Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

. Det som er spesielt med dette merket kontra andre, er at noen ytterst få eiere nesten får hysterisk anfall når noen er kritiske eller avmålt begeistret for Bavarias løsninger. Og da setter forfølgelsesvannviddet inn for fullt. Det gir trådene en helt spesiell underholdningsverdi. Og underholdning er bra for den mentale helse.

 

Jeg vinkler det litt anderledes. Enkelte båt-eiere får hysteriske anfall når noen mener att Bav kan sammenlignes med enkelte andre merker :wink: . Og enig det skaper en

underholdningsverdi.

 

Så vi tolker det helt forskjellig :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tror det skal letes godt for å finne noen som har sagt at bavaria lager dårlige båter her på forumet , at det drar seg til med diskusjon fordi noen av de som har disse båtene kanskje misforstår litt det kan være mulig.

Men det jo også morro med friske diskusjoner på et forum og de fleste prøver vel å holde seg i skinnet og selv om noen sier at den og den båten ikke er noe en selv ville valgt og en bavariaeier svarer med å kalle en for ekspert/spesialist/alvitende eller noe sånt så får det stå på dens regning.

 

Startes det en tråd om en annen båt så dør tråden/diskusjonen raskt og det er neppe fordi båten er bedre men fordi det merket ikke er representert her på forumet med så mange eiere.

 

Edit !

Baatsmann , jo du sier noe der men det er vel en grunn til at noen vil betale mer for en båt og det er vel akkurat fordi de da mener det er en bedre båt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er en uting å snakke negativt om andre båter selv om ikke båtene faller helt i ens egen smak. En ting er å diskutere design/løsninger osv, en annen ting er å fremstille kjøpere av Bavaria båter som mindre lure enn en selv.

 

Helt enig!!! :smash:

Men kanskje er ikke de uten Bavaria de smarteste, derfor kjører de på med propaganda og nedrakking av Bavariaeiere :lol:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Personlig mener jeg Bavaria leverer gode båter. Og ikke minst er Lunde svært seriøse og profesjonelle. Samtidig finnes det bedre båter enn Bavaria. Som selvfølgelig koster mer. Så får det være opp til hver enkelt å vurdere om det er verdt prisen.

 

Ellers opplever jeg Bavaria å være rimelig overpresentert i å gjøre "rare" ting på sjøen. Men det kommer jo høyst sannsynlig av at det er disse båtene det er flest av. Men jeg mistenker også at det i det siste er en del som har kjøpt sin aller første båt (evnt. aller første seilbåt) som en 40-50 fot fabrikkny Bavaria. Isteden for å ta de tradisjonelle stegene fra mindre og eldre båter.

Link to post
Share on other sites

I sommer leide vi en Jeanneau Sun Odyssey 43 i to uker. En 2004 modell.

Er ikke dette omtrent samme skrog som du har? - med grunnere kjøl og lavere rigg.

 

Kan ikke se at jeg kunne merke noen forskjell på den vs. Bavaria 42?

Det var ikke min intensjon å lage en "min båt er bedre enn din" diskusjon. Poenget var at man kan finne andre båter enn bavaria til samme pris med flere kvaliteter bav mangler. Om man vil ha disse kvalitetene velger man selv. Det ville jeg.

 

For å svare på spørsmålet ditt; Ja det er samme skrog og innredning som den du leide. Så kan du svare på om bav 42cr finnes med 4, 3 eller 2 lugarer? (sf/so 43 kan bygges om etter behov. Alt følger med) Og om bav 42cr finnes med 55hk yanmar som standard? Og om den har forbruksmåler på elpanel, septiktanker i stål, harken 53 vinsjer på genoa, osv

 

Det var 2 sun fast 43 til leie i kroatia i fjor. Nå er det bare en igjen... :wink: Det er en sjelden båt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Edit !

