Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Krimart - skjønner ikke at de uttalelsene provoserer deg - med mindre det er provoserende at man forsøker å nyansere litt da :wink:

 

 

Bavaria tilbyr mer utstyr som standard og inkludert i prien enn mange (de fleste?) andre. Det er er del av konseptet at man skal begrense variantspekteret for å redusere pris, mens man på en HR har (slik jeg har forstått det) mye mer valgfrihet men må også betale for det. Noen ser på det som en ulempe, andre som fordel.

 

Sikkert riktig på seilbåter. Jeg synes også en HR var snaut utstyrt som standard. Når jeg prater Bavaria prater jeg både seil og motorbåter. NordWesten har definitivt det meste som standard - bortsett fra det man vet at kundene vil kunne velge - feks navigasjonsutstyr, generator eller ikke, farger på puter (her kan man i motsetning til Bavaria faktisk velge noe annet enn blått eller blått :wink:

 

 

Utstyret på Bavarie er det samme som settes på andre båter i samme segmentet, Vinsjer fra Harken, Seil fra Elvstrøm, mast fra Sleden, luker fra Lewmar.
Dette er et standard Bavaria eier arguement. Man får VW Polo og man får VW Phatom. Tror alle vet at det skiller litt på innholdet der. Det gjør det også på utstyret fra flere av disse leverandørene. Selden leverer mange speser på rigger og et seil er ikke et seil

 

 

Storseilsskjøtet på rufftaket er nærmest blitt en standard for alle turbåter nå, så det er slett ikke spesielt for Bavaria. Jeg mener det problemet med potensiell broatch ved aleneseilas er overfokusert (dessuten har - som du selv nevner bavaria andre løsninger på nye modeller).

 

Seiltenisk og sikkerhetsmessig er jeg helt grunnleggende uenig med deg i det. Jeg mener skjøte utenfor rekkevidde for rormannen er en stor svakhet - og en sikkerhetsrisiko. De 4 somrene vi seilte

båt med denne løsningen trakk jeg alltid skjøtet ned til cockpit. Kunne ikke tenke meg å ikke ha kontroll på storseilet og vite at om det kommer ei rosse så kan jeg ikke redde oss fra å miste kontroll på båten. Men mange er sikkert mer opptatt av å ha to tøffe ratt og at hele familien kan sole seg i cockpit enn at de skal kunne seile aktivt. Og det er fint. En av årsakene til at vi ikke har seilbåt er at jeg seiler for aktivt for familien - de synes ikke det er kos å seile regatta så fort det er en annen seilbåt i nærheten :rolleyes:

 

Bavaria er som handre har nevnt klasse A. Å påstå at Bavaria ikke kan seiles i hardt vær er bare tull. Det er stadig Bavariabåter som seiles jorden rundt. Se bilde fra Sydney-Hobart race 2004/2005:

Vet ikke hvor du har det fra. Med mindre jeg trenger lesebriller har ingen her skrevet at Bavariaer ikke kan seiles i hardt vær. Det jeg sier er at min subjektive bedømning er at jeg er mer sikker i andre båter.

 

 

Er selv meget godt fornøyd med min Bavaria, Harken vinsjene er helt OK dimensjonert med unntak at den til storseilsfallet. Motordim helt OK, personlig "rekord" m.h.t dårlig vær er 50 knop med 55 i kastene - på slør, og 3-4 m. bølger. Båten gikk som på skinner.

 

Har ikke tvilt et nanosekund på at du er en fornøyd Bavaria eier :wink: Du passer jo ganske godt inn i kategori 2 over :wink:

 

Og jeg liker ikke slurvete fuger -det har jeg aldri lagt skjul på - synes også de er slurvete på en del HR'er. Jeg står ved det jeg alltid har sagt i Bavariadiskusjoner (seilbåt da). Av "billigbåtene" mener jeg Bavaria har de sjøgenskaper og kvalitet jeg trives best med. Har seilt både fransk og tysk og liker meg best i de tyske. Vi hadde nok kjøpt Bavaria for noen år siden om vi skulle hatt seilbåt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Zodiac 240

Det må vel være med kjøl det da :lol:

 

Mekanikeren som installerer motoren har fått tildelt 5 -fem minutter på å gjøre det.

