Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Disse trådene om hekkbølger kommer hver sommer - og de er like populære. Masse kos med misnøye her synes jeg

 

Jeg tror tråden er nyttig å få opp hver sommer. Siden i fjor har vi fått en stor ny medlemsmasse. Mange av dem flotte båtfolk som har gode holdninger på sjøen. Noen har endel å lære. Og noen lærer aldri uansett hvor lenge man er på forumet.

 

Jeg ser fram til min ferie som i år blir 10 dager mot svenskekysten. Jeg ser fram til å møte båtfolket litt vekk fra egen stuedør.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bare vent til du har møtt en skrullete svenske i en Nimbus i perfekt møkkafart... :-) Heldigvis (for oss nordmenn) førte alle Nimbusene "svenska flaggan".

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

At dette har noe med at noen er mer tilbakeholdne i båtvalg er jeg ikke enig i og at jeg skal tåle mer dritt fra andre fordi vi har en båt som kan lage store bølger er jeg helt uenig i.

 

Disse trådene om hekkbølger kommer hver sommer - og de er like populære. Masse kos med misnøye her synes jeg

Jeg har da aldri sagt et ord om "at noen er mer tilbakeholdne i båtvalg"? Har pekt på andre som er beskjedne og tilbakeholdne med sine store og små båtdrømmer. Disse har ikke som du startet og holdt i gang tråder om seg og sitt. Når du setter deg selv i rampelyset, må du også regne med å få feedback som kanskje ikke begeistrer deg.

 

Dessverre er det mange som ikke tar hensyn - synes ikke det er det minste rart at hekk-bølgetrådene kommer i stadig nye utgaver og opplag! :smiley:

Link to post
Share on other sites

nei, er dessverre hjemme nå. Men vi har observert en overrepresentasjon av Nimbuser som kjører møkkafart. Sotekanalen, Hamburgsund, Havstensund, bakleden til Strømstad osv. 99% med svenske flagg :-)

 

joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Disse har ikke som du startet og holdt i gang tråder om seg og sitt. Når du setter deg selv i rampelyset, må du også regne med å få feedback som kanskje ikke begeistrer deg.

 

Synes det er utrolig bra at bitteliten, roaldbj astor m.fl er villig til å skrive om "seg og sitt" som du sier. Hva ville vel båtplassen være om det kun var superanonyme medlemmer med anonyme og ukjente båter som diskuterte fiktive og hypotetiske problemstillinger?? Tannløst og uinteresant spør du meg.

 

Jeg vil tvert i mot gi bitteliten ros for at han nettop deler med oss sine erfaringer og tanker om båtlivet på en ekte og direkte måte uten å ha fnugg av noen "ovenfra og ned" holdning. Tvert i mot er det meget fornuftig og bra det som skrives fra den kanten og dine insinuasjoner om at han må tåle mer "dritt" fordi han "fremhever seg og sitt" synes jeg er en kraftig skivebom.

 

Nei bitteliten fortsett med dine skriblerier her på forumet med stor frimodighet og drit i dårlig skjulte janter som ligger på lur i buskene. Vi er mange som leser dine synspunkter og erfaringer med stor glede og interesse :seeya:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod::yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod::yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei bitteliten fortsett med dine skriblerier her på forumet med stor frimodighet og drit i dårlig skjulte janter som ligger på lur i buskene. Vi er mange som leser dine synspunkter og erfaringer med stor glede og interesse :seeya:

Kjære vene - siden du siterte meg.

 

Jeg har påpekt en mulig grunn til at Bitteliten ble satt fokus på foran. Det bør man vel kunne gjøre uten å bli plassert i bås som "dårlig skjult jante" eller om så er, den rake motsatsen?

