Jump to content

Sjekk oppblåsbare redningsvester!


rhea

Recommended Posts

Hvilken vest bruker du når du er i småbåt eller jobber på dekk?

 

Helt alminnelige "stup dumme" vester; eventuelt kombinert med arbeidsdrakter med innebygget flytemiddel i den kalde årstiden.

For som jeg ofte sier på mine kurs: "Alt som inneholder den minste snev av intelligens kan svikte!" :smiley::smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her er litt folkeopplysning fra Regatta:

 

 

http://www.regatta.no/site/bildearkiv/3062/Service_bulletin_2010__oppblaasbare_redningvester.pdf

 

Sitat fra link:

"Til våre kunder

 

 

Ålesund, den 12.05.2010

 

 

Regatta - Servicebrev oppblåsbare redningsvester

 

Grunnet mye usikkerhet rundt service og levetider på reservedeler for

oppblåsbare redningsvester, ønsker vi å sende ut et generelt skriv som skal

oppklare en del usikkerhet for våre kunder og sluttbrukere.

 

Generelt årlig vedlikehold

- Visuell inspeksjon av hele vesten med fokus på uskadde:

o Belter

o Utløser

o Lunge

o Yttertrekk

o Blåsemunnstykke

- Anbefalt årlig bytte av salttablett før sesong

- Dersom CO2 -sylinder har synlige skader bør denne også byttes

- Pakking etter beskrevet instruksjon på lunge – må ikke rulles

 

Levetid på reservedeler

- Salttabletten har påtrykt produksjonsdato

- Salttabletten har en levetid på inntil 2 år etter uttak av emballasje

- Tabletten kan oppbevares i romtemperatur og tørre forhold inntil 4 år

- Levetiden løper fra uttak av emballasje

 

Service av oppblåsbare vester

- Ved fritidsbruk bør vestene inn til service hvert 2. år

- Ved profesjonelt bruk bør vestene inn til service årlig

- Ikke SOLAS-godkjente vester kreves ikke service, men det anbefales

likevel at de gjennomgår periodisk service

 

For øvrige spørsmål, ta gjerne kontakt med en av våre utvalgte forhandlere

eller med oss direkte.

 

 

Med vennlig hilsen

Regatta AS

 

Arnt Idar Dalen

Produktsjef "

Link to post
Share on other sites

219 kroner koster et reservesett :

http://www.gsport.no/Produkt/800660(BC_8)/regatta-reservesett-oppblåsbar-vest-voksen-33-gr/?query=true

 

Pussig.....reservesettet koster altså mer enn en seilvest og over halvparten av prisen for en gammelfags redningvest.

 

Hvor stor fortjeneste har regatta på vedlieholdsettene mon tro ?? Hva tjener regatta mest på ... vester eller reservesett ??

 

har vi den pussige situasjon at fortjeneten blir motsatt proposjonal med kvalitet og holbarhet ?? Med adre ord at jo dårligere en vest er jo oftere må delerskifter ut og jo hyppigere deler må skiftes ut jo mer tjener leverandør på disse reservedelapakkene ???

 

Hvis en båtfamilie på 5 kjøper gammeldags redningvest blir kostnaden ca 400 x5 altså ca 2000 kroner eller mindre i redningvestkostnad for en 10-20 år.

 

Tilsvarende regnestykke for familier som må skifte ut deler i oppblåsbare vester må da bli skremmende for forbrukerne....men hyggelig lesning for produsentene ??

 

 

Det pussige er at oppslag som historien om han i sjøen med vest som ikke virket på kort sikt øker omsetningen fordi folk da flyr i butikken å kjøper reservedeler (?)

 

Er det foresten konkuranse i reservedelsmarkedet eller kan man kun kjøpe originalreservedeler fra den enkelte produsent ??

 

Håper jeg tar feil....er det noen som vet om salg av de utskiftbare delene på vestene er big business ??????

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.regatta.no/site/bildearkiv/3062/Service_bulletin_2010__oppblaasbare_redningvester.pdf

 

Regattas serviceanbefalinger i linken reiser en rekke problemstillinge og pussigheter. Dette oppklarende brevet i" Grunnet mye usikkerhet rundt service og levetider på reservedeler for oppblåsbare redningsvester" reiser jo mange spørmål for en vanlig båtbruker som ikke har peiling på oppblåsbare vester.

