Jump to content

Prosjekt: Oppussing av en Alfa 24 73 modell


Hans Chr

Recommended Posts

Nja, vet ikke det. Er ikke alt som man er like fornøyd med. Men prøver å få det så bra som mulig.

Er bla ikke så flik å holde det ryddig. Tar meg ikke tid til å rydde. Bare jobbing.....

 

Prøvemonterte takluka for å se hvordan pakkninga ble. Ser ikke så galt ut.

bt17-02-11011.jpg

 

Så har jeg festet veggen på det ettermonterte overbygget på babord side.

Satte noen skruer gjennom alu veggen og i tre lista, og noen poppnagler og egenprodusert alubrakett nederst. La litt hvit tec 7 mellom lista og veggen samt nede mot alulista. Fuget og skjøten lenger opp på utsiden mellom glassfibertaket og aluoverbygget. Bruker man maskeringstape så blir det ganske bra.

 

bt17-02-11001.jpg

bt17-02-11003.jpg

bt17-02-11004.jpg

 

Tec 7'en fikk tørke et par dager, og så var det tur for å sette på lista på innsiden. Disse bakerste sidelistene består av tre deler.

 

bt17-02-11006.jpg

 

Jeg teknte at jeg skulle få litt fargekontrast og brukte deler av den gamle lista i teak i midten. Blir litt mørkere en bilinga listene. Tror det skal bli bra. Nederst brukte jeg en klemmlekter som jeg justerte ned til 10mm på saga. Så var det bare å lime fast med brun tec7 på begge sider.

 

bt17-02-11007.jpg

bt17-02-11008.jpg

bt17-02-11010.jpg

 

Tar lang tid for at tec 7'en herder når det er så kalt som nå (-8 og vind). Er ganske seig å klemme ut av fugepistolen og. Får se om det er såpass tørt at jeg kan løsse på klemmene i morgen.

 

Da er det bare å begynne på andre siden... Når jeg blir ferdig og får pusset over så blir det lakkering. Er usikker på om jeg skal bruke gulvlakken som jeg brukte inne, eller 2k lakk med herder (Biltema selvfølgelig :thumbsup: )?

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker og bukker, skulle ønske jeg var kommet like langt som deg med mitt prosjekt...

 

Har vært bilskruing og skolearbeid den siste tiden så har ikke fått gjort så veldig mye.

Tec7'en har tørket så jeg har tatt av tvingene og grovslipt litt med bandsliperen.

Tror det blir fint med den litt mørkere teak lista i midten.

cherokee17-02-11015.jpg

cherokee17-02-11019.jpg

cherokee17-02-11016.jpg

 

Har og klargjort og maskert den andre siden slik at jeg kan begynne der. Men hadde ikke flere popnagler, så det må jeg kjøpe inn først.

cherokee17-02-11018.jpg

cherokee17-02-11017.jpg

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da fortsetter jeg.

Har hatt problemer med batteriet på kameraet. Kan maks ta 6-7 bilder før det er tomt. Satt meg ned med pc'en og ebay'en og fant nytt batteri hos en selger i Kina. Betalte 5 dollar for det inkludert frakt. Det blir vell ca 25-30Nkr. Dette var ca 45 dager siden, og i forgårs kom batteriet. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å sende pakke ifra Kina til Norge for en så lav sum. Så har vært spent på om det i det hele tatt kom. Var faktisk større kappasitet på det nye matteriet, så nå trenger jeg sikkert bare å ladde en gang i måneden.

Her er batteriet

bt01-03-2011001.jpg

 

Så over til det egentlige emnet.

