Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Jeg har hytte med strandlinje til Kjøbmannsfjorden, slik at jeg ser hele denne fartsetappen over kjøbmannsfjorden hver dag under ethvert måltid. 80-90 % av alle båter som kjører sakte i "Kreppa" og Skjensundet gir på forbi midtfjordskjær midt i Kjøbmannsfjorden.

 

Jeg mener at det ikke er hensynsløst å ta igjen saktegående båter over denne strekningen med store båter. I så fall må de gjøre slik som Mouche skriver. Jeg gjør i alle fall dette dersom jeg blir tatt igjen. Bølger er jo litt av det å være på sjøen og noe man må regne med.

 

Men andre eksempler jeg har:

65 fots Princess i 18-20 knop gjennom Skjensundet for å rekke Polet i Kragerø kl 14.30 på en av de mest trafikkerte lørdagene i juli.... hmmm... da var det mange båter som fikk seg en sprut over vindskjermen og opp i båten. Da en Windy 7500 måtte ned av plan og fikk krappe bølger over dekk og vindskjerm, samt at taxibåt Halco måtte helt ned i 2-3 knop og det virkelig kom mye vann opp på den, så er det i nærheten av å slå alle rekorder jeg har sett.

Jeg skulle selv rekke polet i en liten 14 fots båt den gangen og det var rett og slett farlig å kjøre ut av hekkbølgen hans opp på siden og ta den igjen. Vi lå 5-6-7 stk båter bak denne, som ikke turte å kjøre forbi i frykt av å nesten velte...

 

Ellers har jeg eksempler på folk som absolutt skal seile gjennom Kreppa til tross for masse trafikk. Idioti som skaper kaos.

Link to post
Share on other sites

Typisk arrogante dri**sekker.. Synd at du måtte oppleve dette Ulven.

Synes ikke det hadde vært galt å legge ut regnr på disse båtene så kan flere følge med. Jeg hadde blitt krigersk forbanna, denslags oppførsel finner jeg helt uakseptabel! Forundrer meg ikke det minste om disse "glupingene" blir bordet en vakker dag, det hadde vært vel fortjent.

 

Håper ferien din ellers har vært flott Ulven. Min ble litt brått avbrutt - jeg fikk en sønn sist lørdag :cheers:

Redigert av bmhe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper ferien din ellers har vært flott Ulven. Min ble litt brått avbrutt - jeg fikk en sønn sist lørdag :cheers:

 

HEY, Grattulerer så mye.. :cheers: (andre premie :wink: hehe) Artig med familieforøkelse da.. :-D

Nå blir det bleieskift resten av sommeren... og litt til.. hehe..

 

Vi hadde 14 strålende dager på sjøen, selv om det var litt regn så hadde vi det utrolig fint på turen.. har kost oss masse, og mange erfaringer rikere :drink:

 

Vi opplevde mange hekksjøer, men disse to tok kaka.. derfor jeg reagerer på akkurat disse blærete typene her..

 

Noen som vet om en måte å lade potetkanon med noe maling av noe slag? :lol::crazy:

Link to post
Share on other sites

Det er trist når en blir overrasket av slike krabater som stort sett seiler sin egen sjø og driter jamt i alle andre der de sitter i sin egen fortreffelighet. Det skader ikke å legge ut reg nummer slik at andre kan bli advart mot slike mindre begavde folk i båt.

 

Det kan jo tenkes at dette er folk fra de nordlige deler av oslofjorden og der er de gjerne svært opptatt av at de ha loven på sin side, ja sogar så henger de seg opp i en hel knop for den saks skyld, blir nesten slik at har de lov så har de rett.. En skulle nesten tro at ordet aktsomhet står på første siden i fremmedorbokden for de vestlige deler av stor Oslo står sammen med ord som empati og sosial inteligens..

 

Ellers så var det hyggelig at dere har hatt en fin ferie med unntak av denne episoden da.... Ha en fortsatt fortreffelig sommer :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg har det også, og jeg har reg nummerne på båtene.. LK og LG begynte dem på.. men ville ikke legge ut for mye.

 

Typisk, det er Rogalendinger. Det var det jeg sa.

