Jump to content

Prosjekt: Oppussing av en Alfa 24 73 modell


Hans Chr

Recommended Posts

Takk for svar :) Men den båten din kommer til å bli bedre enn når den var ny :thumbsup:

Er det lett å sveise med alu?

Skal gjøre den så bra som jeg klarer.

Ja, jeg syns det er lett å sveise aluminium. Selv med det lille billigapparatet som jeg har. Kjøpte det brukt for 600 kr for snart 10 år siden. Var ikke klar at det kunne sveise aluminium før jeg leste på Moe og Co sin internettside at det var mulig. Måtte bare ha en spesiell dekgass.

Heldigvis hadde jeg kjøpt en 5 kilosflaske med 'universalgass' som kan sveise både stål, rustfri og aluminium. Finnes mange legeringer av aluminium. Ikke alt går å sveise med mig. Hadde problemer med de gamle diesel tankene, og aluminiumen i skroget til båten er heller ikke lett å sveise. Men disse festene var helt grei å sveise på. Ble ingen porer i sveisen. Ulempen med aluminium er at det er vanskelig å se hvor mye man kan sveise før man brenner hull. Men med litt øving så går det rimelig greit. Et annent problem er at aluminium er mykt, og sveisetråden har veldig lett for å krølle seg ved matemotoren. Ble bedre med 0.9mm tråden ifra biltema. Tror 1 mm tråd er enda bedre. 0.8 er nesten umulig å bruke på mitt apparat. Bruker mer tid på å tre i ny tråd en å sveise.

 

Veldig bra arbeide!!

 

:thumbsup:

 

Takker for det! Får motivasjon av slike kommentarer. Får si det samme til deg. Er dypt imponert over prosjektet ditt. Et slik prosjekt hadde nokk ikke jeg kommet i mål med.

 

Angrer litt på at jeg ikke beiset bilinga lista med litt mørkere beis slik at det ikke hadde vært så stor fargeforskjell mellom teak og bilinga veden (rammeverket i taket og lista på siden mellom vindu og tak + hjørneklossene foran). Prøvde å se på dette i uthuset først, men hadde nokk lit lite lys for å se forskjellene. Men nå får det bare være

Lurer litt på hvor mange strøk med lakk jeg må ha på rammeverket inni båten? Har påført 2 strøk til nå, og ser ut som det begynner å dekke ganske bra. Slipte med 240 papir før jeg lakerte strøk 2. Er litt problemer når jeg varmer opp fra 5 minus og til 20 grader iløpet av kort tid. Blir dugg på alt som er lakkert inni båten. Så må først tørke over med papir.

 

Noen som vet hva man kan bruke for å lime finer til treverk (krysfiner). Har prøvd med kontaktlim, men syns ikke det ble helt bra. Ble noen tyskere (bobler) her og der. Mulig at det går beder hvis eg fukter fineren først slik at den trekker seg sammen når den tørker?

Kanskje det går med vanlig snekkerlim?. I gamledager brukte de animalsk lim kokt ut av dyrebein, men er ikke å få tek i lenger, og så tror jeg ikke det tåler fukt så bra. Har kjøpt 30 m2 med eikefiner som jeg har tenkt å lime på vanlig krysfiner. Får se om det lar seg gjøre.

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på om det går å bruke polyester? Har et par literbokser av det liggende.

Vet ikke om alle fikk med seg hva jeg mente. Skal lime finer, dvs finer som er ca 1 milimeter tykk fast til krysfiner plater (9 milimeter). Er ikke snakk om å lime fast to tykke finerplater.

Link to post
Share on other sites

Westsystem epoxy kjøper du lett hos Westsystem.no. Jeg håper at polyester er vannfast. De fleste plastbåter benytter jo det som bindemiddel . Men det er ikke lim. Til innendørs liming kan du benytte casco trelim for utebruk. Tåler en hel del fuktighet. Jeg anbefaler også gjerne polyurethan lim fra casco. De selger dette hos clasohlsson om du har en slik butikk i nærheten. Dette limer er det samme som vannfast finer limes med tror jeg. Tåler Vann. Jeg har limt noen terassebord med dette. Har holdt vestlandsklima i over ti år så langt. Limet ekspanderer under herding. Så skal du laminere må det gjøres under litt press.

