Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Men akkurat dette er jeg ikke udelt enig i:

 

Jeg vet at også min lille 21 foter lager bra bølger når den halvplaner, og ser jeg noen i mindre båter og andre som kan bli plaget av mine bølger setter jeg ned farten og viser hensyn. Det er så utrolig lite som skal til for å vise litt hensyn.

 

Ligger du i halvplan lager du som du sier store bølger. Drar du ytterligere av, blir de større. Båten din lager ubetydelige bølger i plan.

 

Og jeg tror aldri du vil få en fører av en 40 foter til å ta båten opp og ned fra plan for hver stakkar han møter. Og jeg tror heller ingen ønsker at han skal gjøre det.

 

Men fortsatt: Jeg støtter absolutt ikke idiotkjøring. Men tror det er sunt (for meg) å ikke irritere seg for mye over andres adferd.

Link to post
Share on other sites

Jeg reduserer hastigheten til det som trengs for å ikke lage store bølger, om det betyr 3-4 knop så gjør jeg det.

Jeg vet at den lager mindre om jeg ligger i 26-30 kop, men selv liker jeg å heller ta det rolig fordi jeg har hatt en liten 14 fots jolle jeg også.

I tillegg så ser det bedre ut å roe ned farten enn å gi gass når man passerer båter med 10-15 meters avstand og i trange farvann.

 

Hvis en 40 foter ikke vil ta båten opp og ned fra plan for hver båt han møter, vel, ikke noe problem.. bare å gå uttaskjærs, der møter han andre som tåler og er klar for slik sjø. innaskjærs for en holde køen og ta det rolig slik som 90% av resten gjør.

 

Er nok sundt for de fleste av oss og ikke irritere seg, men når man møter slike amøber som dette, da koker det lett over..

Link to post
Share on other sites

Båter som ikke tar hennsyn irriterer. Men vi glemmer fort dem som tar hensyn.

Jeg synes det er viktig å hilse pent og vise tydelig hvor fornøyd jeg blir når båter tar skikkelig hensyn. Da er du nesten sikker på at denne båten oppfører seg fint neste gang også. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Av det jeg ser på bildene så planer ikke disse store båtene, de går i halvplan. Og da flytter de selvfølgelig store mengder vann. Hadde de hatt 1000 hk mer og kunne lagt disse opp mot 40 knop, så hadde bølgene vært adskillig mindre.

 

Dette ser ut som Princess 38 og de går slik som dette normalt -- dette er P38-varianten av "helplaning". (Min egen vrersjon er ikke så langt unna men dog hakket bedre). Skrogene på disse båtene er høykvalitets design men de er stappet så full av greier at motorene de har (typisk 2 X TAMD 63 L eller P på hhv 318 eller 370 hk) ikke er nok (eller skroget er for kort til å bære alt sammen). Det er så enkelt som at ser du en P 38 så kom deg unna. det prkaitserer jeg -- og jeg kunne nok like godt ha "tatt igjen med samme mynt" hvis det var det om å gjøre.

 

Førerne av disse to skulle vært pisket -- de eier åpenbart ikke oppdragelse og folkeskikk -- eller kan hende så har de ikke noe på sjøen å gjøre. Gå hen og anmeld dem til politiet så får de i det mninste noe å tenke på en liten stund...

 

 

Kjører en innaskjærs enten det er gjennom smale sund eller mindre fjorder er det god folkeskikk å vise hensyn til andre ferdende som er ute i mindre båter. Spesielt i juli måned da det er mye trafikk. Som nevnt i annen tråd, har en det så travelt får en heller starte litt før.

 

Det går an å vise hensyn "andre veien" også -- -vi hekksjøgeneraler har akkurat like mye rett til å ferdes på sjøen som dere "hekksjøofre" har. Ikke glem det. Hold til siden i leden (dvs så langt til styrbord som det er forsvarlig) så blir det bedre plass til å passere uten at hekksjøene blir til genanse eller i det minste så får du et forvarsel om hva som kommer.