Veldig rart for på min motor har denne reser-mekanikeren gjort en betydelig bedre jobb en f.eks. på naboens Nor Star der de sikker har brukt et par dager. Der hadde de glemt å skru fast diesellangene på filteret slik at det flyt med diesel overalt på første turen... På en Nidelv hadde den nøyesomme mekanikeren glemt å ettertrekke kjølevannslagene fra motor til bereder...

 

Utrolig hva dyktig folk får gjort på 5 minutter gitt og hva "kvalitetsleverandører" ikke får gjort på dager :lol:

Link to post
Share on other sites

...Jeg mener skjøte utenfor rekkevidde for rormannen er en stor svakhet - og en sikkerhetsrisiko.

 

Dette er ikke noe sikkerhetsproblem i det hele tatt.. Det er bare å legge skjøtet tilbake mot "sola" og tilbake til rorplassen, slik at det er bare å nappe det løst ved behov..

TMS

Link to post
Share on other sites

Vinsjer fra Harken, Seil fra Elvstrøm, mast fra Sleden, luker fra Lewmar. Dimensjon på vinsjer har vært mye fokusert, men det er snakk om turbåt som seiles deretter.

 

Er veldig enig med deg i mye av det du skriver og det er vel ingen som har sagt at bavaria velger utstyr fra leverandører som har lav kvalitet men så det gjerne sånn at vi seilere er personer med individuelle ønsker og jeg kan ta Ola Normann xxx som eksempel siden jeg kjenner han greit godt. :smiley:

Han ønsker å bytte ut performance cruiseren i en ren turbåt og dermed så ønsker han å ha litt grøvre dimensjoner på vinsjer ,vanter ,sikrere vinduer osv osv

Bavaria leverer en ferdig pakke take it or leave it , dekksutstyret er av god kvalitet men ikke i den størrelsen som passer de som vil ha noe annet så enkelt er det.

Merket er det samme på greiene men det plukket fra utlikt sted i produktkatalogen. Hadde bavaria tilbudt 10mm vant på en 34 foter samt 44-46vinsjer , skikkelig løygang i cocpit og litt til så hadde de fått tak i flere av kjøperne som ender opp med andre båter men da blir det mye ulike båter ut fra verftet og produksjonstiden for hver båt går opp , ergo dyrere båter og det er ikke det segmentet bavaria sikter seg inn mot.

Tror ikke det er mange verft i verden som hadde sagt nei takk til å selge antallet båter som de gjør selv om de måtte gå for billigere løsninger på utstyret.

 

 

Storseilsskjøtet på rufftaket er nærmest blitt en standard for alle turbåter nå, så det er slett ikke spesielt for Bavaria. Jeg mener det problemet med potensiell broatch ved aleneseilas er overfokusert.

På en turbåt så synes ihvertfall jeg det er viktig å ha skikkelig kontroll på redskapen og det fordrer etter min mening løygang i cocpit men det er jo null problem for alle produsenter inkl bavaria har vel dette som ekstrautrustning så man kan specke båten med det om man ønsker det.

 

Jeg har dessuten alltid sett på Bavariabåtene som en Toyota, utskjellt i starten men som viser seg overlegen på pris og kvalitet

Kvaliteten er nok veldig bra men overlegen betyr for meg bedre enn alle andre og det blir vel å ta litt i tror du ikke det ?

Link to post
Share on other sites

Det slår ikke feil. Nevn "Bavaria" og du ha en het diskusjon

 

Trådstarten hadde bare et stikkord "Bavaria". Et døgn senere har vi also 133 innlegg. (Mer enn jeg har klart å skrive i hele min baatplassenkarriere) og 16 medlemmer og 2 gjester leser meningen, vrøvl, synsingen og tullet som skrives for og mot Bavaria. Jeg syns det er helt utrolig. Men også ganske morsomt. Hvorfor er det slik at dette utvikler en slik egendynamikk? Andre store båtsmerker som er kanskje mer eller mindre sammenlikbare masseproduserte båter (Askeladden, Brunswick/Marinerbåter som Quicksilver, Uttern etc. eller Bennetau) vekker jo ikke i nærheten av følelser.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Litt morro må vi jo få lov til å ha det - skitvær i dag :wink:

 

