Jump to content

Allemansretten- private strandsoner


Tommelise

Recommended Posts

Slik oppførsel mener både min mann og jeg at er utilbørlig, selv om jeg nu har blitt gjort oppmerksom på av hr. Mouche om at Høyesterett tydelig har signalert at 150 meter bare gjelder for campingturister og ikke båtturister. Båtturistene kan av en eller annen merkelig grunn komme betydelig nærmere etter det jeg nu forstår, men ikke nærmere enn at de fortsatt skal være på tilbørlig avstand fra oss.

 

Dette er det viktig at alle båtførere nu lærer seg, ikke bare de fleste. Det må da kunne gå an å undervise om slike viktige ting på disse båtførerkursene som nå skal være obligatoriske?

 

Makan til oven fra og ned holdning. Dette er nødt til å være fru Bucket

 

Ser ikke bort fra muligheten for en sving bort i blindleia med 40 mann ombord i fellesferien.Er helt topp og ligge på svai og ha en 2 dagers grøftefyll.hehe

Må da være plenty medlemer i distriktet til og fylle den strandlinjen et par måneder i ferien ???

 

Tror folk at de kan sitte på brygga si midt i svarteste blindleia uten og se folk nermere en 150 meter så trenger de masive doser terapi. :headbang::flag:

 

Si fra hvor vi må møte opp, går an å ligge på utsiden din?

 

[b]Min mann er enig med meg i at det har vært en fin påske i Blindleia, [/b]trass i det dårlige været. Det har vært lite båtmennesker å se. Det er vel ikke særlig rart, da vi ennu er tidlig på våren og en del båtmennesker er fornøyde bare de har båten sjøsatt til St. Hans.

 

 

Dessverre opplevde vi nu som i fjor at en del lokale mennesker hadde fylt opp våre beholdere for hytterenovasjon med lokalt avfall fra de innfødte. Slikt går bare ikke an og min mann vil ta saken opp på neste møte i det lokale vellet og be om at beholderne utstyres med hengelåser. Da unngår vi samtidig at enkelte ubemidlede personer ikke roter så mye når de jakter på noe brukbart i søppelcontaineren.Burde ha egen container

 

Når det gjelder allemannsretten, er min mann og jeg nu enige om at det vil være på sin plass å sette opp et skilt eller to i strandsonen for å gjøre båtmennesker oppmerksom på at dette er privat eiendom. Det fremgår av innleggene her at de fleste båtfolk har meget respekt for andres eiendom og slett ikke ønsker å trenge seg på hvis de oppfatter at de ikke er velkomne. Vi har derfor stor tro på at skiltingen vil hjelpe på de, tross alt, begrensede problemene vi har hatt med enkelte båtmennesker.

 

Har ikke denne figuren egne meninger i hel tatt, kun "min mann". Visste ikke at disse Hollywood fruene dreiv å rømte hele tiden.

Dette må jo være kødd

Redigert av Marida (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, humor er alt for viktig til å fleipe med for dette skal være et forum hvor mosen bør ha best mulig vekstforhold!

 

Ber dere forøvrig legge merke til at i andre innlegg fra samme nick'et så er Hytteeierens kone helt enig. Godt å se at det finnes harmoniske ektepar i dag, sågar med humor, eller kanskje derfor? :lol:

 

Skulle forøvrig være interessant å få henvisning til hvilken, eller hvilke, lovparagrafer som forbyr meg å sette opp et skilt med "privat eiendom" på min egen brygge? Herr formann?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Friluftsloven Hr Mouche, Friluftsloven. Deler av den er forøvrig omarbeidet i en mer leseverdig form i Direktoratet for Naturforvaltnings Håndbok DN14.

 

Kort fortalt har du lov å sette opp skilt som markerer tomtegrense hvis skiltet står på innmark. I utmark kan du ikke sette opp skilt eller annen form for sjikanøse stengsler overhodet, selv om det "er ditt" aldrig så mye. Men dette vet du.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg er kjent med friluftsloven, men kan du vise til hva/hvor det skrevet noe som gjør at jeg ikke har lov til å sette opp et skilt med "privat eiendom" på min private brygge?

 

Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er kjent med friluftsloven, men kan du vise til hva/hvor det skrevet noe som gjør at jeg ikke har lov til å sette opp et skilt med "privat eiendom" på min private brygge?

 

ekspropiere er løsningen der :giggle:

Hvorfor har nokon "privat" brygge og privat strandlinje, medan andre har 10 m helligbelte på eiendommen sin? Er det alder på eiendommen feks? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke første gangen at fruer skapt for å være tilskuere på en cricket kamp er å finne i Norsk natur.

At fruen i dette tilfellet har funnet en erstatning for fasanjekten til mannen i form av å jage båtfolk viser bare hvor omsorgsfull hun er.

 

Hele gleden ved å være aristokratisk ville jo dessuten falle bort hvis alle var det. Jeg tror om fruen tenker seg om så setter hun nok større pris på oss huleboere mer enn hun er klar over.

 

Selv fikk jeg høre at min slekt hadde røtter fra baroniet i Rosendal, og jeg må innrømme skuffelsen var stor da det viste seg at jeg stammer fra en tjenestepike der. Kanskje det er lurt at fruen ikke sender mannen for langt bort med formål om å jage bort båter, bare i tilfelle om hun har mislyktes i å begrense mannens begjæret til å bare føre adelslekten videre.

Link to post
Share on other sites

Selv fikk jeg høre at min slekt hadde røtter fra baroniet i Rosendal, og jeg må innrømme skuffelsen var stor da det viste seg at jeg stammer fra en tjenestepike der.

 

Nå er det vel mange barn etter tjenestepiker som har et faderlig opphav av en viss byrd etter det jeg har hørt og lest, så ikke gi opp håpet! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror naturen har fikset dette slik at seksualdriftene til mannen er så stor at fristelsen for det dyriske i primitive mennesker ikke lar seg motstå. På denne måten har vi som er nederst på matkjeden gjennom generasjoner fått tilført intelligens fra de adelige. Jeg tror de som er bærere av denne tilførte intelligensen kalles for bastarder.

 

Det skal jo selvfølgelig ikke være noe sosialt samvær etter fyllbyrdelsen, og her har fruen helt rett. Man må holde en viss avstand i det offentlige rom. :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...