Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Det er f.eks også en tråd i off-topic som heter; Chrysler Voyager - pest eller kolera. Jeg har en slik bil, men har ikke falt meg inn å bli fornærmet over en slik trådtittel eller at noen (mange?) mener det, hvorfor skulle jeg det? :confused:

 

En sånn en har jeg også - Grand Voyager 3.3 V6 med automat.

Når det gjelder akkurat den bilen så har jeg lettere for å se hvorfor kritikk framkommer. Mitt eksemplar er ikke det man kan kalle problemfritt.....

dscf2577.jpg

Når det gjelder båten så har jeg vanskeligere for å se grunnlaget for kritikken. Jeg har seilt både langt og hardt med den uten å finne nevneverdige svakheter.

Ikke et viktig innlegg, men siden jeg nå sliter med en sånn bil (den står på verksted as we speak....) så ville jeg nevne det :smiley:

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Den var nok til meg, hvis ikke si si ifra! :yesnod:

Mer som et eksempel enn angrep på deg på hvordan kritikken ofte framkommer, finnes flere eksempler på slike; har hørt, tror at.

 

Vi som har vært her en stund husker nok sikkert kjølboltdiskusjonen, der detkom kritiske røster på kjølbolttypen, antall og tykkelse - men når det viste seg at dette var som de andre, bvedre enn noen av merkene og dårligere enn andre så ble det stumt om det.

Link to post
Share on other sites

Utrolig, først skriver du:

 

 

Det var ikke min intensjon å lage en "min båt er bedre enn din" diskusjon.

 

 

Og like fullt fortsetter du med:

 

 

.....Så kan du svare på om bav 42cr finnes med 4, 3 eller 2 lugarer? (sf/so 43 kan bygges om etter behov. Alt følger med) Og om bav 42cr finnes med 55hk yanmar som standard? Og om den har forbruksmåler på elpanel, septiktanker i stål, harken 53 vinsjer på genoa, osv

 

 

Det var ikke meningen å si at pappa'n min er sterkere enn din, men det er han....

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Har selv Bavarie og ser på dem som sjøens Passat, gode, solide båter som ikke er de mest innovative men flotte familie, turbåter, ikke de mest dristige i design men godt skrudd sammen. Passat er heller ikke bilen du stiller i konkuranse med, det var ikke konstruktørenes ide heller.

 

for hvermansen er vel passat å regne, hvertfall i midtsjiktet prismessig og seilemessig og komfortmessig..

hvor bavariabåter ligger prismessig , er vel nogenlunde greit å lese seg til her . om de alikevel ligger i midtsjiktet på de resterende punktene, er vel det intet mindre enn fantastisk.

men finnes vel heller ikke noen fasit ang seilegenskaper og komfort.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Mer som et eksempel enn angrep på deg på hvordan kritikken ofte framkommer, finnes flere eksempler på slike; har hørt, tror at.

 

Da hadde det vel kanskje vært en ide å bare å hoppe over de innleggene og gå videre? Det er hverken leseplikt eller skriveplikt på dette forumet. :wink:

 

Hvem gidder vel å erte den som ikke lar seg erte? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det du sier i øverste sitat er at alt dekksutstyr på Bavaria 38 er underdimensjonert. Er ikke det å rakke ned?

 

Det jeg gjør er å kommentere det opprinnelige innlegget der det står at alt dekksutstyret er overdimensjonert , jeg har overhodet ikke nevnt at det er underdimensjonert så om du ved å tenke på bavaria med en gang tenker underdimensjon eller ikke leser innleggene godt nok eller med feil innstilling da er vel strengt tatt ikke det mitt problem.

 

For å feie bort all tvil , jeg mener ikke alle bavariaer har underdimensjonert dekksutstyr , jeg mener heller ikke at alle bavariaer har overdimensjonert dekksutstyr så når en person sier han oppgraderte fallet for å få det til å stå i stil med alt annet dekksutstyr som er overdimensjonert da tok jeg det for det det var.

Skal vi kverulere så kan vi godt plukke det i biter og analysere båter og se om vant,vinsjer osv står i stil med mastehøyde,seilareal osv osv. Kanskje jeg har et annet syn på overdimensjon enn det du har men det er heldigvis en fri verden og dermed ganske sikkert lov å ha forskjellige meninger

Link to post
Share on other sites

Innlegget mitt var ironiskt ment til Sun Flyer som hadde kjøpt 10mm fall til en båt som ellers virker å ha ganske solide dimensjoner. Jeg kjøpte ganske enkelt et ferdig dyneema fall, på esken står det at båter på 11m skal bruke 10mm og båter på 12m skal bruke 12mm. Da det ferdige fallet på 10mm var for kort og båten min er nærmere 12m var valget enkelt.

