Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Hadde noe sånn skjedd på land i bil ville nok de fleste ringt politiet. Men på sjøen her i distriktet er jeg ikke sikker på om de har båt (ikke sett noen ihvertfall)......

Ta f.eks. at en bilfører kjører opp i en sølepytt og overskyller fotgjengere og barnevogner på fortauet. Hvor høyt hadde bilfører stått i kurs da? Hadde en politianmeldelse vært nærliggende? Svarene er nok gitt at både edder og galle, samt en anmeldelse hadde sittet løst da. Nei, la vi gå aktivt inn for å komme uvesenet til livs med lovlige midler. Gjerne med litt uthenging. VHF kanal 16 er ingen dum idè.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Igår kjørte jeg over Karmsund bro

 

Joda, Karmsundet er til tider slitsomt for oss med snekke. Jeg for min del prøver å unngå å legge baugen mot bølgene i utide , da det er litt rotete å gå sikksakk gjennom hele sundet når det er mye trafikk. Ekstra lang tid tar det også med denslags manøvrer. Ellers prøver jeg å holde meg godt til min side av leia, blant annet for å unngå å få disse hekkbølgemaskinene for nær! Når man går i 7-8 knop blir man uunngåelig innhentet av en del båter i løpet av den snaue timen det tar fra Haugesund til Røyksund. Men de aller fleste oppfører seg greit, kun et lite mindretall utmerker seg i negativ retning. Vil tro at mye av dette skyldes manglende kunnskap/ lite erfaring på sjøen. Men at båter lager bølger, det må vi vel bare akseptere som et fakta og innrette oss deretter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er litt i tvil om avstandbedømmelsene som presenteres her. Om jeg er 2-3 meter fra en annen båt har jeg for lengst sørget for å fendre godt :smiley: Jeg har desverre ikke slik kontroll på skuta at jeg kan kjøre så presist. Til det er underlaget litt for ustabilt :wink:

Om folk faktisk passerer en annen båt i 35 knop med 2-3 meters avstand (eller 10 for den saks skyld) er det uforsvarlig kjøring.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært på sjøen i et par tiår, er det endelig sunket inn at hekksjøer fra mindre begavede båtsjåfører er en rammebetingelse. Det betyr at du ikke får gjort noe med det og livet er for kort til å ergre seg over noe som kommer like sikkert som at det blir vår hvert år. Det eneste som gjelder er at man tar fornuftige forholds regler og at man må være i stand til å synes synd på de stakkars små.

 

Enig i dette utspillet.

Vi har alle valg og ta, og man kan godt velge å bruke masse energi på å irritere seg over dette, men problemet er at man ikke får gjort så mye med det. Jeg har også irritert meg grønn på dette i mange år men innser vel at det ikke hjelper. måtte bruke litt tid på kone og noen gjester i båten på vei hjem søndag. Overkjørte fiskesnører, og båter som kommer opp bakfra og lager store bølger uten at du rekker å svinge og møte de på en god måte.

 

Jeg bruker noen ekstra minutter før avgang og setter ting på faste plasser så de ikke detter ned. I tillegg varsler jeg folk ombord når det kommer bølger.

 

 

Fortsatt synes jeg det er mye kos med misnøye og dette tullet med å kaste ting på folk og andre aksjonsformer er jeg ikke tilhenger av. Hva med å lenke seg fast til de største båtene i havna slik at de hindres å komme på vannet? Eller hva med å bryte seg inn og åpne et kjølevannsinntak slik at båtene synker :wink: Eller kanskje man skal sende mail til likestillingsministeren og kreve at alle båter blir like

 

Tror vi har skjønt poenget ditt Bitteliten, men nå drar du det for langt ut, og det virker litt sutrete. Ikke slik jeg kjenner igjen deg fra mange av de andre gode innleggene du har her på BP.

Det er nok mange av oss som kunne tenkt oss å markere dette på hardt vis, uten å ha gjort det, eller kommer til å gjøre det.

 

Jeg var tidligere i år med og hentet en Viksund 350 i Stavanger og kjørte denne til Østfold. Når jeg satt til rors på flybridgen og førte båten gjennom Tangen på hvaler ble jeg overasket over hvor mye jeg måtte fokusere på fart for å få bølgene små nok for de jeg møtte. Etter dette skjønner jeg litt mer at ikke alle gjør dette for at de gir f..n.