Link to post
Share on other sites

Ikke misunnelse fra min side, Princess er ikke førstevalget, for å si det slik. Har veranda med panoramautsikt hjemme. Det holder. Ville bare fyre opp litt, var litt kjølig i kveld.. :lol: Dessuten er det ikke fritt for at jeg lager hekksjø selv, om enn i noe mindre former. Forskjellen er at jeg har kontroll på hekksjøen og har vett til å slakke av når jeg møter mindre, andre og saktegående båter.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at mange i sine innlegg nå fortsatt referer til denne 5-knops grensen som disse båtene har brutt. Har de det? Så vidt jeg kan se av dokumentasjonen så befinner faktisk disse båtene seg i et område hvor det IKKE er noen fartsgrense som sådan og farvannet er relativt åpent og med god plass! Kan noen dokumentere noe annet så la oss få se dokumentasjonen?

 

Spørsmålet som gjenstår er da om båtene har tatt tilbørlig hensyn eller ikke. Dette synes jeg alltid er vanskelig å bedømme utifra bilder som legges frem hvor det ikke er like lett å få et forhold til avstander. Minner igjen om bildet fra indre Oslofjord hvor en hekksjøgeneral og en kajakk er avbildet. Det er vel nå fastslått "beyond reasonable doubt" at det bildet var tatt med en kraftig telelinse og at det ikke var noen situasjon?

 

Et konkret spørsmål; hva mener folk er en akseptable minsteavstand å bli passert/møtt av disse noe større båtene som kommer i planingsfart?

Link to post
Share on other sites

Helt ærlig Mouche så kan man ikke forvente at eire av båter over 30 fot skal drive slalomkjøring i stor stil, så litt av ansvaret ligger også på den som passeres, som jeg nevnte i tidligere inlegg, forsøk å slakke av selv, jeg har hatt stor lykke med det mange ganger.

 

Når det gjelder avstanden så har jeg en klar oppfatning om at den skal være stor nok til at passert båt har mulighet til å legge om kurs og møte hekkbølgene med baugen !

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder avstanden så har jeg en klar oppfatning om at den skal være stor nok til at passert båt har mulighet til å legge om kurs og møte hekkbølgene med baugen !

 

Så hvis man rekker å finne frem kameraet og forevige det hele så har man hatt en mulighet, tidsmessig, til å legge om kurs og møte hekkbølgen med baugen? :rolleyes:

 

For ordens skyld; jeg gråter ikke for min syke mor da jeg ganske enkelt ikke har en båt som er istand til å lage hekkbølger store nok til å "forulempe" særlig mange, men tillater meg å være noe uenig med en del av sytingen her!

Link to post
Share on other sites

syns det virker som om det er endel misunnelse ute og går her...

ser på bildet at den marexen har brutt 5 knopsgrensa for lengst han og!

men når det er en splitter ny princess som lager bølgene,ja da er det noe annet :nonod:

 

Marex'en og jeg kjørte sammen og han måtte gi på for å komme seg igjennom tsunamien og samtidig gi et lite hint til han som kom som nummer 2 at han burde sakke ned.

 

Ser at mange i sine innlegg nå fortsatt referer til denne 5-knops grensen som disse båtene har brutt. Har de det? Så vidt jeg kan se av dokumentasjonen så befinner faktisk disse båtene seg i et område hvor det IKKE er noen fartsgrense som sådan og farvannet er relativt åpent og med god plass! Kan noen dokumentere noe annet så la oss få se dokumentasjonen?

 

Et konkret spørsmål; hva mener folk er en akseptable minsteavstand å bli passert/møtt av disse noe større båtene som kommer i planingsfart?

 

Han var i hvertfall innenfor 50 meter fra land, og innaskjærs.

 

Akseptabel minsteavstand for slike tsunamier er vanskelig å si, men det bør være såpass avstand at bølgene reduseres til litt mer normalt nivå. Og om det ikke lar seg gjøre innaskjærst, neivel.. kjør uttaskjærs da..