Baatsmann , jo du sier noe der men det er vel en grunn til at noen vil betale mer for en båt og det er vel akkurat fordi de da mener det er en bedre båt

 

Selvfølgelig forstår jeg det. Jeg synes det er mange flotte båter med helt andre prislapper. Min favoritt er Najad 440 AC/X-Yacht XC42(kommer våren 09). Har faktisk vært å snakket med X-Yacht. Skal se på 45 på "Båter i sjøen".

 

Ellers har HR med den nye 37 som er en videreutvikling av 34 en flott båt. Liker den nye stilen.

 

 

Men du er inhabil. Jeg er habil! :lol::lol:

 

Du er ikke habil, men østfolding. Ligger der jeg og. Prekæst :wink:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Når jeg lurer på noe om båter har jeg en "guru" jeg ringer til. Jeg spurte om hans mening med Bavaria (seilbåter). Han sa at det er mange som har forsøkt å finne noe negativt, men han hadde ennå ikke hørt noe konkret. Det eneste han viste om var at det var mye "knirk" i en helt ny Bavaria han hadde vært med på å hente.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Bavaria er nok helt kurante båter det enten som seilebåt eller motorbåt.

Det som forundrer meg er at alle jeg har hvert ombord i har to dumme / simple feil og det er at gulvplater knirker og at skruene er synlige

Om de kunne fikset på dette er det etter hva jeg mener en helt kurant båttype som her en god pris i dagens marked.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Bavaria er nok helt kurante båter det enten som seilebåt eller motorbåt.

 

 

Det har allerede veldig mange fått med seg, noe det voldsomme salgstallet viser. Både i Norge og internasjonalt. Så at Bavaria er en kurant båt, det tror jeg de aller færreste er i tvil om i dag.

 

Men det var heller ikke spørsmålet til trådstarter. Han spurte om hvorfor så mange hetser Bavaria. Personlig tror jeg ikke det er så veldig mange, men det finnes noen av dem her på forumet. En rekke usakelige innlegg viser dette. Så hvorfor???? Jeg vet ærlig talt ikke :nonod:

 

Så finnes det en del seilbåteiere som er kritiske til merket Bavaria, og som i flere tråder har forklart hvorfor. Slike innlegg må vi ikke bare tåle, men hilse velkommen. Dette selv om mye er preget av synsing og rent subjektive oppfatninger. At Bavairia eiere svarer på disse innleggene, må vel bare også være positivt (?) Må jo si at jeg langt fra er enig i all synsingen............så litt ballanse i regnskapet er vel bare sunt (?)

Link to post
Share on other sites

Noen som kan forklare hva mye båt for pengene er? Jeg har spurt om det mange ganger - men ingen kan gi et skikkelig svar.[...]

Dette er vel i grunnen sakens kjerne. Forskjellige folk legger vekt på forskjellige egenskaper, for ikke å snakke om at folk har forskjellig smak. Stort vanskeligere er det ikke å forstå uenighet om hva man legger i "båt for pengene".

 

Et Bavaria er et båtmerke som dukker opp ofte i diskusjonene skyldes vel rett og slett at det er solgt mange båter av dette merket de siste årene. Det behøver ikke å bety mer enn at det er tilstrekkelig mye båt for pengene til at mange er fornøyd. Det synes jeg er kjempehyggelig. Flere mennesker på sjøen som er fornøyd med båtene sine skaper da bare trivsel. Likevel, siden Bavaria har mindre enn 50 prosent av markedet så betyr vel det at flertallet av forskjellige grunner ikke velger Bavaria. Det er sikkert noen som driver med erting og hets på pur f, men det er tydeligvis veldig mange som har saklige argumenter for å velge noe annet.

 

Uansett, det hadde ikke vært så gøy å diskutere dersom vi hadde vært enige. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er en uting å snakke negativt om andre båter selv om ikke båtene faller helt i ens egen smak.

Jeg er enig med deg her, men du må også huske på at dette er helt naturlig... Når man ikke har noe godt å si om egen båt så hjelper det på oppmerksomheten å rakke ned på andres...

