Jump to content

vannskuterkjøring blir lovlig


fiskebat

Recommended Posts

:flag: Heia Norge. Man kan mene mye om dette emne, men i vårt naboland er det definitivt tilatt å bruke disse farkostene. De av dere som har vært innom Kjærringöen i juli har kanskje sett det demonstrert på Sjøreddningens dag. Sjøreddningen i Sverige bruker Vannscooter i sitt daglige virke, så noen nytte kan det vel være. Tenk på dette idiotiske forbudet og sett det litt i perspektiv. Jeg har mange gode venner som bor oppe i fjellbygder i Hallingdal, der er det til og med forbud mot å kjøre snøscooter på egen eiendom, tl og med i preparere alpinløyper er det i utgangspunktet forbudt. Man må ha konsesjon. Når disse folkene kommer ned til sjøen om sommeren for å nyte hav og stillhet så gviner det passbåter og hurtig gående båter rundt ørene på dem hele dagen. Logisk sammenheng?????? Neppe, men noen sentralt plasserte byråkrater vil ha fred for seg selv samme hvor de måtte finne på å legge ferien sin.
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Hvorfor er då faktisk elektriske undervannsscootere lagt inn i dei samme lovane?

Apolloscooter.jpg

 

Er det mulig ??? :crazy::flag:

 

Hva er så begrunnelsen for dette forbudet ? Lurer også på hvordan det skal håndheves, skal vi få et eget undervannspoliti ?? Men det faktum at det ikke finnes ressurser til å håndheve de lovene som allerede eksisterer spiller tydeligvis ingen rolle når det skal vedtas nye idiotiske lover.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Ja slik er det med byråkratiet, misunnelsen har ingen grenser i statsforvaltningen.

 

Hadde enda misunnelsen vært begrenset til statsforvaltningen, men det er den ikke, den gjelder stort sett alle og over alt, dessverre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ref. innlegg nr. 74, 75 og 77.

 

ESA vil tillate vannskutere. Det norske forbudet mot vannskutere er i strid med EØS-lovgivningen, mener EFTAs overvåkingsorgan ESA, som krever at forbudet oppheves.

 

Sitat:

 

Advarselen fra ESA kommer etter en fersk dom fra EFTA-domstolen, hvor det slås fast at totalforbudet mot vannskutere ikke samsvarer med formålet om å beskytte miljøet.

 

ESA anerkjenner at enkelte områder i Norge av hensyn til miljøet ikke egner seg for vannskuterbruk. Derfor innebærer ikke kravet at forbudet skal oppheves over alt, men bare i områder som ikke er «miljømessig sårbare», heter det i en pressemelding fra overvåkingsorganet.

 

Hvis ikke Norge følger opp advarselen, kan saken til slutt havne i EFTA-domstolen i Luxembourg.

Link to post
Share on other sites

Den typiske bruken av vannscooter er vel ikke akkurat til langtur. Snarere benyttes den som regel innenfor et begrenset område, gjerne utenfor en populær badestrand, hvor brukeren kjører frem og tilbake i time etter time, gjerne med en kø av venner som vil kjøre også. Det var vel denne bruken lovmakerne ville til livs, siden dette er en plage for alle andre brukere av stranden.

Huff!

Dette er jo ren subjektiv spekulering. Og hva om man gjør det samme i båt? Skal det gjøres et skille der, når det er umulig å skille farkostene.

Om alle lover/regler skulle vært basert på subjektive spekulasjoner, så ville det bli vanskelig(ere) å leve i dette landet.

F.eks. ville jeg ønske et forbud mot båter med eldre "dokk-dokk-dokk" diesel motorer. Veldig forstyrrende om sommeren, hvor det monotone bråket vil ingen enda ta, når de gamle trebåtene snegler seg avgårde over fjorden.

 

Å irritere seg over vannskuter, er vel ikke noe forskjellige fra å irritere seg over Princessen / Nimbusen / Viknesen som holder 30 knop igjennom Dolmsundet og videre ned leia sørover. Mange steder der det bare et steinkast over sundet. Bølgene disse båtene lager passerer glatt grensen for å bare være til irritasjon... En vannscoter i 50 knop ville man knapt merket. Hvorfor skal den ene irritasjonen "straffes" med forbud, den andre ikke?

