Jump to content

vannskuterkjøring blir lovlig


fiskebat

Recommended Posts

Etter det jeg så idag på min ferd fra Hurum over til Horten , ser det ut som vannscootere er fullt lovlig.

Det var omtrent havblikk på Breiangen idag og to vannscootere lekte seg med å hoppe på hekksjøene til noen forbipasserende "fjordploger". Kan det være at noen kommuner har gitt klarsignal?

Link to post
Share on other sites

Er vel heller snakk om at noen gir blanke f...n! F.eks har "miljøaktivist" Stordalen to stykker liggende utenfor hytta si i Gamle Hellesund. En innehaver av en Fairline 70 fot eller noe sånt småtteri satte ut sin vannscooter her om dagen, tok et par runder rundt i havnebassenget i Lillesand, heiste f...skapet ombord og fortsatte til neste by. Kan nevne flere eksempler, men regner med at poenget er fattet! Tydelig mye å lære på sånt kurs i kysteskippersertifikat om holdninger og hensyn til andre! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei, når man leser rundskrivet fra Sjøfartsdirektoratet kan det være litt forvirrende. Sitat: "Kommunene kan imidlertid ved forskrift gjøre helt eller delvis unntak fra forbudet for nærmere avgrensede områder, men kun under forutsetning av at dette ikke medfører fare eller ulempe for folk eller plante- og dyreliv".sitat slutt. :confused:

Link to post
Share on other sites

...og hva er det som er så forvirrende ved dette da chagall? Synes tvert om at det er rimelig klart og entydig formulert jeg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente med forvirrende, er hvilke kommuner som har gitt dispensasjon for lovlig bruk av vannscootere i begrensede områder. Etter alle de vannscooterne jeg så rundt Hurumlandet i helgen, tyder det kanskje på at Hurum Kommune har gitt dispensasjon? Eller er det som `Mouche`nevner at noen bare gir blanke "f..n" ?

Link to post
Share on other sites

Sjøfartsdirektoratet har registrert at en rekke firmaer og enkeltpersoner annonserer i aviser og på nett med at det er lovlig å kjøre vannscooter i Norge. Dette er uheldig og villedende markedsføring, for i henhold til fritids- og småbåtloven er bruk av vannscooter og liknende fartøy ikke tillatt.

 

Synes at en del rib båter og vannjett båter ligner på vannskutere , det må lagers ett regelverk der ulovlige småbåter beskrives så deltaljert att ingen kan straffes for å ha kjørt ett lignende fartøy.

Link to post
Share on other sites

Jet RIB er tingen. Testet i siste norske båtblad (Båtliv kanskje det var). Siste Arimar modellen har 143 hk kompressor motor. Topper 47 knop. Rart dette at det skal være måten man har beina på når man sitter som skal bestemme hva som er lov - men man får tilpasse seg så godt som mulig :lol:

Link to post
Share on other sites

Nei - det er ikke lov med vannscooter med utenbordsmotor om jeg husker rett fra i fjor - da var det en dame i KRagerø som ble bøtelagt for dette. Saken var omtalt i Båtmagasinet

 

Husker den saken i Båtmagasinet, søt dame forresten. Og nei, den scooteren hadde ikke utenbords.

 

Iflg ISO's standard-definisjon av vannscooter, er vannscooter et lite (under 12 fot) relingsfritt fartøy med fremdrift av innenbordsmotor og vannjet-aggregat. Jeg har med et laminert eksemplar av ISO-definisjonen under kjøring med min propellBÅT. Dette har jeg på forespørsel vist frem to ganger i indre Trondheimsfjord i år... Og begge gangene har jeg fått god tur videre, uten straffereaksjoner.

 

Get used to it, større motor er på gang.

 

:lol:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Definisjon på vannskuter er vel et fartøy som ikke kan brukes til noe nyttig og alle fartøy under et gitt lengde drevet av jet er karaktisert som vannskuter.