Hvis de absolutt vil kjøre innaskjærs, så får de vise hensyn og kjøre i redusert fart.

Blir litt som om superspeed I skulle gitt fullt pådrag fra havna og ut.. men de venter til de er i åpent farvann (heldigvis).

Man kan kjøre etter forholdene.

Link to post
Share on other sites

Man bør jo da ha hatt tid til både legge om kurs, stenge dekksluke og holde på kaffekoppen. Når det er sagt, det er mange som ikke viser hensyn, slik vil det altid vær og da får men kanskje ta forhåndsregler og ikke la noen hekkbølger ødelegge dagen.....ofte kjøre jeg da i sjø som er like stor som disse hekkbølgene. Det som er en uting er båter som passerer på 10 meters avsand slik at man må vike fra bølgene og ta de akter, men det går det også :flag:

Link to post
Share on other sites

Så hvis man rekker å finne frem kameraet og forevige det hele så har man hatt en mulighet, tidsmessig, til å legge om kurs og møte hekkbølgen med baugen? :rolleyes:

 

For ordens skyld; jeg gråter ikke for min syke mor da jeg ganske enkelt ikke har en båt som er istand til å lage hekkbølger store nok til å "forulempe" særlig mange, men tillater meg å være noe uenig med en del av sytingen her!

 

Grunnen til at jeg rakk å ta bilde var at jeg akkurat hadde knipset noen bilder av marex'en og hadde kameraet hengende rundt halsen. Jeg fikk satt 3 åringen i stolen og samboer fikk klamret seg fast, men rakk ikke å lukke luken foran.

Selv fikk jeg bare satt sjøbein og la baugen mot bølgene.

Resultatet ble baugen under vannet og et par bøtter med vann rett ned i sengetøy og div. som stod der inne.

Selvsagt burde jeg ha skalket luken osv før jeg dro, men denne dagen var det speilblankt på vannet og selv ikke uttaskjærs var det bølger. Vi benyttet det fine været til å tørke opp litt, men neida..

 

Det er selvsagt lov til å være uenig, men vil tro at den dagen du får båten full av vann, kaffikoppene velter, kaffigrut utover dørken, og må stable om båten på nytt, nettopp på grunn av noen tsunami bølger, så er du nok litt enig i at det hadde vært bedre om han hadde sakket ned til mer fornuftig fart.

Men det er et fritt land, og vi kan mene hva vi vil. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Han var i hvertfall innenfor 50 meter fra land, og innaskjærs.

 

Det er vanskelig å si seg enig med deg i det (50 meter fra land) basert på bildene du har lagt ut og kartutsnittet du viser til! En rask kikk på mitt kart sier vel heller at "sundet" på det området du viser til er ca 5/600 meter bredt og da blir vel avstand til land hvis man går midt i sånn ca 250/300 meter? Jeg tviler faktisk på om den båten som er avbildet er mindre enn femti meter fra deg?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å si seg enig med deg i det (50 meter fra land) basert på bildene du har lagt ut og kartutsnittet du viser til! En rask kikk på mitt kart sier vel heller at "sundet" på det området du viser til er ca 5/600 meter bredt og da blir vel avstand til land hvis man går midt i sånn ca 250/300 meter? Jeg tviler faktisk på om den båten som er avbildet er mindre enn femti meter fra deg?

 

:sailing:

 

Ja, rett skal være rett.. jeg var nok litt for rask med å påstå 50 meter, men nå brukte jeg linjalen i mapsource, og sundet er 380 meter i bredde. Og han lå nok rundt 100 meter fra land.

Han var ikke 50 meter fra meg, mer 20 meter ca, for jeg hadde ikke sjangs til å rekke å lukke luken foran, fikk som sagt satt ungen i stolen og lagt om kursen, så var jeg på bølgene. Og jeg lå i 4-5 knop ca.

