Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Har det vært rorproblemer med nyere najad ?

I Seilas nummer 4, 2008 på side 11 står det følgende at lese...

 

Sitat

På en av de første turene så låste rattet seg slik at det ble umulig å styre båten..

 

Mens motoren ved flere anledninger ikke lot seg starte..

 

Det Blomvik derimot reagere mest på var alikevel trimmen på båten. Najaden lå nemelig 13 cm dypere i vannet med baugen enne med hekken.....

 

Noe av grunne til at jeg kjøpte en slik dyr båt var jo nettop at jeg forventet å få en båt av god kvalitet. Det har jo vært skrevet mye om at Tyske og Franske billigåt-verftene leverer båter med mangler, men det gjelder tydligvis flere....

 

Sitat slutt

 

Er etter mitt syn ikke særlig god kritikk av et verft som som etter sigende skal være best i klassen og priser sin 22 foter til noe over 4 mill...... Men en bør neppe krotisere slike kvalitetsverft.... synes det er flott at en eier kommer frem med skavankene hos de seriøse aktørene... og at det tok 2 år før dette ble rettet på er en skandale etter mitt syn... om kompenasjone ble en generator... båten er fremdelse tung i nesen... 0,7 grader mens specen sier 0,15...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En luksusbil i samme størrelse og sammenlignbar motorisering som en standardbil

Finnes den? :crazy:

 

 

 

Selv ikke med norske avgifter :lol:. I tillegg har disse båtene mye av det samme utstyret og motorer levert av de samme produsentene.

Som nevnt tidligere i tråden: Utstyr kommer i forskjellige utgaver...

 

 

 

Det finnes sikkert forskjell i interiørfinish. men denne forskjellen er jammen dyr... :lol:

Ja, og det er nok her den store forskjellen ligger. Legg bl.a. merke til hvordan lister er skåret og at paneler som festes ved siden av hverandre kommer fra samme treet. Det siste punktet er det ikke så lett for maskiner å ta hensyn til.

 

 

 

Det er jo også alltid et spørsmål i disse sakene om det er kvaliteten du betaler for eller ineffektiviteten... :lol:

Du betaler for atmosfæren. Og image.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Et eksempel er hva som har skjedd med Storebro-Nimbus-Maxi-Ryds.Dersom jeg ikke sitter med direkte feilinformasjon fra folk som er godt kjent med dette,så har de nå samme eier,og nærmer seg raskt en form for serieproduksjon,med klare framtidsplaner om kraftig effektivisering.Tror ikke disse "kvalitetsbåter" blir dårligere av den grunn,snarere tvert om.Og prisen vilmest sannsynlig bli mer konkuransedyktig.

Det jeg helt klart mener er at de "såkalte høykvalitetsbåter" er unødvendig dyre pr dd,og det blir betalt for inneffektivitet.

Om 8-10 år vil man innse at serieproduserte båter har minst like høy kvalitet som de som kommer fra "småprodusenter"

mvh

fem@il

Jeg vil ikke karakterisere Nimbus som en luksusbåt. Om man går de i sømmene ser man at de er posisjonert ganske "midt på kvalitetsskalaen" (selvom det ikke ser slik ut på prisene alltid :wink:) Jeg tror det er en utfordrende posisjon å ha. Storebro kvaliteten har etter min mening falt mange hakk etter at Nimbus overtok det merket.

 

To faktorer tror jeg du glemmer:

1. Merkevare har stor betydning i høye prisklasser. En hel del kjøper et visst merke fordi det har visse verdier/egenskaper. Eksempler er Sunseeker, Riva, Fairline, Hallberg Rassy, Swan, Najad

2. Det gjøres naturligvis effektivisering i alle fabrikker. Alle eiere jobber alltid med det. Min lille erfaring tyder på at det er mange veier til Rom - også når det gjelder effektivitet i fabrikker :smiley: Og det er ikke alltid det mest økonomiske er maskinell produksjon. For man får veldig store avskrivninger og man blir veldig sårbare for synkende volum ettersom man har høye faste kostnader.