 

Idioti..

Forstår ikke hvorfor det er så stor motstand mot disse.

 

Hvis det er så at roen på sørlandskysten blir forstyrret av disse så lag til et regionforbud.

 

I sommer har det vært en skuter som har fartet rundt nedenfor her jeg bor .

Den bråker antageligvis mindre enn min 150 e-tec på fullt pådrag

150 e-tec HO

polarcirkel båt

 

Lurøy innland

Eks. Rørvik

Link to post
Share on other sites

I frihetens hjemland, USA, så har man også en definisjon på hva en vannscooter er;

 

A Personal Watercraft (PWC) is defined as a vessel which uses an inboard motor powering a water jet pump as the primary source of motive power, and which is designed to be operated by a person sitting, standing, or kneeling on the vessel, rather than the conventional manner of sitting or standing inside the vessel.

 

Merkelig nok så har de også noen begrensninger for bruk av disse;

 

In addition to the general regulations in effect for motorboats, PWC owners must also be aware that there are local laws and ordinances around the country that further restrict PWC operations. They include age of the operator, hours of operation, special no wake zone provisions, assigned operating areas and restrictions, and speed and distance limits.

 

Huff og huff så ille det har blitt der borte også?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Iflg ISO's standard-definisjon av vannscooter, er vannscooter et lite (under 12 fot) relingsfritt fartøy med fremdrift av innenbordsmotor og vannjet-aggregat. Jeg har med et laminert eksemplar av ISO-definisjonen under kjøring med min propellBÅT. Dette har jeg på forespørsel vist frem to ganger i indre Trondheimsfjord i år... Og begge gangene har jeg fått god tur videre, uten straffereaksjoner.

Hei, hvor fant du denne definisjonen på ISO sine hjemmesider, dvs hva søkte du på?

 

Og selv om dette funker med dokumentasjon ved en event kontroll av politi/kystvakt, lurer jeg på hva vi i Norge er forpliktet til å følge vedrørende ISO i h.h.t EØS avtalen, og hva Norge kan sette av standarder selv i NS (Norsk Standard).....

:confused:

Link to post
Share on other sites

Hva ISO og andre måtte legge i sin definisjon av vannscooter er helt uinteressant, så lenge vi har forbud definert etter norske regler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sjø loven gir Sjøfartsdirektoratet anledning til å lage seg egne lover som passer deres og de øvrige eldres intresser.

Begrunnelsen til å forby vannskutere og lignende båter er i hovedsak pga de er mere miljø ødelegende og brukes bare til lystkjøring i motsetning til til lovskapernes og andre vellstående litt eldre menn som raser opp og ned kysten med gjerne 2 x 3-500 hk i 40- 50 fots båter som og er mere lydløse og forurenser mindre etter Sjøfarsdirektorates målinger .

 

Hvor og når er dette gjort ?

 

Å forby till og med undervansskutere gjør det hele meget latterlig , i hverfall for meg som kjører en Seadoo 2000, en litt mindre utgave er avbildet på Bitteliten sitt innlegg. :cheers:

 

Jeg synes det er på tide att Sjøfartsdirektoratet snarest offenliggjør alle båter som de mener ligner på vannskutere i sdedet for å nå begynne å skusle bort offenlige midler ved å latterliggjøre staten i håpløse tapte rettsaker.