Er ikke sikker på om det er så mye synsing - jeg kaller det heller personlige preferanser. Og det er nok kjernen i diskusjonen. Hva som er "bra nok" er det mange meninger om. Det rare er kanskje at mange mener at andre ikke har rett til å være fornøyd med sin båt. Til det er å si at ingen andre enn en selv kan bestemme hva man liker eller ikke - ikke engang kona har rett til det - selvom det nok ikke er like åpenbart bestandig :wink:

 

Jeg har flere ganger forsøkt å dra Bavaria motorbåter inn i diskusjonen - men der er det ingen interesse. Ganske rart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Start et lignende emne om en båt som nesten ingen på forumet eier eller andre ikke kjenner til så er det snipp snapp snute null innlegg , bavaria er jo en båt alle seilere etterhvert har begynt å få litt kjennskap til da de fleste kjenner noen som har en slik båt og selv har vurdert å kjøpe eller faktisk kjøpt en selv (mange av de) så det er klart det er bensin på bålet , dette er et diskusjonsforum og da er det jo ille morro å bruke det til det det er laget for når det endelig dukker opp et emne man gjerne diskuterer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så en kommentar om innkjøpsvolumer - når prisene presses synker også kvaliteten på produktene. Man kan si hva man vil - men har man litt erfaring med produksjon vet man at eierne krever overskudd og da må man jobbe med intern effektivitet. Man tar litt her og litt der - på steder kunden ikke merker innenfor garantitiden. Naturligvis bra for kundene som slipper å betale mer - i hvertfall når båten er ny :wink:

 

men dette har ingenting med Bav å gjøre, eller mener du at eksempelsvis Volvo Penta produser ulike motor til Bavaria enn andre merker?

Link to post
Share on other sites

men dette har ingenting med Bav å gjøre, eller mener du at eksempelsvis Volvo Penta produser ulike motor til Bavaria enn andre merker?

Nei det tror jeg ikke - til det er volumene for små for VP.

 

Men jeg tror at en del leverandører som har større mulighet til å ta frem ulike modeller - som feks seil, rigg, vinsjer etc. lager egne modeller som er tenkt på lavprismarkedet - for å kunne henge med i konkurransen. Man trenger rett og slett et fullt produktsortiment som dekker alle segmenter.

 

Også kanskje man også da tvinges til å legge produksjonen av lavprismodellene til Kina. Og de som har handlet litt med Kina vet at en sak er produktspesifikasjonen - noe annet er hva man faktisk får etter en tid.

 

Som Enzo skrev tidligere - man velger fra en annen side i katalogen. Jeg tror at det ofte er en sammenheng mellom det man betaler og det man får.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavaria kvalitet, ditt og datt, dette er faktisk litt morsom lesning... :cheers:

Er en fanatisk Sunseeker fan, men har latt meg imponere over volumet inne i disse båtene. Var på omvisning i en 37 og 39 foter, svarte for en plass.

Hadde jeg konvertert til seibåt, hadde nok en Bavaria stått høyt på min liste, pga pris og volum. Men når det gjelder motorbåt, er det nok hjerte som bestemmer, og da blir det Sunseeker.

Kvaliteten på Bavaria vil jeg si er bra ut i fra hva du får for pengene. Ja det er finish som nok kunne vært bedre utført, men etter diverse besøk på messer, er det andre produsenter av dyrere merke som har samme utfordring...

SÅ hvorfor skal folk rakke ned på disse båtene??? Det florerer av Bavaria båter på sjøen, de er billige, sannsynligvis billigere enn din 10 år eldre nyinkjøpte doning.... ( ikke rart det blir sure miner hos enkelte av slikt)

 

Men det er vel som min far sa, noen liker moren, andre datteren :cheers:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

)

 

Men det er vel som min far sa, noen liker moren, andre datteren :cheers:

Og noen liker ingen av de - og de kjøper Bavaria :lol::wink:

 

Å erte noen som ikke lar seg erte er ikke noe morro - skal ikke se bort i fra at det er litt av forklaringen også. Flere av de Bavaria eierne vi har pratet med i sommer har uten noen hint fra min side begynt å prate om hvor fornøyde de er med båten. Så flott tenker jeg da - det er jo det viktige - at de er fornøyde.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hansa666

Jeg synes finishen er helt akseptabel prisen tatt i betraktning så det er ikke det at ikke innvendig og utvendig detaljfinish ikke er god nok , har sett verre på hanse og et par til. Faktisk sett verre på en svensk lavserie produsent også men det er så mye mer med en båt som skal til , ihvertfall for min del for at jeg skal like den.

