Jump to content

Sjekk oppblåsbare redningsvester!


rhea

Recommended Posts

Jeg har 5 oppblåsbare vester som jeg bytter utløser på når datostemplingen går ut. Legger alltid de gamle i en kopp med vann for å se om de løser ut. Det har de gjort uten unntak. Neste år skal jeg la de ligge noen år sammen med vestene i båten før jeg prøver de, rimelig sikker på at de løser seg ut uannsett.

Link to post
Share on other sites

Garanterer produsenter av vester med saltvannstabletter at de virker første turen de er i bruk ?

 

Regatta skriver vel at " Salttabletten har en levetid på inntil 2 år etter uttak av emballasje " http://www.regatta.no/site/bildearkiv/3062/Service_bulletin_2010__oppblaasbare_redningvester.pdf

 

Levetiden er altså intill 2 år....betyr det at den i bestefall fungerer i 2 år ??....hvor lang tid er det garantert at den fungerer ???

 

Produsentene anbafaler skifte av salttablett hvert år...men jeg har ikke lest noen formulering hvor de garanterer at salt tablettene fungerer en hel sesong (men jeg har jo ikke lest alt produsenter har skrevet om saken...).

 

Situasjonen er at hvis en salttablett brukes mer enn et år er det vistnok brukerfeil hvis vesten svikter, men spørsmålet er om brukeren blir syndebukk også hvis hypotetisk salttabletten svikter når den er mindre enn ett år ???

 

Med andre ord bør vi midt opp denne folkeopplysningen til almuen få klar beskjed om helt nye og 10 måneder gamle salttabletter er grantert å fungere.

 

Hvis det hos leverandør eller underleverandør finnes statistiske beregninger på hvor stor andel av intill 11 måneder gamle salttabletter som ikke fungere (hvis da ikke 100 % fungerer) bør dette offenliggjøres

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte de siste tabletter Watski hadde på lager til våre gamle vester. De er ikke salt - de er lagd av cellulose. Mener at jeg betalte ca 200 kroner for 5 stk. Synes det var helt greit jeg.

 

Var de røde (skiftes hvert år) eller gule (holder tre år)?

 

Ved å hoppe i havet med den?

 

Ja, hva ellers, hoppe i fallskjerm? Disse vestene er (også av fabrikantene) beregnet å kunne brukes mere enn en gang, gudskjelov. De eldste vestene vi har er mere enn ti år (har kjøpt nye), og prøvde en av disse ifjor med fire år gammel rød bobbin og funket som bare det. Nå får ikke våre vester den tøffeste bruk samt at de oppbevares for det meste i land, tørt og varmt innendørs og blir sjekket opp grundig hvert år noe som er fort gjort.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Padler i flytevest, nærmere bestemt en padlervest med god plass til armbevegelse. "Gammeldags" var her ment til å skille en med fast flytemiddel fra en oppblåsbar.

 

Poenget er at forskjellig situasjoner/bruk har ulike behov/krav. Som kjent er en redingsvest kapabel til å holde deg levende selv om du er bevistløs, det er ikke en flytevest som bare er flytehjelp men der man må svømme aktivt for å holde seg i live. Er du på seilbåt må du i tillegg ha en sele til å kroke deg i med sikkerhetsline. Hvis du faller er det ikke umulig at du slår hodet på veien uti. Og som sagt er det bedre å ha på en oppblåsbar vest enn ingen overhodet. Å sammenlinge det å være på en relativt stor båt med padling blir veldig søkt.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg finlest alle inleggene, men forstår det slik at de fleste gjelder test av vestens utløsermekanisme.

Vi hadde to Lalizas Sigma vester i vår båt. Så leste jeg i Redningsselskapets blad om hvordan man burde sjekke vestene hvert år.

Der sto det blandt annet at man skulle blåse opp vestene, manuelt eller ved å utløse de.

Jeg tok våre to vester. Ikke pent å inrømme det, men nesten ikke brukt. :blush: Ca to år gamle. Oppbevart tørt. Rett farge på utløsertablettene.

Jeg båste de opp manuelt. Den ene var flat etter 20 minutter. :eek: den andre ble tappet dagen etter.

Den som lakk hadde lekkasje i sømmen og jeg har ennå ikke fått overbevist kona om å kjøpe en ny oppblåsbar og teste hvert år.

Nei hun skal ha "de gamle gode som flyter".

Spurte i butikken der jeg kjøpte vestene om de hadde hatt flere klager. Det virket ikke som om de trodde meg.

I ettertid har jeg sett omtalt i et båtblad om problemer med vester. Og Seatronic i Moss hadde en artikkel om at man kunne få byttet inn en type vest de hadde solgt som hadde lekkasjer.

Så test de før du MÅ bruke de. Å blåse opp en vest hvert 20 min i vannet ser jeg for meg kan bli ganske stressende. :wflag:

 

Forøvrig: God sommer. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her må vi gripe fatt. Maritim betaler faktisk ganske mye for salttablettene, og det står ikke på noen måte i stil med kostnaden for komplette vester. Vi selger alt for få salttabletter i forhold til antallet vester som er på markedet, så her ligger det nok mange vester rundt omkring som ikke fungerer som de skal. Jeg tar en runde med leverandørene og kommer tilbake til saken om vi får til en prisreduksjon.

 

mvh

oyvind@maritim.no

 

 

Venter fortsatt i spenning på resultatet av dine undersøkelser! Den beste reklame du kan oppnå her er vel nettop å løse denne type oppgaver? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

....Vi hadde to Lalizas Sigma vester i vår båt. ....Den ene var flat etter 20 minutter. :eek: den andre ble tappet dagen etter.

