Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Det er to ytterligheter i denne diskusjonen:

 

1. Bavariahetsere som mener Bavaria lager ubrukelige, lavkvalitets plastklumper og som bruker ethvert påskudd for å angripe Bavaria.

 

2. Bavariaelskere som mener de har verdens beste båt (uansett prisklasse) og som bruker ethvert påskudd på å latterliggjøre det minste forsøk på Bavariakritikk.

 

Akkurat denne tråden føler jeg har flere av ytterlighet 2 enn av ytterlighet 1.

Link to post
Share on other sites

2. Bavariaelskere som mener de har verdens beste båt (uansett prisklasse) og som bruker ethvert påskudd på å latterliggjøre det minste forsøk på Bavariakritikk.

Om Bavaria eiere har den holdningen kan jeg desverre ikke kommentere de uten å bryte etikettens regler for personangrep :wink:

 

Fra markedsføringsteorien har vi et begrep som heter etterkjøpsrasjonalisering. Dvs at etter et kjøp har man stort behov for å bekrefte at man faktisk har valgt rett. Behovet blir større når man har kjøpt en dyr ting eller man er usikker på om produktet er så bra som man trodde før kjøpet. Nå er det jo ettertrykkelig avkreftet at Bavaria er dyrt - så da står vi vel igjen med den siste mulige forklaringen - at også Bavaria eiere er usikre på om båten faktisk er bra

 

Det fremheves ofte at Bavaria og andre "billigere båter" har utstyr samme samme utstyrsleverandører som de "dyrere båtene". En sak som kan være viktig er da også å tenke på at i en båt er installasjonen av komponentene vel så viktig som de store komponentene i seg. Feks kvalitet på drivstoffslanger, holdbarheten i innfesting av rigg og vinsjer etc etc. Teakdekk kan vel også nevnes i forbifarten at det kan være forskjell på kvaliteten på dem. Både i måten det er lagt på og kvaliteten på teaken. At kvaliteten på de tekniske installasjonene er en av sakene man betaler for i en båt er i hvertfall klart for meg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du ta deg bryet med å peke ut en eneste en som passer til denne karakteristikken

 

I denne tråden finner jeg ikke et eneste eksempel på dette. Dette var en generell observasjon vedr. diskusjonen rundt Bavaria. Altså ikke begrenset til denne tråden, eller dette diskusjonsforumet. Dog finner jeg eksempler på "Ytterlighet 2". Uten at jeg føler jeg bør peke ut spesielle debattanter.

Redigert av Sahara (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.......etter et kjøp har man stort behov for å bekrefte at man faktisk har valgt rett. Behovet blir større når man har kjøpt en dyr ting

.......Nå er det jo ettertrykkelig avkreftet at Bavaria er dyrt..

 

Men like fullt har en bavariaeier betalt fra 600' - 2.000' for produktet, så behovet for å få bekreftet at man har valgt rett er nok tilstede for de fleste.

 

 

....så da står vi vel igjen med den siste mulige forklaringen - at også Bavaria eiere er usikre på om båten faktisk er bra

 

Like fullt så er de ikke mer usikre enn at de kjøper ny Bavaria både 2 og 3 ganger !

TMS

Link to post
Share on other sites

....En sak som kan være viktig er da også å tenke på at i en båt er installasjonen av komponentene vel så viktig som de store komponentene i seg.

 

 

Her er du ved et viktig poeng...

Manuelt arbeid er som oftest dyrere og mer upresist.

 

Å gjøre det på denne måten blir både bedre og billigere:

 

deck_prod_robot_01.jpg

 

Men det krever store investeringer som bør fordeles på fler enn 20-30 båter i året for at det skal være lønnsomt

TMS

Link to post
Share on other sites

Det der er ikke installering.

Det er utfresing.

 

Skrog og overbygg er fremdeles håndopplagt i form på helt konvensjonellt vis.

Men så gjør Bavaria noe lurt. De autoklaver for å være helt sikre på at det er utherdet.

Og selvsagt for at produksjonen går fortere.

 

Mekanikeren som installerer motoren har fått tildelt 5 -fem minutter på å gjøre det.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den største utfordringen på CE klassingen er ofte drenering av vann. Bavariaene har jo åpen hekk - så det er jo greit løst. Men på havet hadde jeg aldri i verden dratt i en Bavaria - kanskje bortsett fra de versjonene som har senterkockpit da.

 

 

Hva med denne? , hadde du turt å krysse hav med denne båten da ?