Har limt fast delene til den andre siden.

bt01-03-2011002.jpg

bt01-03-2011003.jpg

bt01-03-2011004.jpg

 

Tec7'en fikk en 3-4 dager til å herde før jeg begynte med tilsaging, høvling og sliping med bandsliperen. Høvelen var ikke serlig skarp etter litt uvørn lagring i båten. Så den lugget litt, men fikk nå tatt det værste. Resten fik bandsliperen slite med. brukte 40 papir så det gikk rimelig fort. Men ulempen med det er at holder man sliperen litt skjevt, eller kommer borti noe som ikke skal slipes så blir det fort fiasko. For å være sikker på at jeg slipte på rett plass og at jeg holdt sliperen rett så måtte jeg med bøye meg ned å inspisere med øynene. Ulempen med dette var at jeg fikk luftstrømmen og div slipestøv rett i øynene. Slipestøv ifra denne tredsorten svir skikkelig i øynene. Så var ikke så lett å se noe uansett hvordan jeg bar meg åt. Men fikk det nå til på et vis.

bt01-03-2011006.jpg

bt01-03-2011008.jpg

 

Limte på den lille biten som manglet på babord side med aralditt.

bt01-03-2011005.jpg

 

I dag har jeg vært ute å finpusset for hand med 40, 80 og tilslutt 120 papir så nå er det snart tid for lakking. Har vært en periode med mildt vær, 5-6 plusgrader og kraftig vind. Derfor har det vært ganske lite luftfuktighet inni presenningshuset. Så håper at jeg klarer å få på litt lakk før det blir minusgradet i gjenn. I dag har det vært ca 0-1 grader. Blir det kaldere rimer det på utsiden av båten og trevirket blir fuktig og etter en stund grått. Så da må jeg slipe på nytt, og det er jo ikke morsomt. Er jo ikke bra å lakkere fuktig tre heller. Satser derfor på å få på et strøk med lakk i løpet av helga.

 

Har ryddet i garasjen og letet fram dieseltankene for å ta siste lekasjetest på dem. Tenkte å koble til kompressoren og og tette alle utløp. Så spraye med grønsåpevann for å se etter lekasjer (bobler). Må jo være 100% tett før jeg setter dem i båten. Vil ikke ha tilbake den sure diesellukta som var i båten før.

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk arbeid! :thumbsup:

 

Mektig imponert!

Men har et spørsmål. Hvilke vindusviskermotor endte du på? Ser det finnes 2 type på maritim/biltema, vi har den minste varianten på vår båt, men må nok bytte de da den ene har hengt seg opp. Vet du noen fordeler med de største kontra de minste? Verdt de ekstra kronene?

 

Stå på videre!

Henrik

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fantastisk arbeid! :thumbsup:

 

Mektig imponert!

Men har et spørsmål. Hvilke vindusviskermotor endte du på? Ser det finnes 2 type på maritim/biltema, vi har den minste varianten på vår båt, men må nok bytte de da den ene har hengt seg opp. Vet du noen fordeler med de største kontra de minste? Verdt de ekstra kronene?

 

Stå på videre!

Henrik

 

Hei

 

Ting ballet på seg litt etter hvert. Hadde ikke planlagt en så omfattende renovering når jeg kjøpte båten. Så vidt jeg kan huske så har jeg enda ikke kjøpt vinduspussermotorer :giggle: . Har ikke erfaring med viskermotorer til båt så kan ikke hjelpe deg der. De som sto var slike som ofte brukes på gamle traktorer.

 

Ble ikke gjort noe i dag, var med ungene på svømming. Etterpå var jeg så slapp og trøtt at jeg satte meg ned å så en dvd, ganske uvanlig til meg å være. Tror ikke jeg ser mer en 3-4 timer tv for uka. Eneste faste jeg følger med på er Spartacus på MAX. Masse vold,blod og sex, kan det bli bedre? Syns egentlig det er litt for mye av det siste :saint::rolleyes:

Denne helga blir en jobbehelg tror jeg, men skal nå få lakkert et strøk lakk på trelista er nå planen

