Jump to content

Prosjekt: Oppussing av en Alfa 24 73 modell


Hans Chr

Recommended Posts

Hei,

 

Vektene jeg oppga var hentet fra VP produktdatablad som jeg fant på linken over. Har selv ingen problemer med å åpne dokumentene, kanskje du skulle prøvd å leste ned en nyere utgave av Adobe Reader.

 

Fint at du får tak i deler direkte, tviler på at VP skaffer deg noe særlig.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det var nokk noe rusk i maskineriet. I dag gikk det helt fint å åpne pdf filene. :smiley:

 

Epoxy grunninga som jeg smurte utover på søndagen er bare såvidt blitt støvtør. Dette kommer nok av at det er kaldt.

Vil kulda føre til et dårligere resultat, eller er eneste bakdel at det tar lengre tid.? Eller bør jeg ha på varme slik at den herder fortere?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja, nå er det en stund siden jeg har oppdatert.

Har for mange prosjekter, og har ikke fått gjort så veldig mye. Men litt er nå blitt gjort.

 

Har fundert lenge på innfestingen av motoren, og kommet fram til en løsning.

 

Motorbukken har fått skikkelig juling, og var knekt og mye bøyd:

Bilde001.jpg

Bilde002.jpg

 

Den ble bøyd tilbake og sprekken ble sveiset.

Slik blir den nye traversen under motoren: (den gamle traversen ligger foran)

Har flyttet festet mot kjølen litt fram slik at motortraversen kommer på midten av det. Var hull her fra før så har nokk vært festa her tidligere.

Bilde008.jpg

 

Består av 2 u profiler (7x4) i 5mm alu som er sveiset sammen. Samt L profiler som er sveisa oppå og under for å fordele krafta litt mot spantet som blir montert og skruet fast til traversen med rustfrie skruer.

Bilde005.jpg

 

La så en 6mm aluplate på innsiden av spantet for å forsterke slik at det skal tåle litt mer. Spantet var bare av 4mm alu. Så nå er det over dobbelt så tykt. (10mm)

Bilde009.jpg

 

Måtte sveise i 4mm plate på spantet ut mot sidene dær skruene var revet ut.

Bilde010.jpg

Bilde011.jpg

 

Nå er det bare litt tilpassing igjenn og å få det montert inn i båten

 

Om dette er den optimale løsningen vet jeg ikke, men tror det skal holde bra.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Ja, da tenkte jeg å komme med en ny oppdatering (hvis det er noen som følger med?)

 

Har fått montert inn de to bakerste spantene (heter det egentlig det?), og motortraversen. Den ble skruet fast mot spantet med totallt 10 skruer. Limte festebraketten, overfallene og skruene med epoksy slik at de ikke skal løsne.

 

Bilde023.jpg

Bilde021.jpg

Bilde022.jpg

 

Satte på nye gummiputer mellom motor og travers siden den ene var ødelagt. Disse er fra en Ford Granada 2.8i. Møtte gjøre ståltraversen 4 cm bredere for at motoren skulle passe

Bilde029.jpg

 

Tenkte jeg skulle se på innfestingen av spant nr3 også. Hadde mistanke til at det kunne være noe muffens her, og jeg hadde rett. På festet i kjølen var begge klinknaglene slitt av kunne jeg se. Tok av brakettene på siden og oppdaget da at det var slitt ut i aluminiumen på spantet slik som de to bakerste. På ene siden var det slitt helt ut, og på den andre var hullet ovalt og ca dobbelt så stort. Så la på med 6mm aluplate som jeg skrudde fast. Satte spantet i press og borra nytt hull på hver side. satte på brakettene og skruene. Satte i skruer på kjølfestet også.

 

Bilde027.jpg

 

Tenkte at det kunne være lurt å se på spant 4 i samme slengen. Var selvfølgelig slitt ut her også. Et under at denne båten ikke har kolapset for lenge siden...... Her blir det vanskeligere å legge på ny plate pga den må legges på framsiden av spantet. Men skal gjøre et forsøk..... Tankene ligger mellom spant 3 og 4

Bilde026.jpg

 

Så over til et annent prosjekt

Har hatt litt problemer med lekasje på den ene alutanken, og har sveisa den. Av en eller annen grunn så ble sveisene porøse, og jeg klarte ikke å få dem tette.

Bilde012.jpg

Bilde016.jpg

 

Så jeg bestilte 4 liter tanksealer for å prøve å få dem tette. Fikk sealeren i forige uke. Tenkte jeg skulle gå over tankene med stålbørste utvendig først. Og da kom det fram mer elendighet. Det viste seg at lufterørene også var opptært og det kom fram flere hull under. Så da fant jeg ut at nokk er nokk.

Dagen etter så henta jeg 2stk 2mm rustrfi stålplater (1,2m * 1,5m). Brukte den ene gamle tanken som mal å skar opp platene. Var heldig med platestørrelsen og fikk nesten ikke noe kapp.

 

Bilde015.jpg

 

Har fått punkta sammen en tanke. Gikk litt for fort og ble ikke helt som planlagt. Jeg burde ha tatt hull og sveisa fast alle rørene før jeg sveisa plata fast :headbang:

Bilde013.jpg

 

Burde ha tatt flere hull i skvulpeplata :headbang:

Bilde014.jpg

 

Og så klarte jeg å sveise påfyllingsstussen slik at den kom på feil side. Dvs i midten av båten :headbang: Var tydeligvis ikke min dag..... :cryin:

Bilde017.jpg

 

Slik skal det være :crazy:

Bilde018.jpg

 

 

Har lurt litt på å ta bort krysfinerplatene ved agregatet og sveise den invendige aluplata fast i bakveggen. Dette pga krysfineren er delvis oppråtnet i nedkant. Da blir det ca 15mm med aluplate. Tror det blir sterkt nokk? eller? Må av med agregatet og det blir en ny utfordring..

 

Bilde030.jpg

Bilde031.jpg

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oioioi... her har du å stri med :eek: men er vel gøy også, var nok kjempelurt å kassere de alu-tankene, tror helt siker den nye blir gulle god når du får rettet feilen :lol::puke: Noen dager er bare slik, samme kan en gjør, blir det feil liksom, da er det ofte bra med en pause, takker for kjempetråd og pågangsmot, stå på, blir spennende å se resultatet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Syregrunner du alu'en før du maler/lakker??

 

Nei, har ikke gjort det. Har brukt 2 komp grunning som er beregnet for aluminium. Var eneste typen jeg fikk tak i her lokalt. Kosta nesten 400kr for 1 liter :eek: .Børsta med stålbørste på vinkelsliperen og brukte avfetting og silikonfjerner før jeg malte på. Sitter veldig godt fast, og det skal 1 eller 2 strøk til på etter at jeg er ferdig å bale med spantene. Utvendig har jeg tenkt å sandblåse for å få ekstra godt feste. Har vært på Biltema og tømt hylla for 2 komp primer 2 ganger. Tenkte å legge på 4 strøk

 

Har hørt at det er lettere å få maling til å sitte på gammel aluminium.

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klart vi følger med, jeg har nominert tråden din til årets båtprosjekt.

Utrolig spennede å følge arbeidet ditt.

 

Takker for det, men har ingen ambisjoner der.... Mange andre spennende prosjekter som er nominert.

Jeg er jo helt fersk med båter, så bare si ifra hvis det er noe som er feil eller kan gjøres bedre. Grunnen til at jeg legger ut her er jo at jeg ønsker å få kommentarer og hjelp. Så bare si ifra!

 

 

Kan like godt slenge ut noen bilder av dagens 2 timersøkt.

Begynte med å skjære av påfyllingsrøret.

Bilde037.jpg

 

Så sveisa jeg fast lufterøret til tanken. Tenkte at det måtte være lurt å sette lufterøret foran på tanken siden dette er høyeste punkt når båten ligger på vannet. På de gamle tankene så står de i bakkant. Skar ut noen firkantbiter med plate slik at jeg fikk sveisa på begge sidene. Dvs mindre fare for lekasje i sveis. Måtte det siden en eller annen idiot hadde sveisa fast topplata uten å tenke seg om :blush:. Og sveisa dem så fast til tanken. Var vanslelig å komme til der røret bøyer samtidig som det går inn i tanken, men tror det ble bra (mot midten av båten). Ellers så ser det ut som det går bra å sveise rustfritt.

Bilde036.jpg

Bilde038.jpg

 

Lagde og ferdig skvulpeplata og sveisa den, men det tok jeg ikke bilde av

Link to post
Share on other sites

Er traversen i stål?

 

Er det isåfall noe imellom denne og aluspantet den er festet i?

 

Jeg mener det ikke er bra, ettet noen tips jeg fikk engang jeg hadde en alubåt.

Jeg fikk beskejd om at jeg måtte isolere mellom stål og alu, med f.eks gummiduk.

 

Bare en tanke

 

Ellers følger jeg med, ser bra ut så langt :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

 

Nei har ikke lagt noe imellom. Var ikke noe mellom før og hverken alu eller stål var tært. Kan det bli tæring andre plasser en mellom traversen og aluspantet? Tenkte litt på dette, men kom fram til at det ikke var så farlig siden traversen er så høyt at det ikke kommer til fuktighet normalt sett. Men er kanskje lurt å legge gummi mellom uansett for å være sikker. Det er lurt å bruke gummi har jeg hørt :)

Link to post
Share on other sites

Satt og så gjennom hele tråden, og må si at dette prosjektet har blitt mer omfattende en jeg hadde tenkt i utgangspunktet. Men det er vell ofte slik det blir.. Planen vidre nå er å få ferdig tankene å få lagt gulvet bak i båten. Så blir det å få båten ferdig utvendig i sommer når det er ok temperatur, og ta resten innvendig til vinteren. Det er nå ihvertfall planen :smash:

 

Den ene tanken er nå ferdig, og har begynt på nr 2

 

Fikk sveisa fylle stussen på rett plass

Bilde444.jpg

 

Dieselrøret og returrøret

Bilde445.jpg

 

Bilde446.jpg

 

Så var det inspeksjonsluka. sveisa sammen noen platebiter for å få en ramme på innsiden av tanken. Tenkte at det var best å få fordelt punktbelastingen fra muttra litt selv om rustfritt er veldig stivt. Punkta så denne fast og borret hull gjennom luka, tanken og ramma. Satte i skruer underveis slik at delene ikke skulle forskyve seg. Så tok jeg ut ramma, satte på muttre og skruer og punkta muttrene fast. Var vanskelig å sveise pga muttrene bare var m5 , men fikk det til. Måtte gå gjennom med en gjengetapp for å renske opp gjengene.

Bilde447.jpg

Bilde448.jpg

Bilde449.jpg

Bilde450.jpg

 

Så var det å ta hull for tankgiveren. Borra hull for skruene å gjenget opp med m5 gjenger

Bilde451.jpg

Bilde452.jpg

Bilde453.jpg

 

Når alt var påplass så skylla jeg tanken noen ganger med vann for å få ut metallspon og slipestøv osv..

Bilde454.jpg

Bilde455.jpg

Bilde456.jpg

 

Vola... En ny tank i syrefast rustfritt :flag:

Bilde477.jpg

 

Var en 3-4 plasser som det var lekasje under trykktesting, men sveisene var tette ellers.

Syns tanken ble veldig bra, men den er MYE tyngre en den gamle. Tipper den gamle veier ca 5 kilo, mens denne anslagsvis er ca 20 kilo

Bare såvidt jeg klarte å løfte den opp i båten :sweat:

Mellom tanken og aluskinna i båten ligger det gummilist så her skal det gå bra med tanke på tæring

 

 

Så da var det bare å begyne på neste. Her SKAL jeg sveise på alle rør FØR jeg sveiser topp plata fast til resten av tanken

Link to post
Share on other sites

Ja, har tenkt på det. Problemet er bare at det er veldig lite plass under tanken så det er nesten umulig å få til. Er trangt å få den påplass mellom spantene og. Så for meg at jeg ca 1 gang i året skrudde opp inspeksjonsluka å så etter vann og ev sugde det opp.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, da var begge tankene ferdig. Gikk nesten som planlagt med denne, men ble en feil her og :headbang: .

Glemte å sveise skvulpeveggen i midten mot topplata. Sto ei stund å lurte på om jeg slukke skjere av sideplata. Men så kom jeg på at jeg kunne prøve gjennom inspeksjonsluka. Det gikk helt fint. Bra å ha stor luke..... Brukte M6 skruer/ muttre på luka på denne som var lettere å sveise på.

 

Har et lite problem med lekasje mellom skruene og lokket. Ligger jo pakkning mellom lokk og tanke, men skruene har jo ikke pakkning. Er flere muligheter som jeg kommer på: nylonskiver, o ring rundt skruen, Skive med gummipakning. Lurer på om oringer vil tåle diesel og presset mot lokket. Kanskje gummipakning med skive er best?????

 

Her er nå begge tankene:

 

000_0001.jpg

 

000_0002.jpg

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Hei

 

Bor på Stokmarknes. Granadaen i bakgrunnen er en gammel Harstadbil, ble kjøpt ny av en lege. Jeg bodde en 3-4 år i Harstad og det var flere som kjente til bilen. Er en 3.0 Ghia 76 modell, Topputgaven til Ford i Europa. Den er 'hobbybilen' min som jeg har totalrenovert. Når jeg kjøpte den var den vell like dårlig som båten jeg holder på med nå. Har og pusset opp et rivningsklart hus fra 1920, så er vant med håpløse prosjekt...., lærer aldri :lol:

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Spennende prosjekt - kjekt at noen tør å prøve seg på aluminium!

 

Men jeg er bekymret for motoren din. Jeg er redd du vil bli skuffet over båten etter sjøsetting, og det er jo trasigt etter så mye godt arbeid.

En MD32 er fryktelig gammel, de gikk ut av produksjon på slutten av -70 tallet. De 106 hk er målt i hht SAE-norm (veivakseleff. på ren motor uten aggregater). For å regne om til dagens DIN (med aggregater), må du trekke fra ca 10%, og en MD32 pleier en å regne gir ca 90 hk etter dagens regnemåte. Selv om motoren mot formodning er i god stand, vil den ha problemer med å drive en båt på 1500-2000 kg opp i plan. Det vil bli mye snekkefart, er jeg redd.

 

En AQD40 blir også for liten. Den er 150-200 kg tyngre enn en MD32, og selv med 35-40 hk mer gjør den ekstra vekten plassert helt bak at effekten på båten blir omtrent den samme.

Du trenger minst en AQAD40 med 165hk, eller en AD41 med 200. Kanskje kunne også en AD31 med 130 hk vært OK, da den veier litt mindre.

 

Jeg tror også at salgsverdien og -muligheten på båten er betydelig redusert med en MD32. Spesiellt med båten på vannet slik at folk får prøve, og det bør de jo...

 

Uansett - jeg ville iallefall tenke meg om før jeg la for mye arbeid i og rundt denne motoren. :nonod:

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Hei

Flott prosjekt, og jada, vi følger med. Alu-båt er litt "sært", så det er sikkert derfor det ikke strømmer over med tips osv. Ikke så mange som har direkte erfaring med alu-båt i forhold til glassfiber.

 

De tankene i rustfritt..sjekk litt rundt her på forumet. Du har gjort fint arbeid og det ser bra ut, men tæring kan bli ett problem tror jeg. Ikke på tankene, men på båten rundt.... Men det har jeg ikke greie på...

Det er ett par karer her inne på BP som har glemt mer om tæring enn jeg noen gang kommer til å lære. Husker ikke nicket til dem nå, men det er sikkert noen som kan lede dem eller deg i riktig retning slik at du kan få noen faglige begrunnede tips om hvordan du skal unngå problemer fremover. Kan være flere grunner enn vekt som gjør at de gamle var laget i aluminium.

Link to post
Share on other sites

Men jeg er bekymret for motoren din. Jeg er redd du vil bli skuffet over båten etter sjøsetting, og det er jo trasigt etter så mye godt arbeid.

:nonod:

 

Ja, motoren er gammel og det er ikke så bra. Men fungerer den så skal den få være oppi båten en stund til. Er veldig spent på motoren og drevet. Det eneste jeg har tenkt å gjøre er å bytte olje og filter og toppakninga. Fikk med en ny, og det er bra for den koster over 2000.. Toppen må sikkert og slipes. Så må jo kjølesystemet gjennomgås.

 

Men er klar over at denne motoren ikke er lønsom å påkoste store summer.

 

Ifølge salgsbrosjyra så skal den gjøre 21 knots med en aqd27 og 83 hk sae, er det samme som 21 knop?

Men om dette er skryt eller fakta er jo ikke godt å si

 

Min båt er noe tyngre pga overbygget bak så det kan påvirke farten noe

 

Lurer på hva farta var før når den hadde en aqd21 og rundt 60 hk :eek:

Link to post
Share on other sites

De tankene i rustfritt..sjekk litt rundt her på forumet. Du har gjort fint arbeid og det ser bra ut, men tæring kan bli ett problem tror jeg. Ikke på tankene, men på båten rundt....

 

Dette har jeg sjekket endel om. Det jeg har kommet fram til er at rustfri og aluminium går ganske bra sammen. Faktisk det beste å bruke bortsett fra aluminium. Det er ikke anbefalt å blande disse under vann. Men på agregatet er det brukt rustfrie skruer og det er av aluminium. Så tror det skal gå bra. Tankene ligger jo relativt tørt og er isolert fra båten med gummilister og gummislanger. Tror det er brukt aluminium pga vekt og at rustfritt koster MYE mer en aluminium

 

Her er hva jeg fant ut:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=51779&hl=

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...