Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Det som forundrer meg sterkt, er at 2 av BP`s ivrige skribenter, også i denne tråd, fremstiller seg som svært så hensynsfulle på sjøen men som allikevel ikke er så hensynsfull. Jeg har bilde/vitne av den ene, samt vitner til den andre hvor de slettes ikke er så hensynsfull som man skulle tro. Snakk om å sitte i glasshus ! Offentlig gapestokk er jeg ikke tilhenger av og vil derav ikke her legge ut hvem dette er.

 

Det synes jeg faktisk du skulle gjøre siden så mange her tar til ordet for at nettop dette er en "bra " metode! :yesnod:

I rettferdighetens navn synes jeg også det er greit å legge ut mer informasjon vedrørende hendelsene du refererer til.

Kanskje dette kan være litt oppklarende med hensyn hvor de faktiske forholdene ligger i forhold til uttalelser om hva som menes er forsvarlig og uansvarlig oppførsel.

 

Vi må bare innse at vi setter grensene for slikt forskjellig, og praktiske eksempler hvor man får høre begge sider er kanskje det som skal til for å bringe nye elementer inn i diskusjonen. Hvis du kvier deg så kan du jo først send en IM til de involverte og spør om det er greit.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kvier deg så kan du jo først send en IM til de involverte og spør om det er greit.

Det er helt greit for meg at bilder og annen info legges ut.... jeg husker en gang jeg ikke revet seilene da jeg kom for fulle seil i laber bris med Bavarian, og da var det en "tsunami" akterut som fikk selv andemor til å reagere. Da er det ille....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.... jeg husker en gang jeg ikke revet seilene da jeg kom for fulle seil i laber bris med Bavarian,............

LOL..

 

Men hadde ikke du en SeaRay 35 et par år siden....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

LOL..

 

Men hadde ikke du en SeaRay 35 et par år siden....

en 30 foter ja..... og da skjønte jeg hvordan jesus greide å gå tørrskodd over sjøen sin... Det var en knallbra hekksjøgenerator mellom 7 og 11 knop, og aller best ved 9...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med kjenne meg igjen i det Ulven beskriver.

 

Det er alt for mange "Admiraler" ute og "kjører båt" (les: penisforlenger) som om det skulle være bil på E6...

 

...at det som i denne tråden er diskutert noe så enormt mye før, men har dette hjulpet noe ?????

 

Slapp av folkens, dette kommer til å ornæ seg snart selv - :wink: prisen på diesel er på vei opp og farta på slike fjordplogær kommer til å gå ned i takt med prisøken... :tongue: ...snart har dom bare råd tel å ligge i marina'en sin, sitte oppå FB'en, drikke medbrakt springvann og venter på telefon fra en potensiell (men ikke lenger eksisterende) kjøper som kanskje har lest salgannonsen av gjeldende fjordplog på finn.no!

 

Ha en fortreffelig sommer.

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg sterkt, er at 2 av BP`s ivrige skribenter, også i denne tråd, fremstiller seg som svært så hensynsfulle på sjøen men som allikevel ikke er så hensynsfull. Jeg har bilde/vitne av den ene, samt vitner til den andre hvor de slettes ikke er så hensynsfull som man skulle tro. Snakk om å sitte i glasshus ! Offentlig gapestokk er jeg ikke tilhenger av og vil derav ikke her legge ut hvem dette er.

Ærlig talt - enten så sier du ingenting eller så sier du både A og B. Som du skriver nå så vil jeg tro mange med stor båt sitter og lurer på når de dreit seg ut. Jeg vet at jeg rett som det er driter meg ut jeg - og sikkert lager bølger andre ikke liker. Om folk ikke har baller til å si i fra på en skikkelig måte fortsetter i hvertfall jeg som før - og gjør så godt jeg kan for å balansere at vi faktisk har lov til å være på sjøen, at bølger finnes og at vi skal ta hensyn til andre (ikke i prioritert rekkefølge).

