Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

eg har varme ombord. I alle rom også bak ved vanntankene. Har montert trådløs temperaturavlesning i utsatte rom slik at jeg følger med om temperaturen faller. Nå har det ikke vært skikkelig kaldt i vinter i vår hjemmehavn. Løs nø er jeg ike redd for på dekket. Men jeg måker forsiktig av og sørger for et isfritt dekk. Har isolert ekstra i salongen og nede i akterhytta. Noe smeltevann blir det lite av, da jeg sørger for å holde snøen vekkså godt det lar seg gjøre.

Er i båten hver dag etter jobben. Du vet jo at dette er beste form for terapi. Eberen holder 24 pluss inne akkurat nå. Ute er det minus 0.6 grader. Og det snør fortsatt.

Ser fram til varme dager hvor vi kan vaske og polere igjen. Det blir nok helårsbåt for oss fremover. I morgen er det meldt sol og blankt vann for hjemturen, som tar rundt 1.5 time i 8 mils fart.

Link to post
Share on other sites

Jeg er på en måte glad jeg ikke kom etter ,bilen måtte stå igjen i havna pga snødritten . Hjemme har jeg tatt runden to ganger idag , kan sikkert gå ut igjen å ta en runde til nå . Men det blir ikke aktuelt idag , ser at div aviser sier det skal slutte å snø imårra en gang å det er jo å håpe . Etter å ha jobba ombord i mange timer idag , skulle jeg ut en tur .Det var nedsnødd og føyka igjen alt som var . Så dere for kose dere Astor , er hjemme en liten tur jeg nå .Men Øko har jobbehelg ,så går nok ombord igjen seinere ikveld ;)

 

Tine IV

Link to post
Share on other sites

Jo snøen sluttet etter hvert å lave ned. Vi hadde en hyggelig kveld hos noen båtvenner fra Filtvet som har vinterhavn i Horten. Da vi tuslet hjem hadde det sluttet å snø. Vi hadde for sikkerhet skyld tatt med oss snømåke og vester. Det er glatt på bryggene.

Her noen bilder fra ekstremhelgen:

 

snoe_utenfor_doera.jpg

Slik så det ut utenfor styhusdøra i går kveld, selv om det ble måkt flere ganger tidligere på dagen.

 

randi_maaker_snoe.jpg

Fruen er en mester med snøskuffa. Det går lett å måke vekk snøen fra dekket.

 

mye_snoe.jpg

 

Varmen inne i båten blir som varmekabler på dekket. Når vi måker er det vått under. Etter litt snømåking og kosting er dekket vått. Etter litt tid blir det tørt og fint. Vi slipper å tenke på frostsprengning. Ser at mange seilbåter som ligger i Horten ligger med ubeskyttete teakdekk. Flere har ligget her i flere år vintertid.

 

Vi hadde en fin tur hjem i solskinnet og tilnærmet flatt vann. Nå er Astor nyvasket og ryddet for tur med gutta neste helg.

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra hjemmehavna i går tidlig med kurs mot Moss. Hyggelig mannskap med Nikita og A-Joda. Ankom Moss via Gullholmsundet i flott vintervær og ned mot null grader. I MOss fikk vi besøk av bla. Flid og det ble mye båtprat ombord. Mye god mat også, selvsagt. Mye drivis kom ut fra Mossesundet da strømmen snudde. Vi lå trygt og godt bak en større motorbåt og flakene seilte ut mot Værla.

 

Isflakene forsvant ved Filtvet. Her i Horten har det lagt seg et tynt islag rundt båten.

 

 

rormann.jpg

A-Joda har rorvakt.

 

skippern_spiser.jpg

Skippern går bare å koser seg. Utflytta jeløyagutt han også. Nå på vei mot fødebyen lenger sør.

 

eriksen.jpg

Nikita koser seg ombord.

Link to post
Share on other sites

Nydelige bilder av vakker båt på flotte turer :seeya: ! Må innrømme at jeg ofte er innom her på sidene dine og henter inspirasjon til videre framdrift, det er terapi så det holder. Snart ferdig med innredning av styrhus og salong oppe, blir mer kos å være ombord da. Blir deilig når man har ett rom som er klart, og slipper å snuble over verktøy, deler og materialer over HELE båten... :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Du får holde oss orientert om fremdriften med bilder. Joda, denne helgen var det en sosial guttetur med hyggelige bP-venner.

