Jump to content

vannskuterkjøring blir lovlig


fiskebat

Recommended Posts

http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/article299358.ece

 

 

Sak i Tronheim :

 

Utsetter boten

09.05.08 - 18:03

Ta kontakt med carl jacob så utesttes denne boten intil saken er avgjort i Høyesterett eller i EU domstolen.

Lav fart på kort strekning med mye skipstrafikk??????

Har han kjørt 40-60knop så har det vel blitt myye verre, forstår ikke hva som er i hodet til disse folkene.

Sverige og Danmark har vert igjenom samme saken som vi er igjenom nå, å der er det lov å kjøre CE godkjent Jetbåt/vannscooter nå.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge de holder seg utaskjærs forstyrrer de ikke meg. Men vannscooter kjøring i beskyttede farvann blandt holmer og skjær i stor fart hører ingen steds hjemme. Å sammenligne en vannscooter mot moped / scoooter er helt bak mål. Lydmessig er det himmelvid forskjell.

Bor du på et skjær langt til havs eller? for sist gang jeg hørte en moped kjøre på veien 50meter unna, så bråkte den vesentlig mye mer enn samtlige vannscootere jeg har kjørt og hørt det siste året!

Link to post
Share on other sites

Bor du på et skjær langt til havs eller? for sist gang jeg hørte en moped kjøre på veien 50meter unna, så bråkte den vesentlig mye mer enn samtlige vannscootere jeg har kjørt og hørt det siste året!

 

Forskjellen er da at mopeden må holde seg på veien, mens en vannscooter (i metaforisk betydning) kan komme helt opp i balkongen/terassen og endre retning helt uvilkårlig etc.

 

Redigering: "metaforisk betydning" er kanskje litt forvirrende... :crazy:

Redigert av Gielas (see edit history)

--

Jon

Link to post
Share on other sites

En moped bråker ikke mye csvirus. Ikke før hormonbombene på 2 bein begynner å modifisere eksosanlegg i sin evige søken etter å passere 45,01 km/t. Da bråker det til gjengjeld fælt. Like herlig så går det bare 39 km/t selv om trimtapen tilsier rundt 190 km/t.

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er da at mopeden må holde seg på veien, mens en vannscooter kan komme helt opp i balkongen/terassen og endre retning helt uvilkårlig etc.

medmindre man bor langt pokker ut på landet, så går det veier på kryss og tvers like ved balkongene også.

 

Men for å sammenligne en spade med en spade; er vannjetene værre enn påhengere mht sjenase og støy? Nei, mener nå jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri skjønt vannscooterforbudet. Et sånt forbud må ha med misunnelse, fordommer eller andre komplekser å gjøre...

 

Enig i at det er mopeder som er plagsomt støyende. Enten er de trimmet, de har full gass eller begge deler (med noen unntak, men unntakene legger jeg ikke merke til :wflag: ). Hvem er det forresten sopm har kommet på noe så genialt som å senke maksfarta på mopeder til 45km/t? Det må da vel være bedre å heve den til 55 eller 60 km/t, da - så de hvertfall kan følge trafikken.

 

 

redigert: tastefeil

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri skjønt vannscooterforbudet.

 

Ikke jeg heller. Men greit nok. Kanskje det har noe med lyd å gjøre...... eller at en eller annen statsbyråkrat eller høytstående politiker har blitt forstyrret i sin sommeridyll.. :yesnod:

 

Nå fant jeg ut hvorfor:

 

Bakgrunnen for lovforslaget

 

Bruken av vannscootere oppfattes som svært forstyrrende. Bruksmåten og farten gjør at støyen blir svært intens. Fastboende og hytteeiere blir forstyrret og likeledes berøres badeliv, båtliv og annen rekreasjon i tilknytning til sjø- og strandområder. Fordi vannscootere kan brukes i grunne områder, vil de også lett kunne komme til å påvirke dyreliv og planteliv. Stor fart kan innebære at vannscooterbruken blir en ulykkesrisiko for badende og andre sjøfarende, og også nyttetrafikken. Vannscootere brukes primært til lystkjøring og sport og tjener ingen nyttefunksjon utover dette.

 

Vannscootere lovforslag.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke jeg heller - det er merkelig at man kan forby en slik ting. Men da forbudet kom var det nok mest jetski som var populært. Dagens vannscootere som tar 3 personer har ofte stor lastekapasitet, bråker lite og har motor som forurenser lite. Men fort går de :smiley: Det er det jo masse annet som gjør også

Link to post
Share on other sites

Vannsooter er helt ok det, men de må holde de samme fartsbegrensningen ved uthavner og innaskjærs slik som amdre. Er det fartsbegrensning i området så gjelder det alle, også vannscootere. Slik det var før de ble forbudt ble dette ovehodet ikke overholdt, og jeg hilste forbudet velkommen.

Må gjerne ha en prøveordning og oppheve forbudet. Hvis folk overholder fartsbegrensninger og oppfører seg så kan det gjerne bli permanent lov å kjøre scooter. I motsatt fall bør de forbys igjen.

 

Jeg tror det er bedre med egne områder for vannscooterkjøring der de kan utfolde seg som de vil. Som nevnt er det mer en lek/sport enn noe nyttfordon.

Link to post
Share on other sites

Jeg stemmer for vannscooter-moro! Kan heller forby unødvendig kjøring nærmere enn 50m fra land

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

men det som er helt feil er at vannscootere med påhengsmotor (som er lovlig) bråker mer, og er mye farligere og ustabil...

 

en vannscooter bråker mindre enn en moderne påhenger, og de er vel relativt trygge egentlig, da man hele tiden har 2 hender på styret. sålenge dødmannsknappen er festet vil jeg ikke tro de er farlige, og hvis man slipper styret vil vel gassen gå tilbake, som på motorsykkel.

 

jeg synes det var på tide det skal bli lovlig!

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette opp til kommunene å gi lov til lek og morro med vannskuter i spesifiserte områder. Så da er det ikke noe problem. Til sammenligning, de som vil drive med motorsport kan jo gjøre det på spesifiserte områder i dag - ikke over alt selvsagt, selv om det er morsomt for den som uttøver det.

 

(motorsport på land) red.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Auda.....

Skal alle fartøyer som ikke har "nytteverdi" forbys???

Kan bli smått med "lystbåter" langs kysten.

Scooterforbudet er bare TULL. Iverksatt av noen få med makt som har latt seg irritere......

Hva med vannskikjøring, ringer. brett, vinger?........ Alt som er lek på sjøen....

Hva er forskjellen på en vannscooter med vannjet, og en RIB med jet og scooterratt?

 

Søren, glemte jeg å fortelle at jeg har 2 Polaris i garasjen......;-/

Link to post
Share on other sites

til dere som har båt i områder hvor det er stor båttetthet ville jeg tro det er betenkelig å slippe dette helt fritt. Bare se på hvor mye irritasjon det er allerede, med den konsekvens at det blir foreslått desperate tiltak fra myndigheter og båtmiljøet som å tre obligatorisk båtførerprøve over hue på alle som er på sjøen i dette landet. Nei, for min del kan slik skuterkjøring bare være regulert som i dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...