 

Vet også at vi i går etter å ha liggi i 2,5 knop bak en seilbåt som stoppa for å vente på brua på det smaleste i hele kanalen gikk i ytre leden i 20-25 knop - og det bølge sikkert litt for seilbåtene når vi dro på. Og i går kveld dro jeg faktisk jolla i plan bare 50 meter fra en båt på svai fordi bikkja måtte så ille pisse at han var gul i øya :smiley:

 

I det minste bør du sende en IM til de det gjelder. Om ikke får du la være å insinuere som du gjør.

 

Jeg lurer også veldig på hvorfor det er så viktig å si at man har vitner/bevis på hvordan andre har oppført seg. Er det så viktig å henge ut eller irritere seg over andre at gleden over å være på sjøen er helt borte? Jeg synes en slik holdning er veldig veldig merkelig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da skal jeg sende IM til dem dette gjelder.

 

Det er tydligvis noen som føler seg truffet (?) siden man tilkjennegir dette her.....

 

Bitteliten, du har blant de større plogene her i forumet, men slapp av, jeg har intet "merknader" til din kjøring :smiley:

 

Men insinuasjoner ???? Dersom man ikke kan berette slik jeg tidligere i dag har gjort, så kan man bedre klappe igjen kjeften/fingrene og intet vil bli skrevet lengre?

Link to post
Share on other sites

Veirie - da synes jeg du skal lese en gant til det du skrev - og forsøke å sette deg inn i situasjonen fra andre siden. Det du gjør er å insinuere en gruppe her med store båter som kan lage bølger som plager andre. Det mener jeg er feil måte å si i fra på. I mine øyne er det en form for kollektiv avstraffelse av en gruppe - og det er jeg sterkt i mot. Og ettersom du skrev dette her valgte jeg å si i fra her.

 

Baatplassen har masser av innlegg uten at man henger ut en gruppe som jeg mener du har gjort. Så vi kan nok fortsatt skrive her :smiley: Men vi bør nok tenke på etiketten på forumet - også når det gjelder hekkbølger.

 

Om jeg føler meg truffet - ja på to måter:

1. jeg liker ikke at jeg har plaget andre så mye at de har hatt et helvete - og jeg lever i villfarelsen å tro at alt er OK. Da vil jeg vite hva jeg har gjort så jeg kan lære av det

2. Det har jeg beskrevet over :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt - enten så sier du ingenting eller så sier du både A og B.

 

Jeg er helt enig med deg - men.... Med meg er det er alltid et men...

 

Sier man A så er det en ting, men sier man også B kan det være på grensen til et personangrep. I hvertfall tror jeg B vil synes det :smash:

 

Kanskje en kommentar fra moder- eller faderator hadde vært på sin plass? For å unngå :boxing:

 

:cheers: er alltid å foretrekke.

Link to post
Share on other sites

Jøssda.

 

Dersom du mener kun store båter lager svall, vennligst se deg omkring.

 

Og jeg har lest ditt innlegg, også etter din tilleggskommentar.

 

Jeg står for hva jeg har skrevet, IM sendes, thats it.

 

Men å kneble meg, nei det klarer du ikke. Jeg står for hva jeg har skrevet, jeg beretter om hva jeg observerer, og om jeg skriver det på den eller annen måte har du neppe noe med. Jeg beretter at folk må være litt forsiktig med hva som skrives, ofte havner man i glasshus. Jeg også. På flere felt. Dersom det er blitt slik en koseklubb her hvor jeg engang ikke kan få berette om hva jeg ser, så er BP definitivt på feil kurs!

 

Og igjen, jeg akter ikke å offentliggjøre personene. Jeg har kun i 1 tilfelle tidligere angitt person, men da til Ingar, da et medlem her i gjengen har lurt meg mht til en handel for noen år siden. Utover det angir jeg ingen. Det får heller være opp til dem selv om de ønsker dette.