 

1

"- Anbefalt årlig bytte av salttablett før sesong"

"- Salttabletten har en levetid på inntil 2 år etter uttak av emballasje "

Når produktet er av så dårlih kvalitet at salttabletter anbefales skiftes hver eneste år og salttablettene har en holdbarhet på bare 2 år når de er tatt ut av forpaktnig...burde leverandører gjerne i smarbeid med feks forsikringselskaper delt ut GRATIS salttable ved marinaer og gjestehavner kysten rundt !

 

2. Hvor er forbrukerrådet i denne saken ? 2 år er vel vanlig garantitid for mange typer forbrukerprodukter så spørsmålet er om redningsveter som svikter etter et år pga dårlig salttablett kan kunne defineres som å ha en mangel som produsent har plikt til å utbedre mangelen på gratis (????)

 

3. "- Ikke SOLAS-godkjente vester kreves ikke service, men det anbefales likevel at de gjennomgår periodisk service." står det i linken. Hva mener produsenten med at det ikke kreves men anbefales å sjekke SOLAS godkjente vester......?????...kan man drukne eller kan man ikke drukne hvis man bruker ASOLA godkjente vester uten periodisk service ?

Er det slik at det kommersielle fartøy som bruker ASOLA godkjente vester og får disse vestene i praksis periodisk service selv om det ikke kreves ??

 

4.

Hva er egentlig den rent tekniske forskjellen på en vanlig vest og en ASOLA godkjent vest ?? Hvorfor lages ikke alle fritidsvester som Asola-gokjente uten krav til vedlikehold ??

 

5

"Service av oppblåsbare vester

- Ved fritidsbruk bør vestene inn til service hvert 2. år

- Ved profesjonelt bruk bør vestene inn til service årlig"

Hvorfor denne forskjellen mellom proffe og amtører ?? Betyr det i praksis at aktive fritidsbrukere i praksis bør ha service hvert eneste år ??

 

6

"- Pakking etter beskrevet instruksjon på lunge – må ikke rulles "

Er dette nok en akilleshel ved produktet som åpner for brukerfeil slik at hvis en vest ikke virker kan problemet avfeies med at det brukerfeil pga rulling ved pakking. Jeg har ikke pakket en slik vest, men er pakkingen av en redningvest like kritisk som fek.s pakking av en fallskjerm ??

 

Håper noen fra vestprodusenter eller andre ekspeter kan berolige almuen....er dette bare oppkunstruerte problemstillinger ? Er vi prøvekaniner ? Vet vi .feks. 100 % sikkert at en saktpatron holder en hel seong eller bør den for sikkerhets skyld skiftes før hver eneste båttur ??

 

Når kommer neste generasjon oppbåsbare vester som har bedre sikkerhet og lenger levetid uten stadig reservedelsbytte ?

 

Dette har jeg ikke grie på...er det noen som vet (foreløpig stoler jeg på teknoligien i min gode gammeldagse orange vester som er basert på den kjente teknologien at visse materialer flyter i vann......nesten uavhengig av brukerfeil.....

 

Er dette er svarte-Per spill hvor produsenter med alvorlige produktutvilingsproblemer dytter ansvaret og kostnaden over på vanlig båtfolk ????

 

Har vestprodusentene nå å lære av f.eks. den ydmykheten.Toyota viste da tilbakkalte biler pga teksniske feil ???

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg det kokes suppe på en galvanisk nesten gjennomtæret spiker her. Du kan drukne i en suppetalerken om du dekker nese og munn med væske som trekkes inn i lungene. Du kan drukne med verdens beste vest om det blåser så mye at sjøsprøyten dekker ansiktet ditt (derfor har noen vester nå spray hood)

 

Det er opp til hver enkelt å bruke hva slags vest man vil. Om man føler seg trygg med en svær oransje HH vest med krage så bruk det. Føler man seg trygg med oppblåsbar vest så bruk det. Jeg bruker oppblåsbar vest av ulike typer når jeg er på vannet - føler meg trygg med det.

 

At det faktisk er et behov for ettersyn og vedlikehold fremkommer av bruksanvisningen på det produktet du kjøper. Er det et problem så bruk noe annet.

 

Jeg sjekker våre vester hvert år. Veier gasspatroner, ser over funksjonen på utløserne, bytter det som skal byttes. Tar meg en times tid hver vår.

 

Man kan se parallellen til bil. Vil man ikke gjøre vedlikehold og reparasjoner så velg det enkle - kjøp sykkel eller gå.