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er en stund nå siden siste oppdatering, faktisk over en mnd. Har ikke gitt opp :smiley: , har bare ikke hatt tid. holdt på med et par store anbud på jobben i ca 3 uker og når vi var ferdig med det så var det haugen på med innleveringer på fagskolen som jeg måtte ta. Men nå har det roet seg litt. Har fått malt 7 strøk med lakk på trelistene, og har kommet fram til at det er tilstrekkelig. Sån ble det:

lakkertelister005.jpg

lakkertelister004.jpg

lakkertelister003.jpg

lakkertelister006.jpg

 

Etter all pussingen så var det mye støv inni båten. Men først måtte jeg reparere støvsugeren etter en fallulykke i vinter. Landet på ene hjulet som ble presset inn i beholderen. Fikset dette med noen blekkplater, popnagler og tec 7.

lakkertelister002.jpg

lakkertelister001.jpg

 

Fikk støvsuget og ryddet litt i går. I dag var jeg å fikk tak i finerplater til innregningen. Så kan begynne med det og nå. Tror mye av veggene inni båten blir malt hvite. Tror ikke jeg orker å lime finer til alle platene.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har fulgt med på Tråden heilt fra start.. og må si att du har lagt ned ett heilt fantastisk stykke arbeid! :thumbsup:

 

Å båten er meget pen med pene klassiske å tidløse linjer på den..Innertaket ble meget pent å det alu arbeidet du har gjort "e bærre lækkert".

 

Så håpe att du klare og holde koken å att du kanskje kommer dæ på sjøen i år.. me ein flott nyrestaurert Alfa som du kan vær skikkelig stolt av! :cheers_wine:

 

Ang Alu Mig apparatet ditt...bruk plaststrømpe som "lederør" i slangepakken din...å att du skiftet til Esab er bare ein stor fordel...du kan også fra tid til annen blåse med blåsepistol(dra tråden tilbake på trådspolen ,slik att alt er åpent) slangepakken ren innvendig da tråden legger igjen litt spon under bruk...og til slutt klarer ikke driverket å dra frem tråden...Har holdt på med plate/sveis av Alu/Rustfrit/svartstål i mange år så jeg vet att dette fungerer....Du kan også få tak i teknisk sprit å gjøre sveisestedet helt fettfritt før du sveiser....da unngår du porer å elendighet.. :headbang:

 

Lykke til videre..!!

Mvh janniz.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Hei

 

Takker for tipset ang sveiseapparatet. Skal prøve å huske å blåse gjennom slangen av og til.

 

En ting jeg vet er at det ikke blir noen tur på sjøen i år i denne båten. Antakeligvis ikke til neste år heller, men hvem vet. Er kommet så langt nå at jeg ikke kommer til å gå lei (tror jeg). Er veldig begrenset hvor mye tid jeg kan bruke på båt nå når jeg går på skole + jobber. Om en uke er det eksamen, og etter på er det sommerferie fra skolen. Har satt meg ganske små mål ang hva jeg har tenkt å gjøre med båten i sommer. Har plan om å få motoren ferdig og sammenmontert med drevet, og få grunnet og lakkert skroget på utsiden. Så kan jeg fortsette med innredningsarbeid til vinteren.

 

Er forresten veldig hyggelig at det er noen som følger med på denne tråden og veldig motiverende å motta kommentarer.

 

Så over til hva jeg har gjort den siste tiden.

 

Begynte med den ene skilleveggen inni båten. Her var det tidligere en teak omramming som jeg ville bruke på nytt. Var litt ødelagt etter demonteringen da den var limt fast til plata, men hadde alle delene som jeg limte sammen med epoksy. Pusset av mange lag med lakk/ olje og limte sammen de fire delene.

mai2011001.jpg

 

Så saget jeg til platene, brukte de gamle som mal. Var ikke enkelt å få disse på plass i båten da skulle inni sporet i omrammingen og hele veggen måtte settes i som en del. Limte platene fast i omrammingen og rammeverket til taket med natemasse fra biltema. Ligner veldig på tec 7, muligens litt mer tyntflytende. Tec 7 cleaner fungerte fint på biltema massen. Satte og i noen skruer mot rammeverket i taket slik det var før. Satte inn denne veggen for å stabilisere overbygget. Var fint å komme litt i gang med innredningen.

