Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Tusen takk for gaven Astor , var kjempe flott det da. Jeg klarte jo å glømme å takke før dere dro , du veit jo jeg er litt treig Får jo gaver overalt nå jo , morro å handle ny båt :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Svart (redigert)

Vi hadde en flott kveld ute på "Elwaro-odden" sist helg. Navnet er kommet av at mange Elwaro 30-snekker samles ofte her i en vennegjeng. Odden ligger rett sør for Bjønnhubukta på Håøyas nord-vestlige side nord for Drøbaksundet. En fin lebukt for sønnavind. Vi var fem båter denne kvelden. Alle BP-medlemmer! :sailing:

 

elwaroodden.jpg

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Når man først har kun en eneste ferieuke så passet været perfekt denne gangen. Etter Hortentreffet la vi kursenmot gode venner på Vallø med dertil overnatting i gjestehavna utenfor restaurant Redningen. Mandag dro vi til Vakersholmen og fikk der nye båtvenner. Kjempekveld! :cheers:

Tirsdag opplevde vi St.Hans i Sandefjord sammen med rundt 1000!!!! andre båter ute på Sandefjordsfjorden. Igjen gikk vi tilbake til Vakers hvor vi lå over til onsdag. Hvasser var neste havn med en idyllisk havn. Her koste vi oss og vi kommer tilbake en annen gang. Hvasser er også loshavn og jeg fikk sjansen til å bli med losskkøyta ut på kvitting utenfor Færder. Hyggelig mannskap og trivelig los. Mange takk!

Nå ligger vi på vestsida av Burøskjæra rett øst av kongehytta. Vi venter nå Vekato nedover når som helst. I morgen dukker trolig VilleWilly også opp. 20 grader i sjøen og mye bading. Vi er alene på øya og har det helt topp.

 

hvasser_2.jpg

En tur ut med losskøyta Hvasser (Los 112) ble det også. Hyggelige folk ombord.

 

losbaaten.jpg

Losbåten Hvasser.

 

hvasser.jpg

Gjestehavna på Hvasser er fin å ligge til. Her møtte via bla. Vanntro også på vei sydover.

 

buroeskjaera.jpg

Herligger vi akkurat nå. Burøskjæra rett øst for kongehytta. Den nye landgangen jeg kjøpte av Glum fungererperfekt.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det fylles opp i gjestehavna på Bolærna nå i ettermiddag. Ligger side om side med Vekato. I morgen tusler vi trolig mot Fyllinga i Horten. Herlig badevann, godt humør i båtene og natta blir trolig like flott som i går. Båt og motor fungerer som den skal.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Legger ut noen flere bilder fra ferieuka vår:

jetteen_.jpg

Nærmeste nabo til båtplassen vår er Hurum-jetteen. Her ser vi tydelig hvopr undervannsmuren går. Strømmen kan være stri akkurat i dette området.

 

treffet__kanalen.jpg

Vi startet ferieuken med Hortentreffet. Vi var med for femte år på rad.

 

vakersholmen.jpg

Her la vi oss til på Griseholmen dagen før St-hansaften. Oslofjorden byr på mange hyggelige overaskelser. Det visste vi på forhånd. Båtlivet sommerstid står i sterk kontrast til våre opplevelser vintertid. Vi setter mer og mer pris på årets fire årstider. Vi trives veldig i båten vår også vintertid.

 

vakers_trygg_havn.jpg

 

sthansfeiring_ipaa_griseholmen.jpg

Vi var på vei inn til Vakersholmen etter en tur til Sandefjord tidligere på dagen. Vi var i ferd med å bakke oss ut da hyggelige og hjelpsomme båtfolk vinker oss inn igjen. St-Hansfeiring på Griseholmen v/v Vakersholmen. Med lokalt koslig selskap var dette en meget hyggelig opplevelse.

 

 

krugehavn.jpg

Krugehavn på Hvasser er et sted vi gjerne kommer tilbake til.

 

oest_for_kongehytta.jpg

Her øst for kongehytta på Måkerøy. Burøya vil vi også tilbake til ved et senere besøk. Her har vi fått besøk av VeKaTo fra Nærsnes.

