Jump to content

Regina III på tur


Regina III

Recommended Posts

img_8405.jpg

Ute på de blå vidder (igjen).

 

Bekkjarvik

p1040880.jpg

hadde tidligere bare en liten og trang gjestehavn.

Som så mange andre steder bygges det også her nytt senter med butikker, kontorer og leiligheter på brygga.

Men her har de fantastisk nok benyttet utsprengte steinmasser til å bygge en ny og lang molo og bak den er det lagt ut en flott og lang gjestebrygge.

Link to post
Share on other sites

En flott skute av sjeldent robust kaliber lå ved siden av meg i Tananger i helgen; jeg har lest litt om Nordhavn-båtene, det skal ikke mer enn et blikk til før en ser at dette er gjennomført soliditet (... og jeg som trodde Nordshipen min var solid ...). Det er moro når kloke ingeniører har fått lov til å forfølge alle sine gode ideer.

 

Men det viktigste – og med god margin hyggeligste – er selvsagt trivelig mannskap; tusen takk for muntre tilrop og gode råd til en uerfaren jypling som forgjeves forsøkte å få liv i Volvoen. Stakk rett til Biltema etter jobb i dag, handlet inn og monterte etter anbefalt oppskrift, og vips ble det liv kjelleren. Herlig!

 

Kos dere på resten av turen!

 

Mvh.

Thomas

Link to post
Share on other sites

Hjemover igjen forbi Jæren og Lista hadde vi igjen et fantastisk silkeføre.

Vi møtte noen fine fyrer, som for eksempel:

img_8588.jpg

Eigerøy fyr passert i turens kraftigste vind, hele 4 m/s.

 

img_8623.jpg

Prestskjær fyr viser vei til Rekefjord, en flott alternativ havn i dette farvannet.

 

img_8681.jpg

En av gutta på RS "Peter Henry von Koss" rådet oss til å gå kloss i land, her innafor Siragrunnen. Alle tegn til dønning forsvant, og best av alt, kraftig motstrøm ble til medstrøm.

 

img_8698.jpg

 

img_8712.jpg

Et kjent landemerke.

 

p1040894.jpg

Vårt første besøk på gjestfrie Farsunds nye gjestebrygge.

Link to post
Share on other sites

Sommerturen 2012 er over.

img_8937.jpg

Nå er vi tilbake og trygt fortøyd ved hjemmebrygge.

 

Det har vært en flott tur i vesterled opp til Helgeland, med fantastiske nye strekninger og nye havner. Gjesthavner og avgifter blir mindre og mindre jo lenger nord en kommer, og tidevann og gjestefrihet blir større og større.

 

Vi blir mer og mer glad i "de blå vidder", fyr og merker, kysten vi passerer, og ikke minst i båten vår.

 

Vi er også igrunnen godt fornøyd med været vi har hatt, men det har vært lite av det, for å si det sånn, lite varme men også lite vind og lite regn.

 

Litt statistikk:

Varighet: 3 mnd (1/4 år)

Distanse: 1700 NM

Diesel: 1500 ltr.

Link to post
Share on other sites

Nordhavn lager "Passagemaker" (båter med egenskaper og kapasitet for å havkrysseing). 46 modellen var starten og det er flere N46 som har vært på jordomseiling. En er på 3. runde, en annen (Egret) var første til å passere sør for alle 5 kappene. Mer info på http://www.nordhavn.com/egret/

 

Båten veier 27 tonn tom og har tankkapasitet på 1000 gal (3800ltr) Jeg benytter 3 av 4 tanker, for lettvint å kunne rense (polere) diesel og flytte mellom tanker for å trimme. Og ja, jeg fyller opp en gang i året.

 

Jeg har alle data for skroget, og det er ganske interessant å se hvor lettdrevet det er mulig å lage et motorbåt. I praksis synes det godt ved at båten nesten ikke lager bølger, og det er de som koster!

 

knots S/L HP gal/hr lit/NM range(NM)

6 0.97 18.00 1.08 0.68 6108

7 1.13 36.75 2.20 1.19 3500

8 1.29 67.55 4.05 1.92 2176

9 1.45 112.00 6.72 2.83 1476

Vi gikk deler av turen i følge med en mindre deplasementbåt ("Molaren") og gikk da i 6.4 knop. Ellers ligger vi vanligvis i ca. 7 knop.

Det er vel god grunn til å tro at denne type båter blir mer og mer populære etter som drivstoffprisene stiger!

Link to post
Share on other sites

Helt riktig, Bitteliten. Tallene dine bekrefter teorien!

 

Leishmann familien startet Nordhavn basert på erfaringene fra utvikling og produksjon av de nå legendariske Mason seilbåtene. Likhetene mellom Mason og HR er opplagte. Det er lett å forstå dine båtpreferanser, likhetene er opplagte!

Link to post
Share on other sites

Det er interessante observasjoner. For meg er det ikke så viktig om langturbåten er seil eller motorbåt. Den skal være et trygt og komfortabelt middel for å gjennomføre turen bygd av folk som har erfaring med havet :smiley: Vi ser stadig om vi finner andre båter vi liker, men ender alltid på Nordhavn og HR.

 

Vi har litt ulike ting vi er usikre på. Kona er usikker på m hun kan seile alene, jeg er usikker på avhengigheten av god diesel på en motorbåt :smiley:

 

Om jeg kan tillate meg et litet ønske så er det en guidet fotosafari i båten deres. Noen av oss er jo egentlig mest interessert i det tekniske :smiley: regner med at det står en Lugger ombord, litt erfaringer om vedlikehold, utfordringer med utstyr, hva dere gjør orebyggende og sånt. Har dere wing engine? Strøm mbord etc etc

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg er usikker på avhengigheten av god diesel på en motorbåt :smiley:

Hvis det er dieselkvalitet du tenker på, er nøkkelen å ha et godt polishing anlegg i båten. Vi har Algae-X http://www.algae-x.net/products/fuel-polishing-systems/. Perfekt for å flytte trimme diesel mellom tankene og suverent for å fjerne hva som måtte være av dritt i dieselen. Det som høres utrolig ut, men påstås fra kompetent hold å være tilfelle, er at det også re-cracker asfalttrådene (det svarte) som kan dukke opp i diesel som står en stund. Vi benytter aldri nytanket diesel uten å ha renset den først. Et bevis på at dette er effektivt er at 2 micron filterpatron til hovedmotor holder flere år før filtervacum kommer til gult.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...
Svart (redigert)

På tur igjen! Sommeren 213

 

I år legger vi turen sørover, men før vi drar må vi vente på en UPS forsendelse. Den drøyer imidlertid til mandag med å ankomme, og vi vil utpå, så nå har gått helt hit:

 

bilde

 

Verdens Ende,

en tur på nesten 3 NM.

 

bilde

 

Det er selvfølgelig dumt av oss ikke å benytte denne flotte plassen mer. Det har vi i fremtiden tenkt å gjøre noe med.

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...