 

Det jeg reagerer mest på er de som kjører med slike bølger nærme uthavner hvor det ligger mye båter. Har opplevd flere ganger at 20-30 båteiere flyr ned for å holde unna når bølgene kommer. Dette kan lage store skader på båt hvis doghouser etc begynner å bli i hverandre.

 

 

mvh

Tommy.

Link to post
Share on other sites

I min verden betyr :wink: og :lol: at man spøker - ikke sutrer :smiley: Mulig at ironien min var for nære sannheten til at den ble forstått :wink:

 

At mange har lyst til å markere - men ikke gjør det synes jeg er litt leit. Det må da være bedre å si i fra på en skikkelig måte enn bare å brenne inne med irritasjonen. Jeg har selv sagt i fra på K 16 jeg - til en båt av det aktuelle merket i denne tråden som dro på fra 5 til ca 20 knop i Mossesundet der det er 5 knop så betongbryggene dansa salsa og chachacha. Han svarte ikke dog - og ikke var fartsgrensa merket skikkelig den gang heller.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan blir det med disse IM'ene som ettersigende er sendt ut...... har ikke de heldig vinnerne baller og ryggrad til å kommentere at de var vinnerne her i tråden, eller er det muligens hold i påstanden til Verrie om at noen sitter i glasshus.... Jeg har sjekket IM boksen hver dag de siste dagene i håp om at det var noe fra Verrie der, men den gang ei...

 

Som sagt så passerte jeg en tresnekke på ett par og tyve fot med en 50-60 meteres avstand med Bavarien i fjor sommer hvor jeg hadde ca. 7,5 knop og tresnekken hadde nok en rundt 5-6 knop i Langesundsfjorden rett ved Salen. Jeg ser nå i ettertid at jeg nok burde ha øket denne avtanden noe siden jeg nok dro opp en 15-20cm med sjø, men nå er det for sent..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten - jeg kan av egne vitenskaplige erfaringer i dag si at et slikt Bavaria beist du hadde drar opp mer enn 15-20 cm bølger i 7,5 knop. Det er minst 40cm signifikant bølgehøyde med en slik båt. Noen av disse båtene har jo også så stor motor at de gjor 9 knop - og da graver de faktisk en hel del.

 

Jeg har heller ikke fått noen IM - men det drøyer nok ikke så lenge før vi har erta på oss noen.

 

For å være litt alvorlig - jeg erfarer at det kanskje mer er energien i bølgene enn størrelsen på bølgene som er vanskelig å håndtere. Noen båter lager store, runde bølger. Andre lager krappe bølger som er mindre. Lurer på om det er mulig å forutse hva slags bølger ulike båter lager. Bølgeerfaringene mine er fra en 8 fots jolle i sterkt trafikkert led. Da virker det meste ganske stort - men det er de krappe som er vanskelige å håndtere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sydvesten - jeg kan av egne vitenskaplige erfaringer i dag si at et slikt Bavaria beist du hadde drar opp mer enn 15-20 cm bølger i 7,5 knop. Det er minst 40cm signifikant bølgehøyde med en slik båt. Noen av disse båtene har jo også så stor motor at de gjor 9 knop - og da graver de faktisk en hel del.

Ok, jeg gir meg... Tenkte bare å slå av litt for kjente, men ble tatt igjen... :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest denne tråden i detalj - men merket meg henvisninger til noen av de som hyppig frekventerer BP. Antar at en av dem er meg. Antar også at jeg er avbildet som hekksjø-general.

Jeg har enda ikke fått noen IMer, men det burde jeg. Send ivei. Det tåler jeg. Jeg er forberedt på å utbedre skader.

Jeg har opp gjennom årene laget mye, myyye hekksjø.

I Stavangerområdet bidro jeg for mange år siden på å lage mye hekksjø ut til Midtholmen. Riktignok var jeg passasjer og min bestefaer skipper. Min bestefar brydde seg ikke så mye om hekksjøen - slik skulle det være når man seile snekke med motor på 1950-tallet, dette ga litt status.

I Flekkefjordområdet seilte vi en 14 foter som gravde noe enormt med sjø med 6 ombord - men ingen klagde dengang.

I Oslofjorden har jeg også bidratt til mye djevelskap - enda er jeg ikke politianmeldt, men det budre jeg vært ut fra innleggene i denne tråden.

