Jump to content

Sjekk oppblåsbare redningsvester!


rhea

Recommended Posts

... vanskelig å beskrive egentlig, litt sånn; hva skjedde! Kan tenke meg det er litt samme følelse som om/når/hvis airbagen i bilen løser seg ut?

Lite innspill her:

Fikk prøvd det der med airbagen engang under en demonstrasjon (ikke krasj, vel å merke, bare airbagavfyring) hos Mercedes-Benz i Tyskland. Det kom et sjuhæl...tes brak - hadde nedsatt hørsel flere minutter etterpå. Men følelsen var at noe mykt og deilig hadde rappa til meg. Så hvis den følelsen rimer med det som skjer når automatvesten blåser seg opp, Mouche, så kan vi som har ikke har testa det ennå, glede oss. Braket slipper vi forhåpentlig.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Alle i familien har automatvester (150N) og jeg har latt alle hoppe i sjøen for å oppleve hvordan det føles når vesten blåser seg opp. Ingen tvil om at vi alle fikk en liten :eek: da den blåste seg opp!

 

Gjorde en test med junior (12 år)og en demo for de andre barna her om dagen. Jeg snes det er viktig at brukerne vet at de kan stole på utstyret.

Testpersonen gliste fra øre til øre og kunne fortelle at han var klar til å dra snora da han hørte det sprake i borrelås. Det tok omtrent 3 sekunder fra han var i vannet til vesten startet å blåse seg opp.

 

Erfaringer forøvrig.

-Vestenes belte må tilpasses hver enkelt og merkes med navn.

-Skrittstropp bør absolutt vurderes hvis det er utsikter til å bli liggende lenge i vannet, og det er ikke noe quick-fix for dette når en først er i vannet (i allefall ikke på mine) (mulig dette blir et vinterprosjekt...)

Link to post
Share on other sites

Et lite tankekors. I fjor tok jeg kurset "Begrenset sikkerhetsopplæring" og da var vi i svømmehall for å prøve flytemedier. Både hel overlevelsesdrakt og redningsvest. Med redningsvest på hoppet jeg uti, og la meg på magen. Der ble jeg liggende. Ikke antydning til at vesten ville snu meg på ryggen. Først ved over 90 grader tilt, ble jeg snudd over på rygg. Vesten var merket med min vekt ++. Så det skader sikkert ikke å prøve utstyret man har ombord.

Link to post
Share on other sites

Erfaringer forøvrig.

-Vestenes belte må tilpasses hver enkelt og merkes med navn.

 

Viktig poeng, men i tillegg må man huske på at en dag er det sol og man har kun på seg en t-skjorte, noen dager senere regner det og man har mye klær på seg. Man må alltid sjekke at vesten sitter stramt nok og selvfølgelig(?) må man IKKE ha noe plagg utenpå vesten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter den årlige oppblåsingen for tetthetskontroll har jeg pleid å suge ut siste rest av luft i vestene.

Erfaringen er at CO2 ikke smaker godt.....

Du behøver vel ikke blåse CO2 patronen for å sjekke tettheten. Blås opp med munnstykket i stedet, da får du bare din egen ånde tilbake når du suger ut restene. Ellers smaker CO2 fortreffelig i denne sammenhengen: :drink:

Link to post
Share on other sites

Du behøver vel ikke blåse CO2 patronen for å sjekke tettheten.

 

Pleier å blåse opp med munnstykket for å sjekke tettheten hver vår, og da er det ikke noe problem å suge ut den siste lufta før pakking. I dete tilfellet refererer jeg til en demo for ungene hvor vesten ble utløst i vannet og fyllt med CO2.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Løfter en gammel tråd.

 

Ved den årlige sjekken av våre oppblåsbare redningsvester oppdaget jeg at 1 av vestene ikke ville fungert. Gassflaska satt løst i festet :eek: Dette er vesten som dattera ombord bruker :eek: Testen jeg gjør hvert år er

1. ta av gassflaske

2. fold ut vesten, blås den opp manuelt. La den ligge minst 12 timer oppblåst

3. Vei gassflaskene for å se om de er fulle (de skal veie ca 145 gram om de er fulle)

4. Visuell sjekk av utløserfunksjon. Bytt saltpatroner på de vestene som har slik

5. Monter gassflaske

6. sjekk funksjon på nødblink på de vestene som har det (vi har montert det på vestene som er i daglig bruk. 1 av blinkene var ute av funksjon i år)

6. pakk sammen vesten

 

Jeg anbefaler på det sterkeste alle andre med oppblåsbare vester å gjøre det samme. Det er en meget viktig sikkerhets foranstaltning.

 

To av de eldre vestene har saltpatroner - og nå har jeg ikke mer av de. Noen som vet hvor jeg får tak i saltpatroner til Kadematic utløsermekanisme?

pille.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i min pure undom utsjekk som redningsutstyrsassistent i flyvåpenet. Arbeidet omfattet også periodisk kontroll av redningsvester til bruk i luftfartøyer. Passasjervestene til bruk i fly og helikopter er stort sett identiske konstruksjoner som de som i dag benyttes i fritidsbåter, med unntak at det i fly benyttes dobble flyteblærer.

 

Kontroll av vestene ble utført som Bitteliten nettopp har beskrevet. Men ordren den gang var tydelig, ved periodisk kontroll skulle vestene aldri blåses opp ved hjelp av pusten. Årsaken var at man ikke ønsket tilført fuktighet inn i flyteblærene. I flyvåpenet brukte vi trykkluft, når jeg kontrollerer egne vester bruker jeg pumpa til gummibåten.