Sånn ble det:

 

mai2011002.jpg

mai2011003.jpg

 

Har og pusset motoren delvis fri for rust og avfettet den med silikonfjerner for å få ny maling til å sitte. Kjøpte en liter med 'bengalack' volvo penta grønn, og ovatrol olje for å tynne med. Ovatrololja trenger inn i rusten og bremser nye utbrudd av rust. En annen fordel er at lakken flyter mye bedre ut og penselsfurene blir borte. Har nå lakkert 2 strøk på motoren og skal ta et nytt strøk når alle delene er kommet på. Er ikke så lett å komme til alle plassene da.

mai2011004.jpg

mai2011006.jpg

mai2011007.jpg

mai2011005.jpg

Nyovermalt motor :giggle:

bt22-05-2011006.jpg

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Noen fremgang...Sikkler etter updates :flag_bp:

 

 

Fantastisk morro tråd å følge... Jeg kikka mye på prosjektet ditt i fjor vår da jeg hadde kjøpt Alfaen min (67 modell)

 

Det er unike båter, og jeg gleder meg som en unge til å se båten din like strøken som da den kom ut av KMV.

 

Takker for positive tilbakemeldinger, gir meg motivasjon til å fortsette

Ja, har nå fått gjort litt, men ligger litt etter skjema ang det jeg hadde tenkt å gjøre i sommer. Morsomt at det er noen som følger med selv om det har vært lite med oppdateringer. Men blir sikkert mer jobbing framover høsten og vinteren. Har holdt på med et prosjekt på loftet i huset. Er nå en 8-9 år siden vi flytta inn og loftet hadde stått 'demontert' siden da. Så har nå fått isolert og lagt panel i taket slik at strømregninga ikke blir så veldig stor til vinteren. Fikk ikke gjort meg helt ferdig i sommer så må fortsette utover høsten med resten av innredningen. Og så har jeg og datra mi på 6 år bygget hønsehus og hønsegård. Utrolig hvor mye arbeid det var med dette. Nå har vi fått 9 høns og en hane, morsome dyr...

 

Men over til båten.

 

Holdt på et par kvelder med å få av styregaffelen fra festeplata til aggregatet. Før jeg begynte sto denne i stein og det var ikke mulig å vri på aggergatet. Fikk det løs etter hvert, men styregaffelen var veldig tært så hvis noen har liggende en slik som er bra er jeg interessert i å kjøpe. Det er denne som vrir på aggregatet fra innsiden av båten. Har ikke tatt bilder av denne desverre, men der står i gjennom de to sorte plastforingene som vises på bildet under. Har og demontert varmeveksler og oljekjøler og ser at disse må renses. Lurer på hva man skal bruke for å rense med. Har en halvliter med saltsyre stående, men det blir kanskje for sterk selv om jeg blanner den ut?

 

Har montert på festeplata og koblet den sammen med motoren slik at motoren står fast bak i båten

IMAG0210.jpg

 

Så har jeg tippet båten over så mye jeg fikk til for å komme til å skrape under på ene siden.

IMAG0215.jpg

IMAG0216.jpg

 

Her har jeg skrapet for så å slipe over med vinkelsiper med stålbørste. Denne tok bra i porene og fikk løst alt puss som var oppi.

IMAG0212.jpg

 

Men var en tynn film over aluen som jeg fjernet med grovrengjører.

IMAG0213.jpg

 

Da ble det blankt og fint. Tok og bak på båten. Så la jeg på 3 lag med grunning. Pussingen inder båten var en ubehagelig affære, hadde vondt i armene i mange dager etterpå og pirring i fingertuppene har enda ikke gitt seg helt.