I hjemmehavna møtte det oss mye is fra i går til i dag. Litt propellkjøring så var mye unnagjort. Nå satser vi på mildere dager en stund fremover.

 

vinter_i_kanalen.jpg

Vinter i Mossekanalen.

 

astor_i_kanalen_2.jpg

I mossekanalen fikk vi en fin plass bak en større motorbåt. Mye drivis til tider fra Mossesundet, men vi lå fint i le bak den store motorbåten.

Vi fikk besøk av familie samt "Flid" som kom ombord til en hyggelig lunsj.

 

oppvasken.jpg

Vi våknet opp i dag til et blikk stille Oslofjord. Halvard (A-Joda) tok ansvar for egg og bacon. Med nystekte rundstykker smakte frokosten nydelig. Her er gutta i gang med oppvasken.

 

lavt_vanne.jpg

Det ser trangt ut nå ved lavvann inn til Storsand båthavn. Men under båten er det faktisk 3 meters klaring. Det gjelder å holde seg i senterleden.

 

 

raak_paa_storsand.jpg

Vi gikk opp en råk inn til plassen vår i dag.

 

 

isen_srekker_opp.jpg

Med baug mot brygga å noe propellvann forsvinner isen ut mot Drøbaksundet. Ved denne tiden er det utgående strøm i havna og havna klarner opp for båtrafikk ut og inn.

 

 

moenstrer_av.jpg

Gutta mønster av. Hyggelige gutter som fikk seg en fjordtur midt i februar. I går var vi oppe på Horten Trafiksentral og fikk en omvisning av "Pallemann", noe gutta satte tydelig pris på.

Link to post
Share on other sites

Det jeg har gjort til nå skal jeg ta bilde av så fort jeg har ryddet litt mer. Utgangspunktet er er her: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=541939, så kommer det snart bilder fra hvordan ho nå har blitt. Nede i "kjelleren" (ex. lasterommet) er det bare betong og avstivere, skal holder dere mer fotografisk oppdatert når jeg setter i gang der.

Link to post
Share on other sites

Hei, bare en liten opplysning om motorbåten på bildet i mossekanalen---- Så vidt jag kan se av bildet, er det en Fjordbåt bygget av Furuholmen, som ble rekvirert av tyskerne :headbang: og brukt som patruljebåt under krigen. Den er nå i privat eie, og blir restaurert til bo/lystbåt. Hjemmehavn Steilene. :flag:

Vintertur på fjorden er nydelig :drink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Jeg holder på å få en oversikt over det elektriske anlegget ombord i Astor. Noe er nytt, noe er ikke fullt så nytt og noe er gammelt. Hva kan brukes og hva kan kuttes ut? Jeg vil merke kablene nå for lettere å kunne se hva som er hva. Jeg hadde håpet å få en el-kyndig person ombord som kunne gitt meg noen råd. (Finnes det her på BP?)

Nå er en AIS-transponder bestillt og vil bli montert før påsketuren.

 

Jeg er ikke elektrikkerkyndig nok til å vite hva som fortsatt kan brukes. Båten er 34 år og har et langt og godt liv bak seg. Og forhåpentligvis så har den like mange år foran seg igjen.

Her noen detaljer fra det elektriske ombord.

 

maskinrom_2.jpg

 

maskinrom_1.jpg

 

maskinrom_3.jpg

Redigert av Astor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom ladningen ikke er helt på topp anbefaler jeg følgende:

Skift ut YA-12 regulatorene med regulatorer fra Sterling. Fungerer perfekt hos meg.

Skift likeledes skilledioden (du har sikkert mer enn 1 volt tap her) med den nye fra Sterling som er tilpasset 2 dynamoer og 3 batteribanker - tapet er mindre enn 0.1 volt. Fungerer perfekt hos meg.

Hva BEPen gjør hos deg vet jeg ikke.

Tilfeldig at jeg så dette innlegget her - lønner seg nok å reise spørsmålet i teknisk tråd, da får du flere svar.

Link to post
Share on other sites

tja, noe kan jeg sikkert hjelpe deg med, men er ikke noe orakel på båt elektro.