 

Men nå er vi ute på viddene. Ulven har en opplevd situasjon, det er viktigere å fokusere på hva som kan gjøres med problemet, ikke tøve slik som nå mht til angivelse eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Liten kommentar :

ikke så lett å ta bølgene i 45grader når hekksjøgeneralen kjører i usving rundt deg.

Opplevd dette da hekksjøgeneralen kom opp på siden av meg i fin plogfart, så at det var litt mange båter i kø, det har han selvfølgelig ikke tid til så da gasser han på og drar en fin usving rett foran nesa mi. :headbang:

Etter denne episoden begynte "ammunisjonen" å stå fremme.

 

Har ingen tro på at det nytter å prate til sånne folk. De vil aldri klare å se lenger enn sin egen nese uansett.

En tomflaske i hodet derimot vil få ham til å tenke seg om neste gang han drar plogen sin i usving rundt en sakteregående båt.

Han vil ihvertfall holde seg unna kastelengde og da er problemet løst.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

En tomflaske i hodet derimot vil få ham til å tenke seg om neste gang han drar plogen sin i usving rundt en sakteregående båt.

Han vil ihvertfall holde seg unna kastelengde og da er problemet løst.

:yesnod:

 

 

Eller du treffer kona/ungene som er ombord i den båten?

 

Skader noen for livet?

 

Kaste (glass) tomflasker er verre enn å lage store bølger.

 

Tomflasker er sånn DRIT FULLE IDIOTER på pøb kaster, ikke båtfolk!!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Slike tråder som dette orker jeg som regel ikke å engasjere meg i, foruten om å lese innleggene og riste litt på hodet. Men enkelte av innleggene her skremmer meg, eksempelvis de der personer hentyder til vold og drapsforsøk på grunn av hekkbølgeproblematikk. Jeg håpte og trodde at man var kommet litt lenger i rettsstaten Norge, men jeg har nok dessverre tatt feil. Likens synes jeg det vitner om lite kunnskap og forståelse om bosetting, kysten av dette landet og båtbruk at noen mener man bør seile utenskjærs i tilfelle man kan komme til å lage hekkbølger som kan virke forstyrrende på andre.

 

Personlig synes jeg enkelte trekker problemene knyttet til hekkbølger altfor langt, både i denne og i flere andre tråder her på forumet. Er man på sjøen, skal fartøyet være sjødyktig og sjøklart. Legger man seg til ankers eller ferdes i eller utenfor en led der andre ferdes, må man ta sine forholdsregler. Man kan ikke forvente at kaffekoppen skal kunne stå plant uten å skvulpe over eller at det ikke skal avstedkomme litt sjødrev grunnet bølger. Hvordan fortøyer dere når det er kuling, storm eller orkan for den del? Og eventuelt hvem skylder dere på da? Men bevares, uaktsom og lite hensynsfull seilas forekommer nok, og slik seiling forsvarer jeg ikke. Forøvrig mener jeg "rogeri", "Østkyst Hustler", "Bitteliten" og noen flere har truffet spikeren på hodet med sine innlegg, og jeg anbefaler flere å lese disse, gjerne opptil flere ganger.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra innlegg Capitaine. Dette støtter jeg fullt ut.

 

I tillegg til innleggene du viser til anbefaler jeg lesning av Skipper Worses innlegg:

 

... jeg passerte en saktegående under Bekkjarviksundet bru i forgårs. Han gikk i seks knop MIDT I SUNDET. Møtende trafikk kom på hans babord side og det var ikke plass til oss anet enn på styrbord. Jeg gikk så godt opptil land som jeg fant forsvarlig ,men han saktegående ble steik forbanna likevel ... jeg tipper at han ikke har selvinnsikt nok til å forstå at hva andre gjør, gjerne er influert av ens egne handlinger og valg. Deter også et poeng å holde utkikk akterover. Det skjer jo en del der, som kan få betydning for dine egne valg etc. noen minutter frem i tid.