 

ms_jarl.jpg

MS Jarl, som tidligere var eid av Oslo Havnevesen har nå hjemmehavn på Hvaler. GBen er utrolig godt tatt vare på og fremstår som meget pen. Dette er en sedan-type som det er få av her i landet. Her passerer den VeKaTo inn til gjestehavna på Bolærne.

 

grillen.jpg

Denne lille kjekke grillen med utbyttbare flasker gjør en manns jobb når vi skal grille ombord. Om den står oppe på fb eller i land spiller mindre rolle. Man trenger på langt nær noen tusenkronersgrill for at maten skal smake. Denne vant vi på treffet for to år siden.

 

gryter_1_stein.jpg

Sist helg var vi med for tredje år på rad ved julibord-feiringen i Sandspollen. Denne gang med over 30 personer til bords. Her skal potetene kokes.

 

julibord_alle.jpg

Her samles vi til fest. Julemusikk i levende toner og allsang hører med.

 

 

julebord_ingvild.jpg

Ingvild fra Moss sammen med Stein står for Julibordet i pollen. Hennes motto er at alle skal føle seg velkomne.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Astor og takk for sist. Det var vel i romjula i Horten havn. Blir dere liggende på Burøya i morgen? Kunne tenkt meg å hilse på dere igjen.

Mvh. My Tax

 

Vi rakk nok aldri å lese denne hyggelige meldingen før vi tøffet vidre til Bolærne.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Enig at blogg er trivlig lesning, men jeg finner ikke de rette knappene for denne bloggen. Jeg har en blogg men holder meg unna fordi jeg for ikke det resultatet jeg ønsker. Nå har denne tråden holdt seg gående en stund og med så få GBer som finnes her på BP er jeg blitt oppfordret til å fortsette postingen her.

Kanskje jeg en dag finner ut av bloggingen også?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Status hittil i år er 600 nm. siden nyttår, i hovedsak tusling her inne i Oslofjorden.

De 10 dagene vi var avgårde på ferie ga 122 nm på måleren. Kjøretiden på motorene var 21 timer og med en snitthastighet på 5.9 mil gir et forbruk på 9.52 liter i timen på begge motorene. Snill kjøring gir et snillt forbruk. Jeg skylder å legge til at jeg har 2 x VP 41 A motorer som hver yder 200 hk. hver. Toppfart på båten er noe over 16 mil.

Jeg har aldri vært særlig opptatt av slike regnestykker da jeg mener båtlivet gir den beste rekreasjon man kan finne. Slikt kan aldri måles i penger.

 

fisklykka.jpg

Her dorger vi etter makrell.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg fikk tilsendt bilder fra Mariell som viser St.Hansaften i Sandefjordsfjorden. Jeg deler disse med dere:

 

astor_sthans_sandefjord1.jpg

 

astor_sthans_sandefjord3.jpg

 

astor_sthans_sandefjord_2.jpg

 

st_hans_med_per_og_turid_09__09.jpg

 

st_hans_med_per_og_turid_09__15.jpg

 

 

 

Det skal vissnok ha vært rekordmange båter ute denne ST.Hans-aften. Jeg har aldri oplevd maken til fremmøte av båter. Selv Middagsbukta St.Hansaften bleknet her!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vi fikk et hyggelig besøk ombord forleden. Velkjente Willy Andresen, som fulgte Erik Bye landet rundt i hver krok av landet med sitt pianospill gjestet Astor. Vår "Poppe" og Willy ble gode busser. Vi hadde en trivelig kveld sammen hvor Willy i en alder av 87 år kunne fortelle mange koslige historier om Erik og han sine ferder langs landeveien og på sjøen gjennom mange år. Det gikk ikke en dag på NRK hvor ikke Willy Andresens orkester ble nevnt.

Willy Andresen er stadig å se der han ferdes i sin Nidelv 24. Sprek som ha er tar han seg en dukkert når han dukker opp i Sandspollen som er favorittplassen til den gamle musikeren. I fjor spilte han på brygga til folkets beundring. Willy er en riktig hedersmann sett i mine øyne.

 

willy_andresen_og_poppe.jpg

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...