Jeg har laget mye bølger i Dalslandskanalen - enda har jeg ikke fått bot.

På europaveien Göteborg - Strömstad har jeg laget mye trøbbel, sett mange fingre og sikket veltet mange kaffekopper.

 

Jeg setter pris på å få IM om mine feil. Kanskje jeg lærer engang.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om ikke denne krabaten også melder seg på sammen med trådstarter og takker hekksjøgeneralen for badet...

 

Datt ut av jolle i fart

En mann falt ut av jolla si i fart utenfor Kragerø tirsdag formiddag. En hekkbølge kastet båten opp slik at mannen datt i sjøen, men påhengsmotoren gikk fortsatt, så jolle fortsatte førerløs og til fare for andre folk. Politibåten rykket ut. Mannen ble berget uskadd på land og jolla ble også stanset, melder politiet. Mannen skal ikke ha vært beruset da uhellet skjedde.

 

Link

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når vi er ute i jolla forsøker jeg å lære ungene våre hvordan de skal ta sjøen med jolla for at bølgene ikke skal være farlige. Som Divemaster skrev - vi vender båten slik at man får bølgene mer inn på tvers. Ofte kan vi da kjøre i bølgedalen. Jr ble besten skuffa i dag da vi ikke merket bølgene etter en stor båt som passerte oss :smiley:

 

Også har vi alltid på oss dødmannsknappen i tilfelle vi faller overbord.Er så greit at andre slipper å løpe etter jolla vår.

 

Jeg trodde i hvertfall det siste var en naturlig sak å bruke.

Link to post
Share on other sites

Kan man bruke VHF'en?

Klart en kan bruke VHF'n. Det har jeg gjort selv flere ganger. Men selv om jeg helt tydelig har kunnet se at "synderen" har VHF-antenne, har jeg aldri fått noe svar. Men husk, at skal du være korrekt (og våger), så oppgir du din egen båts navn i kallingen.

 

Ellers har jeg stort sett sluttet å irritere meg over disse fartsfantomene som kliner seg oppi meg. Men når det kommer to slike ved siden av hverandre bak meg og passerer en på hver side med en avstand på 10 - 15 meter, er det ikke greit å få lagt baugen opp på skrå av bølgene fra begge to. Da blir jeg en smule sur!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

støtter verries nog ulvens håndtering av denne saken fullt ut. hva skulle være unormalt om 2 av baatplassens medlemmer med 30+ båter , skulle ha forbrudt seg mot den etiske bølgehøyde standaren som finnes bland (båt)folk. føler noen seg støtt av at noen har bilder\bevis på at to av "oss" har kjørt dumt , bør de respektive gå i seg selv. å legge ut navnene her ville jeg faktisk gjort BARE hvis situasjonen som oppstod ,hadde vært graverende og utgjorde en sikkerhetsrisiko.. ( syk dum kjøring :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si med sikkerhet om det har blitt bedre, eller værre i år, men synes det for det aller meste foregår i svært så siviliserte former på sjøen jeg da. Har vært ute det meste av dagen i en seiljolle i Lillesand og omegn og motorbåtfolket har oppført seg meget bra! Opplever dog at motorbåtfolket synes det er vanskelig å beregne seiljollas fart da denne i det ene øyeblikket gjør en 2 til 3 knop for deretter å "rase" avgårde i opptil en ti knop. Dette har noe med vinden å gjøre, en faktor som kontrolleres av andre enn meg :rolleyes: og som seiler søker jeg å utnytte vinden maksimalt for å få mest mulig fart i båten.

 

Ser ellers at folk detter ut av sine joller og at båt/motor fortsetter sin seilas på egen hånd, kanskje på tide å benytte denne dødmannsknappen som de fleste båter/motorer er utstyrt med i dag?

 

Vil ellers anbefale en del motorbåtførere her å gå til innkjøp av en tommestokk slik at man lettere får et forhold til distanser og kanskje også til høyder (bølgehøyde)?

 

Er som andre har nevnt også svært spent på om Verrie faktisk har sendt ut IM'er og om de som har mottatt disse (det er relativt få kandidater hvis man leser nøye hva Verrie har skrevet!) har baller nok til å innnrømme dette?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er som andre har nevnt også svært spent på om Verrie faktisk har sendt ut IM'er og om de som har mottatt disse (det er relativt få kandidater hvis man leser nøye hva Verrie har skrevet!) har baller nok til å innnrømme dette?

