Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Forenklet så tror jeg grunnen til slike diskusjoner som dette er at vi mennesker har ulik oppfatning av hva mye båt for pengene faktisk er , det er jo åpenbart at det er det som er problemet.

 

Noen kjøper en båt som koster mer fordi de mener den billigere ikke gir nok båt for pengene og motsatt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fjernet innlegget da det ikke gagner saken

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg får det liksom ikke til å stemme, all den praten om sicaflex og knirking både her å der. I min båt er det iallefall ingen knirking eller skrangling i skaper. Det var faktisk en av de tingene jeg ble mest positivt overasket over. Det er jo klart at Bitteliten sin NW 42 er i en helt annen klasse enn BMB 35. Man kan ikke sammenligne dem. Jeg ønsker heller ikke å rakke ned på ditt valg av båt. Passer sikkert til ditt behov og din lommebok. men dette er jo en båt som de

fleste snaut nok kan drømme om. Har i sommer hatt med meg mange venner med norske båter i noenlunde samme prisklasse som min båt (Baltic, Atlantic, joda, Marex etc) og de er alle samstemte i at det er en kjempebåt, og det fine med den, er at det det er både en sportsbåt og en meget rommelig bobåt. Så kan man selfølgelig kritisere den for bare en vindusvisker og andre småting. For meg er dette bagateller. Man kan ikke få i pose og sekk. Har forsøkt å finne andre båter i samme segment (pris, boforhold, fart, utstyr, og ikke minst utseende) kan ikke finne noen i nærheten etter min smak. Når det gjelder utstyr, så finner du stor sett alt i Watski-katalogen. Når det gjelder hvite etasjebåter, så er det bare min subjektive mening at det ser litt blodharry ut. Syntes faktisk Bittelitens NW 42 skiller seg veldig positivt ut i forhold til Princess,er og Fairline,er. Den har ikke det etasjepreget som de andre båtene. Syntes imidlertid at cocpiten er veldig urgammeldags, og minner meg om en 80-talls båt.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke første gang Sydvesten skriver et avsnitt som dette.

 

men desverre ikke funnet noen god grunn til å mistenke slike personer som kommer med slike kommntarer om andres valg av båt for å være spesielt intelligente på noen måte...

 

Hvem som er intelligent og ekspert osv det tror jeg ihvertfall ikke jeg klarer å bedømme utfra et internettforum , hva er det jeg gjør galt ;)

Link to post
Share on other sites

Fjernet innlegget da det ikke gagner saken

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har fra eksperthold blitt opplyst om at;

 

Ironi er farlig det, så lenge leserne ikke har intetlligens til å skjønne det... derfor bør det ikke brukes på nettet...

 

Så da får man jo håpe at det ikke var ironisk ment, etter mitt syn, siden det er en viss fare for at dette kan ha blitt misforstått i denne tråden.

 

Tror jeg da!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I denne tråden er det nok ingen innlegg som er verdig å la seg irritere over etter mitt syn, til det er kvaliteten nok alt for lav etter mitt syn.

 

Med all respekt: Føler du at innlegg som dette øker kvaliteten på diskusjonen?

 

Nå er det jo slik at jeg ikke tar meg særlig nær av slike kommentarer siden jeg har lett både lenge og vel, men desverre ikke funnet noen god grunn til å mistenke slike personer som kommer med slike kommntarer om andres valg av båt for å være spesielt intelligente på noen måte..
Link to post
Share on other sites

Fjernet innlegget da det ikke gagner saken

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er jeg som har klaget Sydvesten inn for innleggene - så vet alle det også :smiley: handler overhode ikke om person - bare om stil og hva som er OK å skrive her.

 

Ironi er en festlig ting - men akk så vanskelig å forstå på avstand. Da kan :wink: eller andre tegn være fine å bruke. Selv om det virker som om alle her kjenner hverandre gjør vi jo ikke det på ordentlig.

 

snakk om avsporing - nå mistet vi jo hele Bavarie tråden. Lenge Leve Bavaria :flag:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessuten skaper det jo ivrige diskusjoner her :yesnod:

Akkurat her er vi enig, selv om vi ellers er enig om at vi er uenig... :yesnod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det spesielle her er hvordan Bavaria blir oppfattet av en del brukere her. Vi snakker om en aktør som selger ca 30% av nybåtmarkedet(Norge) idag. Det spesielle er hvordan utstyret som Bavaria bruker blir oppfattet av andre. Vi snakker om anerkjente produsenter.

 

La meg trekke en paralell til en stor aktør i Norge, Elkjøp. Elkjøp selger rimelig og bruker anerkjente produkter. Merkevare selger.

 

Bavaria vil ikke opprettholde ett høyt salg ved å bruke "kinaprodusenter". De bruker anerkjente produkter fra anerkjente lev. Ikke b-modeller. Volvo lager kun en

D2-55, eller?

 

Mange sier at Bav har mange 1.gangs-seilere. Helt sikkert, men mange erfarne også. Har konkurrentene mindre?, mulig jeg aner ikke. Det spiller heller ingen rolle.

 

Levetid, nå ligger det tidlig 80-talls Bav er ute. En god del fra 97-98. Ser de så slitte ut? Eller hvor lenge skal vi vente.

 

Ingen vil hevde at Bav er de beste, men noe har de lykkes med. Nemlig å selge produktene, og i Norge ha en god levrandør som setter kunden i fokus.