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Takker for forslag, Snekkerlim er det billigste forslaget så langt. Tror polyester kan brukes til lim hvis man legger litt tykt på. Men det krymper vell litt når det herder tror jeg? Kanskje så mye at plata slår seg? Har tenkt på snekkerlim. tørker langsomt slik at man får litt mer tid på seg. Tror jeg prøver det først. Kontaktlim tørker ganske fort, og klistrer fast med en gang så justering er umulig. Det er snakk om innendørs bruk i båten, og trenger derfor ikke å tåle vannsprut forhåpentligvis :smiley:

 

Har lagt bak meg en uke med fagskolesamling og studering fra 0830 til 1830. Jeg er jo ikke lenger ung så er litt sliten i hodet etter en sånn dag. :crazy: Men har tatt meg et par kvelder i båten/ garasjen alikevel. Har nå fått på rekkverket på taket. Klipte til pakkninger som jeg la mellom festene og taket. Fikk først tak i nye bolter, men de kunne ikke brukes siden hodet bygde for mye og har kommet til å lage bulk i taktrekket. Var innom et 'par' plasser før jeg klarte å finne rustfrie m10 bolter med nedsenket hode :sweat: Var ikke akkurat lagervare hos byggevarebutikkene. Men den som leter han finner....

Smorte alt inn med tec 7 slik at det ikke skal bli lekasje. Etterpå så pusset og malte jeg tredje strøk med 3 stjernes lakk på skjelettet inni båten. Dette er siste strøket. Ble ganske bra etter strøk 2 så nå tror jeg det er nokk. Når det tørker er det klart å heise av taket og legge på taktrekket. Gleder meg... Er litt skummelt å heise av taket, men håper at det går bra denne gangen og.

 

Ang biltema-lakken så tynnet jeg den litt over 40%. Sjekket på blandestaven, og hver strek på den er 10% Så en plass mellom 40 og 50 er nokk bra for sprøytelakkering. Litt avhengig av dysestørrelse.

 

Noen bilder:

 

4januar2011002-1.jpg

4januar2011001-1.jpg

4januar2011006.jpg

4januar2011004-1.jpg

4januar2011005.jpg

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for alle positive kommentarer. Jeg får mye motivasjon av slike kommentarer.

 

Var ute en tur i går kveld og. Begynte å klargjøre under her mens lakken på skjelettet fikk tørke:

21jan2010003.jpg

 

Skal montere skottkledning og de 3 bærebjelkene som holder taket. Var endel eir under her. Men fikk pusset det meste vekk. Treplankene som skal opp under her ligger ferdig beiset og lakkert i uthuset.

 

Var en 2cm bøy på dette metallraklet som står foran på båten. Vet ikke hva det heter. men kanskje rekker det og?. Jeg har ikke holdt på med båt før så ordforådet mitt mangler endel ord på dette området. Men håper at dere skjønner hva jeg mener..... Satte jekken under og jekket den opp litt samtidig som jeg slo med slegga på hver side av bulken. Sønnen min kom springende ut og lurte på hva jeg holdt på med. Er litt usiker på om han trodde jeg kanskje hadde møtt veggen og derfor gikk løs på båten med slegga, eller at jeg hadde falt eller satt med fast og trengte hjelp. Fikk forklart at det bare var en bulk som trengte litt hard behandling og at det ikke var noe alvorlig. Båten står bare ca 1,5 meter fra husveggen så det hørtes sikkert godt inne i stua.

 

21jan2010001.jpg

 

Ble jevn og fin, men sett ovenfra så er det en liten bul bakover. Det vises ikke så godt så det får være slik.

 

21jan2010005.jpg

 

Fikk bort bulken, men måtte inn i garasjen å hente en tang slik at jeg fikk senket jekken. Kom ikke til med røret, slik det bruker å være :headbang:

 

21jan2010002.jpg

 

Kom fram til at det kanskje var på tide å rydde unna alt lakkeringsutstyret og alt det andre som hadde funnet sin plass her.

Etterpå var det bare å begyne å demontere de siste skruene. Fikk løs alle uten å vri av noen :thumbsup:

 

21jan2010004.jpg

 

Tok av denne og:

 

21jan2010006.jpg

21jan2010009.jpg

 

Her har det nokk vært en ganske stor lekkasje. Lå en masse barbåler mellom... Har og ligget et sånt belegg oppå her. Hvitt med sorte striper/nater. Var ikke fjernet under plata. Det var nokk sikkert råtøft på 70 tallet :giggle:

Begynte så å se på demontering av taket. Samme måte som før. Men måtte være litt forsiktig for ikke å skade lakken nå. Gikk uten problemer.

 

21jan2010010.jpg

21jan2010011.jpg

21jan2010012.jpg

 

Er en aluplate helt foran under taket. Tok den av og pusset og grunnet den.

 

21jan2010017.jpg

 

Fikk litt grunning til overs, den smurte jeg på under her (der det var litt tæring og porer)

 

21jan2010016.jpg

 

Klarte faktisk å ta 16 bilder førapparatet gikk tom for strøm. Så batteriet har kommet seg litt ser det ut som. Jeg har bestilt nytt fra kina på ebay'en Kostet hele 5 dollar, med frakt! Skjønner ikke at det er mulig. Blir jo bare ca 25 kroner. Blir spennende å se hva som kommer

Det var alt for i dag.