 

Men bruk vest - det er viktig ! ref denne artikkelen

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Det-kunne-gaatt-riktig-ille-1117802.html

Dette var midt på dagen - de som lå i vannet var vanskelige å se. Hvordan tror dere dette er i mørge eller regn?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Man kan se parallellen til bil.

 

Hvis kollisjonsputer i biler hypotetisk måtte sjekkes eller skiftes deler på årlig slik oppblåsbare vester må ville de adri blitt montert eller godkjent i en eneste bil og myndighetene ville aldri godatt at et så ustabilt sikkerhetsproduk kunne gjemt seg unna produsentansver ved å legge ved en vedlikeholdsbruksanvisning.

 

Staten har et sæskilt ansvar fordi de ved lov pålgger å bruke redningsvest.....og da er det vel et poeng at den flyter.......

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4.

Hva er egentlig den rent tekniske forskjellen på en vanlig vest og en ASOLA godkjent vest ?? Hvorfor lages ikke alle fritidsvester som Asola-gokjente uten krav til vedlikehold ??

 

Fordi ingen hadde kjøpt dem.

De er svindyre. Dobbeltkammer og assymetrisk oppdrift.

Det er krav til kontroll lik redningsflåter.

De har gjerne utløser fra Hammar som heller ikke er billig.

 

Vesten jeg bruker trenger ikkeno vedlikehold, kun litt rengjøring en gang iblant.

Ribbetype fra Extrasport. Beskytter meg dersom jeg faller.

Virker garantert hver eneste gang.

 

Oppblåsbare enkeltkammer vester kommer ikke ombord i min båt.

Link to post
Share on other sites

3. "- Ikke SOLAS-godkjente vester kreves ikke service, men det anbefales likevel at de gjennomgår periodisk service." står det i linken. Hva mener produsenten med at det ikke kreves men anbefales å sjekke SOLAS godkjente vester......?????...kan man drukne eller kan man ikke drukne hvis man bruker ASOLA godkjente vester uten periodisk service ?

Er det slik at det kommersielle fartøy som bruker ASOLA godkjente vester og får disse vestene i praksis periodisk service selv om det ikke kreves ??

 

Les første setning en gang til. Det er faktisk akkurat motsatte av hva du oppfattet.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Minner om at Øyvind Jørgensen, Maritime, skulle prøve å få tak i "salttabletter" eller bobiner som de vel kalles, til en overkommelig pris, men det har blitt svært stille fra den fronten selv om noen påminnelser har blitt "avlevert"!

 

For noen år siden snakket jeg med en rep. for Regatta vester på en båtmesse og fikk da gratis en del av disse bobinene, men har ikke sett samme mann igjen eller noen andre reps. som har villet dele ut disse. Har sjekket priser på disse fra diverse nettsteder og ser ut som disse er dyre overalt, dessverre. Hadde vel vært bedre om vestene ikke konstant ble solgt på billigsalg og nødvendig reeservedeler selges til ågerpris siden dette helt klart går utover sikkerheten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Les første setning en gang til. Det er faktisk akkurat motsatte av hva du oppfattet.

 

Ja hva mener de egentlig med denne med denne dobbelte nektelsen ?:

 

http://www.regatta.no/site/bildearkiv/3062/Service_bulletin_2010__oppblaasbare_redningvester.pdf:

 

"Service av oppblåsbare vester

- Ved fritidsbruk bør vestene inn til service hvert 2. år

- Ved profesjonelt bruk bør vestene inn til service årlig

- Ikke SOLAS-godkjente vester kreves ikke service, men det anbefales likevel at de gjennomgår periodisk service"

 

Jeg tolker teksten dit hen at det betyr at det ikke er forskriftsmessig krav til periodisk kontroll av SOLAS godkjente vester, men at man i praksis også bør gjenomgå periodisk service på SOLAS vester...eller ???

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

- Ikke SOLAS-godkjente vester kreves ikke service, men det anbefales likevel at de gjennomgår periodisk service"

 

Jeg tolker teksten dit hen at det betyr at det ikke er forskriftsmessig krav til periodisk kontroll av SOLAS godkjente vester, men at man i praksis også bør gjenomgå periodisk service på SOLAS vester...eller ???

