Jump to content

vannskuterkjøring blir lovlig


fiskebat

Recommended Posts

Ser jeg er i et mindretall her. Vannscooterforbudet har definitivt hatt noe for seg etter min mening, og kan sees på som en motstykke til det generelle snøskuterforbudet på land. En oppmykning burde innføres samtidig med evt. sertifikatplikt på fritidsbåter. De "normale" vannscooterene bør sikkert kunne brukes på lik linje som en hvilken som helst fritidsbåt, men "romraketter" av typen kompressormatet Kawa med 250 hk burde definitivt være sertifikatpliktige og den sertifikatopplæringen burde fokusere på behandling av beistet i tillegg til litt vett og forstand.

 

Til dere som synes forbudet er galskap. Hva hvis jeg tok båten min og kjørte "idiot" rundt i ring i en time av gangen rett utenfor badebøyene på stranda "di", evt. litt innenfor bøyene også. I tillegg inviterte jeg selvsagt 2-3 kamerater med tilsvarende båter til å gjøre det samme. Ville det være OK?

Link to post
Share on other sites

Til dere som synes forbudet er galskap. Hva hvis jeg tok båten min og kjørte "idiot" rundt i ring i en time av gangen rett utenfor badebøyene på stranda "di", evt. litt innenfor bøyene også. I tillegg inviterte jeg selvsagt 2-3 kamerater med tilsvarende båter til å gjøre det samme. Ville det være OK?

Skjønner ikke helt problemet da det uannsett er ulovlig å kjøre innenfor badebøyer og det er 5 knops grense innen 50 meter fra land. Så det aller meste av denne villmannskjøringen kan straffes slik reglene er uten et generelt forbud for vannscootere. Personlig synes jeg heller det burde komme en øvre grense for lydnivå, uannsett type kjøretøy.

Link to post
Share on other sites

Synes jeg ser vannscootere dag ut og dag inn når solen skinner. Jeg kan ikke si at det plager meg at folk kjører rundt i en "bitte liten båt" som går fort. Vi snakker jo faktisk bare om en liten jolle med innenbordsmaskin og vannjett. Jolle er en liten båt og vannjett brukes i de fleste typer båt.

De aller fleste av oss ferdes på sjøen fordi vi liker det og hvordan vi liker å ferdes på sjøen i solskinnet kommer an på interesse. Dere som har kjøpt all for liten maskin i båtene deres kan jo bare kjøpe større maskin slik at dere klarer 45 knop dere og. Synes dette forbudet mot vannscooter faktisk bare er latterlig i og med at båter som går 70 knop eller mer kan føres av folk som har overlevet 16 sommre. Personlig så må jeg si at bølgene som produseres av halvplanere er mer plagsomme enn det lille skvalpet som en scooter forårsaker. RIB og vannscootere er båter det og, noen av dem er faktisk estetiske og har flotte linjer...... :wink:

Link to post
Share on other sites

 

Dere som har kjøpt all for liten maskin i båtene deres kan jo bare kjøpe større maskin slik at dere klarer 45 knop dere og.

 

:lol::lol::lol:

 

Måtte bare le litt,og til mitt eget forsvar kan jeg bare si ,at jeg hverken har vannscooter eller båt som er i nærheten av

 

den farta! :flag:

Link to post
Share on other sites

Synes jeg ser vannscootere dag ut og dag inn når solen skinner. Jeg kan ikke si at det plager meg at folk kjører rundt i en "bitte liten båt" som går fort. Vi snakker jo faktisk bare om en liten jolle med innenbordsmaskin og vannjett. Jolle er en liten båt og vannjett brukes i de fleste typer båt.

De aller fleste av oss ferdes på sjøen fordi vi liker det og hvordan vi liker å ferdes på sjøen i solskinnet kommer an på interesse. Dere som har kjøpt all for liten maskin i båtene deres kan jo bare kjøpe større maskin slik at dere klarer 45 knop dere og. Synes dette forbudet mot vannscooter faktisk bare er latterlig i og med at båter som går 70 knop eller mer kan føres av folk som har overlevet 16 sommre. Personlig så må jeg si at bølgene som produseres av halvplanere er mer plagsomme enn det lille skvalpet som en scooter forårsaker. RIB og vannscootere er båter det og, noen av dem er faktisk estetiske og har flotte linjer...... :wink:

er ganske enig med deg hydrox :smiley:

Link to post
Share on other sites

Også syns jeg det bør bli påbudt med lanterner på disse kjøretøyene også!!

Det er påbudt på alle farkoster som brukes når det er redusert sikt.

 

Etter at vi byttet båt har vi fått nye venner - ser stadig vannscootere som svermer bak båten vår. Tror det har sammenheng med at vi drar med oss godt med sjø. Tror vi enkelt kan lage 1 meter bølger. Lekte meg litt med å slakke av noen knop - skal si at vannscooteren fikk luft under kjølen da de hoppet i bølgene våre :smiley:

 

jeg ser ikke helt forskjellen på en Williams jeg rib som gjør 45 knop og en vannscooter som gjør 45 knop

 

Så lenge folk bruker litt fornuft når de bruker vannscooter er det greit for meg - og jeg skulle gjerne hatt en slik i stedet for jolla :yesnod: En vannscooter er ikke mer irriterende enn en gjeng med unger i jolle som svirrer rundt i havna hele kvelden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...........