 

Jeg vurderte vannskuter, fordi jeg ønsket å kunne kjøre raskt ut til Hitra fra Trondheim. Det er "langtur", i alle fall om man skal ta utgangspunkt i vanlig båtbruk her til lands. Pga. forbudet så gikk jeg til innkjøp av en RIB med temmelig stor motor.

Hva som bråker mest? Temmelig sikker på at RIBen min bråker mer enn en skuter.

Hva forurenser mest? RIBen bruker 50 liter bensin i timen på marsjfart. Vet ikke hva en skuter ville brukt, men 50 liter bensin per time er "ille nok".

Spørsmål angående bruksmåte/nytte? Tja. Ville brukt vannskuter på samme måte som RIBen.

Vannskuteren jeg vurderte har plass til 3stk. RIBen har "jockey seats" for 4stk. Det er vel eneste skillnaden. En artig detalj: man kan faktisk fiske fra vannskuteren uten å risikere punktering av "skutesiden".

 

Forstår virkelig ikke de som på død og liv vil vannskuteren til livs.

Får inntrykk av at dette går virkelig dypt blant politikere/politi (interessant at domstoler faktisk heller i motsatt retning. Ref. skuterdom i Levanger).

Bare for et par dager siden kom denne artikkelen:

http://www.avisa-st.no/nyheter/politi/article1243673.ece

- Kjøring med vannskuter kan sammenlignes med kjøring med snøskuter...
, sier lensmann Jostein Rindal. Det må være grenser for å ytre ignorante personlige meninger som offentlig tjenestemann... Og vannskuter var ikke en gang tema i denne forbindelse. Likevel måtte herr Rindal slenge inn en lite gjennomtenkt kommentar.

Vannskuter og snøskuter kan overhodet ikke sammenlignes per dato. Snøskuter er forbudt i henhold til motorisert ferdsel i utmark. Etter min forståelse, eksisterer ingen slike generelle begrensninger på havet - om det eksisterte, så ville ikke alle og enhver raset rundt i store og små båter.

Det kunne vært et sammenligningsgrunnlag, om det var tillatt og kjøre store tunge beltebiler, biler, tunge motorsykler, tanks, busser, og alle andre motoriserte kjøretøy i utmark, men -IKKE- snøskuter. Da ville et snøskuter-forbud virke like meningsløst som vannskuterforbudet. Det siste går tydeligvis mange forbi, inklusive Rindal

 

Personlig har jeg gitt støtte til de som fører sak mot Norge i EFTA angående dette - http://www.jettrade.no/index.php/Nyheter/29.11.08-HJELP.html

Mest av prinsipp siden dette er et forbud basert på synsing, uten klare retningslinjer, hvor tilhengerene ikke er i stand til å gi noen klare argumenter for forbudet hvor ikke allerede eksisterende lovverk kan regulere bruken; 5 knop regel, strandsone, friområder, osv.

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Forbud mot vannskutere er helt idiotiske.

Vi Bor i et av verdens beste land og bo i, men morro... det skal vi ikke få lov til og ha.

Det er jo gjennomsyrnet av Morro-forbud i hele den norske politiken.

Få vekk barnehage tantene fra politikon*host røde partier host*

 

Den typiske bruken av vannscooter er vel ikke akkurat til langtur. Snarere benyttes den som regel innenfor et begrenset område, gjerne utenfor en populær badestrand, hvor brukeren kjører frem og tilbake i time etter tim

Hvis dette er forbudskriteriet, er det vel mange 12-16 åringer i joller som også det burde vært lagt et forbud på. (men ikke si dette høyt foran en politiker, da kommer det et forbud, garantert, Morro!!! Nei, det skal ikke unga ha!!!)

Redigert av murmel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forbud mot vannskutere er helt idiotiske.

Vi Bor i et av verdens beste land og bo i, men morro... det skal vi ikke få lov til og ha.

Det er jo gjennomsyrnet av Morro-forbud i hele den norske politiken.

Få vekk barnehage tantene fra politikon*host røde partier host*

 

 

Hvis dette er forbudskriteriet, er det vel mange 12-16 åringer i joller som også det burde vært lagt et forbud på. (men ikke si dette høyt foran en politiker, da kommer det et forbud, garantert, Morro!!! Nei, det skal ikke unga ha!!!)