 

Hva er det egentlig som er så unikt med Bavari's produksjon? Vet at de har samlebånd som sender båtene rundt (andre bruker vogner). Men hvor mye er maskinelt egentlig utover det og at de har en CNC fres som freser hull et i dekket? Plaststøping må fortsatt gjøres manuelt - men de har autoklav - som også andre har - som Najad's Åmål fabrikk. Og det ser definitiv ut som om sikafleksen er manuelt gjort i innredningen

 

Jeg tror Bavarias prising ikke bare er produksjonsstyrt - jeg tror nok at de har ganske markedsstyrte priser de også. Noen modeller tjener de godt på - andre er kanskje ikke så bra. Svakheten er at med så store serier er det dyrt om volumene faller - og det er dyrt å ha linja stående om markedet faller - særlig om man tar risikoen på ikke å ha solgt alt som produseres.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På en av de første turene så låste rattet seg slik at det ble umulig å styre båten..

Mens motoren ved flere anledninger ikke lot seg starte..

 

Motor problemer , greit nok det er ikke Najad motor men dette med roret det høres ikke så voldsomt kjekt ut , kan det være at det har skjedd noe med kvalitetskontrollen etter at Najad har fått nye eiere økt produksjonstakten og fornyet seg så mye som de har gjort (de er vel et av de verftene i verden som har endret seg mest de siste årene).

 

Får ringe heitmann og avbestille 570`n :lol:

Link to post
Share on other sites

Får ringe heitmann og avbestille 570`n :lol:

Det er sikkert like lurt det.... vil jeg tro :lol: bør vel heller kjøpe en HR62 eller nøye seg med bare 54'en om lommeboken ikke er enig..

 

Er enig i at det nok ikke er så alvorlig som det høres ut som..... men jeg er enig med kjøperen av 440'en at man bør kunne forvente kvalitet når man betaler rundt 3 ganger så mye som billigbåtene... men det at baugen fremdeles stikker alt for dypt i forhold til specen er vel ikke bra det heller.... Trodde slikt kunne innvirke på seilegenskapen jeg ja.... siden det åpenbart er vektbalansen i båten som utgjør dette... Men noen hundre kg. med sandsekker akterut vil nok hjelpe på dette også.... :lol: Er han heldig så kan det vel vanke gratis sand fra Orust også.. Det enkle er ofte det beste.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et eksempel er hva som har skjedd med Storebro-Nimbus-Maxi-Ryds.Dersom jeg ikke sitter med direkte feilinformasjon fra folk som er godt kjent med dette,så har de nå samme eier,og nærmer seg raskt en form for serieproduksjon,med klare framtidsplaner om kraftig effektivisering.

 

Ser ut som at innen båtbransjen skjer det stadig noe hva angår "hvem eier hvem". Nimbus har nylig solgt Maxi til Alfred van Wincoop og han vil også utvikle en ny serie seilbåter i klassisk design med navnet Aphrodite. Aphrodite var et svensk seilbåtmerke som Najad kjøpte opp for en del år siden. Verftet tar nå frem igjen merkevaren i en ny serie. Nimbus selger Maxi for å rendyrke sin satsning på motorbåter.

Og hvis jeg ikke husker feil så er det bare et par år siden at Alfred van Wincoop kjøpte Najad.

 

Hvem som eier hvem og produserer hva og hvor i morgen er ikke så godt å gjette seg til!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På en av de første turene så låste rattet seg slik at det ble umulig å styre båten.

Hah! Det der klarte jeg helt på egen hånd på min båt, helt uten hjelp av produsenten. :lol: Spøk til side, feilen behøver ikke være så alvorlig (men konsekvensene er helt klart alvorlige). Antagelig en liten glipp i kvalitetskontrollen som ikke skal forekomme.

 

Når det gjelder serieproduksjon så er det helt klart at det lønner seg i store serier, men oppstartskostnaden er høyere. Serieproduksjon og automatiserte operasjoner er heller ikke det samme som høyere kvalitet, det krever at produsenten følger opp med kvalitetskontroll. Her er ikke alle produsenter like gode. Det siste leddet heter ettermarked og her skal bl.a. feil som oppdages først etter at båten er levert til kunden bli rettet opp raskt. Her er det store forskjeller mellom produsenter og for den saks skyld importører.