 

Det er kanskje litt klønete formulert, og det skulle iallfall vært bindestrek mellom det første 'Ikke' og 'SOLAS', men bortsett fra det så kan man vel ikke formulere seg på den måten og mene det du tolker det som? Det de prøver å si er at det ikke kreves service på vester som ikke er SOLAS-godkjente, men at det likevel anbefales.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Minner om at Øyvind Jørgensen, Maritime, skulle prøve å få tak i "salttabletter" eller bobiner som de vel kalles, til en overkommelig pris, men det har blitt svært stille fra den fronten selv om noen påminnelser har blitt "avlevert"!

 

For noen år siden snakket jeg med en rep. for Regatta vester på en båtmesse og fikk da gratis en del av disse bobinene, men har ikke sett samme mann igjen eller noen andre reps. som har villet dele ut disse. Har sjekket priser på disse fra diverse nettsteder og ser ut som disse er dyre overalt, dessverre. Hadde vel vært bedre om vestene ikke konstant ble solgt på billigsalg og nødvendig reeservedeler selges til ågerpris siden dette helt klart går utover sikkerheten.

 

Uff...

I følge gjengs økonomisk teori er eneste måten å tjene penger på å ungå "perfekt Competiion" fordi tilbud og ettersplørselkurven med konkuranse og uten "entry barrierer" vil få et krysningpunkt hvor ingen tjener penger.

Hva koster det så å produsere en slik salttablett ??...Det er vel litt dyrere å lage salttabletter enn feks.sukkerbiter, men vel ikke så mye...(?).Transportkostnader og lagringskostenader for disse salttablettene er vel også små, så hvis markledet hadde fungert skulle disse salttablettene vært nesten gratis.

Når så salttablettene er den åpenbare produktsvakheten burde absolutt vestleverandørene solgt videre til selvkost uten avanse eller rett og slett gitt bort salttabletter gratis......selv om det naturligvis er en dårlig foretningside å gi bort noe billig eller gratis...når alle vesteierne er nødt til å kjøpe salttabletter uavhengig av pris....På godt norsk må vestleverandøre her velge mellom kortsiktig profitt og langsiktig troverdighet og renome.

 

Vestprodusentene kan starte med å informere her på forumet hva de selv har som produksjonskostnad eller inkjøpskostnad pr saltablett !!

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..............

Hva koster det så å produsere en slik salttablett .............

 

Vet ikke hva det koster å produsere salttablettene, men utsalgspris hos Maritim

for en måneds tid siden var for Baltic Bobbin... kr 125.-, men da fikk du jo med en stor fin

papplate som denne lille salttabletten var festet til :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

....Baltic Bobbin... kr 125.-,

Da blir årlige saltkostnad for en vanlig "oppblåsbar" familie ca 625 kroner..

 

Vet ikke hvor mange oppblåsbare vester som finnes der ute, men antallet slike vester ganger 125 kr blir mye penger....veldig mye penger...hvert eneste år.......i mange år framover.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva det koster å produsere en slik tablett blir vel lite interressant, da vi uten produksjonskunnskaper sikkert kan anslå kostnaden til under nok 10,- Ellers ville vestene vi kjøper blitt langt dyrere. Hva leverandør og forhandler legger på i margin blir straks et mer interressant bilde. Om Importør/leverandør KUN tilbyr produktet til en relativt høy pris overfor forhandler har jeg faktisk forståelse for at forhandler også skal tjene noe, da de tross alt tar dette inn i sitt sortiment.

 

PS Er fullstendig enig i at prisen er uhørt, på samme måte som jeg synes prisen for blekkpatroner til min usannsylig billige blekkskriver er uhørt. OT.

Link to post
Share on other sites

Har noen peiling på om kjøpsloven har relevans for vester som ikke har forventet levetid på mer enn ett år uten å skifte ut komponent (salttablett) ???

 

Er en defekt salttablett en "mangel" i juridisk forstand ????

 

Er det noen jurister her som har greie på dette ??

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-007.html#30

 

Lov om kjøp.

 

 

§ 32. Reklamasjon.

....

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid."

Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare for salt, men ja, jeg padler kajakk og seiler i en god gammeldags vest,

 

Padler du virkelig i en REDNINGSvest? Ikke FLYTEvest? For vannsport som padling er det selvsagt uegnet med oppblåsbara, de tåler jo ikke en skvett vann, og en rulle kan jo bli hemmende....

