Jump to content

Poleringsmaskin


REM

Recommended Posts

Hei.

Kjøpte den omtalte AEG maskinen i fjor og er meget fornøyd. Prisen var også da kr. 1900,-

Fikk mye skryt etter at jeg hadde pusset Nidelven med poleringsmaskinen.

Gleder meg til å starte båtpussen.

Madammen og jeg skal til Gøteborg på båtutstilling i februar.

Nå nærmer våren seg.

 

Hilsen

 

Kirkes

Link to post
Share on other sites

Dette er sansynligvis ingen ting å satse på. :nonod:

Har opp gjennom tiden hatt noen slike billigmaskiner, fellestrekk for alle er at de ikke er bruklige til polering av båt. :headbang:

Svært dårlig kraft og kort levetid er fellesnevner for de jeg har forsøkt.

Bruk heller noen kroner ekstra og skaff deg en maskin som fungerer til formålet.

Nå må jeg fortelle at jeg ikke har sett den konkrete maskinen du viser til her, men prisen indikerer at dette neppe er en kvalitetsmaskin. :wink:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Vet Europris selger polermaskiner til 150kr. Det er jo knallbillig! men fungerer den?

Er så helt enig med GOE at jeg vil si det enda sterkere. Nei. Maskinen er alt for svak. Jeg antar at du ikke kommer til å fullføre en vårpuss en gang med denne maskinen før du gir opp og går over til håndpussing igjen (det gjorde jeg når lånte en slik maskin et år).

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kjøpte en maskin hos Thorshov rekvisita i fjor. Fungerte bra i fjor. I år fungerte den i 10 minutter. Det ga fra seg en merkelig lyd for deretter å gi fra seg en stor røyksky. Aldri mer billig polermaskin på meg :headbang:

Det er en kjent sak at alle elektriske duppedingser egentlig går på blå røyk. Min erfaring er i hverfall at med en gang den blå røyken forsvinner så slutter de å fungere..... :lol:

Link to post
Share on other sites

Den greia fra Biltema med dobbelt poleringshode ser veldig tvilsom ut, samtidig er 350w i minste laget når man får litt motstand. Tror jeg ville ha kjent på kvaliteten i butikken før man hadde gått til innkjøp av den. Den gule 900w til Best Tools har jeg polert en stykk Toyota og en gammel Skibsplast med, den er meget bra. Men gearkassen er litt slarkete og bråker en del, men den holdt.

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den gule 900w til Best Tools har jeg polert en stykk Toyota og en gammel Skibsplast med, den er meget bra. Men gearkassen er litt slarkete og bråker en del, men den holdt.

Det er min erfaring også. Høres omtrent ut som et middels steinknuseverk...

Sliter og litt med en av/på-bryter som bare virker når den selv vil.

Får se hvor lenge den varer, tror det er viktig å ikke overbelaste motoren så den brenner opp.

 

Men det er vel egentlig hva man kan forvente for 299,- i våre dager?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Det som er galt er stort sett effekten. Disse maskinene har en motor på 90-120 watt, og er rett og slett ikke kraftige nok til bruk på gelcoat. Jeg har en slik maskin selv, og har prøvd den ut litt. På bilen fungerer den relativt greit, bortsett fra at skiven er i største laget for å komme til i krinker og kroker. Dette kan imidlertid tas for hånd, det går helt greit. Men på båten derimot kommer den til kort. Gelcoaten har en mye grovere overflate enn lakk, og krever en kraftigere maskin for å få frem glansen igjen. Har som sagt prøvd et par ganger, og en viss effekt har den jo. Men bra blir det definitivt ikke. Her er det krefter som skal til!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja jeg forstår, det er snakk om litt forskjellige arbeidsmåter. Jeg har brukt en billig maskin for å legge på polis/arbeide det inn - er det flekker og striper på skroget synes jeg dette er arbeidskrevende manuelt. Selve poleringen tar jeg gjerne for hånd noe jeg synes går greit.

Link to post
Share on other sites

Har tatt sjansen på en ny billigsak fra Clas Olson. Denne har doble puter på 90mm hver som begge går eksentrisk. Motoren er på 350 watt og den kan stilles fra 1300 til 3000 omdreininger. Prisen er 398,- så jeg taper ikke allverden dersom det går til hel.... Understreker at jeg ikke har prøvd den på båt ennå.

Link to post
Share on other sites

Her var det veldig mange forskjellige meninger. Har ikke lest hele tråden men min erfaring med polering er at de fleste har for lite kunnskap om selve metoden og hvordan de ulike produktene fungerer. Har selv en Biltema 2 hodet oscilerende poleringsmaskin samt en proff maskin fra AEG på 2500 w. Til min overraskelse fungerte maskinen til Biltema overaskende bra. Polerte faktisk hele båten med denne i påska. Når det gjelder bil er den AEG maskinen roterende bare 1 vei og dette medfører veldig ofte poleringsroser i lakken. Her bruker jeg maskinen til Biltema etter rubbing med polish og man får bort de fleste riper. Når jeg polerte båten med Biltema maskinen (350 w) brukte jeg en noe mer grov pute til påføring og skiftet til en finere for å ta av polishen. Her er det mange teknikker.

 

Det jeg tror er at man ikke er garantert et godt resultat ved å kjøpe en DYR maskin. Har prøvd mange forskjellige og hatt mye dårlige resultater. Er først nå etter en stund jeg har fått skinnende blanke biler/båter.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...