Så lenge folk bruker litt fornuft når de bruker vannscooter er det greit for meg - og jeg skulle gjerne hatt en slik i stedet for jolla :yesnod: En vannscooter er ikke mer irriterende enn en gjeng med unger i jolle som svirrer rundt i havna hele kvelden.

 

Det er der essensen ligger - det får man sannsynligvis aldri til. Å bruke de med fornuft, mener jeg. Fornuften er nemlig veldig forskjellig. Det ser man jo bl.a. på jollekjøringen som kan pågå i timevis i havner/uthavner - frem og tilbake, frem og tilbake..... . Siden scooter er mye mer moror vil det bare bli flere som vil "delta".

 

Jeg tror det er best som det er, eller at scootere får egne "lekeområder". Skal man i butikken får man heller bruke jolla....

Link to post
Share on other sites

I følge denne strengen her kan det se ut til at vannscooterkjøring ikke er lovlig i det hele tatt.

Lastet akkurat ned "Småbåtguide indre Oslofjord 2008" og ser at det er to områder som er tillatt for vannscooter og jet-ski: Del av Lysakerfjorden og syd for Malmøykalven.

Dette kartet er helt nytt, er det noe jeg har misset her??

Link to post
Share on other sites

Nei - det er ikke helt nytt det her. Men det som diskuteres her er nok fri bruk av vannscooter. Noe jeg ikke forstår ikke er lov om man ser på hva som er lov

LOVLIG

66_268098726.jpg

66_352774704.jpg

Rotax 430 hästkrafter (2x215 hk), toppfart 60 knop

 

LOVLIG

54_367911133.jpg

104 hk kompressor motor, vannjet. Toppfart 45 knop.

 

ULOVLIG

60_37742923.jpg

toppfart 60 knop

 

Forskjellen er slik jeg ser det hvordan man har bena og hva man holder i når man kjører.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke dette opp til kommunene å gi lov til lek og morro med vannskuter i spesifiserte områder.

 

Ikke ment som retur til deg, Traust, men hvorfor i alle dager skal en kommune ha myndighet til å velge hvilke båter som er lovlig/ulovlig? :crazy:

 

 

største problem med vannscootere og andre små leketøy er vel at bruker gruppen neppe holder 5 knops grensa osv

 

5-knopsgrensa?

Samme lover og regler gjelder for vannscooter som for rib'er, yachter, snekker og seilbåter. Om onkel politi er tilstede og håndhever loven er en helt annen sak.

 

 

...Så hvis jeg blir politiker, kan jeg forby mopeder fordi de kjører hele tiden på full gass og derfor irriterer meg? Hallo? Dessuten kan de ikke kjøre fortere enn 45km/t, noe som også irriterer meg siden de sinker trafikken. -Og siden jeg først er i gang, vil jeg forby alle biler over 3,5 tonn fordi de ikke kan kjøre fortere enn 80km/t, og derfor (som mopedene) sinker trafikken.

 

:discuss:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Syns det er veldig greit at EU holder våre politikker litt i ørene når de overreglementerer. Der er få institusjoner i Norge som kan sette en stopper for en overivrig Stortingsflertall. Høyesterett er en vits samenliknet med USA eller Tyskland. (Kan ikke huske sist den kasserte en lov). Kongen er snill og god, men kan desverre ikke stoppe noe galskap som en president vanligvis kan. Fylker og kommuner har ingen lovgivende myndigheter og er iallefall ingen motvekt mot sentrallparlamentet som for eksempel i Sveits, USA, Østerrike og Tyskland. Da synes jeg det er veldig greit å ha EU som passer litt på forbrukerrettigheter og for den del fri vannscooterkjøring.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

En moped bråker ikke mye csvirus. Ikke før hormonbombene på 2 bein begynner å modifisere eksosanlegg i sin evige søken etter å passere 45,01 km/t. Da bråker det til gjengjeld fælt. Like herlig så går det bare 39 km/t selv om trimtapen tilsier rundt 190 km/t.

 

 

Litt O.T. men det er fullt mulig å bygge en relativt støysvak moped som går i 80 km/t + på flat vei.

"Hemmeligheten" er da å bruke et trimsett på 70-75 kubikk, samt å vekte variatoren slik at den utnytter dreiemomentet på lavere turtall samt montere et diskret eksosanlegg som ikke primært er designet for høy toppeffekt ved høye turtall :wink: Det går som regel også å øke utvekslingen i baknavet så får man sikkert 90 hvis man skal på langtur... samt enda lavere støynivå i lavere fart.

De fleste variatorer er forøvrig originalt sperret med en distansering sånn at de ikke skal gire fullt ut og gi for høy fart. Denne fjerner man da selvsagt. NB! Tipset gjelder kun for voksne :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er det kanskje allerede blitt "lovlig".

Traff en kar i havna i dag med vannskuter og jeg spurte om det var lovlig. Vedkommende svarte at skuteren var registrert som lystbåt(!), og da mente han det var lovlig. Det var en "knep" for å få skuterkjøringen lovlig.

Jeg tror likevel at vannskuter er vannskuter - registrert eller ikke, og ikke tillatt pr i dag.

Link to post
Share on other sites

En vannscooter er en vannscooter uansett hvordan den er registrert, hvor den er registrert og uansett om den er registrert, eller ikke!

 

Og for spesielt kreative personer så kan det opplyses at også mindre luftputefartøyer er å anse som vannscooter! :yesnod:

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/an...e.html?id=90797

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...