Link to post
Share on other sites

Var ute på sjøen idag ...nydelig vær og normal sjø og vind (mot normalt her ute ved havet) Vi koste oss virkelig og kjørte i sakte fart.Et stykke til babord lå det en litt større båt. Etter en stund kommer det en voldsom cabincruser ca 50 fot i god fart med de nevnte hekkbølger til syne aktenfor meg. Jeg hadde lest litt på denne postingen noen dager tidligere og hadde den i tankene da jeg observerte båten. Den passerte ca 30-40m til styrbord , svingte da båten min mot bølgene og det hele var over på 6-7 sekunder og vi fortsatte da på vår opprinnelige kurs .Båten til babord ( med barn ombord ) gjorde det samme . Ingen hylte og skrek og været var like fint. :cool:

 

'De burde meldes til politiet.' ????

Herregud

SOLO

Link to post
Share on other sites

Jeg mener også at det er feil å henge ut folk man synes oppfører seg dumt på et offentlig forum som dette - derfor er jeg uenig i at Ulven la ut bilder her - og jeg er uenig i at man skal legge ut call signs på båtene.

Hvorfor denne snillismen når vi er enige i at dette er et uvesen? Kan ikke se at det er dumt å passe på dem som ikke kan passe på seg selv. Hvorfor skal folk bli skremt og sågar få forvoldt skade på seg og sitt uten at dette får konskvenser for dem som forvolder skaden? Om ikke øvrigheten tar affære mener jeg at det må kunne finnes metoder uten at man går så langt å ta loven i egen hånd. Vi har tråder som "Forretninger jeg har dårlig erfaring med". Å henge ut båtbøller er vel ikke så forskjellig i så måte. Dessuten er begge deler til oss båtfolks egen interesse ville jeg tro.

 

Litt tilsnakk vil garantert hjelpe. Vedkommende kommer da til å tenke seg om neste gang. Det er lov å bry seg. :smash:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Enig i litt tilsnakk - men ikke offentlig tilsnakk. Det blir for mye uthenging om man dømmer (og jeg mener mange gjør det her) noen basert på en persons bilde og uttalelse om at disse er bøller. Ikke glem at alt som skrives her på forumet kan spores lenge og alle kan spore det. Vil vi virkelig ha en slik offentliggjøring og uthenging?

 

Ikke glem at vi bare har 1 side av denne saken. Og en sak har alltid minst 2 sider.

 

Mener nå jeg :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har tråder som "Forretninger jeg har dårlig erfaring med". Å henge ut båtbøller er vel ikke så forskjellig i så måte.
Jo faktisk. I nevnte tråd skal man også gi informasjon til den nevnte forretning slik at den også kan uttale seg.

Hvordan skal du eventuelt gjøre det med en tilfeldig forbipasserende båt?

 

For alt vi vet var det den båten som gjorde alt riktig.

Folk irriterer seg jo også over å bli passert på babord side her så...

 

Jeg har sett mange tilfeller hvor snekkeeiere omtrent gir full gass og legger seg ut når noen hurtigående båter kommer og vil forbi.

Da kan man lure på hvem som er idioten.

Han i snekken vet ikke hvorfor den hurtiggående båten evnt. har det travelt.

Ikke har han mye med det heller...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jo faktisk. I nevnte tråd skal man også gi informasjon til den nevnte forretning slik at den også kan uttale seg.

Hvordan skal du eventuelt gjøre det med en tilfeldig forbipasserende båt?

Det er jo nettopp det som er poenget med å notere ned og opplyse kjennetegn på vedkommende bølle.

 

Har selv dorget etter makrell med kone og to små unger i en Enes 25 i Byfjorden i Stavanger og mistet ting overbord i det en heller sedat Princess 35 fant det oportunt å passere oss på 20 meters avstand i god hekksjøfart. Det var på ingen måte trangt rundt oss og føreren av Princessen satt på galleriet med full oversikt. Ble så forfjamset at vi fikk ikke notert noe kjennetegn. Hadde jeg fått fatt i toskehaudet skulle han nok fått hørt at sånn manøvrering vil vi ha oss frabedt.

