Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Tom, du tøyser Det går vel ikke ann vel?

 

Men er det ikke noe som at "det regner kattunger", eller at "det regner kjerringer"? Det hadde tatt seg ut. Her i Fiskebackskil drar det stadig forbi svarte skyer, men regnet har holdt seg unna. Det er 25gr. i luften og 21gr. i vannet og jeg har badet to ganger fra båten allerede.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Vakkert i kveld.

Lurer på en ting; Garva seilere som har rundet de fleste verdenshav er vel også de beste når det gjelder ankring. Her i Sandspollen har Havseilerklubben to bøyer. De to seilbåtene ligger på bøyene. Den ene har medlemsflagg, den andre er en tysker.

Hva om enhver båtorganisasjon søkte om bøyer hist og her? Hadde det vært ok?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg håper du tilgir en liten kommentar med bilde i tråden din Astor.

 

Regner det så mye at du får småfisk på dekk???? :giggle:


 

Vi våknet for noen år siden til dette synet !!!

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tom, du tøyser Det går vel ikke ann vel?

Da jeg var å seilte i Australia, hoppet blekkspruter ombord i båten under natta! men de er jo ikke spisende hehe.. eller for noen er de jo det.. masse kliss og søl samt blekk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Garva seilere som har rundet de fleste verdenshav er vel også de beste når det gjelder ankring

 

Har også lurt på dette, Astor! Seiler de hele tiden så de aldri får trent på å ankre? Er det derfor de trenger egne bøyer? Lurer på om min nystartede klubb "Nidelv 24 eiere med ankervinsj kun akter, og ikke vil ha vinden inn bak" også kan legge ut bøyer?

Redigert av Gew77 (see edit history)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at de har bøye regner jeg med er for å kunne ha et fast møtested. Har i hvertfall flere ganger sett 3-4 båter fortøyd til disse bøyene. Klubben har altså sikret seg altså sin "egen plass", hvor andre kan bortvises. En uting synes jeg (det er forøvrig en tråd om "djevelbøyene" her på BP).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

 

Astor, lenge siden påske. Du husker vi snakket om en instrumentlyspære på Sailor VHFen ombord i Båten deres.

Jeg har flere VHFer stående i hyllene her hjemme men alle har defekte pærer. Kan ikke hjelpe deg akkurat nå.

 

Om ikke noe annet dukker opp skal vi kanskje innom Grenå neste sommer, da finner vi en med riktig pære.

Link to post
Share on other sites

Mye makrell lenger ute også.

Fikk 2 pir og en forholdsvis stor en i løpet av 4 minutter på utsiden av Sandefjord i dag.

Stekt pir til middag i dag og kokt makrell til Lunch i morgen

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Artig å se dere på TV Astor og flott flagging som vanlig ved spesielle anledninger :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Klart det blir. Rulling i sidesjø er trolig likt for de fleste båttyper. Snekker i særklasse. Derfor råder jeg folk som ønsker en trawler til å spandere litt mer motorkraft. Da setter hun seg godt og stabiliserer skuta.

Det samme i grov motsjø. Her er hun myk, men våt. ( hvem ville ha hun slik?):)

Med to store motorer under dørken og fire tanker, vann og diesel, føler jeg allikevel god stabilitet.

 

Etter hva jeg opplevde utpå i dag var vår trawler ganske stabil når jeg så båtene rundt oss danset. Sitter du høyt blir jo pendelbevegesen også merkbar. Allikevel er det lite fruen setter bort av ting nede i kabinen. Tunge ting bør settes vekk. Kaffetraktere ol kan bli stående.

Håper svaret mitt forklarte noe av det du spurte om.

 

Jeg har ukentlig telefoner/ mail fra folk som lutrer på ting vedr GB i og med jeg er leder for Grand Banks klubben i Scandinavia. Mao, det er stor interesse om dagen etter bla brukte Grand Banks.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

bilde

 

 

 

 

 

En av de som passerte forbi i Mossekanalen igår.

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

En eldre velholdt Storebro.

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Kippenes fyr.

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Enda er sommeren her.

 

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

Trådløst mastekamera. Garmin 4010.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Tidligere mørkt. Sjekket alle lanternene.

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Danskebåten.

 

 

 

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

 

Trening av radarbruk.

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Innseilingen til hjemmehavn.

 

 

 

 

 

 

 

(iPad)

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...