 

Kanske de blir like lettsolgte som hvite Sierrar på 80-tallet. Men leasing er vel ikke like utbredt her :wink:

 

 

Tenkte jeg skulle bestille vimpel fra Norsk Bavaria klubb, er det noen flere som trenger :cool:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det eneste interessante i disse diskusjonene er å analyser retorikk-mønsteret. Det som hver eneste gang fyrer opp debatten er når noen prøver seg på beskrivelse av andres båter. "Kom ikke her å fortell meg hvordan min båt er".

 

Når noen forteller Bavaria-eiere at de har båter som knirker med senger som er satt sammen av sika, og ankre som løsner, da løsner det. Det samme skjer når f.eks. noen prøver å fortelle NW-eiere at de har kjøpt seg umoderne traktorer

 

Det er dette som skaper engasjement. Egentlig så bryr vi oss katten om andres båter. Det hele dreier seg om et forsvar for egen eiendom. Omtrent slik vi har holdt på siden steinalderen :lol::flag: Vi moderne mennesker..

Link to post
Share on other sites

Bavaria vil ikke opprettholde ett høyt salg ved å bruke "kinaprodusenter". De bruker anerkjente produkter fra anerkjente lev. Ikke b-modeller. Volvo lager kun en

D2-55, eller?

Sjekk ut hvor tingenen er produsert - jeg vet ikke - men hadde ikke blitt overrasket om en hel del er Made in PRC

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at Volvo D1-D2 er ett OEM produkt.

 

Det er helt sikkert mye som er produsert "low-cost" som bl. a. madrassene som er steinharde. Lampene i taket/speilene på badet/ std seil osv osv er av rimelig kvalitet. Men det som for meg er viktig, rigg, dekksutstyr, ror-opplegg, motor drev virker for meg som er av helt grei kvalitet. For bedre/dårligere.

 

Så er det opp til hver enkelt å avgjøre kvaliteten. Den er subjektiv og egenopplevd. Derfor er båten ikke bra nok for mange, mens andre mener den er bra nok.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

D1 og D2 er noe japanske greier som Shibaura har "snekret sammen", i samarbeid med Perkins blant annet som er medeier og Yanmar som også er "share holders"... Shibaura laget også de tidligere små grønnmalte som 20xxog sikkert en del annet.... MD22 er også en slik Shibaura sak..

 

Dette er vel årsaken til at disse motorene er relativt feilfrie og tåler vanlig norsk diesel... :wink:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror parallellene mellom Bavaria og Toyota har noe for seg. Ikke pga. kvaliteten, eller jo - kanskje. Begge har et solid støtteapparat som sørger for fornøyde kunder, men det var ikke den parallellen jeg tenkte på.

 

Da Toyota videreutviklet FPS / Ford Production System til TPS / Toyota Production System, i dag kalt "Lean production", ble Toyota i stand til å produsere folklige biler til en pris langt under det andre bilprodusenter var i stand til. I ganske lang tid ble Toyota og toyotaeiere uglesett av kjennere og entusiaster. Det går feil på Toyota som på andre biler, og den effetive produksjonen tok ikke hensyn til at eier noen sinne skulle utføre vedlikehold på bilene selv, men det skulle utføres av serviceapparatet. Det var mange som lo når Toyotaeiere måtte "plukke frahverandre bilen" for å bytte lyspære i hovedlyset. Etterhvert har de fleste (alle?) folke-bil-produsenter tatt til seg denne produksjonsmetoden, og i nye biler er eneste vedlikehold eier for utføre (satt på spissen): Sjekke oljenivået og fylle spylervæske. Det finnes fremdeles Bugattier, Ferrarier og Porscher selv om 99% av de solgte bilene er folkebiler (ikke nødvendigvis folkevogn, men der av navnet volks wagen/folkevogn: En bil for folket).

 

På samme måte er det tydligvis med Bavaria. Med sin effektive produksjon lager de folkelige båter i lavprissegmentet. Båtene tilfredsstiller ca 90% av kjøperne, men noen av "de 90%" velger et annet lavprismerke pga. design, kontakten med selger eller andre naturlige årsaker. Det oppstår feil (reparasjoner/reklamasjoner) med Bavaria som med andre båter, men i stedet for å legge følelser i produksjon av båtene er mitt inntrakk at de legger følelsene i salgs og service-apparatet. Det er langt mellom misfornøyde Bavaria-kunder.

 

Hanse, som er en av Bavarias mindre konkurrenter reklamerer ikke med å være "Båter for folk flest". Alle Hanse-annonser er preget av design-elementer, og treffer derfor en smalere kundegruppe. De stjeler kanskje 5-10% av kundene til Bavaria. Jeanneau og Beneteau fokuserer på bilder av båtens linjer med pene modellaktige mennesker ombord - uten å knytte det mot bedriftens visjoner. Pga. design og forhandlerapparat stjeler de en god del av Bavarias potensieller kunder.

 

Bavaria bruker ikke fotomodeller i reklamen sin, de henviser til Ole Olsen i gata nedenfor deg. Mannen i gata har båten for folk flest. Andre som satser på "Folk flest" er fremskrittspartiet, og de fleste har enten et hat- eller elsk-forhold til det. Når noen utgir seg for å være det riktige valget for alle (høflig sagt: "for folk flest") kan mange oppfatte dette som et personlig angrep, og da blir fort protestene høylytte...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Et meget velformulert innlegg Kosmix, og relasjon til TPS er vel kjent hos Bavaria... Bavaria var de første som tok i bruk TPS i sin produskjon av båter, nå vet jeg ikke om de fortsatt er alene om å bruke TPS i båtproduksjon, men jeg tror nok at flere ser nytteverdien i dette.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...