Link to post
Share on other sites

Når jeg skal bedømme avstand til båter ved siden av meg så tenker jeg ofte; hadde jeg klart å nå frem til ham om jeg kastet f.eks en tennisball? Kaster vel en sånn ball rundt 60 meter, men kommer ofte til at jeg nok ikke ville nådd frem til den båten som er 20 meter unna! :wink:

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg skulle GARANTERT klart å kaste noen egg i siden på den avstanden når de var rett ved siden av meg.. det første bilde er båten passert meg og et stykke bak.

Men for å være sikker på å treffe, så hadde det ikke vært så dumt med en potetkanon eller noe slikt.. :D De rekker 3-400 meter.. hehe

Link to post
Share on other sites

70 innlegg pga. noen hekkbølger og sterke scener! Håper ingen fikk varige skader!!?

ER det akurktid her også????????

 

Selvfølgelig skal man ta hensyn til hverandre og følge de retningslinjer som er gitt hva fart anngår.

Får du båten full av vann, kaffikoppene velter, kaffigrut utover dørken, og må stable om båten på nytt, nettopp på grunn av noen tsunami bølger......,så har du glemt noe svært viktig, nemlig å gjøre båten sjøklar. Det er etter mitt syn en stor feil som forteller mer om båtføreren som blir rammet, enn om den som genererer bølgene! Det skal ikke store bevegelsen til for at kaffekoppen finner det nødvendig å følge tyngdekraften og deise i dørken. Det skal heller ikke store bevegelsen til for at minstemann gjør det samme. Stettglass, blomsterpotter, kaffekopper,krushunder, flasker o.l skal være sikret og plassert på dertil egnet måte!

 

Gjør man det, er det to tre jump så er faren over, værre er det ikke!!

 

Man kan ikke forvente at en 19-20 fots båt ikke skal bli utsatt for brå og uventede bevegelser på havet!! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

70 innlegg pga. noen hekkbølger og sterke scener! Håper ingen fikk varige skader!!?

ER det akurktid her også????????

 

Hehe, tydelig at det er flere som har meninger om dette med hekkbølger.

Men nå er det ikke selve hekkbølgene jeg ville til livs her, men mer disse to som ikke viser hensyn, og disse lagde noen ekstra store bølger.

Ingen fikk varige skader, bare litt vått sengetøy og klær osv. MEN, helt unødvendig i grunn.

 

Selvfølgelig skal man ta hensyn til hverandre og følge de retningslinjer som er gitt hva fart anngår.

Får du båten full av vann, kaffikoppene velter, kaffigrut utover dørken, og må stable om båten på nytt, nettopp på grunn av noen tsunami bølger......,så har du glemt noe svært viktig, nemlig å gjøre båten sjøklar. Det er etter mitt syn en stor feil som forteller mer om båtføreren som blir rammet, enn om den som genererer bølgene! Det skal ikke store bevegelsen til for at kaffekoppen finner det nødvendig å følge tyngdekraften og deise i dørken. Det skal heller ikke store bevegelsen til for at minstemann gjør det samme. Stettglass, blomsterpotter, kaffekopper,krushunder, flasker o.l skal være sikret og plassert på dertil egnet måte!

 

Gjør man det, er det to tre jump så er faren over, værre er det ikke!!

 

Nå var ikke kaffi osv tilfelle her, men bag'en i sofaen foran falt på gulvet, og det rant litt vann ned igjennom luken og over madrassen og bag'en.

Litt synd at man må sikre båten for full storm når man skal kjøre innaskjærs.

Vi tar våre forhåndsregler og sikrer normalt.

 

Man kan ikke forvente at en 19-20 fots båt ikke skal bli utsatt for brå og uventede bevegelser på havet!! :yesnod:

 

Neida, jeg er forberedt på bølger osv, men ikke en tsunami på ellers stille vann innaskjærs.

 

Men men, det gikk bra denne gangen.. :-D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...