Jump to content

Poleringsmaskin


REM

Recommended Posts

Det ser ut til at vi har noen valg:

1) Høykvalitetsmaskin type vinkelsliper med lav vekt (2,2 kg og slikt), 150 mm diameter. Pris 2-3 tusen kr. Konstant turtall uavhengig av belastning. Bra maskiner, men litt vanskelig å få tak i.

2) Store tunge vinkelslipe-type-maskiner 180mm diameter av enten god kvalitet (som bl.a. varer lenge, bråker lite og holder turtallet konstant uavhengig av belastning, ca. 2000 kr+) eller billige kinaprodukter fra Mekk, Torshov, Baatutsyr, Sea&Sea etc. (300-700 kr).

3) Maskiner med to puter som roterer hver sin vei - enten god eller dårlig kvalitet.

4) Eksentersliper (høyt turtall, men det er vibrasjonen som har det høye turtallet, ikke rotasjonen)

5) Drill med variabel hastighet og 2 mekaniske gear

6) Tohånds poleringsmaskin til 150 kr - det eneste alternativet som er fullstendig ubrukelig. Jeg har en sånn, og den virker like bra/dårlig enten den står på eller er av. Fint der det ikke er strøm :wink:

 

Mange vil kunne klare seg med et billig alternativ - det går jo til og med å klare seg uten. Skal man drive mye med polering og rubbing, er det verd å investere i en kvalitetsmaskin av typen 1) eller 3). Selv synes jeg at gleden ved å bruke en kvalitetsmaskin er større enn gleden ved å betale lite.

 

Noen som vet om et brukbart tilbud på AEGs 150mm maskin PE 150 eller lignende? Skillebekk fargehandel tar 2590.-

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

få tak i en vinkelsliper som ikke er over 1500 omdr for da kan det gå for varmt, polishen skal jobbes med å ikke tørke for fort. bruk en god skumpute som det er borrelås på,ta ikke mye polish på for da spruter det veldig mye til siden å lager bare ekstra arbeid for deg selv.å et godt tips til dere alle,ikke kast stretsh laken som har blitt slitt de er meget gode å bruke som polerings filler.lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

Av og til har man flaks!

Fikk i dag en overligger av AEG PE 150 på tilbud til kr 1198,-. Made in Germany. Jeg måtte betale ekstra for gummiskive, polersvamp og lammeullshette kr 249,-. Og svaret er nei, de hadde ikke flere!

 

I utgaven med koffert er det med gummiskive, 2 forskjellige polersvamper og lammeullshette. Kofferten var enormt stor, og ikke spesialtilpasset maskinen. Den kommer jeg ikke til å savne.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ble revet med på båtmessen i går, sto plutselig med en Milwaukee AP 12 QE i hånda. (2 typer poleringspad+ lammeullshette til 2390 inklusive en bag hos Jernia Skillebekks stand) Antok det var et brukbart kjøp, tilsvarende Hitachi til omtrent samme prisen også (Albert Bøe). Nå gjenstår det bare å se om båten blir noe blankere og jobben går lettere, enn med min forrige 298 kroners av ukjent fabrikat fra den lokale fargehandleren. :yesnod:

ØR

Link to post
Share on other sites

Ble revet med på båtmessen i går, sto plutselig med en Milwaukee AP 12 QE i hånda. (2 typer poleringspad+ lammeullshette til 2390 inklusive en bag hos Jernia Skillebekks stand) Antok det var et brukbart kjøp, tilsvarende Hitachi til omtrent samme prisen også (Albert Bøe). Nå gjenstår det bare å se om båten blir noe blankere og jobben går lettere, enn med min forrige 298 kroners av ukjent fabrikat fra den lokale fargehandleren. :yesnod:

ØR

Jeg kjøpte en slik i fjor. Den fungerte bra. Den ble vist kåret til beste maskin av båtmagasinet som kommer ut i april.

:)Sverre

Link to post
Share on other sites

Ble revet med på båtmessen i går, sto plutselig med en Milwaukee AP 12 QE i hånda. (2 typer poleringspad+ lammeullshette til 2390 inklusive en bag hos Jernia Skillebekks stand) Antok det var et brukbart kjøp, tilsvarende Hitachi til omtrent samme prisen også (Albert Bøe). Nå gjenstår det bare å se om båten blir noe blankere og jobben går lettere, enn med min forrige 298 kroners av ukjent fabrikat fra den lokale fargehandleren. :yesnod:

ØR

Er det flere Jernia som selger til denne prisen?

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble revet med på båtmessen i går, sto plutselig med en Milwaukee AP 12 QE i hånda. (2 typer poleringspad+ lammeullshette til 2390 inklusive en bag hos Jernia Skillebekks stand) Antok det var et brukbart kjøp, tilsvarende Hitachi til omtrent samme prisen også (Albert Bøe). Nå gjenstår det bare å se om båten blir noe blankere og jobben går lettere, enn med min forrige 298 kroners av ukjent fabrikat fra den lokale fargehandleren. :yesnod:

ØR

Noen i fra Stavanger som skal på messa og som har mulighet for og ta med seg en slik maskin?

 

Send IM

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Brant min Best tools poleringsmaskin idag. Den likte ikke rubbing og røyskyen stod :lol:

Så billig var den..... Varte vel 2 timer totalt....

 

Så nå vil jeg opp på "mellomklasse- nivå".

 

Har noen sett noen tilbud på disse i det siste? Er det noen jeg må/ ikke må kjøpe?

 

mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en 1200w best tool polerings maskin av kona for 2 år siden og den har vert brukt mye til rubbing og polering av bil og båt.

Hun kjøpte den på Mekk, og kan anbefales. Billig og god

 

Sammen med Max Wax Akryl Wax gir den et glimrende resultat. Jeg har sammenlignet mine resultat med naboens som har en maskin til flere tusen. Ser ingen forskjell. Kansskje jeg trenger bedre briller?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...