Link to post
Share on other sites

For det første,jeg ble kritisert for å sitere hele innlegg,og det er netopp hva "bitteliten" her her gjør tildet fulle :flag:

Hvis ikke Nimbus/storebro er kvalitet,så er hverfall ikkke din "svenskoppkjøpte" norske Vestfjord det!!(Selv mener jeg både Vestfjord ogNimbus/storebro /Maxi er ypperste kvalitet)

Forøverig synes jeg denne "kvalitetsdiskusjonen " blir for dum,kvalitetsforskjellen er minimal,og vil noen betale 2-3mill mer for bagateller,så dem om det!! :flag:

 

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

For det første,jeg ble kritisert for å sitere hele innlegg,og det er netopp hva "bitteliten" her her gjør tildet fulle

Forøverig synes jeg denne "kvalitetsdiskusjonen " blir for dum,kvalitetsforskjellen er minimal,og vil noen betale 2-3mill mer for bagateller,så dem om det!!

 

Hei `fem@il`, det har alltid vært forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. :lol::cheers:

Link to post
Share on other sites

Tibake til tråden...jeg har aldri blitt seilt forbi av en Bavaria,

 

Å det finnes raske Bavver også. du har bare ikke truffet en på fjorden ennå.

Da blir nok den gamle smale saken din liggende langt bak.

 

Ha en fin seilsommer. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Selv mener jeg både Vestfjord ogNimbus/storebro /Maxi er ypperste kvalitet)

Forøverig synes jeg denne "kvalitetsdiskusjonen " blir for dum,kvalitetsforskjellen er minimal,og vil noen betale 2-3mill mer for bagateller,så dem om det!! :flag:

Enig i at det er vanskelig å diskutere kvalitet. Særlig når oppfatningen av hva som er bra kvalitet er så forskjellig. Men jeg forstår jo at du mener at alle blir serieprodusenter med din kvalitetsoppfatning som utgangspunkt. Jeg er ganske så sikker på at du tar helt feil i din bedømining. Både av hva som er bra kvaltiet og hva kunder er villige til å betale for :smiley:

 

Det viktigste er jo at man er fornøyd med båtvalget sitt. Det jeg ikke forstår er at det er så viktig å påpeke at alle andre har valgt feil. Det blir en rar diskusjon for meg. Men det virker som et sårt punkt for mange Bavaria eiere - ikke bare de som er aktive her.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter min oppfatning fins det ikke noen hets mot Bavaria, i hvert fall ikke som jeg har opplevd. Derimot hører jeg svært ofte (daglig) kommentarer om egenopplevelser som går i følgende retning:

 

Bavaria seilbåter bærer sitt klengenavn med rette, nemlig "pinnebåter". Pinnebåter fordi svært få noengang har sett en Bavaria gå for seil. De aller fleste går for motor. Hvorfor er det slik? Jo, oppfatningen blant mange er at svært få kan seile, ei heller har sørlig ønske om å lære seg å seile med det første. Det er ikke primært derfor de har gått til anskaffelse av Bavaria.

 

Bavaria seilbåter har blitt de nye "snekkene" på sjøen, romslige og billige, mer stabile....mye båt for pengene. Det formelig kryr av dem, men gjør det noe da? Selvfølgelig gjør ikke det noe.

 

Min erfaring er at alle er velkomne på sjøen, enten de har seilbåt eller motorbåt. Jeg har aldri hørt et negativt ord om Bavaria seilbåter.....bare opplevd og oppfattet andres mening og kommentar, som går i disse retningene. Selv har jeg tilnærmet samme oppfatning.

 

Selvfølgelig er det sannsynlig at mange her inne vil si at de seiler mer enn de går for motor.....mens dere blir en dråpe i havet virker det som. Håper ingen Bavaria-eiere oppfatter dette som hets...