 

Tror du misforstår litt her. Det er moro på bekostning av andres trivsel og velvære som er uønsket.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som noen mener det allerede er lovlig.? Møtte idag 2 vannscootere i Svelvikstrømmen med ca: 25-30 knop.!! :nonod:

Jeg mener at vannscootere har livets rett, men når de kjører "villmann" i denne leia burde de vært luket ut.

 

 

Ulovlig eller lovlig, selv om det skulle bli lovlig med vannskooter (noe jeg syntes det burde) så gjelder normal folkeskik og lover for dem også.

 

Det finnes nok av båter som støyer mer enn vannskootere (deriblant min) og det er lovlig ....

Link to post
Share on other sites

må slippe ut litt steam - folk som bruker masse penger på vannscooter har ikke hjerne

men en grå svamp fyllt med vakuum.

 

sjøen er en katedral for folk med respekt for naturen , opplevelsen av og være utpå for og slappe av

og nyte fred og ro.

 

den skal ikke være tilgjengelig for fartslekende idioter og overbetalte tullinger som flyr fort og lavt ,

( med pen kone og 2 søte unger som sitter i bauen i 35 mils fart - men dette er helt OK - for alle har

nye og helt like oppblåsbare vester )

 

til slutt - jeg er inhabil , har hytte til sjøen - og ble i mange år terrorisert av motorsag lyden fra en

vannscooter idiot .

 

litt positivt til slutt - imorgen er det meldt regn - da skal jeg ut i båten ,

for hurra ! - da er ingen av de med RIB eller alle med påhengs over 90 hester utpå.

Link to post
Share on other sites

må slippe ut litt steam - folk som bruker masse penger på vannscooter har ikke hjerne

men en grå svamp fyllt med vakuum.

 

Denne var vrien å forstå, da folk med vacuumfylt hode neppe er i stand til hverken å tjene penger, bruke penger, eller kjøre vannscooter :lol:

Men så er jeg kanskje en av disse vacuumfylte, da jeg ikke ville ha nølt ett sekund med å kjøpe en splitter nye svæ vannskuter med miljøvennlig stillegående 4-taktsmotor hvis de ringer fra Hamar i kveld. Hvorfor ? Fordi det går an, fordi det er gøy og fordi det tydeligvis snart er tillatt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele denne tråden, men undres umiddelbart over følgende: RIB med jockeysete er tllatt, men ikke vannscooter. Kan noen fortelle meg hvorfor våre folkevalgte synes dette er fornuftig? Ærlig talt, så ser jeg ikke den store forskjellen.

 

Et lite (og kanskje uviktig) poeng i denne saken; leste om en jente som fikk benet avrevet av en propell nylig. Det forekommer meg at dette ikke kan skje med en vannscooter da de har vannjet. Felles for de to forannevnte fartøyer er at de ofte av og til brukes i nærheten av badende.

 

Bør kanskje legge til at jeg aldri har eid, og sannsynligvis aldri kommer til å eie en vannscooter. Har kun prøvd det på Gran Canari for mange år siden.

 

Av en eller annen grunn synes jeg det alltid er deilig å se på mennesker som har det moro på fjorden, enten det er vannskikjøring, fisking, soling, seiling, camping nær sjøen, grilling, sosialt samvær (party) sene sommerkvelder, eller hva f..n det måtte være. Alle må ta hensyn til hverandre, i alle situasjoner - ikke bare på sjøen. Dette burde også gjelde en fjomp som durer rundt med 7" pioner med 2 HK Suzuki på hekken, (det er vel muligens det j....gste jeg hører) selv om han bare skal ut og bedrive sosialt akseptert fiske.

 

Mulig dette var litt OT, men det er greit å få ut litt luft når man kjeder seg en smule i vårt deilige ferievær her i Sør-Norge.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele denne tråden, men undres umiddelbart over følgende: RIB med jockeysete er tllatt, men ikke vannscooter. Kan noen fortelle meg hvorfor våre folkevalgte synes dette er fornuftig? Ærlig talt, så ser jeg ikke den store forskjellen.

 

 

Man får ikke bedre folkevalgte enn folket selv velger.

Folket har jo talt og valgt i mange år og dermed får vi slike urimelige lover og regler.

I år har folket sjansen til atter en gang å få de folkevalgte folket fortjener :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...