 

Hvis det er noen trøst, så sliter jeg med disse båtene og mange flere tilsvarende hver helg her i Ryfylket. Det er jo her de hører til... :cryin::cryin:

:smash:

Link to post
Share on other sites

Tenkte meg det.. hehe.. føler med dere, hadde jeg hatt det slik hver helg hadde jeg kjøpt meg ei hytte på fjellet i stedenfor. :D

 

Kanskje vi skulle hatt en slik som standard utrustning i småbåtene: http://video.google.com/videosearch?q=spud...un%2Fspud%20gun

 

hmm... alternativt er å lade den med golfball og ha et nett/garn festet til.. så skyte foran de slik at de går i garnet.. hehe.. :D

Link to post
Share on other sites

Ja det er nok av dem her i Stavanger. Her i Pyntesundet sliter jeg med dette. 90% av båtene kjører fortere enn 3 knop som er grensen. Nå netopp kom det en hurtigående sak på rundt 20' i rundt 20 knop igjennom her. Bittelitt etter hører jeg sirene. Titter ut og jaggu er det politibåten i 30 knop og full sirene! :flag: Riktignok lagte politibåten større hekksjø enn den andre men jeg blir glad når jeg ser at de stopper slike råkjørere!! Rett etter broen ble den andre båten stoppet! :flag:

Link to post
Share on other sites

Det kan jo tenkes at dette er folk fra de nordlige deler av oslofjorden og der er de gjerne svært opptatt av at de ha loven på sin side, ja sogar så henger de seg opp i en hel knop for den saks skyld, blir nesten slik at har de lov så har de rett.. En skulle nesten tro at ordet aktsomhet står på første siden i fremmedorbokden for de vestlige deler av stor Oslo står sammen med ord som empati og sosial inteligens..

 

Man lar seg vel ikke irritere av folk bare fordi de er fra en bestemt del av verden? Personlig så mener jeg at man skal se den enkelte an og dømme (bedømme eller fordømme) dem på hva de har gjort og/eller uttalt og ikke konkludere med at de er det ene eller andre fordi de mer eller mindre tilfeldig bor på et bestemt sted? Og bare sånn for ordens skyld og til din orientering; de fleste som bor i Oslo-området kommer fra et sted, sågar fra Bamble! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er for mange "menn med hatt" her på Båtplassen.

 

I det opprinnelige tema så var hekksjø admiralene klart syd om Sandøya og der er det ingen fartsbegrensning.

 

Bølger og vann hører sammen. Noen bølger skapes av andre båter.

 

Jeg irrriterer meg over slike bølger når jeg seiler regatta.

 

I jeepen slakker jeg av - passerer dem i passe vinkel og fortsetter videre.

Kaffekoppen min står det "HydroTexaco 2004" på. Den skvalper ikke over.

 

Har jeg folk ombord, sier jeg: "Nå kommer det noen bølger" Er noen av dem barn, synes de det er kult! Nesten som på tivoli.

 

Jeg klager i hertfall ikke over bølgene her.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er for mange "menn med hatt" her på Båtplassen.

 

Vi er mange, svært forsjellige raringer her ja. Skulle tatt seg ut med et norgestreff. Kanskje det kunne vært laget et realityprogram om det :lol:

 

Etter en generasjon eller to må dette være ett av norges mest interresante forumer å bla tilbake i.

Link to post
Share on other sites

synes egentlig for meg at problemet er værst utasjærs. ble forbikjørt av en i langesundbukta som hadde dobbelt så stor som meg.

15 meters avstand og litt stor sidesjø fra før. såvidt jeg rakk og styre mot bølgene. ser ut som at i åpne landskap, er det ikke noe vits i å ta hensyn. kom og en en tosk ut fra kragerø tirsdag da jeg lå 20 m fra land i 6 knop retning kreppa. 35 knop??på innsiden av meg i en ibitza touring.

noe som var spes var å møte en blå trimaran i KREPPA i kragerø . må ha vært 12 meter bred,.