Jeg skjønte at inlegget til Enzo var en spøk og formuleringene i mitt innlegg trigget til et slikt svar.

Hadde forresten æren av å seile sammen med en so40 og en Oceanis 40 i sommer, flotte båter begge 2, men dimesjoner på dekksutstyret er omtrent det samme. Oceanisen har en størrelse større vinsjer. Det som var litt overraskende er at en del ting på dekket som er standard på Bavaria er ekstra på Oceanis.

Link to post
Share on other sites

Da hadde det vel kanskje vært en ide å bare å hoppe over de innleggene og gå videre? Det er hverken leseplikt eller skriveplikt på dette forumet. :wink:

 

Hvem gidder vel å erte den som ikke lar seg erte? :rolleyes:

 

 

ja dine inlegg blir mer forståeligt nå da jeg forstår på det du skriver at du snarere driver med trolling enn saklige innlegg.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste et intervju med Benny Martinsson som eier NordWest. Han ytret at NW har masse utstyr som standard som andre tar ekstra betalt for. Det handler om - som det er beskrevet over - prisfilosofi. Bavaria og en del andre båtprodusenter går kanskje andre veien. Det er et tøft marked å kjempe om å være prisleder. Bavaria er gode på seilbåter og har nok presset andre produsenter i samme segment (jeg tenker da på de to store franske som nå har samme eier)

 

Bavaria har nok "tilstrekkelig - men ikke overdimensjonert" dekksutstyr. Standard motoren er "tilstrekkelig men ikke mer" og kvaliteten på trearbeidene i innredningen er "tilstrekkelig og ikke mer". Men det er godt nok for mange - og det er flott synes jeg. Men jeg ser en del løsninger på Bavaria motorbåter og seilbåter som jeg ikke liker. Feks ankerrulla foran på BMB uten sikring for at ankeret hopper ut av rulla, en vindusvisker, storseilskjøte på rufftaket uten mulighet for rormannen å nå det for å "redde båten" fra en broach - vet at det siste er endret på senere modeller. Og jeg er ikke så stor tilhenger av at mannen men fugepistolen er den som får det hele til å henge sammen - slik det ser ut på en del Bavaria modeller

 

En annen sak det ikke skrives så mye om er hvilken CE klasse båtene er konstruert og bygd for. Vet at alle HR båter er klasse A. Hva er Bavariane? Klasse B eller klasse A? Jeg tror nok viljen til å betale ekstra for en dyr båt også ligger her. Kjøper man en HR eller Najad forventer man (og forhåpentligvis får) en båt som kan seiles i hard vær og som er dimensjonert for det. Kjøper man en billigere båt får man etter min mening ikke samme egenskaper. Båten vår er klasse B - og det skuffet meg faktisk litt - men vi har jo uansett ikke tank kapasitet til å krysse store hva.

 

Så lenge folk vet hva de kjøper ser jeg ikke noe problem i det. Å sammenligne HR og Bavaria eller BMB og NW er som å sammenligne epler og druer . Det går ikke fordi produktene er lagd for ulike kundegrupper - og jeg tror at produsentene meget vel kan leve godt i sine ulike segmenter.

 

Sammenligningen mellom Passat og Bavaria er jeg ikke helt enig i. Passat har svingt seg kraftig opp siste par åra. Jeg ser Bavaria mer som en Transporter combi (de het vel Caravelle en gang i tiden). Masse volum, grei kvalitet og litt liten motor :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen sak det ikke skrives så mye om er hvilken CE klasse båtene er konstruert og bygd for. Vet at alle HR båter er klasse A. Hva er Bavariane? Klasse B eller klasse A? Jeg tror nok viljen til å betale ekstra for en dyr båt også ligger her.

 

Da kan jeg fortelle deg at de aller fleste Bavaria modeller selvsagt er klassifisert i CE A. Så her ligger nok ikke svaret :nonod: Det blir for konkret når man henviser til faktaopplysninger Bitteliten. bedre med synsing og ektepar fra Holland :lol:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sammenligningen mellom Passat og Bavaria er jeg ikke helt enig i. Passat har svingt seg kraftig opp siste par åra. Jeg ser Bavaria mer som en Transporter combi (de het vel Caravelle en gang i tiden). Masse volum, grei kvalitet og litt liten motor :wink:

 

 

Enig i det meste du skriver, ikke minst å se hvilke kunde segmenter båtene er laget for.

