Jump to content

Regina III på tur


Regina III

Recommended Posts

Setervågen

img_7389.jpg

Da vi kom hit lurte vi litt på om vi var kommet helt til Lofoten. Rorbuer, tysker, fiskerensing og ikke minst 2.5 m forskjell på flo og fjære

 

img_7402x.jpg.

Tidlig avgang med kurs for Folda og Rørvik.

 

img_7557.jpg

Litt plask da vi gikk ut ved Buholmråsa, men da vi etter en kronglete og flott innaskærstur krysset Folda litt lenger inne, så det slik ut!

Link to post
Share on other sites

Må ærlig innrømme at jeg misunner dere denne turen og ikke minst båten... Flotte bilder og skildringer fra turen.. God tur videre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er tannlegen som er båtfrelst det.

 

Da forstår jeg bedre navnet på båten. En "molar" er jo et annet navn på jeksel :saint:

 

For øvrig en herlig reiseskildring som er veldig interessant å følge med på :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder og stort sett svartestille hele vegen (det er jo ikke normalt)?

Traff Molaren på Sandsøy i fjor eller forfjor og det ble mye studering i rustfritt arbeidet. Eg har polert en del selv gjennom årene

og det er mye mer arbeid enn man skulle tru.

Skal dere til Russegrensa?

Link to post
Share on other sites

Tre grunner til at vi har hatt så mye stille.

1. Vi følger godt med på værvarsler og forterekker å bevege oss i godvær og heller ligge i havn når det blåser som værst.

2. Flaks.

3. "Silkeføre for silkeskippere" som Vidar sier.

 

Nei vi skal nok ikke hverken til Nordkapp eller Russergrensa! Men ja, vi har kommet ca. halvvegs. Vi skal jo hjem igjen også!

Link to post
Share on other sites

img_7639.jpg

Tidevannsforskjellen fasinerer oss som hører hjemme på Østlandet.

Idag var den 2,71 m (målt)

 

p1040818.jpg

Vi må si vi er glad for alle flytebryggene her! Faste brygger er ikke bare enkelt!

Og vi vil tro det ikke kan være særlig vanlig å ligge langsides til fjellet i uthavner her ?!

Link to post
Share on other sites

Ikke uvanlig å ha aktervinsj også i disse delene av landet. Vinsj akter og (langt) landtau forut funker helt greit. Men du må i jolla for å komme i land. Fortøyning i flytebrygger er det mest praktiske, og det mest vanlige.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Sydover igjen.

dscf5308.jpg

Sør Helgeland

 

img_7764.jpg

Det er på mange måter vel så flott å seile kysten i duskregn og dis. Havet er ofte så rolig da,

og siluettene av øyer og fjell ligger lag på lag med trolsk dybdevirkning.

 

p1040819.jpg

Ottersøy er et godt alternativ til Rørvik. Selvfølgelig mye roligere, men også mye mer sjarmerende.

Hva synes om en havnepris på NOK 50 inkl. strøm? Vi syntes de fortjente mer, og la på innholdet i konvolutten.

Det er ikke så ofte det skjer.

Av en fastboende nabo som hadde vært ute og fisket fikk vi flotte seifileter. Han syntes det var så hyggelig å kunne dele!

Tror dere det blir god middag imorgen?

Link to post
Share on other sites

Det er på mange måter vel så flott å seile kysten i duskregn og dis. Havet er ofte så rolig da,

og siluettene av øyer og fjell ligger lag på lag med trolsk dybdevirkning.

 

Det mange kaller "dårlig vær" er ofte grovt undervurdert. Det kan gi like stor båtglede som steikende sol og like mye verdifull rekreasjon som en kjælende varm sommerbris. Man må bare vite å verdsette det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Regina III: Men, jeg må si jeg synes det er imponerende at vi måtte inn i en liten sidearm fra Hardangerfjorden før vi for første gang på turen hittil mistet ICE dekning.

 

Dette betyr vel at dere er fornøyd med ICE-systemet på Regina III? Finnes det flere modeller / utgaver / størrelser? Hvilken er det i så fall du har?

Link to post
Share on other sites

Ja, vi er fornøyd med ICE, i sommer enda mer enn før, siden vi med den nye routeren oppnår svært god hastighet, best hittil 8.7 Mbs. Forbausende ofte har ICE vært Telenor 3G overlegen! Nordover har det vært noen fler hull, men det er i samsvar med dekningskartet. Jeg er overbevist om at våre så gode erfaringer med ICE mer skyldes antenne enn type router. Vi har lang antenne, jeg husker ikke lengden i farta, (2 meter?) som i tillegg står på egen antennemast.

Link to post
Share on other sites

Hvilken type antenne er det du bruker Regina III - er det den som ICE selger ?

Jeg opplever det nye modemer som dårligere mottak enn det gamle.

Noen som sa at jeg kunne benytte en vanlig TV-antenne, men har ikke prøvd ennå ( må finne en overgangsplugg som passer)

Noen som vet hva pluggen i modemet heter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...