Hans Chr (see edit history) Link to post
SF Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 (redigert) AQD40 er en mye mer kurant motor en AQD32. Sist nevnte blir ofte omtalt som krølltopp grunnet lekkasje i toppakning som følge av toppen vrir seg. Det begynner vel å minke på antallet av disse i drift og jeg tror du skal slite litt med å få tak i deler til denne. Har du mulighet for å bytte til en AQD40 så hadde jeg ikke vært i tvil........bytt! En AQD32A er oppgit til 106HK og veier 400 kg inkl drev, en AQD40A er oppgitt til 130HK og veier 465 kg inkl drev. Du finner info om motorene på VP sin side http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...ion_engines.htm Redigert 2.Mars.2009 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hans Chr Svart 2.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Takk for en nyttig link til. Fikk ikke til å åpne pdf filene dær. Ifølge instruksjonsboka til md32 så veier den med agregat 365 kilo, mener jeg var inne en plass der det sto at aqd40 veier rundt 250?, men har sikkert tatt feil. Er jo mer sansynlig at aqd40 er tyngre siden den har støpejernstopp, turbo osv..... Nå virker det imidlertid som jeg har vært for treig på avtrekkeren, og motoren er solgt..... Link to post
Hans Chr Svart 3.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Ja. motoren var solgt.... Ang deler til md32 og andre indenor motorer så er det ikke noe problem. Fant denne linken i går: http://www.indenor-retro.de/englisch.html Her er kattalogen til md32 http://www.indenor-retro.de/pdf/Katalog_2008_XD6.pdf Ser nå ut som dem skaffer det aller meste av dele til disse motorene. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn