Jump to content

Prosjekt: Oppussing av en Alfa 24 73 modell


Hans Chr

Recommended Posts

Jeg har en AQD40A tung dieselblokk (400kg) og 290DP drev i Alfa'en min. Denne er uten intercooler, men turboen til AQAD motoren.

Skal vel være rundt 140 HK og jeg klarer 25 knop på maks og marsjer på 18-19. Skulle hatt 20HK til for å kunne marsje på 22-23.

Der er absolutt denne båten på sitt beste. Løfter seg litt i hekken og flyter på vannet.

"Elegant gjennom bølgen bruser vår cabincruiser, i storm, i stille og i solgangsbrisen Alfa P24 vinner prisen :flag: "

Link to post
Share on other sites

25 knop er bra med en AQD40, men at du greier såpass skyldes nok helst kombinasjonen duoprop og en litt større turbo. Uten disse tror jeg du kanskje hadde slitt for å komme i plan i det hel tatt. Hvordan går det med litt last?

 

Hvis reklamen sier Alfa'en skal greie over 20 knop med en MD27 på 83hk (d.v.s. ca 70-75 DIN), må det være et av de drøyere salgstriks bransjen har lirt av seg. Lurer på om du ikke litt lengre ned på arket finner en liten tekst som sier "Alle tanker må være tomme (med unntak av max 5 liter diesel), og ikke glem å avlegge toalettet et besøk før prøveturen. Medbrakt bagasje er ikke tillatt, og eventuelle familiemedlemmer plasseres på fordekket." :wink:

 

Men kanskje det finnes noe på forumet her som faktisk en gang har vært på tur med en Alfa 24 med en MD27?

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Syns selv det hørtes ganske underlig ut, men det er vell i medvind, unnabakke ? og kjøttkaker til middag....

 

Får nå se etter hvert hva farta blir. Det viktigste er å få den klar slik at vi kan bruke den så får vi ta maskinelle utbedringer etterhvert. Har vært lite framdrift de siste ukene. Pga. pent vær så har jeg prioritert hagearbeid osv..

Dvs nedsaging av trær, oppriving av røtter og planering.....

Blir det regn i sommer (som det bruker å være endel av) så kryper jeg inn i båtteltet og tar noen timer der.

 

Har lurt litt på å bytte ut sjekta som jeg fikk med båten. Det er en gammel pioner 8, tror den er fra 84. Pappa har en litt mindre og mye lettere sjekte som har ikke har bruk for. Pionersjekta er jo veldig tung, og båten blir mindre baktung med en lettere sjekte. En annen ting er at jeg ikke vet hvor lenge pionersjekta vil vare. Den er jo 25 år gammel. Men den er sikkert mer stabil i vannet. Skal å se på den andre i morgen tror jeg

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

 

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering, ser at det er over en mnd siden sist. Utrulig hvor fort dagene raser avgårde.

 

Framdriftsplanen for sommerferien og båten har gått totalt i vasken. Grunnen til det er at det har vært for lite regn, og hagearbeid (gjærde) har blitt prioritert. Eiendommen vår ligger i skoleområdet og har sfo på sør siden siden, barneskolen på nedsiden og ungdomsskolen på nordsiden. Vi har derfor purret på kommunen for å få nytt gjerde helt siden vi kjøpte eiendommen, og i år fikk de penger pga finanskrisa. Så da var det bare å bestille matriellet. Men de hadde ikke folk til å gjøre jobben. Så for at arbeidet skulle komme i gang ble vi enig om at vi skulle sette det opp. Fikk 1800 meter med bord som jeg har saget opp til ca 1350 stakittbord med bue. Så her måtte både kappsaga og bandsaga fram. Så måtte det jo ryddes, fjernes trær og busker, planeres, fjerne røtter, rakes...... Før jeg kunne begyne å sette opp gjerdet. Skal opp med 75 meter i år, og det er jeg snart ferdig med. Totalt skal det opp ca 200meter gjerde.

 

Men litt har jeg nå fått gjort med båten.

 

Begynte litt inni båten med å reparere trespilene som er i taket. Måtte ta dem ned å lime div sprekker pga tidligere tung snelast tipper jeg. Når jeg skulle løsne dem så fant jeg ut at taktrekket var stiftet fast til dem fra øversiden (før ytter taket ble lagt på) så taktrekket ble helt rasert. Jeg tok like godt å røska løs det meste, og det var nokk lurt for her var det mye muggel.

Bilde009-1.jpg

 

Men så kom jeg til å tenke på hvordan jeg skulle få festet det nye trekket.... Er jo umulig å komme til å stife fra oversiden uten å ta av taket. Og det tror jeg at jeg kommer til å gjøre hvis det går greit.

Bilde010-1.jpg

 

Bilde012-1.jpg

 

Er et par andre ting som også har fått meg inn på tanken. Alurammen til vinduene foran og på siden har delt seg i hjørnene og så har den lange eikelista langs siden også glipp i hjørnene. Var tettet med mange lag silikon som jeg har fjernet.

Bilde001-1.jpg

 

Eikelista består av 3 deler, eik på utsiden, på innsiden og krysfiner i midten. Disse delene har delt seg, og jeg tror at det er krysfineren som har løst seg opp noen plasser, og så er jeg usikker på tettheten mellom taket som er av glasfiber og eikelistene. Her rant det mye vann in før jeg fikk tak over båten. De fleste aluskruene som gikk ned i eikelista var aveiret så det kan og være en medvirkene årsak. Siden jeg ikke får tak i nye gummilister til vinduene så har jeg tenkt å lime dem fast.

 

På ene siden helt foran på taket har det vært presset ned, og her har gelcoaten sprukket. Hvordan skal dette repareres. Er det nokk å pusse ned til glasfiberen og påføre grunnig og topcoat, eller må jeg til med poliester og glassfiber?

Bilde007-1.jpg

 

Tok og av agregatet og da oppdaget jeg at gummibelgen rundt drivknutene var halvfull av olje. Skal det være slik eller er denne olja noe som har lekket ut av agregatet?

Bilde002-1.jpg

 

Var ute i dag å fikk løs det meste av slanger og skruer, og hengte opp motoren i bakkant slik at jeg kan ta ut den delen av agregatet som står fast i skroget. Må ta denne ut for å få av aluplata og 22mm med krysfiner og komme til for å montere nye klinknagler på bakvegg og bunnplate (der det var brukt popnagler).

Bilde014-1.jpg

 

 

Fikk for noen uker siden en hyggelig telefon fra båtforeninga at de hadde en båtplass ledig. Kosta 43500. Litt dyrt, men var på en ny betongbrygge og hadde utligger på begge sidene av båten + 230v. Så går alt i orden så har vi fått oss båtplass

 

Onkelen til kona er fisker, og han hadde byttet gpsplotter på båten. Den gamle ble donert til oss, og det ble vi gla for. Det er en litt gammel Furuno 35 tror jeg den het. Det var med en beacon motager som hvis jeg har lest riktig skal gjøre gps signalet veldig nøyaktig. Sto i instruksjonsboka at en vanlig gps er har avvik på +-30 meter, men Dgps er avviket bare 5 meter. Men går ikke å legge in kart på den, så vi må ha en pc i tilegg med kartprogram.

Bilde015-1.jpg

 

Det var alt for denne gang. Har 1 uke ferie igjenn så det er ennå mulig å få gjort litt med båten i ferien.

Link to post
Share on other sites

Fikk demontert monteringsplata til agregatet og svinghjulskåpa. Gikk greit med alle skruene, men plagdes litt med røret til vannintaket. Fikk det bøyd til siden etter litt varming og crc spraying. Klarte akkurat å lirke plata og svinghjulskåpa ut gjennom hullet i bakveggen. Så at plata bak på svinghjulet har skrapet mot noen pinner som er i kåpa. Er dette normalt?

Bilde017-1.jpg

 

Bilde016-2.jpg

 

Tok og vekk aluplata på innsiden og 2 delvis oppråtnet og vantrukkene krysfinerplater. Tror jeg dropper dem og bare bruker aluplata samt alu vinkeljern eller noe. Er jo sveiset på ei ekstra plate på utsiden så det holder sikkert bra.

 

 

Jeg har sett at det har hengt dråper under helt bak på kjølen. Så ble litt nyskjerrig og tok å skjerte hull med vinkelsliperen for å utforske. Hadde og i tankene å gjøre rent i selve kjølen. Gørret som var oppi den hadde en ubeskrivelig lukt, og det var vanskelig å komme til for å gjøre rent.

 

Bilde005-2.jpg

 

Kunne se at det hadde vært sveiset her før, og tok vinkelsliperen og skar opp.

Sånn ble det da:

 

Bilde004-2.jpg

 

Bilde006-2.jpg

 

Delen som jeg kappa bort:

 

Bilde012-2.jpg

 

Bilde013-2.jpg

 

Var ca 1 cm tykk porøs alusveis (derfor det var dråpe på undersiden )

 

 

Tok å henta vannslangen for å spyle.

Fant ut at det på ene siden var en tropp av et epoksylignende stoff. Denne freste jeg ut med en borr.

 

Bilde007-2.jpg

 

Bilde008-2.jpg

 

Stappa så inn slangen flere ganger på hver side til det ikke lengre kom ut olje og gørr. Var veldig mye rart oppi, skruer, nagler, slangebiter, lange trefliser og div sort gørr. Slangens farge gikk over i fra grønn til sort og samme farge fikk fingrene....... Måtte tørke over slangen etterpå slik at jeg ikke skulle få klage fra min bedre halvdel.

 

Bilde011-2.jpg

 

Så da er neste steg å sveise på en plate og få det tett. Har tenkt på å sette in en skru med mutter, skiver og pakning slik at det går å skru opp når båten står på land. Samler seg litt kondensvann selv om man har tak over båten.

 

Har lurt litt på å fylle den hule kjølen med et eller annent stoff slik at det ikke kan trekke in vann her og fryse. Noen som vet om det kan gå å bruke epoksy?. Ser for meg hva som kan skje hvis den ligger ute på sjøen om vinteren og kjølen er full av vann. Ved frost kan kjølen sprenges ut og revne, og vann kan lekke inn. Det var 2 revner på innsiden av kjølen som jeg har sveiset, men skulle det skje på utsiden er det værre. Men det blir kanskje ikke så kaldt at det fryser i kjølen når den ligger på sjøen? Dette kan jo ha hendt i den perioden som den har ligget på land :confused:

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei

 

Da er det en stund siden jeg har oppdattert, og det er pga motivasjonen plutselig ble borte.

Fikk meg en skikkelig nedtur da jeg oppdaget at motoren ikke gikk å dreie rundt. Begynte seriøst å vurdere sjekking av skraphandlerprisen på aluminium...

 

Før depresjonen tok helt av klarte jeg å demontere toppen og kunne konstatere at det hadde kommet vann inn i sylinder 3. Sansynligvis pga dårlig toppakning. Så og at eksoskanalene var fulle av puss/ eir og endel tært. sprayet crc spari i sylinderen og tok kveld. Dagen etter så klarte jeg å løsne stemplet med hjelp av storskralla og mutra på veiva. Sylinderen så egentlig ikke så gal ut. Litt sort belegg og litt rust rundt dær ringene hadde vært. pussa bort rusten med et fint sandpapir dyppet i olje slik at det ikke ble støv ned i sylinderen. Tørka rent med et papir og resultatet var bra. Motoren ble lett å dreie rundt. Var forøvrig nesten ingen slitekant i sylinderene, så motoren har nokk vært overhalt en gang.

 

Neste problem var toppen. Den bakerste pinnebolten til manifoilen var totalt fastrusta og umulig å få ut. Slet den av inni toppen. Og så var det tæringen. Hørte at det var litt frieksos når jeg hadde start på den sist. Nå ble det klart hvorfor. Eksoskanalene var veldig tært, spesielt de bakerste. Var så mye puss inni eksoskanalene i toppen at de nesten var helt tette. Jeg satt en liten stålbørste på dremelen og begynte å pusse vekk det som var tært. Tok bort alt løst puss og hvitt pulver helt til jeg kom in til ren aluminium. Var over en cm rundt kanalen som var borte. Prøvde å sveise med mig'en, men det må ha vært en rar legering. Det strutet veldig, og fikk ikke sveisene til å feste seg skikkelig, og når jeg begynte med den nest bakerste ble det hull inn til kjølekanalen. Da ga jeg opp. I ettertid har jeg vært på leting etter en ny topp helt til nå. Det ble vanskeligere en jeg hadde trodd. Kom over noen brukte, men prisen var 5-7000, og så mye syns jeg ikke de var verdt. Er ikke noen vits å bruke så mye penger på denne gamle motoren. Til slutt kom det en delemotor med ekstra topp på Finn til 3000. Da ble det handel, og regner topp-problemet som løst. Får jo og mye ekstra deler som kan være kjekk å ha.

Vet ikke hvorfor toppen var så tært, men la merke til at kobbersiden på pakkninga lå mot aluminiumen. Kanskje de skal være andre veien. Kommer tilbake med bilde av tæringen etterhvert.

 

Etter at motorproblemet ble løst så har jeg begynt å jobbe vidre inni båten. Har løftet opp taket og overbygget bak og begynt å demontere innredningen.

bt001.jpg

 

Taket var egentlig ganske løst i utgangspunktet. Nesten alle skruene var tært bort (aluminium). Var egentlig tettemassen som holdt det fast.

bt008.jpg

 

Begynte foran og demontert bakover. Fant ut at båten trolig har vært under vann. Lå noen blåskjell under det orginale trekket foran i baugen. Så og at det har vært vann en 15 cm over gulvnivå foran i båten. Var lett å se på denne plata.

bt003.jpg

 

Var mye muggel osv under benkene

bt006.jpg

 

Og oljebelegg som luktet fælt

bt004.jpg

bt005.jpg

 

Sån ble det etter gårdagens økt

bt009.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, vi får håpe det blir bra når jeg en gang blir ferdig. Håper ihvertfall at det blir bedre en det var :confused:

 

Lukter fælt i båten, så håper at denne opprenskingen skal føre til litt bedre lukt. Mange år med høy luftfuktighet og lekasjer har ført til mye mugg og sopp. Reiv dassen i går, under mange lag plater dukket det opp den orginale respatex plata til veggen. Krysfineren inni var helt oppråtnet. Jeg kunne plukke den i biter med fingrene. Men så har den vært i båten i ca 35 år. Tar vare på de gamle platene for å lettere lage nye senere, Uthuset begyner å fylles opp med båtdeler, så bra jeg snart er ferdig med rivingen. Det som er igjen er skuffeseksjonen, vasken og bakveggen til lugaren. Tenkte å bruke vanlige finerplater til veggene og lime på eikefiner. Har bestilt 25m2 0,6 mm eikefiner. Er spent på hvordan det blir.

Skal neste helg å hente meg et par 3x9 tomsplanker i en afrikansk tretype som jeg ikke husker navnet på. Disse skal jeg bruke for å lage nye 'trelister' som skal binde sammen tak og vinduer. Det er denne lista som ligger over vinduene i en svak bue og bakover. Syns denne gjør båten mer eksklusiv og klassisk. Før var denne malt blå. Håper jeg finner noen planker som er over 5,15 meter så slipper jeg å skjøte.

 

Bilen på side 2 er ford, men ikke 17m. Er en granada 2000 4 dørs 76 modell, som det skal en 5.7 liters ford V8 og div snaks oppi.

For de som er bilinterisert så kan de se her: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...ranada&st=0

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Da har jeg fått revet ut alt av innredning i båten. Uthuset ble skremmende fult av gamle finer og respatexplater og div dill. Flere vegger bestod av 3 lag plater. En gammel respatex innerst og eikfiner på hver side. Så måtte ha hjelp til å løfte ut kjøkken 'benken' og bakveggen. Så gikk jeg løs med støvsuger, malingsskrape, stålbørste og et skruhjern for å renske opp oljesøl og dritt. Var en stram lukt, nesten som kattepiss av denne dritten. Etter en 3-4 timer med rengjøring så ble resultatet ganske bra. Har puttet varmedressen i vaskemaskinen på 95 grader og program med forvask pga lukten. Må ta en runde med avfetting sandpapir og silikonfjerner før jeg legger på epoksy grunning. Ser og at det er et par plasser som spantene må forsterkes slik som de bakre og litt sveising som må utføres før gjennopbyggingen kan starte for fult.

 

bt572.jpg

bt573.jpg

bt575.jpg

bt576.jpg

bt577.jpg

 

Var helga før jul å hentet 2 stk 3x10 toms stokker av en afrikansk tresort som jeg skal ha til den lange lista som går over vinduene bakover. Har funnet ut at den heter Bilinga. Var en sjøkaptein som hadde kjøpt et lass med slike planker i Afrika for mange år siden. Han hadde fortsatt liggende en stor stabel, og jeg fikk litt motvillig overta 2 stk. Fant ikke lengre en 5,05 meter som egentlig er 10cm for kort. Har lest at dette skal være en utmerket tresort for bruk ubehandlet utvendig og i direkte kontakt med sjøvann. Fargen er litt gulaktig. De var VELDIG tunge, og vi slet skikkelig med å få dem opp på takstativet til bilen. Mulig jeg hadde litt overlast på tur hjem...

 

Har 'overhalt' den nye toppen som fulgte med delemotoren. Dvs slipt ventilene. Selve toppen har vært planslipt tidligere, og jeg kunne med retthold og følerblad konstantere at den ikke var skjev. Det var heller ikke den gamle toppen. Tok toppen av delemotoren, og den var heller ikke skjev. Tror at det er en myte at toppene slår seg (krøller) på disse motorene. Tror heller at problemet er at topp og blokk utvider seg forskjellig slik at pakkninga tar kveld. Hadde sikkert vært bedre med 2 eller 3 separate topper. Står i manualen at toppboltene skal ettertrekkes hver sesong. Det tror jeg ikke at det er så mange som gjør. Monterte toppen og ny pakkning i romhjula, og nå tror og håper jeg at den skal være ok i noen år til. Vi får se...

 

bt574.jpg

 

Satt og leste gjennom hele posten, og kan si at det meste har ballet på seg. Fra litt småflikking og noen små repparasjoner og til total renovering... Så ikke for meg alt arbeidet når den ble kjøpt. Det må nokk en vinter til før den er ferdig er jeg redd for. Er litt spent på på om jeg får alt på plass igjenn

Link to post
Share on other sites

Ny oppdatering. Har holdt på noen ettermiddager og i nesten hele dag. Har fått forsterket spant nr 1 og 3 fra foran. Nr 2 var sveiset fast i festebrakettene, og så solid ut så den fikk være.

 

Spant 1:

bt020.jpg

bt021.jpg

 

Spant 3 var slik som de bakerste, slitt løs i sidene

bt022.jpg

bt023.jpg

 

 

Så fjernet jeg trekket mot skroget foran. Besto av et 'nyere' trekk og det originale fra 60 tallet i en nydelig lyseblå farge. :puke:

bt032.jpg

bt033.jpg

 

Under dette var det limt skumgummi. Den var ikke så lett å få løs, men vinkelskiper med stålbørste gjorde susen. Etterpå var det bare for støvsugeren å slurpe i seg skummet. Den ble god og mett...

bt031.jpg

bt038.jpg

 

Tok løs respatexplatene et stykke bakover. De var vanskelig å få løs. Var limt fast med noe som lignet på tykk vulketape. Den satt som støpt. Er samme som er brukt under spantene, men der har vann/ olje/ diesel fått tapen til å bli en ekkel klebrig masse. Fikk det nå av etter hvert , men ble mange småbiter. Må være veldig bra klebeevne på denne tapen. Vanntanken var faktisk festet med 1 tape oppe og 1 tape nede, rett på respatexen. Og den satt fortsatt fast når den ble demontert!. Var ikke noe støtte under den heller.

 

Her har vanntanken vært festet

bt034.jpg

 

Sån ble det etterpå:

bt035.jpg

 

Fikk renset opp, avfettet og vasket med silikonfjerner før jeg påførte 2 liter med biltema sin polyuretanepoksy grunning. Den var veldig tykk. Alt for tykk til å male med pensel og var vanskelig å stryke utover. Resultatet ble ikke 100%, men er jo ikke så farlig i kjølen. Nå vet jeg det. Skal kjøpe tynner neste gang jeg er på Biltema. Skroger har vært forsterket med nagler i kjølen og skjøtene mellom bunn og sideplate

bt039.jpg

 

Har fyrt opp den gamle dieselen ( og sikkert mange dieseldyr) som var på tankene på båten i vinter.. Tørka har fungert fint, men i dag stoppet den. Dysa var helt tett, så det var bare å plukke den i småbiter. Var bare en 4-5 liter igjen så jeg dro på Statoil å kjøpte 25 liter diesel. Skal si det ble futt i tørka nå. Etter et par minutt har jeg 10-20 grader i teltet. Lot den stå på en halv time for å tørke grunninga. Tror jeg hadde en 40-50 grader, og grunninga ble støvtørr.

 

Har fått tatt bilde av toppen som sto på motoren for å vise hvor mye den var tært i den ene eksoskanalen

bt027.jpg

 

toppen som sto på delemotoren. Fikk med en ekstra topp som var ganske bra i kanalene, det var den jeg satte på motoren.

bt030.jpg

 

Her er sideplatene (ytterveggen til overbygget) i 9mm finer med respateks på hver side. Helt oppråtnet og har delt seg opp. Var ikke lett å få tak i en ny plate, Må være maks 9 mm tykk for å passe inn i alulista som den skal stå i.

bt036.jpg

bt037.jpg

 

Det var alt for denne gang...

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det har du rett i. Gleder meg til å kunne bruke båten, men og til å bli ferdig slik at jeg kan fortsette på bil prosjektet...

 

Arbeidslysten var på topp i dag og, Jeg tok å sveiste igjen dær jeg skjærte ut 'sveitserost sveisen' bakerst på kjølen under aggregatet. Tror jeg fikk til en bedre sveis en den som var.

bt2002.jpg

 

Så begynte jeg å se på bakveggen. Her var det sveiset på en plate på utsiden. på innsiden var det 2 stk tykke krysfinerplater og en aluplate utpå. Jeg syns krysfinerplatene var en dårlig ide pga de er så lavt at det er stor sansynlighet for at de kan komme i kontakt med vann. Så jeg tok dem bort å sveiste fast aluplata på innsida.

bt2001.jpg

 

Tenkte å legge noen 10mm alu skinner som forsterkning rundt skruene. Går greit å sveise alu så lenge den er sån høvelig fersk. De gamle platene i skroget er vanskeligere. Men plages med at sveisetråden krøller seg etter matemotoren. Må passe på hele tiden slik at slangen og munstykket ligger med minst mulig bøy. Men alikevell så skjer dette ganske ofte. Hadde sikkert vært enklere med tykkere tråd, men 0.8 er maks for dette miniapparatet.

bt2003.jpg

bt2004.jpg

 

Gikk tom for gass og så ble ikke ferdig heller....

bt2005.jpg

 

Fikk hjelp av elstemann (11 år) til å fjerne resten av respatexplatene bakover, men han slet med disse gummilimbandene. De får vell jeg ta selv. Har tenkt å spraylakke et par strøk med biltema grunningen og et par med hvitt på sidene.

bt2007.jpg

bt2006.jpg

 

 

Når jeg er ferdig med sveisingen så skal jeg rydde ut alt som ikke trenger å være i båten. Ligger verktøy, søppel, demonterte deler, ...... over alt.

 

God natt!!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for motivasjonen!

 

Har justert strammeskruen slik at det er minst mulig press og ikke sluring. Problemet kan være at matehjulet har tagger inni sporet som tråden ligger mot. Dette lager langsgående spor/ riper på alu tråden som jeg tror bremser i nylonslangen. Var på Biltema og kjøpte bla. 0.9 tråd bare for å prøve. Den virket litt stivere.

 

Var i båten å går å inspiserte grunningen. Var så rent og pent foran at jeg tok av skoene å gikk bare på sokkelestene...

 

Var å fikk meg en ny flaske med argon gass så nå kan sveisingen fortsette

 

Har begynt å tenke på innredningen, har lyst til å lage skyvedør bakerst. Kanskje av aluminium. Hadde vært fint om noen har bilder av hvordan slike skyvedør kan se ut slik at jeg kan få noen ideer. Utfordringen blir å få den til å gli lett, mulighet for lås, og at det blir sån høvelig tett. Så etter trinser osv på Biltema, men fant ikke noe brukbart. Har enda god tid å tenke på dette, må jo få påplass taket først....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

 

Har vært mange kvelder i 'båthuset' siden siste inlegg.

Sveisetråden fra biltema fungerte bra. har bare hatt to stopp pga krølling ved matemotoren. Måtte utvide hullet i dysa litt for at tråden skulle gli lett.

 

Fikk rensket bort resten av 'gummibandene på siden, etterpå gikk jeg over med vinkelsliper med stålbørse. Så var det full støvsuging og avfetting en gang til. Påførte et strøk med biltemas polyuretanepoksy (noe i den duren ihvertfall), nå hadde jeg kjøpt tynner så det gikk bedre å male utover og finishen ble ganske bra. Ble mønster etter Rema rullen siden den ikke var helt rund. Hårene var liksom lengre på ene siden. Men det vistes ikke så godt når det ble tørt.

 

bt2006-1.jpg

bt2007-1.jpg

bt2008.jpg

bt2009.jpg

bt2010.jpg

bt2011.jpg

bt2012.jpg

bt2013.jpg

bt2014.jpg

bt2016.jpg

 

Har holdt på noen kvelder med å fjerne tettestof og fugemasse fra alulistene som vinduene og sideplatene er montert i. Det er litt av en jobb, har kanskje tatt 15% av listene. Brukte 3 timer på lista over vinduene. Det er brukt mange typer tettestoff, opprinnelig har alt vært limt med epoksy, så det ligger underst. Så følger silikon og sikaflex eller lignende. Sikaflex er nesten umulig å få bort, de værste plassene brukte jeg propanbrenner. Listene er eloksert, og jeg har ikke lyst til å skade dem mer en nødvendig. Først bruker jeg tapetkniv eller skarpt skruhjern, resten tar jeg med stålbørste. Lager ikke riper i elokseringen heldigvis. Resultatet blir bra, men det er litt av en jobb. Planen framover er å få på vinduene og listene, trelista over vinduene som jeg må sage ut av 12x3 toms bilinga plank. Når jeg er ferdig med dette så må jeg inn med skjelettet for taket. Dette er mye ødelagt og må forsterkes flere plasser. Oppå det skal innertaket ligge og det må på før jeg kan senke ned taket å få det skrudd fast til resten av båten. Da kan jeg endelig lage ny innredning å gulv. Må jo ha planene klare.

 

Nå skal jeg gå å legge meg, kommer mer ganske så snart..

Link to post
Share on other sites

Jepp, det er md 32'en. Må få et par strøk med maling på den og. Tenkte på bengalakk i volvo farge. Må vente til det blir mildere, hver gang jeg fyrer opp tempraturen fra -10 til +20, 30 grader i teltet så begynner det å rime utpå blokka. Tror den trenger et par timer i romtemperautr før den slutter å rime.

 

Er på jakt etter ny motor på lang sikt. Har tenkt litt på kad32 (tror det var det den heter). 2 sylindre mindre, men mer hk og tilnærmet samme vekt.

Så hvis noen har noe stående så er det bare å sende en pm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...