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Metallraklet i baugen kalles vanligvis Pulpit :smiley:

 

Forøvrig er det stadig like spennende å følge denne tråden, og det er godt å se du har kommet igang igjen. Det er ikke mange som tør å sette i gang med alubåt, men du både tør og kan!

Vi gleder oss til fortsettelsen.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Er akkurat kommet inn etter å ha montert fast taket/overbygget. Puh for et slit å holde på med alene :sweat: Men fikk det til på et vis til slutt. Talja i taket hang litt skjevt og ca 10cm for langt bak i forhold til midtpunktet på taket så det kom på skjeiva og for langt bak. Brukte en lastestrammer og en 2x4 for å presse overbygget fram og til siden slik at jeg traff med skruhullene foran.

Lastestrammere er ikke det beste å bruke som talje. Det fikk jeg erfart når jeg åpna den ene for mye slik at taket datt ned på ene siden foran. Men det gikk bra med både tak, taktrekk og skjelettet til taket. Det samme skjedde faktisk sist jeg heiste ned taket, så jeg har tydeligvis ikke lært noe av det. Men nå blir det en stund til neste gang overbygget skal av får jeg håpe. Gikk selvfølgelig fri for både rustfrie skruer og hvit tec7, så måtte ty til kriseløsning med noen vanlige skruer og grå tec7 på siste resten. Når jeg var nesten ferdig fant jeg en nesten full tube med hvit tec7 under båten. Er det ikke typisk? Får kjøpe mer skruer i morgen. Fikk nå ihvertfall klemt sammen overbygget mot sideveggene slik at det ble tett og fint. Har og igjen å sette på listene rundt kanten av overbygget, når den kommer på så vises ikke der det er grå tec7 så det går greit. Får legge inn bilder i morgen, er trøtt og sliten nå....

Link to post
Share on other sites

I går var det tur for å sette på alu listene til overbygget

26jan2010009.jpg

26jan2010011.jpg

26jan2010010.jpg

26jan2010012.jpg

26jan2010013.jpg

 

Å så var det på styrbord side

Måtte først fjerne gammel maling og lakk fra lista. tok en time med først forsiktig skraping og så børsting med stålbørste.

Trodde jeg var ferdig med alle listene, men denne har vært avglemt.

26jan2010015.jpg

Så var det bare å kline utover tec7 og skru fast lista. Brukte hvit tec 7 mot taket og brun under mot trelista for at det ikke skulle vises så veldig.

26jan2010014.jpg

26jan2010017.jpg

26jan2010018.jpg

26jan2010019.jpg

 

Min beste venn i går: tec 7 cleaner

 

26jan2010016.jpg

 

Sånn ble det når jeg var ferdig:

26jan2010019.jpg

26jan2010020.jpg

 

Har babord side igjen.

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tid for en liten oppdatering. Har brukt mye tid på skole og diverse innleveringer den siste tiden, så har blit lite tid til båtprosjektet. Men noen korte turer ut i 'båthuset' har det nå blit.

 

Fikk satt på alulista på babord side og limt - skrudd den fast slik som på styrbod side. Tok ingen bilder av dette siden batteriet på fotoaparaturen var flatt...

 

Videre så satte jeg på to stykk ventilasjonsanordninger i taket. En på hver side av takluka. Var en ifra før i kabinen. Men jeg syns det var behov for avtrekk på dass'en og, så her monterte jeg en med solcellepanel og motor ifra Biltema slik at lufta suges ut. Måtte sage hull med hullsag i taket. Å få det symetrisk på oversiden konsentrerte jeg meg om. Tenkte ikke helt på spilene som holder takte oppe, men var heldig og bommet akkurat på den. Saget jo hullet når taket var heist opp så var ikke så lett å beregne heller. Får se hvordan dette fungerer. Luft inn over 'kjøkken' avdelingen og ut på dass.

 

102_0464.jpg

102_0461.jpg

 

102_0463.jpg

102_0462.jpg

 

Så begynte jeg å se på taklukemontering. Måtte først pusse av mange lag lakk på de gamle teak listene rundt åpningen.

Før

102_0458.jpg

 

Etter

102_0459.jpg

 

Ble bra, men treverket har mørke flekker rundt der det var benyttet messingskruer. Er vell ikke mulig å få dette bort.

 

Så monterte jeg disse. Hadde ikke ny pakkning til takluka, konstruerte en ny ved hjelp av rester av skottkledningen som jeg hadde brukt til taket. Klipte en ca 6 cm strimle som leg la dobbelt og limte ytterkantene fast. Ble ikke så værst, så tror det skal fungere bra som pakkning

Her er trelistene og pakkninga til takluka montert.

102_0465.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...