En ting er at det ikke skal være mulig å komme i en havn , klatre ombord i båten og oppdage at nøkkelen ikke passer fordi man har hoppet oppi feil båt , ergo så liker jeg å ha noe som ikke de fleste andre har , designet tenner jeg ikke på. Hadde jeg tent på designet så ville det vært som jeg nevnte over at utstyret ikke er slik jeg vil ha det.

For veeeldig mange andre så er utstyret dimensjonert mer enn tilstrekkelig men takk og pris så er vi ikke alle like. Jeg har prøvd , gud som jeg har prøvd å like disse båtene men jeg klarer det ikke nok , hadde jeg klart det så hadde jeg ikke kjørt 8år gammel renault i størrelse small men fortsatt kjørt V70. (og eid en bav)

 

Prioriteringer

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flere av de Bavaria eierne vi har pratet med i sommer har uten noen hint fra min side begynt å prate om hvor fornøyde de er med båten. Så flott tenker jeg da - det er jo det viktige - at de er fornøyde.

 

Interessant nok har flere av Bavariaeierne jeg har snakket med i sommer omgående unnskyldt seg med at de selvfølgelig helst ville hatt en annen båt. Hvis de hadde hatt mer penger å bruke på båt. Sympatisk som jeg er, har jeg selvfølgelig omgående trøstet og gitt min støtte til båtvalget.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Må faktisk si meg enig i at jeg uten unntak fikk leksen om hvor fornøyd Bavaria eierne var, før jeg hadde sakt et eneste ord. Ja, det er mangen like Bavaria båter på sjøen, og derfor ikke alltid like lett med 10 ankerdrammer innabords, å finne "sin" båt for kvelden, men hver sin smak.

Ettersom jeg er blitt "lurt" 4 ganger, og trenger plass til barna, kunne Bavaria ha vært et greit alternativ ( om dog Sunseeker ikke fantes... :cheers: )

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min erfaring med 2 nye Nidelver er at de ikke fortjener å komme inn i din definisjon av kvalitetsleveradør

 

I anførselstegn, Bitteliten - viktig forskjell :yesnod:

 

Ellers kan jeg forstå at det er slitsomt med alle disse Bavaria-eieren som skryter helt uoppfordret. Det er en uting!

 

Interessant nok har flere av Bavariaeierne jeg har snakket med i sommer omgående unnskyldt seg med at de selvfølgelig helst ville hatt en annen båt. Hvis de hadde hatt mer penger å bruke på båt. Sympatisk som jeg er, har jeg selvfølgelig omgående trøstet og gitt min støtte til båtvalget.. :smiley:

Det må jeg si!. Snakker vi om sommerens virkelige store sosiale innsats? Andre får medaljer for sånt! Rørende :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er litt artig å lese om all syningen angående Bavaria-båtene. Har selv BMB 35 sport og er sikkert inhabil hva meninger angår. Har ikke greie på seilbåtene Bavaria lager, så min uttalse baserer seg kun på motorbåtene. Ut fra mitt ståsted, så er BMB 35 den ultimate båt sett utra mitt behov, og min lommebok. Båten har fungert feilfritt i de 2 årene jeg har hatt den, og med hånden på hjertet: Jeg syntes den er drittkul og har en ungdommelig snert!

Jeg er ikke som mange av dere som er faste skribenter på dette forumet, interessert i å ligge i overfylte gjestehavner i Sverige å synge Evert Taub-viser.

Tråkke oppå hverandre, hilse på hverandre og ta en dram sammen om kvelden! Jeg er interessert i å ligge i uthavner, bade og våkne om morgenen og føle den fantaskiske roen om morgenen, før måkene og folk våkner til live. Jeg bruker kun båten i sommermånedene, og da er BMB 35 Sport idiell.