Den som lakk hadde lekkasje i sømmen.... .

:nonod:

Dette bare bekrefter min hitil veldig dårlige erfaring med Lalizas produkter (lensepumper, nivåbrytere, brannteppe). Dette varemerket skyr jeg som pesten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

"Mouche " har dyttet pekefingern diskret inn i siden min og etterlyst svar på innlegget. Vi fikk ikke leverandørene med oss på tanken om "bulk-pack" kjøp av bobbiner til lave priser.

Men, det er fint med en påminnelse, jeg skal gjenoppfriske saken hos våre leverandører og se om de er lettere å påvirke nå som markedet er litt mindre opphetet.

I rettferdighetens navn skal det nevnes at salttabletten ikke er den største kostnaden med service, det går faktisk litt tid med også. Uansett, det er litt underlig om en ny vest skal kastes etter et par år fordi servicen koster like mye som å kjøpe ny.

Jeg skal få oppfrisket problemstillingen igjen internt hos oss, og skal se om jeg kan komme opp med bedre resultat enn sist.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en crewsaver som utløste seg på trykk, og hadde ikke salt tabletter. Disse skal være sikrere, men litt dyrere å vedlikeholde. I tilegg slipper en at de blåser seg opp under f.eks en våt tur på fordakket i mye sjø.

 

men... da det alikevel var tid for å bytte utløsermekanismen hoppet jeg på sjøen for å sjekke. Vest var da ca 3 år, og hadde vert blåst opp manuelt noen uker i forveien, og var tett.

Det som skjedde når jeg "datt" på sjøen, var at vesten blåste seg opp, men ble umiddelbart litt slapp i fisken.

Etter 20 sek var den så og si tom for luft. det viste seg at de sveiste sømmene var sprengt på flere steder, og luften seg ut.

Antagelig ble trykket for stort og sømmene sprenktes. Den var tett ved manuell opplåsning tidligere.

 

Jeg kontaktet crewsaver, og sendte inn vesten, dette hadde de aldri sett før. Vesten skulle sendes til fabrikken for analyse. Jeg fikk en ny vest og hørte aldri noe mer.

Ser jo nå at jeg burde kjørt litt hardere å dette.

Link to post
Share on other sites

Da jeg skulle sjekke vestene våre i fjor viste det seg at flasken til min kones vest var punktert med hull akkurat slik den blir etter å ha blitt utløst. Vesten har kun vært ombord i vår båt og har aldri vært løst ut. Hvordan det da kunne sitte en punktert flaske i den er et mysterium, det eneste svaret må være at butikken som sjekket dem må ha satt inn en punktert flaske. Moralen er: Sjekk og bytt flaske/ventil selv så vet du hva du har!

PS. Jeg ventet til året etter med å fortelle kona at hun hadde seilt et år(inkl. Skagen Race) med "manuell" vest uten å vite det....

Link to post
Share on other sites

For å gjenta meg selv....

 

1. Det enkleste er det beste....gammelsdags orange redningsvester er vedlikholdsfri og bekymringsfri og kostanadsfr etter inkjøp..

 

2. En gang i framtiden blir sikkert oppblåsbare vester en god ide....vel og merke når de produsentene har funnet tekniske løsninger som fungerer i praksis. I mellomtiden bør ikke båtfolk være forsøkskaniner på en "beta-versjon" av et produkttype som sikkert fungerer en gang i framtiden.

 

3. Det er uholdbart at så mange har eksempler på oppblåsbare vester som er defekte og dermed vel må kunne sies å ha "mangel" i henhold til kjøpsloven. Selv oppblåsbare vester som mulignes fungere selges som ferskvare som ikke er garantert å holde i 2 år så spørsmålet er også hvordan dette harmonerer med kjøpsloven som vel har 2 eller 5 år som reklamasjonsfrist på tekniske produkter. Forbrukerombudet bør vurdere dette markedet og se om vestprodusentene har lov til å dytte risiko og vedlikeholdskostnader over på forbruker.

Link to post
Share on other sites

 

3. Det er uholdbart at så mange har eksempler på oppblåsbare vester som er defekte og dermed vel må kunne sies å ha "mangel" i henhold til kjøpsloven. Selv oppblåsbare vester som mulignes fungere selges som ferskvare som ikke er garantert å holde i 2 år så spørsmålet er også hvordan dette harmonerer med kjøpsloven som vel har 2 eller 5 år som reklamasjonsfrist på tekniske produkter. Forbrukerombudet bør vurdere dette markedet og se om vestprodusentene har lov til å dytte risiko og vedlikeholdskostnader over på forbruker.

 

Det at en må vedlikeholde vestene kan vel ikke være å anse som reklamasjon. (en må jo ha service på bilen også!)

Men det forutsetter jo at den virker etter fulgte anvisninger

Link to post
Share on other sites

Prisen av ting i en monopolsituasjon bestemmes IKKE av kostnadene men av hva kunden er villig å betale. Saltablettene er forskjellig fra redningsvest til redningsvest og hver produsent har "monopol" på sine saltabletter. Så lenge kunden har alternativet å kjøpe salttablett eller ny vest så vil en pris som ligger noe under en ny vest kunne forsvares. Det samme har man med blekk til printere. Faktisk produksjonskost spiller ingen rolle i den logikken.

 

For å få prisen ned må man få vekk monopolsituasjonen. Det må være lov at tredjepart lager salttablettene, samt at man standardiserer disse at de samme kan brukes i hvilken som helst redningsvest. Å snakke med produsenten som Maritim foreslår har lite hensikt hvis man ikke klare å utøve moralsk. Det å få tredjepart å produsere er eneste måten som vil virke, tror jeg.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...