Vegard Olsen Startet 31.Juli.2008 Del på Facebook Startet 31.Juli.2008 Kjøpt ny Uttern T55 / 115hk Mercury Optimax. Lurer på om hva som er korrekt stigning / diameter på alu propell? Har noen erfaringer / anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Hei, velkommen til BP. Gratulerer med ny båt. Vil først spørre deg hva du får av fart og turtall på motoren idag. Regner med at du har en 19 P propell på din nye 115 Optimax. Du bør få et turtall opp mot 5750 r.p.m. for at den skal yte max. Mulig du må gå ned til en 13 1/2 x 17 P propell , avhengig av vekten på din båt og motor. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 (redigert) Hei og velkommen til BP. (så du postet mens jeg skrev chagall da ) Max turtalsområde for disse motorene er 5000-5750rpm WOT Selv har jeg bella 530 excel med mercury 115hk optimax på. Og der har jeg ballistic stålpropell 13 3/8 x 19. Din og min båt er jo relativt lik så vil tro du klaffer bra også med den propellen Min orginale alu-propell er 13x19. Men som en sjekk her: Hvor stor fart nå, ved normal last? (gps evt) Hvor mye oppnådd turtall nå, ved normal last? Hvilken propell nå, størrelse Diam x Pitch og alu eller stål? Hvor er kavitasjonsplaten i forhold til skrogbunn? Hvilken propell ønsker du, alu eller stål? Redigert 31.Juli.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Vegard Olsen Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Takk, takk !!! Det er fint å kunne diskutere litt detaljer med likesinnede. Jeg må innrømme at jeg er litt "føre var". Er litt gira på å få rett propell / rett montering (høyde). Derfor postet jeg denne FØR jeg har fått båten overlevert for evt. å kunne vurdere før jeg drar fra butikken. Tror det sitter en 13 1/2 eller 13 1/4 x 19P alu på motoren som standard. Alu er helt OK for mitt bruk, foreløpig. Mulig jeg går til stål etterhvert, men foreløpig har det svidd nok i lommeboken... Når det gjelder antikav. platen skal vel den være flush med underkant kjøl...? I alle fall med en standardpropell, ville jeg tro. Det er i alle fall det jeg sånn i utgangspunktet ville satset på. Høre dette vettugt ut? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 (redigert) *snip*Når det gjelder antikav. platen skal vel den være flush med underkant kjøl...? I alle fall med en standardpropell, ville jeg tro. Det er i alle fall det jeg sånn i utgangspunktet ville satset på. Høre dette vettugt ut? Ja fint, det blir nok bra. Trolig så kommer det til å sitte 13x19P på din også. Virker som det er det de setter på "standard" på disse motorene. Ikke sant chagall Så for du heller komme tilbake til tråden her når du har fått båten på vannet og testet den ut litt, ref punktene i innlegg #3 Redigert 31.Juli.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 (redigert) Når det gjelder antikav. platen skal vel den være flush med underkant kjøl...? I alle fall med en standardpropell, ville jeg tro. Det er i alle fall det jeg sånn i utgangspunktet ville satset på.Høre dette vettugt ut? Hei, høres absolutt vettugt ut. Med en alu. prop bør anti.kav plata ligge flush med laveste punkt på hekken. Ligger den for høyt får du problemer med liten "range" på uttilting av motoren. (alu. prop) Har erfart dette selv. Redigert 31.Juli.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Disse to lenkene kan kanskje være til nytte: http://www.uttern.se/common_data/uttern_korinformation.xls http://www.uttern.se/common_data/uttern_pr...ta_2006-001.xls Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Hei, ser av linken til `Stevens` at Utterns propellerliste anbefaler 19 P propell på Uttern T55 m/ 115 Optimax. Skal da gi 40,5 knop ved 5600 r.p.m. Ja, ... da er jo bare å prøve.? Sitér dette innlegget Link to post
Vegard Olsen Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Takk for fine kommentarer. XL-arkene fra Uttern.se viser de samme topp-hastighetene som Båtmag. test tidligere. Er litt tvilende til 40+, men jeg skal sjekke - you bet. Knopmåler (vannhast.), GPS (håndholdt) og kartplotter. Skal nok få et resultat med stor grad av sikkerhet. Men med ny 2T motor blir det vel litt innkjøring først. Ikke som E-Tec der full gass fra første stund er OK. Blir nok derfor litt til før forumet får svar... Skal "varme opp" motoren etter boka. I mellomtiden. Dersom det er noen som vil komme med sine tips til set-up på propell / motorhøyde, så bare kom igjen. Takk for info fra Uttern.se. Og takk for verdifulle kommentaer fra kapteinene. Skjønner ikke helt gradene ennå, men mange striper betyr vel stor erfaring på forumet. Kult at dere svaret raskt...!!! Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Virker som det er det de setter på "standard" på disse motorene. Ikke sant chagall Hallo`KenBjork` , beklager at jeg overså din kommentar. Som vanlig er jeg helt enig med deg , når det gjelder "standard" propeller på Mercury Optimax 115. Det utrolige er at forhandlere stort sett leverer disse motorene med 19 P propeller om den skal monteres på en 17 fots Skjærsgårdsjeep eller en 20-21 fots Daycruiser. Ifølge Brunswick Marine er det ikke noen standard propeller for denne motoren, men må tilpasses den aktuelle båt. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 (redigert) Gjør som diskutert i innlegg #4 #5 #6 vedrørende høydemontering. Altså, kavplate flukt med kjølen/skrogbunn Og start med 19P "visp" OT: Ja, er ikke alt man alltid ser chagall Jau det er litt rart det klasker på 19 20-21 fots båter hvertfall. Sa også hos bakken i fjor, når vi skulle ha testrunde på min før jeg fikk dra hjem. At de er levert uten propell og at det er ingen std på de. Redigert 1.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
bucannysar Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Hei,, jeg byttet ut min "originale" alu prop med ballistic stål... (19 P) jeg har ikke prøvd båten med original så har ikke noe å sammenlikne med men nårjeg er alene i båten med full gass og tilt får jeg rundt 5800 rpm. Er veldig fornøyd med denne. toppfart er da ca 40 knop.- Sitér dette innlegget Link to post
Stian Hustvedt Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Har nylig kjøpt meg en Uttern D55 med 115 Optimax og leser med stor interresse diskusjonen som her pågår angående fart/turtall og størrelse på propell. Som dere også refererer til så står det i testene som er utført av denne kombinasjonen skal gi en toppfart opp mot 40 knop. Av forhandler ble jeg fortalt at noen innkjøring ikke var nødvendig, den ville gi litt fetere blanding de to første timene Det var derfor med stor spenning jeg hadde min første tur på lørdag.Etter å ha kjørt ca. 45 min. prøvde jeg å gi på litt og måtte gi relativt mye gass for å oppnå en fart på 25/26 knop.(ca.4500 omd.) Etter ytterligere kjøring på søndag så prøvde jeg å gi full gass med trim.resultat 32 knop(både knop måler og kartplotter) ved ca.5100 omd.Propell størrelse 13x19". Dette var jo skuffende, er det noen som har en god forklaring til meg? ser jo at jeg mangler en del turtall opp til 5700 omd. som er oppgitt som maks.Har noen merket forskjell etter det to timene med fetere oljeblanding? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Har nylig kjøpt meg en Uttern D55 med 115 Optimax og leser med stor interresse diskusjonen som her pågår angående fart/turtall og størrelse på propell.Av forhandler ble jeg fortalt at noen innkjøring ikke var nødvendig, den ville gi litt fetere blanding de to første timene Hei, velkommen på BP. Gratulerer med ny båt og motor. Blir meget overrasket over din forhandlers uttalelse om at noen INNKJØRING IKKE VAR NØDVENDIG. Det er riktig at motoren får mer olje i innkjøringsperioden, men det vil ta opptil 10 timer før dette blir redusert. Regner med at du har fått med en brukermanual, som forteller deg innkjøringsprosedyre i detalj. Anbefaler at du varierer turtall mellom 3000-4500 rpm de neste 6-8 timene. Etter dette kan du "gi jernet". Ellers er det mulig du må gå ned til en 13 1/2 x 17 P propeller for å oppnå max rpm. p.s. Mulig motoren kan være montert for lavt på hekken. Redigert 18.August.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Jeg også ble fortalt ifor at det var bare å kjøre på. Men men jeg kjørte nå inn etterboka uansett jeg da, og det gikk ca 10timer (husker ikke antall nøyaktig, er jo 250 kjøre-timer siden) før jeg merket full effekt. Jeg husker ikke hva jeg fikk på maks, etter dette, skal vel stå i en eller anna propell tråd her på bp. Skal lete å se. Men husker hvertfall jeg vant over en 200rpm på å heve kavitasjonsplata til 20mm over skorgbunn Beklager, smørr på flesk her. Mange faner oppe serru. hehehe Redigert 18.