Kjempegod plass ombord, lettkjørt båt, følelsen av å være nær sjøen p.g.a. måten båten er konstuert akterut. Når jeg ser mye av de norskproduserte gammeldagse båtene, forundrer det meg at ikke flere konvertert til BMB. Jeg har ved tidligere anledninger diskutert med Bitteliten, den gang han eide en Windy 37 Mistral, som jeg den gang kalte for "Harry". Ser han nå har gått over til etasjebåt, noe som etter mitt syn er "blodharry". Jeg tror på sikt, at de trauste norske båtfrelste etter hvert innser hvor mye mer båt du får for pengene ved å kjøpe BMB. For det er jo til syvende og sist for de fleste, pengene som er begrensningen. Jeg og min familie har ialle fall hatt den fineste båtsommer vi noensinne har hatt. Vi er allerede begynt å glede oss til neste sommer i BMB'en vår og har ikke angret ett sekund på at vi gikk fra norsk antikk(les Scand atlantic) til tysk drømmebåt!

Link to post
Share on other sites

Kansje du kan fortelle litt mer om årsaken rundt?

Hvis det er det jeg tror det er, så er det et båtplassenmedlem som startet i Watski Twostar med nye Carbonseil. Han utalte etterpå at han var overrasket hvor stumme Carbonseilene var i forhold til de tidligere seilene.

Sitat:

Det var bra en snudde nesa inn mot Stavern på WS2S. Vi hadde dratt av løye gangen til storseil skjøte nesten. Den står bøye oppover som en pyramide. I tillegg gikk det en blokk og sjakkel på storseil skjøte også.

Dette er et resultat av at en har gått fra Kevlar og over til Carbonseil fra Quantum. Carbonseilene er så lette, har en slik form som slipper luften så bra, at dem er helt "stumme". Så en rever litt senere en vanlig, som med cevlaren. Dette har resultert i at en har forskyvet belastningen ned til storseilskjøte blokker,sjakler og løyegangen. Boltene som var festet i dekk fra løyegangskinna var også revet av. En erfaring rikere

Link to post
Share on other sites

Å erte noen som ikke lar seg erte er ikke noe morro - skal ikke se bort i fra at det er litt av forklaringen også.

 

Ditt troll du er! :lol:

 

Ser at "alle" nevner at "alle" snakket negativt om Toyota i starten, men nå vet "alle" at Toyota er drittbra biler. Javel, men i motsetning til Bavaria så var de faktisk ikke det fra starten av! :wink:

 

Forøvrig er det påtagelig å se at det nesten ikke er en eneste Bavaria seilbåt å se lenger i Lillesand/Blindleia, hvor er de blitt av? I går var det f.eks tre HR, en Swedenyacht 45, en Comfortina35, tre hollandske stålbåter, et par tyske motorseilere/sentercockpit båter, et par Sun Odessey, en Maxi Fenix, et par Hanse 370/371 og 34 osv osv, men som sagt ingen Bavaria! Det er også påtagelig stillere på campingplassen, men prøver ikke å insinuere at det er noen sammenheng!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er interessert i å ligge i uthavner, bade og våkne om morgenen og føle den fantaskiske roen om morgenen, før måkene og folk våkner til live. Jeg bruker kun båten i sommermånedene, og da er BMB 35 Sport idiell.

Det synes vi om båten vår også - akkurat passe egentlig.

 

Jeg tror på sikt, at de trauste norske båtfrelste etter hvert innser hvor mye mer båt du får for pengene ved å kjøpe BMB.

 

Det tror ikke jeg. Jeg tror det er marked for begge. Både de som vil sove i en sicaflex limt seng og ha ei svær el tavle midt i trynet på kjøkkenet. Og de som vil ha høy kvalitet på innredning, topcoat i motorrommet, topcoat på steder der man normalt ikke stikker huet, ingen knirk når man forsøker å overleve hekkbølgene til en eller annen Pricess idiot, lydisolert motorrom, mulighet til å se ut av mer enn 1 frontvindu når det regner og kanskje til og med et anker som er sikret mot å løse når man bommer på en bølge når været går rett i mot (ja, jeg vet om en BMB som fikk dekket ødelagt av ankeret som kom flyvende) Og leser du tråden nøye vil du se at det som antakelig er konklusjonen er at produktene er posisjonert for ulike målgrupper. Og Windy og Bavaria er nok av de flinkere til å treffe sine målgrupper. Uansett hvor harry eller blodharry du måtte synes det være :wink:

 

Men du kan kanskje definere hva du mener med mye båt for pengene? For det er et begrep bla Bavaria eiere stadig kommer drassende med og som jeg ikke blir klok på. For jeg synes at mange av de båtene vi har hatt - som helt tydelig ikke er i din smak - også er mye båt for pengene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...