 

Snakker ikke om å møtes i åpent farnavann eller kryssing av leder etter reglene. Da tåler også jeg mye sjø og forholder meg deretter.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Litt tilsnakk vil garantert hjelpe. Vedkommende kommer da til å tenke seg om neste gang. Det er lov å bry seg. :smash:

 

Hvis vedkommende "bølle" befinner seg her på BP vil kanskje en IM være et greit tiltaksmiddel i første omgang. Da kan også "bøllen" kunne få forsvart seg uten å få hele horden etter seg.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Var ute på sjøen idag ...nydelig vær og normal sjø og vind (mot normalt her ute ved havet) Vi koste oss virkelig og kjørte i sakte fart.Et stykke til babord lå det en litt større båt. Etter en stund kommer det en voldsom cabincruser ca 50 fot i god fart med de nevnte hekkbølger til syne aktenfor meg. Jeg hadde lest litt på denne postingen noen dager tidligere og hadde den i tankene da jeg observerte båten. Den passerte ca 30-40m til styrbord , svingte da båten min mot bølgene og det hele var over på 6-7 sekunder og vi fortsatte da på vår opprinnelige kurs .Båten til babord ( med barn ombord ) gjorde det samme . Ingen hylte og skrek og været var like fint. :cool:

 

dette var feil fremgangsmåte og ikke godt sjømannskap, du skulle blitt liggende på kursen slik at alt det du ikke hadde sikret falt ned, så skulle du lagret irritasjonen (gjerne surmult litt på ungene)

 

Deretter skulle du med skråsikkerhet enten påstatt at dette var;

a/ nyrike tullinger

b/ pappagutter av nyrike tullinger

dette da 50 fotere KUN kjøpes av førstegangskjøpere fra innlandet ALDRI av folk som har hatt båt fra før. Ekstra godt sjømannskap hadde vært og kastet tomflasker eller tomater/egg elleer lignende på dem.

Med denne fremgangsmåten så kunne dette gitt deg kos med missnøye i dagevis og ikke bare 6-7 sekunder uten noe som helst.

Link to post
Share on other sites

derfor er jeg uenig i at Ulven la ut bilder her - og jeg er uenig i at man skal legge ut call signs på båtene.

 

Bildene her avslører da ingen, bare viser hva slags båt og hvordan de kjørte.

Det finnes nok flere enn de to båtene, så ingen fare for persongjenkjenning.

Reg nummeret er heller ikke avslørende, da et par bokstaver ikke er nok til å finne igjen hvem dette var.

Så jeg skjønner ikke hvorfor du er uenig i at jeg la ut bildene? Hvilken del av bildene er det du mener er så galt?

 

Det de gjorde irriterte meg grundig, men de ødela ingenting, eller skadet noen folk, hadde dem gjort det hadde jeg gått mye lengre. Hadde dem sakket ned litt og bølgene redusert fra tsunami light til store bølger, så hadde jeg ikke latt meg irritere.

Jeg har heller ikke skrevet noe om de andre 20-30 store båtene vi møtte på vår ferd kr.sand-kragerø som lagde store bølger, fordi de var av størrelse en kan forvente seg på sjøen, eller på et sted vi regnet med å få store bølger.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg i at bildene er greie - jeg kikket på de på nytt :smiley: De er greie som en illustrasjon

 

Jeg synes også Astor har et poeng i at det er greit at hekksjø som et problem dras frem. Fortsatt synes jeg det er mye kos med misnøye og dette tullet med å kaste ting på folk og andre aksjonsformer er jeg ikke tilhenger av. Hva med å lenke seg fast til de største båtene i havna slik at de hindres å komme på vannet? Eller hva med å bryte seg inn og åpne et kjølevannsinntak slik at båtene synker :wink: Eller kanskje man skal sende mail til likestillingsministeren og kreve at alle båter blir like - antakelig ender vi alle da opp med en kopi av Bavaria 30 Cruiser produsert på en fabrikk i indre Årdal med Martin Kolberg som styreformann :lol:

 

Det var sikkert ubehagelig for dere å oppleve disse hekkbølgene. Det var bølgene fra en ferge for oss også da den passerte oss med 50 meters avstand i åpent farvann. De kunne ha svingt unna om de ville.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan man bruke VHF'en?