 

Det er klart at det også sårer stoltheten til enkelte som har vært svært negativ til båtmerkets seilegenskaper når båten skårer bra i tester og regattaer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det synes å være noe spesielt med menn og deres båter. Hvis man "tillater" seg å si noe negativt om en båt så er omtrent hel..te løs, sier man noe negativt om en bil, en pc, en mobiltelefon, en TV, hvilket skjer stadig vekk her på forumet, ja da er det ingen som leer på øyelokket. Jeg kan i allefall ikke se noen prinsipielle forskjeller, men andre ser dette annerledes og det er helt greit for meg. Men at båter skal "spesialbehandles" hva angår omtale synes jeg blir lettere patetisk! Kanskje det sier noe om personen/e og deres baller, eller mangel på sådanne? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det virker jo faktisk som om de fleste som har engasjert seg i denne tråden ikke har mye negativt å si om Bavaria. Mulig at de (få?) som slenger litt med leppa rundt omkring i andre tråder har holdt seg unna.

 

Et par av Bavaria eierne her inne virker kanskje litt såre, men det er vel forståelig når det i litt for mange tråder kommer noen sleivspark i retning Bavaria "klubben".

 

Diskusjoner er moro, men det er bra å holde det på et saklig nivå. Det skrevne ord kan av og til virke litt brutalt, fordi man ikke får formidlet "glimtet i øyet".

 

Hilsen en ikke forhenværende, nåværende eller fremtidig Bavaria eier!

Link to post
Share on other sites

Det er klart at det også sårer stoltheten til enkelte som har vært svært negativ til båtmerkets seilegenskaper når båten skårer bra i tester og regattaer..

 

det er vel mannskapet som gjør det bra i regattaer?!?

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg her, men du må også huske på at dette er helt naturlig... Når man ikke har noe godt å si om egen båt så hjelper det på oppmerksomheten å rakke ned på andres...

 

Er sikkert mange som har mye godt å si om egen båt men ikke ønsker å poste innlegg som kan få de til å se ut som en personmitt er best og ingen annens er like god person. Dette er internett og det er lett å bli misforstått. Husker kanskje dårlig men jeg ser veldig skjelden noen skryte av egen båt , mulig det er noen bavaria eiere som har gjort det men utover det er det lite , enten er bavaria eiere mer fornøyde eller så er de andre mindre interessert i å si noe om egen båt hvem vet ?

 

Rakke ned på andres båt ? er det noen som faktisk direkte har gjort det her på forumet , jeg kan ikke huske å ha sett det

Link to post
Share on other sites

Jøss har du byttet alt dekksutstyret på båten , det kan ikke ha vært billig :smiley:

 

 

Rakke ned på andres båt ? er det noen som faktisk direkte har gjort det her på forumet , jeg kan ikke huske å ha sett det

 

Det du sier i øverste sitat er at alt dekksutstyr på Bavaria 38 er underdimensjonert. Er ikke det å rakke ned?

(Ja, jeg ser at du prøver på ironi, men siden akkurat det sleivsparket har blitt levert ca en gang i måneden siden 2002, kan du forstå at npen Bavariaeiere synes det begynner å bli vel tynnslitt?)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du trenger å lete så lenge for å finne litt nedrakking. Klippet fra en annen tråd (om en Fram 25 - ikke en Bavaria!)

 

hadde ikke betalt 130000 for den greia der.der får da være grenser til svindel!!

ett sted mellom 5 og 10000 er vel mer passe

personelig skulle jeg hatt penger fo å ta imot

 

Ikke veldig positiv omtale av en annens båt ihvertfall..

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du sier i øverste sitat er at alt dekksutstyr på Bavaria 38 er underdimensjonert. Er ikke det å rakke ned?

 

Klar over at spørsmålet ikke er stilet til meg, men allikevel; Nei, det er ikke å rakke ned, det er å gi uttrykk for en subjektiv mening og det bør være lov, ja fullt lovlig! Skal ikke uttale meg om noen båt spesielt, men har opp gjennom årene lest mange tester på seilbåter hvor det blir påpekt at man bør vurdere å f.eks oppgradere vinsjene til neste størrelse. I mine øyne et godt råd som jeg i allefall ville ha fulgt for noen vinsjgorilla er jeg ikke!