Link to post
Share on other sites

Vi har et hus ute på en holme på Vevang, Nordmøre og der går den indre leia rett forbi flytebrygga vår. Vi har ei åpen tresnekke liggende der fast, og noen ganger er det så ille at det er like før den spretter opp på brygga. Blir jævlig irritert noen ganger. Ikke mange som tar hensyn der... :headbang:

Redigert av kjølsvin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten å ta stilling til den aktuelle situasjonen som Ulven beskriver, synes jeg det er vel mye klaging på hekkbølger. En planende eller halvplanende båt har den egenskapen at den lager bølger. (jeg formulerte meg slik, etter at Sydvesten la inn et flott bilde av sine ikke eksisterende hekkbølger i en annen tråd om emnet) Og hva så? Vinden lager også bølger, og det er ingen som er ute etter å ta den! Hva skjer om jeg tar ned båten fra plan for hver snekke jeg møter? Blir det mindre bølger av det? :nonod:

 

Er det litt slik at:

 

Folk med slidte sko er misundelige på dem med cykel.

Folk med cykel er misundelige på dem med bil.

Og folk med bil er misundelige på dem med chauffør.

 

Hekkbølger må man tåle på vannet. Idiotkjøring forsvarer jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Hekkbølger må man tåle på vannet. Idiotkjøring forsvarer jeg ikke.

 

Leser du meg riktig ser du at jeg ikke klager på hekkbølger generelt, for er man på sjøen må man regne med litt bølger.

MEN, idiot kjøring som disse to idiotene er hjernedødt og totalt egoistisk. De driter i alle andre så lenge det ikke plager seg selv.

De ser bare sin egen gylne nesetipp.

 

Om jeg møter disse ute i åpent hav hadde jeg ikke sagt noe. Men i indre leia kan man forvente litt hensyn.

 

Jeg vet at også min lille 21 foter lager bra bølger når den halvplaner, og ser jeg noen i mindre båter og andre som kan bli plaget av mine bølger setter jeg ned farten og viser hensyn. Det er så utrolig lite som skal til for å vise litt hensyn.

Link to post
Share on other sites

Ja det er nok av dem her i Stavanger. Her i Pyntesundet sliter jeg med dette. 90% av båtene kjører fortere enn 3 knop som er grensen. Nå netopp kom det en hurtigående sak på rundt 20' i rundt 20 knop igjennom her. Bittelitt etter hører jeg sirene. Titter ut og jaggu er det politibåten i 30 knop og full sirene! :flag: Riktignok lagte politibåten større hekksjø enn den andre men jeg blir glad når jeg ser at de stopper slike råkjørere!! Rett etter broen ble den andre båten stoppet! :flag:

 

Har sett et par ganger hvor politiet har pågrepet fartssyndere..

Idet dem setter på sirena, stopper den aktuelle båten opp. MEN, likevel fortsetter dem i full spiker enten dt er 3 knop eller 5 knops grense, helt til dem er borte ved den aktuelle båten..

Synes dem kunne vist litt hensyn til omgivelsene selv også :flag:

Link to post
Share on other sites

Disse er nok i slekt med han tåkeluringen som passerte oss i godt driv for noen uker siden. vi havnet mellom hekkbøllen og en grunne, så vi hadde ingen fluktmulighet. Tåkeluringen stod der på sin høye flybridge og så ned på oss i vår 21fot der han suste forbi. Jeg la også merke til at han snudde seg for å beskue sitt verk der vi la baugen opp mot hekkbølgene hans og skvulpa rundt mens bølgene rullet inn over vindskjermen... Selvsagt gikk han for fort til at jeg rakk å registrere hverken båtmerke eller navn på skuta.

 

mvh

HC

Link to post
Share on other sites

Ulven. Dette startet jeg mitt innlegg med.

 

Uten å ta stilling til den aktuelle situasjonen som Ulven beskriver, synes jeg det er vel mye klaging på hekkbølger.

 

Og så svarer du:

 

Leser du meg riktig ser du at jeg ikke klager på hekkbølger generelt, for er man på sjøen må man regne med litt bølger.

MEN, idiot kjøring som disse to idiotene er hjernedødt og totalt egoistisk. De driter i alle andre så lenge det ikke plager seg selv.

 

Vi er sikkert ganske enige. Men hekkbølger vil det alltid være. Både ubehagelige, unødvendige og ikke minst andres.....

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...