 

(Og NW som Volvo, prøver å bli lekker som en italiener men er fremdeles litt traust traktor. :wink: )

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg fortelle deg at de aller fleste Bavaria modeller selvsagt er klassifisert i CE A.

Den største utfordringen på CE klassingen er ofte drenering av vann. Bavariaene har jo åpen hekk - så det er jo greit løst. Men på havet hadde jeg aldri i verden dratt i en Bavaria - kanskje bortsett fra de versjonene som har senterkockpit da.

Men en HR 62 koster ca 20 mill - og da kan man vel bytte Bavaria hver 6. måned på en jorda rundt seilas for samme kostnad :wink:

(Og NW som Volvo, prøver å bli lekker som en italiener men er fremdeles litt traust traktor. :wink: )

Skjønner at du hverken har vært ombord i en NW eller en Volvo :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er her man ofte bommer, disse to båtene henvender seg til to forskjellige kundegrupper, med ulikt fokus

JA, de som liker kjøl og de som ikke liker kjøl :lol:

 

Tror det var et meget klokt valg av Bavaria å legge ned Match serien sin. Det reddet nok veldig mye av varemerkets verdi

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er her man ofte bommer, disse to båtene henvender seg til to forskjellige kundegrupper, med ulikt fokus

 

Det stemmer 100% men det hadde vært en interessant sammenligning siden det er samme merke og samme størrelse og da ville det være interessant å se hvordan den mer performance orienterte båten ligger i forhold til turbåten

Link to post
Share on other sites

ja dine inlegg blir mer forståeligt nå da jeg forstår på det du skriver at du snarere driver med trolling enn saklige innlegg.

 

Ta deg et glass kaldt vann, pust dypt tre ganger, gå deg en tur og så skal du nok se at alt blir bra igjen. Bare et velment råd!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I sommer leide vi en Jeanneau Sun Odyssey 43 i to uker. En 2004 modell.

Kan ikke se at jeg kunne merke noen forskjell på den vs. Bavaria 42?

Hei Suprise,

 

Svarte du noengang på spørsmålet mitt om bav 42 har fire lugarer?

 

 

Er det forresten noen som vet om denne er underdimensjonert, overdimensjonert eller akkurat passe?

loeygang_bav38.jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvem gidder vel å erte den som ikke lar seg erte? :rolleyes:

 

 

Ta deg et glass kaldt vann, pust dypt tre ganger, gå deg en tur og så skal du nok se at alt blir bra igjen. Bare et velment råd!

 

 

Koser meg med disse trådene jeg, morro når man går litt inn i disse og setter spørsmålstegn med inleggene, ber om fakta, da koker tingene bort i kålen.

Men at du blir oppfatta som en som snarere driver med trolling om disse tingene enn saklige innlegg er vel liten tvil om når du skriver som du skriver.

Link to post
Share on other sites

:sleep::sleep:...så var vi igang igjen.

 

argumentene er tygde og gjengitt om igjen og om igjen. Det eneste vi sitter igjen med er en eventuell underholdningsverdi. Men det begynner også å bli litt som å se Fleksnes fra -70-tallet i reprise. Moro for noen, forutsigbart for andre.

 

Min erfaring er at det er få ute i havner og i båtmiljøer som bruker mye mer tid på å diskutere Bavaria lengre. Det var en heftlig debatt de første årene de var på markedet. Naturlig nok slik det alltid blir når markedsledere blir utfordret av en ny å prisgunstig konkurent. Men i dag er jo annenhver båt omtrent en Bavaria. Ikke så spennende å diskutere lengre da.

 

Det blir litt som som diskusjonen på 70 og 80-tallet om japse-biler opp mot europeiske biler. Ikke f... om jeg skal ha en sånn en, husker jeg en kamerat sa. I dag er han på sin 9 Toyota.

 

Men jeg har også andre krav til båten enn det de som velger bavaria har og godt er det for ellers ville alle båter vært like. Hva jeg mener er verdt pengene kan være noe helt annet enn hva en annen mener.

Med rekord i innlegg i tråden ble jeg fryktelig nysgjerrig på hva slags båt du egentlig har?

 

Bavaria??

Er ikke det en BMW importør???

Pass deg nå, ellers så ryker fortøyningene :lol::lol:

 

Jeg vinkler det litt anderledes. Enkelte båt-eiere får hysteriske anfall når noen mener att Bav kan sammenlignes med enkelte andre merker

:lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...