At en båt i standard spec har mindre, men for mange/manges bruk, tilstrekkelig dimensjonert utstyr har mye med prisfilosofi å gjøre (mest båt for pengene).

Legger også merke til at svært mange motorbåter reklamerer med pakkepriser og da med "minst mulig" motor for å få prisen så lav som mulig. Det er ofte fornuftig å gå opp en størrelse på motor. Det ser man av alle de trådene her på forumet hvor man ønsker mere kraft ut av en motor, til gode å se det motsatte spørsmålet!

 

Det er f.eks også en tråd i off-topic som heter; Chrysler Voyager - pest eller kolera. Jeg har en slik bil, men har ikke falt meg inn å bli fornærmet over en slik trådtittel eller at noen (mange?) mener det, hvorfor skulle jeg det? :confused:

 

Og bare sånn for moro skyld; En Bavaria38 Ocean var i mange år min drømmebåt! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ta mannen og ikke ballen er alltid greit å ta til når argumentene opphører, og mange av diskusjonene rundt bavaria har blitt "ødelagt" av fakta - det er jo som kjent ingenting som er verre enn fakta i en diskusjon.

 

Et godt eksempel på lavmål er en lengre diskusjon rundt en båtmesse der Lunde klinga med en bjelle for hvert salg, da var komentarene; "nok en idiot lurt"

Er ikke dette er LAVMÅL og vitner om liten og ingen sosial antenner fra en person i båt.

 

En annen artig sak var fra en nå utkastet som syntes at Volvo Penta var verdens styggedom som var Bavaria hadde - men ved magi ble disse motorene langt mer stue rene da "hans" merke valgte dem. Det var vist en ny serie ...blabla

 

Har selv Bavarie og ser på dem som sjøens Passat, gode, solide båter som ikke er de mest innovative men flotte familie, turbåter, ikke de mest dristige i design men godt skrudd sammen. Passat er heller ikke bilen du stiller i konkuranse med, det var ikke konstruktørenes ide heller.

 

Noe av det mest merkelige med enne diskusjonen er endel av de andre billigbåt eierne som panisk prøver å "bygge " opp sitt merke ved å skubbe ned Bavaria.

Har sett eksempler på Jeanneteu eiere som panisk prøver å bygge opp sitt merke til HR/SY image, men sorry der er ikke Jeanneteu.

Jeanneteau er også et hvermansensmerke som jeg sammenligner med Peugeot, litt dristigere i linjer og design, tør lettere å prøve ut nye løsninger, også godt sammenskrudd.

 

Og i motsetning til endel som støtter sin erfaring på en tilfeldig samtale med en Hollender eller lignende så har jeg eid både Passat, Peugeot, Jeannetau og Bavaria, og mitt neste kjøp?? vet ikke, det er ikke religion så da gjøres valget på nytt.

 

Men å sammenligne Bavaria og Jeannetau med HR og SY er ikke korrekt, da er vi over i Jaguar klassen med merkevareverdi- som man betaler for, og som man får betalt for når man selger

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og i motsetning til endel som støtter sin erfaring på en tilfeldig samtale med en Hollender eller lignende så har jeg eid både Passat, Peugeot, Jeannetau og Bavaria, og mitt neste kjøp?? vet ikke det er ikke religion så da gjøres valget på nytt.

 

Den var nok til meg, hvis ikke si si ifra! :yesnod:

 

Har du lest hva jeg skrev om min samtale med hollenderen? Har jeg noe sted sagt noe konkret om hva jeg mener om Bavaria i den tråden eller andre steder, av negativ karakter? Å slenge med leppa er helt greit, men fortrinnsvis skal man også da være litt ærlig og etterrettelig og ture å snakke direkte til den man "har i tankene", alt annet blir feigt rett og slett!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...