Link to post
Share on other sites

Tibake til tråden...jeg har aldri blitt seilt forbi av en Bavaria, men så har jeg seilbåt og ikke campingvogn!

 

Du må først "manne" deg opp??

Så melder du deg på en av Shorthanded seilasene på sørlande (Doyle eller Flødeseilasen) til neste sessong.

 

Så kommer du nok til å få oppleve det.

 

Da får du heller ikke anledning til å skylde på mannskapet, vist noe ikke er som det skal??Etter at seilasen er seilt. :smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Det er mye rart som blir skrevet ang. Bavaria-synsing her Mye av det er ren hovering over sin egen fortreffelighet. Fra Bitteliten sin "sika-fetish" til Moosewine sin "Larkollen-fetish". Slik jeg ser det, så må man først definere sitt behov opp mot sin egen økonomiske situasjon. De med kjempeøkonomi, velger ikke Bavaria. Til det er merkevaren Bavaria for kjip. Men for en dødelig person som meg, er mine kriterier som følger:

1. Useende:Det høres kansje rart ut at jeg rangerer dette øverst, men for meg, så kunne jeg ikke tenke meg å kjøpe en båt,bil, mobiltelf, etc uten at det falt i smak utseendemessig uansett hvor snusfornuftig ett annet valg ville være. At Bavaria-look'en fenger, både meg og andre, er hevet over enhver tvil.

De er "kule", moderne, fremtidsrettet. Man kort og godt liker look'en. Jeg har, som nevnt tidligere, ikke greie på seilbåter, men har ikke vanskelig for å se at også Bavaria-seilbåtene design-messig er blitt en "hit"!

2. Behov: De fleste (og nå tar jeg utgangspunkt i en BMB-35 sport) som ønsker seg en slik type båt, ønsker god plass i første omgang. Gjerne småbarnsfamilier med begrenset økonomi og behov for "hytte på sjøen". Med en BMB-35 sport får du det!Du får en følelse av det er "luft" nok. Ingen trenger å gå oppå hverandre og ingen kryping inn i små hull når en skal legge seg for natten. Dette er et vesentlig skritt videre fra "Drømmen om å eie en Scand Baltic", som mange har hatt gjennom tidene og uten at det koster vesentlig mere.

3. Kvalitet: Ingen skal komme å fortelle meg at ikke BMB er kvalitetsbåt!. Jeg har eid min båt i 2-år. Ingen feil, ingen lekkasjer i luker eller lignende, ingen skrangling i skaper,ingen løse skruer, kort sagt, båten har svart til forventningene og vel så det. Ser stadig folk med nye båter flyr rundt i båthavna med sika-presser og tetter lekkasjer i luker og vinduer. løse skruer etc. Det er det ikke behov for her ombord. Båten har god fart i forhold til størrelsen( Max 34kn marsj 27-28kn) og er rimelig i drift i forhold til båter med tilsvarende størrelse. Så er det sikkert små detaljer som er bedre ut ført hos de såkalte kvalitetsbåtene (Windy, Fairline, Nw etc). Men disse fabrikantene henvender seg til et annet marked, nemlig de med penger. Derfor vil alltid disse merkene være vesentlig dyrere enn de fabrikkantene som baserer seg på massesalg til normalkunder. Det er derfor helt feil å sammenligne disse merkene med Bavaria

4. Pris: Kan ikke se at noen andre fabrikkanter er i nærheten av match'e BMB på pris i dette segmentet. ("Moderne hytte på sjøen")

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det sannsynlig at mange her inne vil si at de seiler mer enn de går for motor.....mens dere blir en dråpe i havet virker det som. Håper ingen Bavaria-eiere oppfatter dette som hets...

Det er vel også noe forskjell mellom hva man legger i ordet 'hets'. Jeg for min del oppfatter mye av dette som hets, og jeg eier/eide ikke noe Bavaria.

 

Derimot gikk jeg for 3 dager siden fra Strömstad til Oslo med en X-332 - hele tiden for motor (først ingen vind, deretter mye vind fra nord).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...