Jump to content

Poleringsmaskin


REM

Recommended Posts

Noen som kjenner til hvor man kan få tak i en god polermaskin. Bør være på ca 1000W, ikke for tung og med variabel hastighet.

Sjekket Max Wax sin maskin men den falt gjennom på pris (Ca4000,-) og vekt. Størrelse/vekt bør nok ikke være over typen liten vinkelsliper.  Er det forresten noen som har prøvd vanlig drill/slipemaskin med variabel hastighet. Kjøpte ifjor en 150W polermaskin på Torshov rekvisita som viste seg å ikke holde mål. Mer som et leketøy å regne.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har erfaring med vinkelsliper av den store typen 8 toms. Fungerer bra, viktig at det er to-hånds sliper da de har en laverer hastighet enn enhånds. Når det gjelder vekta så veier den selvsagt en del, men det har fungert greit.

 

Har forsøkt med eksentersliper med varierende hastighet, helt ok. Vinkelsliper fungerer bedre. Spesielt ved rubbing. Det er viktig at man får opp hastigheten, ikke stå forlenge på ett sted. Kan bli varmt og gelcoaten bli missfarget.

 

Lykke til

 

:smash:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd forskjellig.  Drill går for fort, vinkelksliper går enda fortere.  Den eneste jeg har funnet rimelig grei er den du viser til kjøpt hos MaxWax.  Meget bra sak.

 

Det er med dette som med det meste annet, du får det du betaler for. :smash:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg var heldig og fikk tak i en brukt Makita polermaskin.  Elektronisk variabel hastighet.  Störrelse omtrent som en stor vinkelsliper og ca. 1300W om jeg ikke husker feil og poleringsmatta er 7 (eller 7.5?) tommer i diameter.  Tror modellen heter 9227C.  Jeg betalte dröyt 1000 kr brukt, nypris aner jeg ikke hva er.  Anbefalt hastighet for polering er 1500 o/min.  Vinkelslipere har langt höyere turtall.  Variabel hastighet er veldig kjekt når du begynner å polere/spre ut voksen.  Ellers kan det lett bli sölete.

 

Kåre

P.S.  Har kun prövd den flekkevis på båten, men polerte kona's bil för vi solgte den.  Resulatet ble meget bra og maskinen var grei og bruke.  Ikke så tung som man skulle tro. Den har en böyle framme på siden som gjör den lettere å holde i forskjellige stillinger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

her er beskrivelsen sakset fra Jernia:

 

AEG PE150 poleringsmaskin med 1200 W og ergonomisk utformet og variabelt turtall for avlastning ved lange arbeidsøkter.

 

Inkludert poleringsskive på 150 mm.

 

Kr. 1998,-      

 

her er vidunderet   :Bilde

 

Dette er vel en typisk "deleting" ??

Vil heller ha en 1/2 part av en skikkelig maskin,

enn en "hel" drittmaskin for meg selv.. :yesnod:

 

Men det er meg da..

 

Suzuki

 

 

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Den maskinen ser meget bra ut og AEG pleier jo og være bra kvalitet.

Ligner veldig på maskinen jeg benyttet, men den er noen år gammel. Fordelen er at man kan få kjøpt deler til denne fks børster. Har en kamerat som reparerer elektroverktøy han sier de billige maskinene er det lite lønnsom og gjøre noe med, og vansklig og skaffe deler til.

 

 

Så Suzuki gå for den maskinen hvis du skal innvestere.  (mye penger )

 

Så også at Jernia hadde tilbud på Jotun sine båtpleieprodukter.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Har akkurat bestilt meg en maskin fra Würth, dyr sak så jeg håper resultatet blir godt.

 

Min erfaring er at eksentersliper ikke duger når man skal "rubbe". Svampen med polermiddelet blir en slags støtdemper, mesteparten av effekten på maskinen blir borte i selve svampen. (Svampen vibrerer, men blir liggende forholdsvis rolig mot skutesiden)

 

Slik været er nå, burde jeg kanskje heller investert i en snøfreser  :headbang:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

De ovenforstående sier at man skal holde seg unna de små polermaskinene man får i bilrekvesitaene. Men det er vel i grunn slik at man får det man betaler for, og at man må vurdere hvor mye man vil legge ned i dette.

Kare_L anbefaler minimum 1000 W, det er 1,6 HK, men det går jo an å polere (og rubbe) for hånd, og jeg vet ikke helt hvor mange hestekrefter man har i armene.

Resultatet vil nok sansynlig vis bli bedre med en kraftig maskin, sammen lignet med en mindre, i alle fall på rubbing, og særlig med tanke på tiden som går med. Men som alternativ til å polere hele båten for hånd, så bør man vel ikke fulstendig avskrive de mindre maskinene heller.

 

Til de som har en trykkluft kompressor tilgjengelig, så finnes det en god del luftverktøy som egner seg fint til polering. Avhengig av kompressoren kan man få skikkelig kraft, og man kan enkelt regulere turtall. Samenlignet med eletrisk verktøy er levetiden tilnærmet uendelig, men prisen er i alle fall dyrere enn de aller billigste poleringsmaskinene.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Er det noen der ute som har tips om valg av poleringsmaskin?

 

Den eneste maskinen jeg har fått treff på er Turtle TW100 (Watski 2003), som er bannlyst av el-kontrollen i Sverige, grunnet kraftig nettstøy.

 

Masse treff på poleringsmaskin (bruk av..), men ikke lenker til aktuelle leverandører.

merkelig...

 

s

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...