 

Jeg har enda ikke fått noen.

Det burde jeg, i hvert fall hvis Verrie kjørte en Scand 27 Nordic og prøvde å passere meg over Kvåsefjorden. :lol:

Joda vs Scand: 1-0 :lol:

 

Her er redningsskøyta en av hekksjøgeneralene:

 

http://www.fvn.no/nyheter/ostre/article601778.ece

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Vil ellers anbefale en del motorbåtførere her å gå til innkjøp av en tommestokk slik at man lettere får et forhold til distanser og kanskje også til høyder (bølgehøyde)?

Vil tro at det går an å utstyre hjemmelagde antibølge egg-flaske-tomatkastere med lasermåler slik at man kan få rett avstandsbedømmelse.

Link to post
Share on other sites

Eller noe så enkelt som et lyddempet rifleskudd i motoren. eller enda litt høyere - noen mener tydeligvis at dette problemet kan fjases vekk. At vi som er drittlei av de som ploger opp sjøen rett ved siden av båten vår er noen dumskaller.

Dere må jo skjønne at vi ikke snakker om de som ploger utaskjærs. De fleste som irriterer seg over plogerne irriterer seg over dem når man møter dem inne i indre havn, smale sund og andre 5knopssoner.

Når vi sier rett ved siden av båten så er det rett ved siden av båten! Trenger f**n ikke tommestokk for å se at de passerer rett ved siden av båten! Trenger for f**n ikke tommestokk for å måle bølgehøyde! Drar de opp stor hekksjø er det uinterresant om den er 1meter eller 1,5 meter - rett ved siden av en liten båt innaskjærs er hekkbølgen deres for stor uansett!

Fjaset deres viser bare at dere suverent overser at dere lager om ikke problemer så ihvertfall ubehagelige situasjoner for andre på sjøen.

En vhf melding er vel og bra men har dessverre ingen tro på at hekksjøgeneralen bryr seg katta om det.

 

Leste forresten en interesant liten sak i agderposten idag der en fegeskipper i distriktet luftet sin frustrasjon. Det verste sa fergeskipperen var at tydeligvis var det dem med størst båter som hadde minst sjøvett.

Redigert av navar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe slår meg når jeg leser denne tråden. Dels graden av skråsikkerhet som en del av gjengangerskribentene viser her, dels den forsøk på bagatellisering og "feie under teppet holdning" som skinner igjennom.

 

Mener man for alvor at "anti-hekkbølge-holdningene" er oppkonstruert og en slags form for tidtrøyte eller kos som noen har påstått her?

 

Jeg tror faktisk at når mange opplever "hensynsløse hekkbølgegeneraler" på sjøen, så gjør dette i lengden noe med manges holdninger. Vil våge å påstå at manges dårlige eksempler i lengden fører til mer hensynsløshet og egoisme på alle områder på sjøen.

 

Vi vil vel gjerne forbedre sikkerheten på sjøen? Få ned uvettig kjøring? At alle blir flinkere til å praktisere sjøveisreglene? I så fall bør vi slutte å bagatellisere hekkbølgeproblematikken.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ganske naturlig at de som er eier av fjordploger forsøker å bagatallisere denne hekksjøen, noe annet vil jo være helt unaturlig. Hekksjø er jo neppe noe stort porblem der de sitter med "nesen i sky" høyt hevet over snekkefolket med sin "gintonic", så da synes jeg ikke man skal forvente at de evner å se at dette kan oppfattes som et problem blant allmuen til sjøs. Personlig så tror jeg ikke de skjønner at båtene de har lager hekkbølger, det kan vel være mange årsaker til dette, men det totale fraværet av evnen til å sette inn i andre sitasjon kan nok være en av de viktigste etter mitt syn. Det ser man jo tydelig i tråder som denne, og ser man på han falt over bord på grunn av en hekkbølge så er det nærmerst han egen feil at han ble det....

 

Det er nok bare å erkjenne at det er minst to leire her, det er de som genererer hekkbølger og de som generes av hekkbølger, og alle forsvarer sine interesser.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nå har jeg samlet sammen div. bilder fra mitt kamera, og bilder jeg fikk av Laluna II, her kan dere se litt flere vinkler osv.

 

Hekksjø Generaler

 

Som dere ser, så er det ikke lange avstanden mellom båtene akkurat.

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...