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Men men jeg kjørte nå inn etterboka uansett jeg da, Men husker hvertfall jeg vant over en 200rpm på å heve kavitasjonsplata til 20mm over skorgbunn Helt enig som vanlig, hvorfor skal vi ikke følge brukerhåndboka, når det anbefales av produsenten.? Mulig der er derfor VI ikke har noen problemer `KenBjork`. Har hatt en del "påhengs" (2-takt) opp i gjennom årene og alltid vært meget nøye med innkjøringsprosedyrer og har derfor ikke hatt noen problemer med mine motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Av forhandler ble jeg fortalt at noen innkjøring ikke var nødvendig, den ville gi litt fetere blanding de to første timene Jeg blir skremt av at det finnes slike forhandlere jeg... Jeg regner ikke med at du fikk det men det beste hadde vært å hatt dette skriftlig. Slik at du kan vise til det hvis det skjer noe og garanti bortfaller fordi de viser fra loggen at du ikke har innkjørt den skikkelig Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Stian Hustvedt Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Har sett igjennom hva det står om innkjøring i instruksjonsboka:Der står det at du skal kjøre motoren over et variert turtallsommråde med hovedvekt innenfor 3000-4500 omd.Og at du i tillegg til dette endrer turtall ca hvert annet minutt samt unngår å ligge i samme turtallsområde i mer enn 10 min. Og så: korte intervaller på ca. 10 sek. med full gass. Når jeg leser dette så stemmer dette HELT overens med en vanlig dag på sjøen for meg.Når det gjelder perioden med fetere blanding så står det at dette "kan" ta opptil 10 timer, hos meg står det at det gjenstår 50 min. Sitér dette innlegget Link to post
Emmer Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hei Stian! Gratulerer med flott bår Har hatt denne båten / motoren siden i vår, og opplevde akurat det samme som deg. SmartCraft sa at motoren var innkjørt etter 5 timer, men jeg opplevde at turtallet økte gradvis timene etter dette. Etter 15 timer fikk jeg omtrent 5300 o/min, og 36 knop. Dette med orginalprop. 19" Fikk låne en 17" propell av forhandleren, og dette ga meg omtrent 5750 o/min. Ble ikke mye bedre toppfart (37 knop), men merkbart bedre akselerasjon. Det er nesten ikke merkbar forskjell på ytelse om jeg kjører alene eller har 4 i båten. Synes det er ok, men det ble også til meg antydet 40 knop av forhandler.. Sliter i tillegg med en del groing under, så jeg er litt i tvil på kvaliteten på bunnsmørninga. Dette kan jo kanskje hos meg utgjøre en kn eller to.. Sitér dette innlegget Link to post
Vegard Olsen Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Heisan - kort oppdatering fra meg som startet denne tråden. Har kjørt inn iht. SmartCraft display - 120 min. Ser det er noe dissens om dette er nok, så det er vel best å være litt forsiktig ennå en stund. Men har testet toppfart med 2 voksne, 3 barn og full tank - dvs. ikke akkurat idelle forhold for maxing av fart, men det gir en pekepinn. Fikk glatt 38 GPS-knop. Regner med at 40-grensen brytes ved flatt vann og lettere båt. Erfarer også det som er nevnt med liten frihet om uttilting. Må gi meg på nivå 3/4 - der mister propellen grepet. Mulig det er pga. BlackMax alu prop. Men også mulig det er pga noe høy montering på hekken. Uansett er jeg fornøyd med fartsressursene i båten. 40-grensen er av akademisk betydning. Cruising speed er 25-30 uansett. Men morro å kunne fleske til innimellom. Og viktig å kunne skryte av 40 knop. Skal ut en tur en sen kveld med "glatt" vann, og "grammet" båt. Så får vi se... Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hehe bra det `Vegard Olsen` Er grunn til å være fornøyd nå Helt enig som vanlig, hvorfor skal vi ikke følge brukerhåndboka, når det anbefales av produsenten.? Mulig der er derfor VI ikke har noen problemer `KenBjork`.Har hatt en del "påhengs" (2-takt) opp i gjennom årene og alltid vært meget nøye med innkjøringsprosedyrer og har derfor ikke hatt noen problemer med mine motorer. Jepp. Tenker nok det er derfor ja. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Stian Hustvedt Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hei Emmer Har nå i kveld på oppdrag i fra forhandler foretatt en ny test. Gjenstående innkjøring står oppgitt til å være 40 min. Ved fullt pådrag på stille vann oppnådde jeg 32,1 knop (GPS) og et turtall på 5080 omd. Du sier at du fikk låne en propell (17") er det den du kjører med fortsatt? alu.eller stål? Sitér dette innlegget Link to post
Emmer Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Jeg bruker 17" propellen. Det er en orginal mercury alu propell, samme som den som fulgte med på 19". Jeg fikk låne den for å teste, og levere tilbake den jeg ikke kom til å bruke. Det ser ut til å fungere bedre med 17"på min båt hvertfall. Synes å huske at jeg også hadde de samme ytelser som deg før motoren var innkjørt. Løsnet etter hvert, men etter lengre tid enn SmartCraft skal ha det til. Min har gått rundt 25 timer nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.