 

Jeg mener at den viktigste kontrollen med fritidsvestene er å regelmessig lette på borrelåsen og stikke hånden inn for å kjenne at patronen er skikkelig tilskrudd. På enkelte av vestene i flyvåpenet var det låseskruer for å hindre at patronene skulle løsne.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Maritim hadde et innlegg (#19) for nesten et år siden. De skulle komme tilbake til saken hvis de fikk til en prisreduksjon på salttabletter hos leverandør. Det har de antagelig ikke fått til.

 

Allikevel synes jeg de burde komme på banen igjen og forklare hva som er gjort og hvorfor ingenting har skjedd. Det var tross alt de som tok dette opp. Kunne vært interessant å vite hvilken leverandør dette gjelder.

 

Har forøvrig automatiske vester fra Regatta og Helly Hansen, begge disse bruker samme utløser. Er det da produsenten fra U.S.A. som tar fortjenesten eller er det import/salgsleddet i Norge. Er det noen som vet hva f.eks. XXL tar for tilsvarende?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

gasspatron1.jpg

Takk for påminnelsen om kontroll av redningsvestene.

Jeg bruker en sjelden gang kompressor for å fylle luft i vestene. Er litt redd for å få fuktighet inn i vestene.

Jeg har litt forskjellige vester. Denne har foruten gasspatronen en "hel" enhet med integrert salttabelett.

 

 

 

 

gasspatron3.jpg

Denne har en noe annen utforming.

 

 

gasspatron2.jpg

I nedre venstre kant vises salttabeletten. Den har en utforming som hindrer at den settes inn feil vei.

Jeg vet heller ikke hvor jeg får tak i ny tabelett til denne.

Blir vel ny vest tror jeg. Det har etter hvert blitt mange vester ombord.

Link to post
Share on other sites

.................

2. fold ut vesten, blås den opp manuelt. La den ligge minst 12 timer oppblåst

.................

 

12 timer høres veeeldig lenge ut. Hva slags merke er det??

Crewsaver sjekker jeg ut etter en halv time. Er det ingen lekkasje i løpet av den tiden blir det heller ingen.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet heller ikke hvor jeg får tak i ny tabelett til denne.

 

Trodde dette var den mest brukte salttabletten og brukes til Halkey-Roberts patenter som vel er en av to produsenter av denne type mekanismer? Bl.a. bruker Baltic-vestene disse og salttablettene kan man kjøpe stort sett overalt hvor denne type vester selges, etter min erfaring. At de koster det hvite ut av øet er en annen sak! Disse tablettene er datostemplet og jeg mener at de holder greit i minst to år fra produksjonsdato så lenge vestene ikke er utsatt for ekstrem bruk og oppbevart tørt. Ellers sjekker jeg alle våre vester minst en gang før sesongen på den måten som Bitteliten beskriver. Lar de bl.a. ligge oppblåst over natten og er de fortsatt fulle, eller nesten fulle, av luft neste morgen så er de tette nok for mitt bruk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser denne tråden lurer jeg på hvorfor folk elsker å gjøre sine liv komplisert med alskens tekniske saker som går i stykker. Selv har jeg i bakhodet mange ting som må fikses/repareres/reklameres/vedlikeholdes........ alt fra vaskemaskinen til guttungens kompass.....

 

 

Det siste jeg trenger da er å komlisere livet mitt med oppblåsbare vester som skal vedlikeholdes, sjekkes og repareres.

 

Nei livet er for kort til å kaste bort tiden på oppblåsbare vester...spesielt når man til og med kan få et kortere liv hvis vestene ikke fungerer......nei fortsatt blir det orange redningvester som brukes i Ytre Oslofjord (og seilervester i smulere strøk).

Link to post
Share on other sites

[...]Nei livet er for kort til å kaste bort tiden på oppblåsbare vester...[...]

 

For meg, og mange andre, blir da valget om man velger en litt dyrere og bittelitt mer komplisert oppblåsbar vest. Som jeg faktisk bruker.... Eller å ha en stor orange, ubehagelig og ubrukt vest liggende nede i båten.... Lurer på hva som gir mest sikkerhet :crazy:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
For meg, og mange andre, blir da valget om man velger en litt dyrere og bittelitt mer komplisert oppblåsbar vest. Som jeg faktisk bruker.... Eller å ha en stor orange, ubehagelig og ubrukt vest liggende nede i båten.... Lurer på hva som gir mest sikkerhet :crazy:

 

Men vil en oppblåsbar snu en person da siden du sammenligner med redningsvest? Er det ikke riktig å sammenligne med en seilvest?

 

Har selv kuttet ut bruk av opplåsbare, seilvest er helt greit og jeg vil 100% på redningsutstyret vi bruker. Oppblåsbar utgår da komfort ikke må gå foran sikkerhet. Oppblåsbar er en nedgradering sikkerhetsmessig.

Link to post
Share on other sites

En oppblåsbar vest snur en person i vannet. Oppdriften er minst 150 Newton. En seilvest snur ikke en person i vannet -og oppdriften er betydelig mindre. Dvs at en person flyter lavere i vannet og er vanskeligere å finne - både pga flytestilling, farge på vesten og mangel på reflekser.

 

Eneste alternativet til oppblåsbar er etter min mening en god gammeldags redningsvest

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Eneste alternativet til oppblåsbar er etter min mening en god gammeldags redningsvest

 

Ok, da ser jeg ett poeng. Ferdes sjelden på en slik måte at redningsvest er nødvendig, men om så skjer er nok opplåsbar å foretrekke da ja.

 

Redningsvest er jo bortimot ubrukelig i alle andre sammenhenger enn å ligge i vannet da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...