Ja, hvis den saktegående i SW`s eksempel ønsket å samarbeide kunne passeringen ha funnet sted med minimale ulemper for ham. Han kunne eksempelvis holdt så langt til styrbord som SW gikk slik at SW kunne du ha passert på babord med større avstand. I tillegg kunne han slakket av et par knop slik at SW kunne gjort tilsvarende og likevel kommet seg forbi. Resultat: Passering med større avstand og mindre fart og bølger.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod::yesnod:

Og akkurat det er det mange som ikke forstår :sad:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har alltid to tomme ølflasker klar til å kastes etter ett par tre episoder i indre havn Arendal. :boxing:

Mitt store håp er en dag å treffe en av disse idiotene i hodet.

 

 

Etter denne episoden begynte "ammunisjonen" å stå fremme.

 

Har ingen tro på at det nytter å prate til sånne folk. De vil aldri klare å se lenger enn sin egen nese uansett.

 

I affekt tror jeg nok de fleste av oss både kan tenke, si og mene noe av det samme som du her skriver. Etter å ha tenkt seg om tror jeg faktisk at de fleste av oss (?) skjønner at å kaste tomflasker etter folk ikke er særlig akseptabel oppførsel. Nå har du jo åpenbart tidsmessig hatt anledning til å trekke ditt første utsagn tilbake, men jeg oppfatter at du faktisk virkelig mener at å kaste tomflasker på folk som har, etter ditt subjektive syn, kjørt på en måte som er til sjenanse for deg? Den type oppførsel som du her tar til orde for er intet annet enn pøbelaktig, ja sågar kriminelt, og fortjener ingen ytterligere kommentarer!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter nå på kontoret igjen, etter 4 flotte uker på sjøen. En sak vi faktisk pratet om hjemme før vi dro på ferie var nettopp dette med å la være å irritere seg over alle som ikke viser hensyn til andre. Når vi pakker skuta for tur, er den klargjordt for å ligge litt på skakke med seil, samt også for den sjøen man kan vente seg der man ferdes. Dette inkludert hekksjøene som også måtte produseres i vår nærhet. Kaffekopper og annet løsøre er det opp til hver enkelt ombord å holde kontroll på i de tilfeller dette skulle være nødvendig.

 

Loggen vår viser 481 nm etter disse flotte ukene på tur. Og et betydeligt antall hekkbølger og "folk i båt" er passert. Men jeg kan faktisk ikke se noen som helst grunn for at jeg skal sette meg ned å irritere meg over noen episoder jeg har sett i sommer i det hele tatt, så lenge vi følger med på trafikken, og forbereder turene og også fortøyninger når vi ligger for land.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Kriminelt hmm ja de er da sågar kriminelle de som kommer i plogfart i 5knopssonen også.

Pøbler dette òg mouche!

PS : Skjønner at min løsning er litt på steinaldernivå.

Har vært på sjøen nesten hver dag, i hele sommer. Har sett mye rart og ristet på hodet mang en gang. men som regel oppfører båtfolket seg veldig bra.

Kun èn gang har tomflaskekasting vært aktuellt, hadde dessverre ikke drukket opp pilsen min... :lol:

Og tror forresten de fleste hadde hatt voldelige tendenser i samme situasjon...

Link to post
Share on other sites

"Typisk rogalendinger" er en passende betegnelse på oppførselen til disse to båtførerne. Vi kan relatere dette til biltrafikken også her Stavanger-området. Rogalanedinger blir betegnet som noe av det mest aggresive bilførerene for tiden. Det ser utsom om egoismen stiger i takt med den materielle velstanden. Det er kun MEG, MEG og atter MEG som gjelder her i fylket. Synd.

 

Så til hekksjøbøllene. La vi få frem fullt kjennetegn på farkostene så vi kan holde utkikk med dem her i distriktet. Dersom de får greie på at de er under oppsikt av andre sjøfarende, vil de garantert tenke seg om.