 

aftcp.jpg

TMS

Link to post
Share on other sites

Hva med denne? , hadde du turt å krysse hav med denne båten da ?

Nei - om jeg skal ut på åpent farvann vil jeg ha en sentercockpit.

Du viser vel bilde av nye HR 37 tror jeg. Om jeg ble tvunget ville jeg nok heller vært i en slik en enn en Bavaria 37. Men det er bare min egen tro på at det faktisk skiller noe i byggekvalitet og at ikke svenskene er komplette idioter og tyskerne komplette genier i båtbygging

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel den nye HR372 som av HR selv blir presentert som "The Hallberg-Rassy 372 is an aft-cockpit coastal sailor with ocean going capabilities.", mens HR 37 (med sentercockpit): "The Hallberg-Rassy 37 is a well-built long distance cruiser with great comfort". HR har altså bygd disse med forskjellig utgangspunkt. Og hva mener egentlig du, TMS? Er en Bavaria 37 like god som en HR37 for kryssing av åpne havstrekninger?

Link to post
Share on other sites

Det der er ikke installering.

Det er utfresing.

 

Det er tidsbesparing...

 

 

Mekanikeren som installerer motoren har fått tildelt 5 -fem minutter på å gjøre det.

 

De bruker nok litt lenger tid..

Men fordi motorene blir ferdig montert med drev koblet til fra VP, er det bare å løfte det på plass..

Tid spart og mindre rom for feil...

 

motorinst.jpg

TMS

Link to post
Share on other sites

Men fordi motorene blir ferdig montert med drev koblet til fra VP, er det bare å løfte det på plass..

Tid spart og mindre rom for feil...

 

Nok en myte.

Den at Bavaria har en slags deal på at motor og drev er ferdig montert.

Alle får motoren levert med drevet påsatt.

Jeg har montert noen.

Link to post
Share on other sites

Det er tidsbesparing...

Det var ikke det vi pratet om - vi pratet om kvalitet på tekniske installasjoner. At drev og motor kommer sammenkoblet er vel ikke så veldig unikt for Bavaria - men Bavaria hevder at det var de som tvang VP til det. Man skal ikke se bort fra at andre er like effektive - men på en annen måte. Jeg tror alle verft jobber med å være effektive - det kreves for i det hele tatt å henge med å konkurransen og kunne tjene penger.

 

Poenget er uansett at det båtbygging krever mye inngrep fra mennesker. Da kommer kompetanse, yrkesstolthet, fabrikkledelse og andre morsomme saker inn i bildet. Dog i varierende grad. og her har nok Bavaria effektivisert mye og investert mye slik at man er sikre på at lukene passer inn i de freste hullene.

 

(Det er nok også ganske enkelt å ha fokus på å investere mye i maskiner for økt effektivitet om bedriften måles på EBITDA også - slik nok Bain Cap. gjør med Bavaria i disse dager.)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes den nye HR er tøff, faktisk ett skikkelig løft fra de forrige modellene. Samme har Najad, med sin 400/440AC.

Nå drømmer ikke jeg om langtur. Har seilt i Caribien, men tok flyet over :wink: . Så åpen hekk, med rattet akterut passer

oss bra.

 

Hvis Bav 37 og HR 37 hadde kostet det samme hadde jeg valgt HR. Så enkelt er det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

. Jeg tror alle verft jobber med å være effektive - det kreves for i det hele tatt å henge med å konkurransen og kunne tjene penger.

 

Det tror jeg også, men her kommer innkjøp inn. Ved bestillig av 3500 motorer, rigger, 4000 kjøler :lol: osv har man et stort fortrinn i forhandlinger om priser. Så Lewmar røk ut på ankerwincher og ny lev inn.

 

 

 

Poenget er uansett at det båtbygging krever mye inngrep fra mennesker. Da kommer kompetanse, yrkesstolthet, fabrikkledelse og andre morsomme saker inn i bildet. Dog i varierende grad. og her har nok Bavaria effektivisert mye og investert mye.

(Det er ganske enkelt å ha fokus på det om bedriften måles på EBITDA også - slik nok Bain Cap. gjør med Bavaria i disse dager.)

 

Det som er understreket er tilføyet av meg.

 

Nå er helt sikkert yrkes-stoltheten stor hos mindre verft. Sikkert en hyggelig stemmning også. Mens de store kjører med

produksjoner med skjermer som viser om en ligger før/etter stipulert produksjon. Det trenger ikke alltid skape like stor stemmning.

