Jump to content

Båt, skute eller skip?


Wasco

Recommended Posts

Hei

 

Et dumt spørsmål fra en nybegynner :smash:

Jeg har ei snekke på 26 fot, og kom i skade for å omtale snekka som "skuta mi"

Det fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne gjøre.....for det var ikke ei skute, det var en båt :discuss:

 

Spørsmålet mitt er da......

Hva er det som avgjør om et fartøy er en båt eller ei skute, eller et skip?

 

Er det størrelsen på fartøyet, eller er det størrelsen på motoren.....

 

Og en ting til. Hva er forskjellen på ei skjøyte og er sjark?

Er det bare plasseringen av styrhuset som avgjør?

Link to post
Share on other sites

Skip, skute eller båt har vel noe med størrelse å gjøre. Snakker man om f.eks. om seilskute tenker man jo først og fremst på noe stort med flere master. Et "skip" bør vel også ha en viss størrelse, man ville vel ikke kalee en Pioneer jolle for et skip uten en viss ironi. Men hvor grensen går er vel heller uklart. Snekke, sjekte, kogg, spissgatter... Kjært barn har mange navn?

 

En sjark, da tenker jeg uvilkårlig på en liten, tradisjonell båt beregent på fiske, men enn skøute kan f.eks. være en colin archer - altså gammel (eller kopi av gammel) seilbåt med skøytefasong.

Link to post
Share on other sites

Tror det er best att det blir så nogenlunde rikktig , om en større jåt prøver å å legge til ved siden av deg og du ønsker han skal flytte seg litt så når du spørr så blir det feil å si kan du flytte : prammen - sjekta - plimsolleren din litt etc.

 

Så en som satt på skrevs over setet som var plasert midt på en rib med vannjet som fremdrift og lurte på hvorfor dette ble strafbart om en kalte dene rib``n for en vanskuter ?

 

Nei her må det nok kursing til for å kunne hvite hva som kan kalles skute og skip, skuter ,pramm osv.

Link to post
Share on other sites

Tror det er best att det blir så nogenlunde rikktig , om en større jåt prøver å å legge til ved siden av deg og du ønsker han skal flytte seg litt så når du spørr så blir det feil å si kan du flytte : prammen - sjekta - plimsolleren din litt etc.

Greit det...men hvis han har en 45 fots "plastmonster" :sailing: da blir det vel galt hvis jeg ber han flytte båten sin....for han mener vell selv at han er skipsreder :cool:

Link to post
Share on other sites

OK Fiskebåt, da kommer jeg med første spørsmål til voksenopplæringen din, Hva er ei sjekte... :wink:

 

Det er bra mine kunnskaper kommer til nytte.

 

Ei sjekte er en båttype det fines mange av på sørlandet som brukes mest som fritidsbåt til kortere turer.

Ei sjekte regnes ikke for noe offenlig plass så de brukes og som drikkeplass for stedets løsere fuler der di kan sitte i fred hele dagen og ikke rundt omkring i parker som slikt som i resten av landet.

De har ofte en liten besinmotor, gjerne med sveivestart og er ofte tung å starte så det hender det kreves litt banning, men etter som dette ofte er på sørlandet så blir det : Uff for no tyst :sweat:

De er åpne og alt vann som kommer fra oven må lenses ut med dertil egnet redskap

 

Å spøsmål nr to var ? :wink:

Link to post
Share on other sites

Å spøsmål nr to var ? :wink:

 

At svaret på spørsmål nr1 er vel bare delvis riktig, fordi i andre deler av landet er vel ei sjekte noe helt annet. Trodde ikke du skulle gå i den... :wink:

 

Men OK da, ett skikkelig spørsmål som jeg har tenkt litt på, og som jeg antar det finnes ett svar på. Hva er forskjellene på Grimstad, Arendal og Risør Sjekter/Snekker? Med andre ord, når jeg ser ei Snekke (som vi kaller det i Fredrikstad), kan jeg skille dem fra hverandre? Eller er det bare geografiske navn knyttet til hvor båtbyggeriet ligger, ikke nødvendigvis lokale designvarianter spesifike for ett geografisk avgrenset område. DET lurer jeg på....

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekte er en åpen eller halvåpen, klinkbygd båt, 15 - 30 fot (5 - 8 m) lang. Bordene er overlappende og båten har utvendig ror. Det finnes både rosjekter og motorsjekter, de siste gjerne høyere og tyngre enn de første. Den klassiske motorsjekta i tre på Sørlandet er 21 eller 23 fot lang og har halvdekkende overbygg og kalesje. Ordet sjekte brukes mest på Sørlandet, mens telemarkingene sier kogge, og vestfoldingene sier snekke.

 

Navent sjekte kommer av nederlandsk schjacht, og var vanlig på Sørlandet hvor kystkulturen og sjømenn var sterkt påvirket av Nederland fra 1500-tallet. På Sørlandet ble båtmotorfabrikken Marna i Mandal suksessebdrift gjennom den enorme populariteten sjektene hadde som fritidsbåt langs kysten etter andre verdenskrig.

 

Fornøyd nå ? Kilde : ekstern kunskap.

Link to post
Share on other sites

Sjekte er en åpen eller halvåpen, klinkbygd båt, 15 - 30 fot (5 - 8 m) lang. Bordene er overlappende og båten har utvendig ror. Det finnes både rosjekter og motorsjekter, de siste gjerne høyere og tyngre enn de første. Den klassiske motorsjekta i tre på Sørlandet er 21 eller 23 fot lang og har halvdekkende overbygg og kalesje. Ordet sjekte brukes mest på Sørlandet, mens telemarkingene sier kogge, og vestfoldingene sier snekke.

 

Hmmmm :confused:

Da kan vel ikke jeg lenger kalle båten min ei snekke.....for den passer ikke inn i denne beskrivelsen.

Hva kan jeg da kalle den?

 

sophieaakra2jpg.jpg

Link to post
Share on other sites

Da kan vel ikke jeg lenger kalle båten min ei snekke.....for den passer ikke inn i denne beskrivelsen.

Hva kan jeg da kalle den?

 

Det ser ut som om noen har satt et påbygg på toppen av sjekta di. Men jeg tror den er og blir ei sjekte.

Ta en titt på en orginal Hvaler sjekte.

 

I Oslo visste alle hva en snekke og en sjekte var.

Snekke: Åpen trebåt, kort fordekk, klinkbygget spissgatter med utvendig ror. tre vinduer med trekarmer forran (den i midten kunne åpnes) og vinduer langs siden. Sittebenker langs begge sidene. og grå kallesje over det hele. Oslo folk (som hadde båt til lyst) har alltid vært litt finere enn f.eks fiskerene som hadde sjekte.

Link to post
Share on other sites

Har inntykk av att det de fleste kaller fiskebåter er båter som ruller så gj. att om en henger ut et fiskesnøre på hver side så fisker båten av seg selv så en kan sitte inne i styrhuset og drike kaffe mens fisket pågår.

 

I Trøndelag har vi en annen båttype som kanskje benevnelsen : konte- kontlokk eller konta , kanskje ikke er så kjent i de vide land.

 

Da de fleste vet hvordan ei konte ser ut så hvet en å hvordan denne båtformen er som godt kan brukes som lokk over ei konte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...