Er nok sterkest på opplegg i land

Men for og gå over det selv, kan du starte med og kjøpe "elektro-boka for båt"

kjøpte den selv, og den har vært nyttig for min del for hva som anbefales osv.

fant den på Maritim, er i A6 format.

 

Men utifra bildene gør det sikkert ikke noe om det blir ryddet opp litt.

Link to post
Share on other sites

Løsningen med skilledioder er etter min mening helt grei. Vel og merke hvis du har god nok ladespenning. YA12 regulatoren er vel ikke av de dårligste heller. Hva måler du av spenning på batteriene med motoren(e) i gang og forholdsvis fulle batterier?

Den greia med kabler ut og inn ser for meg ut som et rent koblingspunkt. Men mulig det skjuler seg noe annet under dekselet?

Link to post
Share on other sites

Ladningen under gange holder mål. Men jeg syntes ladningen fra Ladacen er noe lav. Jeg har en 40 Amp. lader fra Ladac som ligger noe lavt. Har akkurat innstallert tre nye forbruksbatterier. Lampene på Ladacen lyser som de skal. Lurer bare på om den er koblet slik den skal?

 

Når det gjelder AISen Runo, så har jeg ikke fått denne enda så den eksakte prisen vet jeg ikke enda. Den kan kobles mot PC eller plotter, alt etter behov.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Når motorene går er ladespenningen ofte høy til å begynne med men den faller etter hvert.

 

Ladespenningen på Ladacen vet jeg ikke. Jeg har kjøpt voltmeter som jeg en gang skal få montert. Hadde vært kjekt å ha disse på plass nå, men...

 

Ja Hilmar! Du har vært ombord før og jeg er mektig imponert over hva du kan. Husker du påpekte at kompressoren i det gamle hornet var montert feil. :wink:

 

Tar du deg en tur over? Vi må i tilfelle avtale slik at jeg er på plass.

 

Drar i båten i morgen ettermiddag og begynner merking av kabler.

Redigert av Astor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ladningen under gange holder mål.

Med YL-12 regulator , fikk jeg beskjed av Tom bil & båt elektrisk i by'n at den skal lade 14.7 første 20 minuttene ca .Så skal den gå ned til 14.4 .Hadde slikt i forige båten , er det ikke helt slik .Så kan dem justeres på med den lille skruen på boxen, men husk at den viser litt mye med en gang du begynner å kjøre .Skal ikke påstå at dette er riktig ,men han har holdt på med bil & båt i rundt 40 år .Så tipper han har lit peiling på detta ,var så han sa til meg da . Ser SandAker tilbyr seg å hjelpe til , han var innom hos meg også . Da fant han ut av det meste hos meg av det jeg surra med da,fikk bare beskjed om hva jeg skulle gjøre så blei alt ok med den saken .Det virker som en flink gutt ,den hjelpen bør du bare ta imot med åpene armer Astor .

 

Når det gjelder AISen Runo, så har jeg ikke fått denne enda så den eksakte prisen vet jeg ikke enda. Den kan kobles mot PC eller plotter, alt etter behov.

 

Da var det en slik sender da vil jeg tru,ligger vel i navnet . Eller er jeg helt på jordet her ? Er det noe nytt isåfall ,trudde det var slik B sender for lystbåter slik Roaldbj har.Men jeg er kansj langt ute på viddene her , har jo AIS jeg også . Ikke sender da ,for det vil jeg ikke ha .Skal ikke vise alle hvor jeg er hele tiden , veit den kan slåes av men .Kansje beste om du forklarer hva det er , om du vil så veit vi hva du snakker om . Kan jo være dem andre som leser her veit hva det er , men jeg er ikke sikker som du skjønner ..

 

Tine IV

Link to post
Share on other sites

Det er en AIS klasse-B vi snakker om.

 

Jeg tar gjerne i mot SandAnker, men han har jo litt lang vei opp til Hurum vil jeg tro. Jeg vet han var hos deg å tittet. Er glad for den hjelpen jeg kan få. Som sagt så skal jeg få merket kabler i morgen. Det hjelper når man skal begynne å måle seg fra.

 

YL-12 virker slik du beskriver, Runo. Mulig de kan justeres noe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...