 

Men slutt-kontroller SKAL være bra i begge leire. Det er vel bare najad i nær omkrets som har Lloyds-sertifisering av båtene fra start til mål. Men koster vel ca 150000,- og oppover også

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvis Bav 37 og HR 37 hadde kostet det samme hadde jeg valgt HR. Så enkelt er det.

 

Og det er nok de fleste Bavaria eiere enig med deg i (iallefall de jeg har snakket med). Det er noen her som tydeligvis prøver å argumentere for at hele prisforskjellen mellom Bavaria og HR kan forklares ut fra effektivitet i produksjonsmetoder. Det er selvfølgelig tøv. HR er bedre enn Bavaria på en del områder. Men samtidig er selvfølgelig Bavaria bra båter. Og de er mer enn bra nok for de aller fleste av oss.

Link to post
Share on other sites

HR er bedre enn Bavaria på en del områder. Men samtidig er selvfølgelig Bavaria bra båter. Og de er mer enn bra nok for de aller fleste av oss.

Og det er etter min mening poenget i hele diskusjonen - at det må være bra nok. Og det er her man henvender seg til ulike kundesegmenter. Det er derfor vi diskuterer her - for hva er egentlig en bra båt? Jeg har helt klart mine oppfatninger av hva som er en bra båt - andre har sine erfaringer og preferanser. Når da en 3. person spør oss og vi begge sier at ulike båter er bra - da er det ikke lett å bli klok. Da blir det nesten som å diskutere med sosialøkonomer - har du 3 av de har du som regel minst 4 meninger om hva som er rett :wink:

 

Så en kommentar om innkjøpsvolumer - når prisene presses synker også kvaliteten på produktene. Man kan si hva man vil - men har man litt erfaring med produksjon vet man at eierne krever overskudd og da må man jobbe med intern effektivitet. Man tar litt her og litt der - på steder kunden ikke merker innenfor garantitiden. Naturligvis bra for kundene som slipper å betale mer - i hvertfall når båten er ny :wink:

 

Med de råvareprisutviklingene vi har i dag ville i hvertfall jeg vært skeptisk til å kjøpe en båt som ikke har gått opp i pris. Da går enten produsenten med underskudd, leverandrøene deres sliter eller kvaliteten er redusert. Eller kanskje en kombinasjon av alle 3

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei - om jeg skal ut på åpent farvann vil jeg ha en sentercockpit.

Du viser vel bilde av nye HR 37 tror jeg. Om jeg ble tvunget ville jeg nok heller vært i en slik en enn en Bavaria 37. Men det er bare min egen tro på at det faktisk skiller noe i byggekvalitet og at ikke svenskene er komplette idioter og tyskerne komplette genier i båtbygging

 

 

Jeg leste for noen år siden om en sentercockpit båt som fikk vindskjermvinduene knust av en styrtbølge. Glasskårene tettet drenineringshullene og når skipperen hadde lenset cockpiten, fyllte en ny bølge cockpiten...

 

Noen ganger kan trygghetsfølelsen være basert på illusjoner..

 

Men jeg er enig med deg, jeg ville også heller ha krysset hav i en HR 372 til over 2 mill enn en Bavaria 37 til 800.000 hvis jeg hadde ubegrenset med penger.

 

Alternativt kunne man jo hatt 1,2 mill i ekstra reisekasse...

TMS

Link to post
Share on other sites

Hadde egentlig tenkt å holde meg unna denne tråden men: ble selvsagt provosert nok til å poste et innlegg da det her er en del påstander jeg ikke er enig i.

 

Jeg leste et intervju med Benny Martinsson som eier NordWest. Han ytret at NW har masse utstyr som standard som andre tar ekstra betalt for. Det handler om - som det er beskrevet over - prisfilosofi. Bavaria og en del andre båtprodusenter går kanskje andre veien. Det er et tøft marked å kjempe om å være prisleder. Bavaria er gode på seilbåter og har nok presset andre produsenter i samme segment (jeg tenker da på de to store franske som nå har samme eier)

 

Bavaria tilbyr mer utstyr som standard og inkludert i prien enn mange (de fleste?) andre. Det er er del av konseptet at man skal begrense variantspekteret for å redusere pris, mens man på en HR har (slik jeg har forstått det) mye mer valgfrihet men må også betale for det. Noen ser på det som en ulempe, andre som fordel.