Er jo mange som ikke har dette, men for de som har er det muligens et bedre alternativenn potetkanoner og paintball... :nono:

 

Først kaller man opp synderen på kanal 16, svarer han så får han klar beskjed (husk å nevne båttype og båtnavn samt lokasjon) om hva han har forårsaket med sin ubetenksomme manøvrering.

Svarer han ikke så kan man kanskje sende ut en melding til "alle båter" med et lokalt "varsel til sjøfarende" der man ber andre båter ta sine forholdsregler dersom den angitte båt nærmer seg (også her opplyser man selvsagt båttype og navn samt lokasjon og retning den uheldige? fortsetter sin ferd i)

Man får da gleden ved enten å fortelle den uheldige direkt hva man mener om saken :smash::boxing: - i påhør av alle som lytter på k 16, evt. om han ikke svarer så får man ihvertfall "hengt ham ut" :smiley: for alle som lytter - og man skal jo ikke se bort fra at skipperen fordi om han velger å ikke svare på anrop allikevel lytter og kanskje tar litt mer hensyn til omgivelsene i sin videre ferd.

 

Er ikke sikker men tror vel ikke at dette bryter noen regler om VHF bruk?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Enig i litt tilsnakk - men ikke offentlig tilsnakk. Vil vi virkelig ha en slik offentliggjøring og uthenging?

 

Ikke glem at vi bare har 1 side av denne saken. Og en sak har alltid minst 2 sider.

 

Mener nå jeg :smiley:

 

Uenig med deg her Bitteliten men det er ikke saken

saken er at slike arrogante dri***ekker ikke burde hatt lov til å kjøre båter i det hele tatt

Bølgene fra de tok flybridgebåtene var såpass store at de gikk på toppen av min baug og den er 1.20 fra vannflaten og som du ser på bildene der jeg krysser foran båt nummer to for å få han til å muligenes dra av litt så småbåtene bak meg kunne komme noenlunde greit gjennom hekksjøene hans

Men nei gjorde ikke en mine til å slakke av fortsatte på samme viset videre inn i trangere farvann så langt jeg kunne se de

 

Og Forslaget til Rolf støttes fullt ut og så sant jeg får tak i navn på neste IDIOTS navn på båten som kommer sånn så går varsel ut på CH 16 på VHF for det må kunne gå ann å vise hensyn til andre ..

 

Om du bryter med reglene for bruk av VHF så mener jeg nei for en skal fortrinnsvis bruke den til å hjelpe andre sjøfarene og varsle om farer :smash:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Igår kjørte jeg over Karmsund bro, og slengte ett blikk ned i sundet som vanlig.

Trafikken i sundet var ganske tett i forhold til normalen. Da fikk jeg øye på en saktegående plastikksnekketing på rundt 25fot som kanskje holdt i underkant av 10 knop.

Denne ble forbigått av en større (noen og 30fot) med betydelig høyere fart. Vi (min samboer og jeg) dømte farten dens til rundt 35knop, men skal ikke påstå det.

I utgangspunktet er det ikke noe i veien med det, men når heksjøen til den hurtiggående rekker omtrent over dollbordet på den andre, og passeringen er på maks 2-3meters avstand, så er det noe kraftig i veien med føreren av den hurtiggående.

Tipper han i snekka fikk ommøblert båten sin ganske kraftig ja....

Og som min samboer sier, skal man på død å liv gå fort, finnes det nok av plasser andre enn et kraftig traffikert sund. Ligger båter fortøyd rundt om kring også.

Slike folk provoserer meg så inni h...... og jeg synes det er helt ok å henge slike folk (eller ihvertfall båtene demses) ut på forumet.

Hadde noe sånn skjedd på land i bil ville nok de fleste ringt politiet. Men på sjøen her i distriktet er jeg ikke sikker på om de har båt (ikke sett noen ihvertfall)......

 

Om de likevel skal gå hurtig med halve fjorden på slep, må det vel kunne gå an å gå litt utenom slik at de som blir passert kan styre mot bølgene i det minste!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...