Jump to content

Sjekk oppblåsbare redningsvester!


rhea

Recommended Posts

Eneste alternativet til oppblåsbar er etter min mening en god gammeldags redningsvest

 

Mener sågar at det er tester som viser at disse vestene er bedre enn de "gode gamle" redningsvestene hva angår å snu en person i vannet og holde hodet til vedkommende i riktig posisjon.

 

salt - kan tenke meg at jeg bruker en times tid på å grundig sjekke fire automatvester før sesongen og dette kan faktisk også gjøres mens man ser på f.eks Dagsrevyen så jeg opplever ikke at dette tar fokus/tid fra andre og viktigere gjøremål.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når dere sier at vestene blåses opp manuelt, betyr det da med å blåse dem opp med utåndingsluften?

Jeg var litt bekymret for om dette la igjen et lite fuktlag inne i vesten som kunne "lime" sammen veggene?

Jeg deler din bekymring, jeg ønsker ikke fuktig luft inn i vesten min før den eventuelt blir brukt i en nødssituasjon.

 

Bruk en pumpe, da slipper du også å anstrenge lungene. Pumpa til gummibåten duger. Eller pumpa til luftmadrassen eller sågar sykkelpumpa dersom det er den som ligger nærmest. Trykkluft er også et alternativ, men være forsiktig. Flyteblæra trenger ikke være stramt som et pølseskinn for å få sjekket for lekasjer.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

[...]Oppblåsbar utgår da komfort ikke må gå foran sikkerhet. Oppblåsbar er en nedgradering sikkerhetsmessig.

 

Komfort vil så og si alltid vike for sikkerhet. Ellers hvorfor har du ikke hjelm og 6-punktsele i bilen? Overlevelsesdrakt på til en hver tid i båten? Bruker du hjelm i seilbåt? Trener du og familien evakuering, brannslukning og 1.hjelp jevnlig (ett par ganger per båtsesong)?

Hvis ikke, er det noen annen grunn enn bekvemmelighet som gjør at dette ikke gjøres/brukes?

 

Hele poenget med oppblåsbar vest er at den skal være så behagelig å ha på at den faktisk brukes, "den perfekte vest" er som sagt totalt verdiløs om den ligger nede under køya når du bikker over manntauet...

Link to post
Share on other sites

Mener sågar at det er tester som viser at disse vestene er bedre enn de "gode gamle" redningsvestene hva angår å snu en person i vannet og holde hodet til vedkommende i riktig posisjon.

 

salt - kan tenke meg at jeg bruker en times tid på å grundig sjekke fire automatvester før sesongen og dette kan faktisk også gjøres mens man ser på f.eks Dagsrevyen så jeg opplever ikke at dette tar fokus/tid fra andre og viktigere gjøremål.

 

Top-modellen til Regatta har iallefall utforma belgen på ein slik måte at bølgene skal bli leda vekk frå ansiktet.

Og unngår du vatn i ansiktet, så vil du i dei fleste tilfelle ha masse mindre panikk.

Panikk kan i tilfelle der vesten "er på jobb", ende med døden. Uansett om du har vest eller ikkje.

 

Denne funksjonen har eg ikkje sett på konvensjonelle redningsvester.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå bestilt fire nye oppblåsbare vester.

Jeg sjekket tilfeldigvis anskaffelsesdatoen på noen av vestene, og de var over 10 år gamle.

Ved kjøpt av flere vester samtidig hos Seatronic får jeg en hyggelig pris.

Seatronic opplyste meg om at de har automatisk utløsningsutstyr for de fleste oppblåsbare vester som forhandles i Norge.

Personlig sikkerhetsutstyr bør man etter mitt skjønn ikke "gamble" med.

Noen andre forhold:

Hvor mange har: drivanker - redningsflåte - nødpeilesender og annet sikkerhetsutstyr ombord?

Kanskje noen ønsker å lage en poll om dette?

Link to post
Share on other sites

seagouselefeste.jpg

 

Jeg har bestilt denne, med betegnelsen Seago Automatisk oppblåsbar redningsvest uten selefeste.

Jeg har opp gjennom årene kjøpt mange oppblåsbare vester i mange prisklasser. Nå har vi fakstisk 16 slike ombord.

Jeg vil anta at denne vesten - som er godkjent - gjør en tilstrekkelig jobb i sesongen vår.

Link to post
Share on other sites

Maritim hadde et innlegg (#19) for nesten et år siden. De skulle komme tilbake til saken hvis de fikk til en prisreduksjon på salttabletter hos leverandør. Det har de antagelig ikke fått til.

