Jump to content

Båt, skute eller skip?


Wasco

Recommended Posts

Ser det er ingen ringere enn selveste Sophie du har fått tak i! Jeg lå på samme flytebrygge som denne tidligere, og har snakket med tidligere eier ved et par anledninger. Jeg har inntrykk av at det er en velstelt og godt holdt båt du har fått tak i her! Jeg ville vel kalt den en typisk tresnekke, hvrken mer eller mindre, Men en koselig båt, det er den utvilsomt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan noen fra nord-Norge, midt-Norge, Norvest og sørvestlandet skrive ned det første de tenker på når man sier Sjekte.... Bare for å sjekke fasiten fra fiskebåt. Og hva slags båt er egentlig en fiskebåt.. :confused: ... :lol::wflag:

 

I sør-troms er iallefall ei snekke en "saktegående" motorbåt med innenbords motor, stiv aksling og ror på rundt 20-30 fot. Sjekta er tradisjonelt ei lita spisse f,eks. En smal lettrodd robåt. Har også blitt utvidet til å gjelde omtrent all slags slepe- og rojoller.

 

Det er iallefal min erfaring fra Harstad og distriktet rundt.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Ser det er ingen ringere enn selveste Sophie du har fått tak i! Jeg lå på samme flytebrygge som denne tidligere, og har snakket med tidligere eier ved et par anledninger. Jeg har inntrykk av at det er en velstelt og godt holdt båt du har fått tak i her! Jeg ville vel kalt den en typisk tresnekke, hvrken mer eller mindre, Men en koselig båt, det er den utvilsomt!

Ja, det stemmer...det er ingen tvil om at tifligere eier har pleid og stelt usedvanlig pent med Sophie. Jeg har heller aldri tenkt på henne som noe anet en ei typisk tresnekke.

Så jeg slår meg til ro med det :sleep:

Link to post
Share on other sites

...Kan noen fra nord-Norge, midt-Norge, Norvest og sørvestlandet skrive ned det første de tenker på når man sier Sjekte....

Sjekte?? :rolleyes: Første som ramler inn er "kointe"... Ser ut som en liten robåt uten kjøl, delt i to og tettet i enden. Ofte et "hakk / skår" i bakveggen for å andøve med EI åre... :rolleyes:

Rommer 2-3 kailla...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

I siste nummer av På Kryss (nr 5 - 5/2008) tar man opp spørsmålet og fartly, bår og skip. Dette er i forbindelse med høringsuttalelsene til innføring av 3 sertifikatordninger for svenske fritidsbåtseilere. Der skal ordningen etter planen tre i kraft 1. april 2009. Så spørsmålet er nok ikke så dumt. Svenskene sier at et fartøy som er minst 12 x 4 meter et et skip. Mindre fartøy kalles båter.

Link to post
Share on other sites

Greit det...men hvis han har en 45 fots "plastmonster" :sailing:

*snip*

 

Jeg sier båten min. Har og omtalt den som "skuta mi" uten at jeg har fått påpakk av den grunn.

 

Plastmonster :lol:

 

Kanskje jeg kan omtale båten som "plastmonsteret" også innimellom.. :lol: Ikke fordi den er stor, men relativt sprek hvertfall :smiley:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sjekte er (her) en med strak aksel, rund bak med eller uten overbygd. dvs alt mellom 16 og 35 fot som ikke har skvær akterende og uten fly. dvs feks agder 840 joda 24 tur osv + alle tresjekter :-) her er det raua som teller mest .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Dyre Halse Kompani fraktet mange år sand fra Gaula til Tronheim og mel fra Pine mølle i Buvika til Tronheim med små slepebåter med store prammer / lektere på slep.

 

Vet ikke forskjelen på en pramm og lekter , en lekter er kansje dekket og en pramm kanskje åpen men det kan og hvere den lokale benevnelsen som er missvisende.

 

Vraket av en av disse slepebåtene : Dyre Knut ligger ved Flakk og en slik melpramm ligger og mellom Frøset sjeret og Flakk, den forliste under krigen og Byneset fikk da masse mel uten rassjoneringskort.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Heisan, vet dette er en gaaaaaammmal tråd, men jeg kunne ikke dy meg, men jeg omtåler stortsett jåten min som "prosjektet". Alltid noe som må fikses vet du...

 

:crazy:

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Hvis man blander inn Høyesterett, noe man jo ikke bør gjøre, så blir alle ordene

umulige. Her et eksempel sågar innenfor strafferett hvor vi jo har et sterkt behov for å vite hva som er lov og ulov

 

Utgangspunktet er en lovtekst fra den gang vi bare kunne straffes for promille på "skip".

 

Fra "Passbåtdommen"

En 49 år gammel snekker ble i herredsretten dømt til 22 dagers ubetinget fengsel. Domfeltes anke over lovanvendelsen førte ikke frem. Under henvisning til Rt-1966-916 og uttalelser av strafferådet fant Høyesterett at en 17 fots plastbåt med motor på 115 hk var å anse som « skip », jfr. straffeloven §422. Domfeltes handling falt da også inn under ordene « under tjenesten ».

 

Jeg håper dette var oppklarende for hva som er båt, skip, pram og vannskuter.

 

Det var etter mitt syn ikke noe heldig grep Høyesterett hadde på det maritime.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...