 

For min del er det slik at det er bedre å bruke oppblåsbara fremfor ingen overhodet. Dessuten er det få gammeldagse vester som har integert sele til redningsstropp, så da må man i så fall ha det i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet så er det (var det?) en rød bobbin som skulle skiftes hvert år, mens man får en gul bobbin som holder i tre sesonger. Disse er datomerket. Man kan få kjøpt et sett med tre gule bobbiner for underkant av 200 fra utenlandske nettbutikker. I tillegg så tar jeg sjansen på at tre år kan strekkes til fore sommersesonger så da blir prisen noe mere akseptabel, selv om vi også er fire i familien.

 

Ellers så står det en del om forskjellige vester samt vedlikehold av disse også her.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er om salttablettenes korte holdbarhet er et produksjonsproblem eller et brukerproblem ?

 

I media kan det synes om eventuelle hypotetiske fatale konsekvenser av ikke fungerende redningvester med stor sansynlighet ville bli defineres som brukerfeil hvis salttablett er eldre enn 12 måneder(??)

 

Er det fritidskapteinen som er ansvarlig hvis en redningvest svikter pga f.eks. 2 år gammel salttablett ??

 

Kan bruk av gamle salttabletter medføre avkortning av forsikringsutbetalinger ?

 

Kan bruk av gamle salttabletter medføre offentlig tiltale for grov uaktsomhet hvis noen drukner ?

 

Hvilke ansvar har alle de fritidskapteiner som nå har redningvester med salttabletter som er eldre enn 12 måneder ??

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med tanke på at Suzuki påpeker i brukermanualen at man må skylle gjennom motoren hver gang (!) man har brukt denne i saltvann og at impeller skal skiftes hvert år så er det jo en mulighet for at også en salttablett/bobbin kan/bør holde mere enn to/tre år ved normal bruk?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

....mulighet for at også en salttablett/bobbin kan/bør holde mere enn to/tre år ved normal bruk?

 

Ja selvfølgelig fungerer de fleste salttabletter sansynligvis mye mer enn ett år, men dette er muligens et svartePer-spill hvor produsentene vil sikre seg ansvarsfrihet ved å anbefale skifte hvert år. Hvis en mikroskpoisk andel salttabletter som er eldre enn ett år svikter kan produsenten henvise til bruksanvisningen.

 

(http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/1229854/Redningsvesten_sviktet_under_forlis.html)

 

Hvis det hypotetisk er slik at ikke alle salttabletter slutter å virke nøyaktig på ettårsdagen er spørsmålet om enkelte salttabletter kan svikte på et tiligere tidspunkt(?). Kan salttabletter som er utsatt for uheldig kombinasjon av luftfuktighet, varme eller andre forhold bli ubrukelige alerede etter noen måneder ?

Hva skjer med en ubrukelig salttablett ??...blir den hard som en saltstøtte, myk som postei eller knusk sprø ??

 

Med dette er vel problemstillinger som for vanskelige for oss vanlige båtfolk.....best å gjøre budskapet til almuen enkelt...nemlig at oppblåsbare vester er perfekte ufeilbarlige produkter og at vi må kjøpe nye salttabletter hver vår uavhengig av pris.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Padler du virkelig i en REDNINGSvest? Ikke FLYTEvest? For vannsport som padling er det selvsagt uegnet med oppblåsbara, de tåler jo ikke en skvett vann, og en rulle kan jo bli hemmende....

 

Padler i flytevest, nærmere bestemt en padlervest med god plass til armbevegelse. "Gammeldags" var her ment til å skille en med fast flytemiddel fra en oppblåsbar. Bruker aldri noen form for oppblåsbar, etter å ha testet et større antall under kontrollerte forhold og opplevd flere tilfeller av at de ikke virket som de skulle er jeg ikke villig til å la dem stå for sikkerheten når det virkelig teller. Er det varmt bruker jeg padlervest eller seilervest, er det kaldt bruker jeg flytedress.

Link to post
Share on other sites

I familien sjekker vi år om annet om disse vestene fungerer

Ved å hoppe i havet med den?

Vel, redningsflåter som har blitt automatisk utløst og fyllt med CO2 skal destrueres.

Samme med airbags som har blitt utløst, sikkerhetseler som har vært i kollisjon eller hjelmer som har tatt opp støt. Oppbrukt. Skal destrueres.

 

testet et større antall under kontrollerte forhold og opplevd flere tilfeller av at de ikke virket som de skulle

Har vært med på likedan. Vester som hadde vært mye brukt i fuktig miljø.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...