 

Bavaria har nok "tilstrekkelig - men ikke overdimensjonert" dekksutstyr. Standard motoren er "tilstrekkelig men ikke mer" og kvaliteten på trearbeidene i innredningen er "tilstrekkelig og ikke mer". Men det er godt nok for mange - og det er flott synes jeg. Men jeg ser en del løsninger på Bavaria motorbåter og seilbåter som jeg ikke liker. Feks ankerrulla foran på BMB uten sikring for at ankeret hopper ut av rulla, en vindusvisker, storseilskjøte på rufftaket uten mulighet for rormannen å nå det for å "redde båten" fra en broach - vet at det siste er endret på senere modeller. Og jeg er ikke så stor tilhenger av at mannen men fugepistolen er den som får det hele til å henge sammen - slik det ser ut på en del Bavaria modeller

 

Utstyret på Bavarie er det samme som settes på andre båter i samme segmentet, Vinsjer fra Harken, Seil fra Elvstrøm, mast fra Sleden, luker fra Lewmar. Motordim er for noen modeller mulig å velge et hakk større. Dimensjon på vinsjer har vært mye fokusert, men det er snakk om turbåt som seiles deretter. På den ene siden kritisere fordi de "ikke har mye inkuldert i standard" og etterpå kritisere fordi man "ikke kan velge større dom på vinsjene" blir mensingsløst. Kvalitet på trearbeidet har aldri vært veldig fokusområde for Bavaria, de skal ha effektiv industriell produksjon og ikke nitidig håndtverk og tilpassing. Derav også cm.-tykke silaflex fuger. DU likre det ikke OK, da kjøper du ikke Bavaria. Andre (som meg) mener det ikke spiller noen rolle. Storseilsskjøtet på rufftaket er nærmest blitt en standard for alle turbåter nå, så det er slett ikke spesielt for Bavaria. Jeg mener det problemet med potensiell broatch ved aleneseilas er overfokusert (dessuten har - som du selv nevner bavaria andre løsninger på nye modeller).

 

En annen sak det ikke skrives så mye om er hvilken CE klasse båtene er konstruert og bygd for. Vet at alle HR båter er klasse A. Hva er Bavariane? Klasse B eller klasse A? Jeg tror nok viljen til å betale ekstra for en dyr båt også ligger her. Kjøper man en HR eller Najad forventer man (og forhåpentligvis får) en båt som kan seiles i hard vær og som er dimensjonert for det. Kjøper man en billigere båt får man etter min mening ikke samme egenskaper. Båten vår er klasse B - og det skuffet meg faktisk litt - men vi har jo uansett ikke tank kapasitet til å krysse store hva.

 

Bavaria er som handre har nevnt klasse A. Å påstå at Bavaria ikke kan seiles i hardt vær er bare tull. Det er stadig Bavariabåter som seiles jorden rundt. Se bilde fra Sydney-Hobart race 2004/2005:

Cureourkids_258x386.jpg

 

Bavaria 38 Match'en "Cure Our Kids" seiler i ekstreme forhold: http://rolexsydneyhobart.com/s... "Cure Our Kids" fullførte regataen på 4 dager og 18 timer og kom på 32. plass. Det ble rapportert om opp mot 55 Knop vind og 10 m. bølger. Litt over halvparten av 116 startende båter fullføre regatten i de brutale forholdene som betegnes som den tøffeste siden 1998, da 6 menensker mistet livet.

 

Så lenge folk vet hva de kjøper ser jeg ikke noe problem i det. Å sammenligne HR og Bavaria eller BMB og NW er som å sammenligne epler og druer . Det går ikke fordi produktene er lagd for ulike kundegrupper - og jeg tror at produsentene meget vel kan leve godt i sine ulike segmenter.

 

Her er vi enige, og noen liker epler og noen liker pærer. Føler ikke noe behov for å rakke ned på pærespiserene av den grunn.

 

Jeg har dessuten alltid sett på Bavariabåtene som en Toyota, utskjellt i starten men som viser seg overlegen på pris og kvalitet om enn ikke mest lukseriøs og høyest show-off faktor. :wink:

 

Er selv meget godt fornøyd med min Bavaria, Harken vinsjene er helt OK dimensjonert med unntak at den til storseilsfallet. Motordim helt OK, personlig "rekord" m.h.t dårlig vær er 50 knop med 55 i kastene - på slør, og 3-4 m. bølger. Båten gikk som på skinner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...