 

De burde meldes til politiet.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært på sjøen i et par tiår, er det endelig sunket inn at hekksjøer fra mindre begavede båtsjåfører er en rammebetingelse. Det betyr at du ikke får gjort noe med det og livet er for kort til å ergre seg over noe som kommer like sikkert som at det blir vår hvert år. Det eneste som gjelder er at man tar fornuftige forholds regler og at man må være i stand til å synes synd på de stakkars små.

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg sterkt, er at 2 av BP`s ivrige skribenter, også i denne tråd, fremstiller seg som svært så hensynsfulle på sjøen men som allikevel ikke er så hensynsfull. Jeg har bilde/vitne av den ene, samt vitner til den andre hvor de slettes ikke er så hensynsfull som man skulle tro. Snakk om å sitte i glasshus ! Offentlig gapestokk er jeg ikke tilhenger av og vil derav ikke her legge ut hvem dette er.

 

Ærlig talt - enten så sier du ingenting eller så sier du både A og B. Som du skriver nå så vil jeg tro mange med stor båt sitter og lurer på når de dreit seg ut. Jeg vet at jeg rett som det er driter meg ut jeg - og sikkert lager bølger andre ikke liker. Om folk ikke har baller til å si i fra på en skikkelig måte fortsetter i hvertfall jeg som før - og gjør så godt jeg kan for å balansere at vi faktisk har lov til å være på sjøen, at bølger finnes og at vi skal ta hensyn til andre (ikke i prioritert rekkefølge). .

Bitteliten, hva annet kan du vente? Du må tåle mer enn de fleste andre som er beskjedne og tilbakeholdne med sine store og små båtdrømmer.

Link to post
Share on other sites

Problemet er HENSYNSLØSHET.

 

Her har størrelse og fart ein avgjerende rolle.

 

Men ikkje syt over hekksjø bare for å syte.

 

Rasstut-fakter det bildene viser, men ka kan ein vente av ein som ikkje har gått gradene i båtlivet ( liten større størst båt) eller kommer fra landsdeler der det er glissent med fritidsbåter å ta hennsyn til slik at han ikkje veit bedre.

Er alle av den oppfatning av at de som syter er mykkje mer sjøvandt enn de som forsvarer slik oppførsel.

 

Eg trur nei, dere har bare ikkje samme muligheten for å påføre andre ubehag.

 

Sett deg i ein 40ft i 20-30kn, og dere blir oppfatta som hekksjø-rasstut heile hurven. Dere må nemlig se fremmover med nesa i sky for å se over bauen. Nei, båtførerprøve på alt over 3tonn og 30kn hadde vore tingen.

 

Plog sjø med dere gidder, men vis hensyn, då blir flere fornøyd, ivertfall eg..

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, hva annet kan du vente? Du må tåle mer enn de fleste andre som er beskjedne og tilbakeholdne med sine store og små båtdrømmer.

Jeg reagerte på måten en hel gruppe medlemmer (av Verie kalt "mer aktive medlemmer" og da antakelig med en større båt) her ble mistenkligjort. At dette har noe med at noen er mer tilbakeholdne i båtvalg er jeg ikke enig i og at jeg skal tåle mer dritt fra andre fordi vi har en båt som kan lage store bølger er jeg helt uenig i. Hva er logikken bak det? (bortsett fra Jante da.... :wink: og om noen lurer så er ikke han min favoritt) Jeg mener formuleringen til Verie er feil måte å si i fra på - og det har jeg vel sagt i fra ganske så tydlig. At Verie mener at jeg vil kneble han er synd - det er ikke det jeg mener. Det jeg mener er at vi skal overholde etiketten på forumet - og den sier at man skal skrive respektfult om og til hverandre. Jeg mener også at det er feil å henge ut folk man synes oppfører seg dumt på et offentlig forum som dette - derfor er jeg uenig i at Ulven la ut bilder her - og jeg er uenig i at man skal legge ut call signs på båtene.

 

Disse trådene om hekkbølger kommer hver sommer - og de er like populære. Masse kos med misnøye her synes jeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...