Jump to content

Scand Boats konkurs


yevensen

Recommended Posts

Vil nok anta at Scand er sentralt i nytt navn. Kanksje "Nye" eller "New" forran noen av de gamle navnene, eller bare "New Scand"? Vi har vel svaret innen kort tid. Jeg er nok litt inhabil når det gjelder Scand idet jeg tidligere har hatt både Baltic og Atlantic og var storfornøyd med begge båtene. Om jeg påny skulle kjøpe båt, står Scand Atlantic svært høyt på lista. Jeg opplevde at denne båten hadde fantastiske ferdigheter i nærmest all slags sjø. Eneste ulempen var at det var vanskelig for ektefellen å komme ombord.

Link to post
Share on other sites

Ett nytt selskap arver vel ikke forpliktelsene til det gamle.....

Hvis ett nytt selskap hadde kjøpt opp det gamle selskapet hadde de overtatt forpliktelsene, men det nye selskapet nå kjøper vel alt via bostyret. Da følger det ingen forpliktelser med.

Det er jo derfor dette benyttes så flittig som det gjør. Man starter med blanke ark.

Link to post
Share on other sites

Ett nytt selskap arver vel ikke forpliktelsene til det gamle.....

Hvis ett nytt selskap hadde kjøpt opp det gamle selskapet hadde de overtatt forpliktelsene, men det nye selskapet nå kjøper vel alt via bostyret. Da følger det ingen forpliktelser med.

Det er jo derfor dette benyttes så flittig som det gjør. Man starter med blanke ark.

 

Mao de løper fra sine forpliktelser så fort det blir for mange av dem, og i ettertid viser det seg at det er de samme folkene som sitter med håden i kakeboksen nok en gang. :wink:

 

Kjempe fine båter men, Seriøst båtfirma...... NOT

Link to post
Share on other sites

Nemlig. Dette er jo sakens kjerne. Nye eiere "arver" ikke nødvendigvis gamle forpliktelser.

 

Dermed seiler en rekke Scand-eiere rundt med 1-5 år gamle båter som egentlig skulle vært under garanti og reklamasjonsrettigheter som er borte vekk. En annen ting er hvordan nye eiere vil håndtere dette i praksis.

 

Det kan være lurt å bygge opp goodwill ved å møte disse eierne (som kan være kjøpere i neste runde) med romslighet. Problemet er vel om en kommer med noe som vil koste mye penger å fikse på. Da tror neppe jeg at en har noe å hente.

Link to post
Share on other sites

Nemlig. Dette er jo sakens kjerne. Nye eiere "arver" ikke nødvendigvis gamle forpliktelser.

 

Når det er snakk om nye eiere etter en konkurs så tror jeg trygt du kan stryke ordet "nødvendigvis"! Og i den grad de de facto gjør det så tror jeg det må det anses som en "gave" og kun som et genuint ønske om å beholde merkevarenavnet og produktet og basere ny og videre drift på nettop det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei Mouche, Julenissen sluttet jeg å tro på for mange år siden og at folk står på gata å deler ut penger tror jeg ikke på.....

 

Ingen kan grine på nesa av at Scand ikke kommer til å følge opp forpliktelsene til et firma som har opphørt å eksistere. For alt man vet kan den nye båten bli hetende "Newage".....hva som helst egentlig.

Livet er ikke slik vi trodde da vi var barn, det er tøft og av og til urettferdig !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hele saken er vel bare trist?

Baardsen har lagt ned et livsverk i å skape noen av de beste båtene markedet har sett innen sin genre.

 

Konkurs ble det, igjen, og anklagene hagler om urent spill osv. Er det noen som kan fremlegge noe som ligner på bevis på at han har opptrådt uærlig? Eller er det bare misunnelsen som får fritt spillerom hos enkelte debattanter her?

 

Nå er saken til behandling hos rette instans, og kanskje vi bør gi den instansen mulighet til å gjøre ferdig jobben før vi feller vår dom.

 

Synd for alle som har tapt penger, men det har vært kjent lenge før konkursen at leveranser til Scand kun skjedde mot kontant betaling fra leverandører.

 

Lykke til videre for dem som eventuelt overtar Scand, salget vil gå bra med et såpass godt produkt:-)

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Konkurs ble det, igjen, og anklagene hagler om urent spill osv. Er det noen som kan fremlegge noe som ligner på bevis på at han har opptrådt uærlig? Eller er det bare misunnelsen som får fritt spillerom hos enkelte debattanter her?

Vel siden det er besluttet at konkursen med deler av det som hendte i forløpet av selve konkursen skal etterforskes, så er det i allefall grunn til mistanke i følge myndighetene vil jeg tro.... og en må vel kunne anta at de har en formening om han eller andre i bedriften har opptrått uærlig i allefall... Så vil etterforskningen avgjøre om det er hold i dette eller ei....

 

Kan vanskelig se at dette skulle ha noe med misunnelse å gjøre.... men jeg er en enkel sjel....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Konkurs ble det, igjen, og anklagene hagler om urent spill osv. Er det noen som kan fremlegge noe som ligner på bevis på at han har opptrådt uærlig? Eller er det bare misunnelsen som får fritt spillerom hos enkelte debattanter her?

 

Nå sitter Bårdsen bak lås og slå, dømt for 7,5 millioner i momsunndragelse. Denne unndragelsen er opparbeidet fra 1999 til 2006. Slik sett er det vel ikke så mye igjen å bevise.

 

Med en slik gjeldsbyrde på hovedaksjonæren kom det vel ikke som noen "Bombe" at den nye styrelederen slo selskapet konkurs.....dessuten er det som Ingar sier Alf Jensen som har lagt grunnlaget for Scand. Bårdsen er bare en "Kremmer" som har vist å utnytte disse ressursene. Synd for han at han falt for fristelsen å spille urent...

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...