 

Allikevel synes jeg de burde komme på banen igjen og forklare hva som er gjort og hvorfor ingenting har skjedd. Det var tross alt de som tok dette opp. Kunne vært interessant å vite hvilken leverandør dette gjelder.

 

Har forøvrig automatiske vester fra Regatta og Helly Hansen, begge disse bruker samme utløser. Er det da produsenten fra U.S.A. som tar fortjenesten eller er det import/salgsleddet i Norge. Er det noen som vet hva f.eks. XXL tar for tilsvarende?

 

Hei,

Jeg har både spurt og forhandlet, og reaksjonen fra vestprodusentene er ikke særlig oppløftende. De selger reservedelene i fin butikkforpakning til fine priser, mens de til produksjonen kjøper "bulk" til helt andre priser. Ingen av de jeg har spurt vil selge bulkvare, og det kan jeg forstå. Jeg har emnet på blokka igjen når vi planlegger aktiviteter til høsten, og håper et at vi kan få til noe basert på vanlige forpakninger.

Vennlig hilsen

Øyvind

Link to post
Share on other sites

Det inngir stor respekt når dere bidrar i tråder som denne omkring et så viktig tema. Jeg håper dere kan få til en rimeligere løsning, da dette muligens kan få de som ikke ser seg råd til å skifte ut vitale deler til å gjøre dette. De fleste vil sikkert si at dette er så viktig at det bør man gjøre uansett, evt. la vær å ha båt; og det er lett å si seg enig i en slik uttalelse; men likevel, tusen takk!

 

I min verden, IT, var det lenge slik at bulk-varer kun var for produsenter. Tidene endret seg, og hvermansen kan nå få kjøpt til tilnærmet bulk pris.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

En ny liten påminnelse i avisa i dag,

 

Redningsvesten sviktet under forlis

Den oppblåsbare vesten sviktet da det gjaldt som aller mest for Ronald Havik fra Lista.

 

redningsaksjon_379171m.jpg

 

Like etter at dette bildet ble tatt, havnet Ronald Havik, bak i båten, i sjøen. Men redningsvesten blåste seg ikke opp da han falt i vannet. (Foto: Redningsselskapet)

 

http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/1229854/Redningsvesten_sviktet_under_forlis.html

 

Fra Aftenbladet.no 07.07.2010

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har planer om å falle i sjøen med oppblåsbar vest i sommer.
Det ble ikke den sommeren men under BP-treffet i fjor:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En ny liten påminnelse i avisa i dag,

 

Redningsvesten sviktet under forlis

Den oppblåsbare vesten sviktet da det gjaldt som aller mest for Ronald Havik fra Lista.

Fra Aftenbladet.no 07.07.2010

 

Og det er Espen fra Baatskolen POSEIDON, som for tiden er bestmann på redningskrysseren "Peter Henry von Koss", som står med ryggen til i Redningsselskapets skjorte. Jeg fikk et direkte referat fra hendelsen igår, og det var helt tydelig at det hadde vært "nære på" for han som ikke fikk vesten til å blåse seg opp.

 

For meg er det enda et eksempel på at man skal være en anelse skeptisk når det gjelder oppblåsbare vester . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I familien sjekker vi år om annet om disse vestene fungerer, og det har de gjort uten unntak. At de krever et visst vedlikehold og ettersyn er åpenbart bl.a. skifte av bobiner som det jo også står dato på. Hvis vesten ikke løser seg ut automatisk så kan man i tillegg dra i en snor for å utløse vesten og også blåse denne opp manuelt, i allefall de vestene vi har så jeg vil nok fortsatt ta sjansen på disse vestene. At vi i tillegg også har andre vester ombord er en annen sak! Brukes til vannsport hvor automatvester ikke egner seg, blir nokså dyre i bruk!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg liker ikke risikosport som feks. fallskjermhopping og båtliv med oppblåsbare vester...dette til tross for at fallskjermer i prinsippet skal folde seg ut hvis man har pakket fallskjermen riktig og oppblåsbare vester i prinsippet skal fungere hvis man faller i vannet.

 

Nei god gammelsdag orange redningvest blir nok standardutrustningen når jeg er ved værharde kyster også i framtiden....selv om jeg ser ut som en kuriositet fra 60 tallet.

 

 

I dette konkrete tilfellet ved Lista får brukeren skylden for fiaskoen....det i seg selv er grunn nok til droppe oppblåsbare vester...i tillegg til å drukne...kan man jo risikere å bli offenlig uthengt av rednigvestprodusenten.....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...