 

Ett mere seriøst Sjøfarsdirektorat burde heller startet med kontroller fx. hvert 2 år på alle båter slik som på biler med kontroll av støy - eksos- reddningsutstyr osv slik det gjøres i USA og også innføre max hastighet på fritidsfartøy , mener å huske det er ca 50 mph i USA. :lol:

 

Men det er nå slik att slike restriksjoner nok også rammer lovskaperne og de påføres og kostnader så derfor er det bedre å forby normale vannskuterne med CE godkjenning på støy og exsosutslipp , der brukerne neppe har stemmerett og kan hevne seg. :sweat:

Men å bruke miljøbegrunneser for dette er bare noe førdømt vas. :flag:

Link to post
Share on other sites

Den typiske bruken av vannscooter er vel ikke akkurat til langtur. Snarere benyttes den som regel innenfor et begrenset område, gjerne utenfor en populær badestrand, hvor brukeren kjører frem og tilbake i time etter time, gjerne med en kø av venner som vil kjøre også. Det var vel denne bruken lovmakerne ville til livs, siden dette er en plage for alle andre brukere av stranden.

 

Det var noen som sammenlignet vannscootere med crosssykler. Sammenligningen er ikke helt ueffen. Crosssykler benyttes også til å kjøre den samme runden gjentatte ganger. Denne aktiviteten må da foregå på egne baner eller områder som er avsatt til formålet, og organisert i en klubb. I motsatt fall kan kjøringen være ulovlig, ref Trafikkreglenes § 16 Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m. Som med crosssykler er det jo allikevel mulighet til å kjøre vannscooter fullt lovlig, men det skal da skje på egne områder som er avsatt til dette. Nettop fordi offentligheten ikke skal forstyrres av unødvendig kjøring og støy.

 

Etter min mening kunne gjerne det generelle forbudet mot vannscootere vært erstattet av en paragraf i sjøveisreglene tilsvarende Trafikkreglenes § 16. Kanskje man da også kunne fått bukt med all den unødvendige "lekekjøringen" om kvelden i havnene.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Her ;

 

 

 

HJEMMEL: LOV-1893-07-20-1 jf LOV-1994-06-24-39-§5, LOV-1994-06-24-39-§6, LOV-1994-06-24-39-§7, LOV-1994-06-24-39-§9, LOV-1994-06-24-39-§11, LOV-1994-06-24-39-§33

KORTTITTEL: Delegering etter sjøloven

 

Ikraftsetting av lov 7. april 1972 nr. 13 om endringer i lov av 20. juli 1893 nr. 1 om sjøfarten og om delegasjon av myndighet etter loven.

Fastsatt ved kgl.res. 6. oktober 1972. Fremmet av Handelsdepartementet.

 

 

 

Kongens myndighet etter sjølovens § 5, § 6, § 7, § 9, § 11 annet ledd, § 33 nr. 4 og § 34 overføres til Handelsdepartementet, med adgang til å delegere den videre til Sjøfartsdirektoratet.

Link to post
Share on other sites

Istedenfor å ha et generellt forbud mot scootere og å ha tillatte soner, synes jeg de burde snu på det å heller ha en generell tillatelse med forbudte soner. Slik kan man regulere kjøring utenfor populære strender o.l. så slipper man "charter kjøring" i disse områdene. Fartsregler generellt vil jo uansett gjelde og burde være tilstrekkelig for å regulere kjøring i uthavner og trange farvann. Og å si at en scooter er unyttig er jo tull, da den tjener samme formål som alle lystbåter, nemlig å nyte livet på sjøen. Det som trengs etter min mening er at folk bruker disse farkostene med god båtskikk, slik som man skal bruke alle andre farkoster på sjøen. Det vil si å overholde fartsgrenser, og å bruke litt vett for å ta hensyn til andre. Skal man leke seg, så drar man til et passende sted. Dette tror jeg lar seg gjøre med:

 

1. Krav om båtførerprøve.

2. Hyppigere tilstedeværelse av politi og hådheving av loven.

3. Lære barna godt båtvett og viktigheten av hvor og hvordan man kjører i forskjellige situasjoner.

4. Ikke være redd for å ta kontakt med overtredere og på en vennlig måte forklare og oppfordre hvor og hvordan de bør kjøre.

 

Personlig kan jeg ikke se hvordan de kan rettferdiggjøre en forskjell på vannscooter og andre joller, det være seg med vannjet eller propell.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...