IMAG0211.jpg

IMAG0217.jpg

 

Etterpå sparklet jeg porene under vannlinjen med epoksysparkel og over med vanlig bilsparkel. Var ganske mange porer under men de var ikke så dype så tror ikke de svekker plata så veldig. Sparlket dem igjen for å få en glattere underside på båten og mindre feste for groe.

IMAG0205.jpg

IMAG0204.jpg

IMAG0203.jpg

 

Så ble det i går påført 3 nye lag med grunning og i dag 3 lag med lakk over vannlinja.

IMAG0206.jpg

 

IMAG0209.jpg

IMAG0218.jpg

IMAG0214.jpg

IMAG0209.jpg

Ser at jeg må matte ned og legge på et par strøk til for det ble veldig ruglete. Men det hadde jeg egentlig regnet med. Malte med rull så litt appelsinhud kan man jo forvente etter 6 lag uten mellomsliping. Tror jeg skal ha en blå stripe bak etter båten for å få litt mer moderne 'look'

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

: hei Hans. Fantastisk arbeid, eg hadde ikkje vore redd for å kjøpe bruktbil frå deg.

 

På jobb har vi nokon alu båtar. desse er isolert over vannlinja med noko som lignar byggskumm. dette for å ungå kondens og støy tenkje eg. Veit ikkje om dette er noko du kan nytte. Stå på. Kanskje på sjøen neste sommar. Eg er imponert. Takk for fin tråd, gode bilete og god forklaring. Du er nesten på linje med Svaap :giggle:

Redigert av MB Angst (see edit history)

Ja til heilårsbruk av båt

 

1.7 dti.zip

Link to post
Share on other sites

Takker for alle positive svar. Er fint å få positive tilbakemeldinger og veldig motiverende.

 

Ser for meg at det blir mye søl hvis jeg skal bruke byggeskum til isolering. Før var det benyttet 10 mm isolasjon som har lignende konsistens som liggeunderlag. på sidene var det limt på 5 mm skumplast før skottkledningen var lagt på. Er ikke helt sikker på hva jeg skal bruke, men finner vell på noe.

 

Står på litt nå for å bli ferdig på utsiden før det blir minusgrader og rim/dog under skroget. Fukta slår opp fra bakken og kondenserer under båten. Og da er det ikke så bra i legge på grunning osv..

Har vært flere uker med ca 15 varmegrader, men regner med at det ikke er lenge før temperaturen kryper nedover gradestokken mot 0.

 

La på et strøk med selv polerende bunnsmøring under båten bare for at den skal se mer ferdig ut. Får ta et par strøk til når det nærmer seg sjøsetting en vakker dag.

IMAG0225.jpg

 

Så fjernet jeg maskering før jeg bikket båten over og startet på andre siden. Ser ut som båten er grodd under, men den har ikke vært på sjøen siden siste eier smurte på kobberbasert bunnsmøring.

Der hvor det ikke har vært grunning har det blitt reaksjon mellom alu og kobber og de lyse flekkene dere ser er lysegrønt puss som har dannet seg. Ikke bra....

IMAG0226.jpg

IMAG0228.jpg

IMAG0227.jpg

IMAG0232.jpg

IMAG0231.jpg

 

 

Først ut var skrapa. Ble bedre plass under på denne siden kontra den andre siden bakken skrår litt. Så det var litt enklere å komme til å skrape.

Ble ikke helt ferdig med skrapingen, er litt igjen bakerst. Etter det er det fram med vinkelsliper med stålbørste. Men først må jeg få ferdig en engelskinnlevering.

IMAG0233.jpg

IMAG0234.jpg

IMAG0235.jpg

 

Regner med en ny oppdatering over helga en gang, og da har jeg kanskje fått på litt grunning...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

fy søren du er dyktig! eek.gif Har ikke sett tråden din før nå, men har lest igjennom alt, og jeg er helt imponert over alt arbeidet du har hevet på deg, og ikke minst alt arbeidet du har igjen! crazy.gif Stå på Hans, dette blir rått! flag.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...